Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd

+12
Poubelle
Burn
Rovine
Jade
Gympie
Toet
Atelier Madame
Parisienne
PrimaBella
PapillonRose
Monte
TukTuk
16 plaatsers

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd - Pagina 2 Empty Re: Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd

Bericht  Parisienne di 9 okt 2012 - 22:32

Zelda schreef:
Parisienne schreef:Als het ook voor het MBO gaat gelden zou het helemaal een drastische verandering zijn. Zij zullen minder snel in staat zijn een gehele lening terug te betalen. Ik ben blij dat ik bijna klaar ben en ben uiteraard ook erg blij met de afschaffing van de langstudeerboete, maar dit vind ik toch ook wel weer heel sneu. Ik had dan eerlijk gezegd liever die boete betaald zodat de basisbeurs voorlopig nog zou bestaan..
Omdat MBO-ers over het algemeen minder gaan verdienen dan HBO/WO-ers?
Ja, over het algemeen wel.
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd - Pagina 2 Empty Re: Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd

Bericht  Rovine di 9 okt 2012 - 22:51

Maar over het algemeen zijn die jonger en zitten er in elke stad wel een aantal, waardoor ze eerder thuis zullen blijven wonen. Betaal je trouwens ook zelf schoolgeld voor het MBO?
Rovine
Rovine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd - Pagina 2 Empty Re: Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd

Bericht  Parisienne di 9 okt 2012 - 22:56

Maar dan nog kost het veel geld. Mijn zusje moet zelf 1000 euro per jaar betalen voor haar MBO-opleiding.
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd - Pagina 2 Empty Re: Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd

Bericht  Gast di 9 okt 2012 - 23:04

Je hoeft pas schoolgeld te betalen op MBO vanaf je 18e. Ik las ook dat het geldt voor alle studenten, nu valt MBO officieel niet daaronder dus ik denk dat het daarom niet voor MBO geldt?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd - Pagina 2 Empty Re: Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd

Bericht  Gympie di 9 okt 2012 - 23:51

Het is voor bachelor- en masterstudenten, dus nee mbo valt daar niet onder. Maar ik vraag me af waarom ze de streep daar zetten, waarom het voor mbo niet geldt (buiten het feit omdat dat zij geen bachelor- of masterstudenten zijn).
Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2131
Punten : 2367
Registratiedatum : 23-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd - Pagina 2 Empty Re: Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd

Bericht  Atelier Madame wo 10 okt 2012 - 0:00

Parisienne schreef:Maar dan nog kost het veel geld. Mijn zusje moet zelf 1000 euro per jaar betalen voor haar MBO-opleiding.

ik vind 1000 euro echt een koopje in verhouding met mijn universitaire opleiding
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd - Pagina 2 Empty Re: Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd

Bericht  Parisienne wo 10 okt 2012 - 0:18

Is het ook.. maar voor haar is het wel veel geld.
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd - Pagina 2 Empty Re: Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd

Bericht  Atelier Madame wo 10 okt 2012 - 0:27

Parisienne schreef:Is het ook.. maar voor haar is het wel veel geld.

Ja oke, maar ze zal de kosten van die opleiding toch ooit terugverdienen neem ik aan? Ik snap nooit zo goed dat mensen wel geld willen besteden aan een dure reis, een mooie auto of een groot huis, maar geen geld willen investeren in hun studie. Juist iets waar je de rest van je toekomst plezier van kan hebben. Het feit dat de overheid daar een deel aan bijdraagt door de instellingen al voor zo'n groot deel te sponsoren is al heel wat. Kijk als je je studie niet kunt betalen dan moet je maar een werkend-leren opleiding gaan doen. Die doe ik nu ook en ik krijg gewoon mijn complete studie vergoed van mijn werkgever en een maandsalaris, niet riant maar zat om van te leven. Of in de avonduren een deeltijdstudie doen naast een parttime baan. Het moet gewoon niet zo vanzelfsprekend zijn dat je zomaar geld krijgt van de overheid. Ik vond het heerlijk hoor, ben op kamers gegaan, naar Amerika en Nieuw Zeeland gebacktpackt, maar was het ook nodig?
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd - Pagina 2 Empty Re: Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd

Bericht  Gast wo 10 okt 2012 - 0:30

.


Laatst aangepast door Yasmin op wo 10 okt 2012 - 4:16; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd - Pagina 2 Empty Re: Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd

Bericht  Burn wo 10 okt 2012 - 3:48

Jade schreef:Maar waarom zou de overheid je telefoonrekening, zorgverzekering en kostgeld moeten betalen? Je kunt toch werken naast je studie?
Ben ik niet met je eens, ik volg een voltijd HBO-studie, ik zou niet weten wanneer ik er bij zou moeten gaan werken..

Burn
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 12281
Punten : 12796
Registratiedatum : 07-02-11
Woonplaats : Ergens in Drenthe

Terug naar boven Ga naar beneden

Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd - Pagina 2 Empty Re: Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd

Bericht  Poubelle wo 10 okt 2012 - 3:56

Burn schreef:
Jade schreef:Maar waarom zou de overheid je telefoonrekening, zorgverzekering en kostgeld moeten betalen? Je kunt toch werken naast je studie?
Ben ik niet met je eens, ik volg een voltijd HBO-studie, ik zou niet weten wanneer ik er bij zou moeten gaan werken..

In de avonduren en in het weekend?
Ik heb ook een voltijd HBO-studie gedaan en heb er altijd naast gewerkt. De eerste paar jaar op de donderdagavond en zaterdag, en daarna in de horeca op de donderdag- vrijdag- en zaterdagavond.
Poubelle
Poubelle
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3390
Punten : 3725
Registratiedatum : 27-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd - Pagina 2 Empty Re: Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd

Bericht  Burn wo 10 okt 2012 - 4:11

Pixie schreef:
Burn schreef:
Jade schreef:Maar waarom zou de overheid je telefoonrekening, zorgverzekering en kostgeld moeten betalen? Je kunt toch werken naast je studie?
Ben ik niet met je eens, ik volg een voltijd HBO-studie, ik zou niet weten wanneer ik er bij zou moeten gaan werken..

In de avonduren en in het weekend?
Ik heb ook een voltijd HBO-studie gedaan en heb er altijd naast gewerkt. De eerste paar jaar op de donderdagavond en zaterdag, en daarna in de horeca op de donderdag- vrijdag- en zaterdagavond.
Ik kan het er nu gewoon niet bij doen.
Ik zit elke avond tot ongeveer 8/9u aan mijn huiswerk, mijn vrije dag besteed ik aan het maken van huiswerk, en dan het weekend houd ik de zaterdag over voor sport voor ontspanning. En de zondag wil ik eigenlijk niet werken (geloofsovertuiging) en probeer ik ook meestal niets voor school te doen, maar ook dan ben ik nog wel is bezig voor school.

Burn
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 12281
Punten : 12796
Registratiedatum : 07-02-11
Woonplaats : Ergens in Drenthe

Terug naar boven Ga naar beneden

Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd - Pagina 2 Empty Re: Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd

Bericht  Burn wo 10 okt 2012 - 4:11

En ik snap dat het voor ieder mens verschillend is hoor! Sommige mensen zullen wat makkelijker door het HBO heen lopen als ik waarschijnlijk doe..

Burn
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 12281
Punten : 12796
Registratiedatum : 07-02-11
Woonplaats : Ergens in Drenthe

Terug naar boven Ga naar beneden

Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd - Pagina 2 Empty Re: Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd

Bericht  Atelier Madame wo 10 okt 2012 - 4:31

Maar burn dat jij op zondag niet wil werken en zaterdag per de vrij wil is dan toch je eigen keuze? Ik werkte altijd een dag in het weekend tijdens m'n studie en was ook gewoon 4 dagen op school plus een dag thuiswerken. Het is maar net hoeveel je zelf aankunt en wil doen.
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd - Pagina 2 Empty Re: Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd

Bericht  Burn wo 10 okt 2012 - 5:22

Atelier Madame schreef:Maar burn dat jij op zondag niet wil werken en zaterdag per de vrij wil is dan toch je eigen keuze? Ik werkte altijd een dag in het weekend tijdens m'n studie en was ook gewoon 4 dagen op school plus een dag thuiswerken. Het is maar net hoeveel je zelf aankunt en wil doen.
Klopt, weet ik. Maar ik weet ook dat als ik geen ontspanning heb, ik het zeker weten niet vol ga houden. Ik stroom nu al bijna over..

Ik besef ook wel dat het per persoon verschillend is hoor. Ik wil graag werken, want mijn stufi is net genoeg, maar ik vind mijn ontspanning ook belangrijk. En daarin moet ik eisen gaan stellen. En daar moet ik nog even mijn weg in gaan vinden ook..

Burn
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 12281
Punten : 12796
Registratiedatum : 07-02-11
Woonplaats : Ergens in Drenthe

Terug naar boven Ga naar beneden

Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd - Pagina 2 Empty Re: Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd

Bericht  Gast wo 10 okt 2012 - 5:53

Ik geloof echt niet dat gemotiveerde mensen dit tegenhoud om te gaan studeren.

Iemand die van het vwo komt gaat echt niet denken 'Oh misschien krijg ik nu wel 12.000 euro schuld.. laat ik maar geen studie volgen en bij de Albertheijn gaan werken'.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd - Pagina 2 Empty Re: Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd

Bericht  TukTuk wo 10 okt 2012 - 8:31

Toet schreef:AngelNyn ik ga misschien uit van de ideale situatie, jij gaat alleen maar uit van de slechtste situatie. Vergeet jij dat je als student ook nog gewoon kan wérken naast je studie? En je hoeft mij niet te vertellen hoe het werkt hoor, mijn ouders betalen ook geen cent voor me en tóch zie ik het positief. Ik betaal zelf mijn studie, mijn boeken, mijn zorgverzekering, mijn huur, mijn boodschappen, ik rook 5 pakjes sigaretten per week, ik heb een auto waarvoor ik alles zelf betaal en ik ga óók nog twee/drie keer per week de kroeg in. En dat alles zonder lening. En die 400/500 euro waar jij het over hebt, daar moet je toch nu ook al een deel zelf van ophoesten? Dat deel wordt alleen groter omdat de basisbeurs weg valt 90 bij thuiswonend, 250 (?) bij uitwonend.

Tuurlijk vergeet ik dat niet, alleen red je het vaak niet allemaal met een bijbaantje als je alles zelf moet betalen.
En ja ik ga inderdaad uit van de slechtste situatie, want die studenten zijn juist de dupe, en daar heb ik het dus ook over.

En je moet nu idd ook al een deel zelf ophoesten, maar dat kan je dus met werk opvangen over het algemeen, maar als de basisbeurs dus wegvalt, ontstaat er dus wel een gat van 250 euro bijvoorbeeld.

En misschien dat jij gewoon heel veel kan werken naast je studie, maar ik kan helaas alleen de zaterdag en alle vakanties werken (ik heb afgelopen vakantie ook dus geen vakantie gehad omdat ik alleen maar gewerkt heb), en moet ook gewoon volledig bijlenen om rond te kunnen komen. Nu is mijn situatie ook niet zoals die van de gemiddelde student, omdat ik noodgedwongen in België m'n opleiding moet volgen en dus dubbele huurlasten heb, maar ook zonder dat zou ik het met alleen werken niet redden. En ja ik vind het ook niet erg om te investeren in mijn toekomst, maar dat ik straks een schuld rond de 30.000 euro heb is nogal beangstigend en ik heb ook bewust de keuze gemaakt om weer te gaan studeren, maar als toen al de maatregel werd ingevoerd dat de basisbeurs ook zou vervallen, dan zou die drempel wel behoorlijk hoog geworden zijn, 30.000 euro is al veel, laat staan als dat dus 42.000 euro geworden zou zijn..
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd - Pagina 2 Empty Re: Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd

Bericht  RYW wo 10 okt 2012 - 9:32

Yasmin schreef:.

Even lekker off topic, maar Yasmin, waarom haal je de laatste dagen (bijna) al je posts weg? Ik zie continu stipjes staan bij jou, in verschillende topics. Leest best irritant...
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd - Pagina 2 Empty Re: Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd

Bericht  Gast wo 10 okt 2012 - 9:36

Zijn wij in Nederland gewoon niet verwend met het studiefinanciering-principe zoals we het nu hebben? In het buitenland is het toch ook niet allemaal zo geregeld dat studenten zo gepamperd worden?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd - Pagina 2 Empty Re: Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd

Bericht  TukTuk wo 10 okt 2012 - 9:51

Maple schreef:Zijn wij in Nederland gewoon niet verwend met het studiefinanciering-principe zoals we het nu hebben? In het buitenland is het toch ook niet allemaal zo geregeld dat studenten zo gepamperd worden?

Geen idee, maar wij betalen over het algemeen ook wel een stuk meer collegegeld.

Verschillen in collegeld binnen de EU

Zweden: geen collegeld
Denemarken: geen collegeld
Frankrijk: ca 300 euro
België: ca 560 euro
Italië: ca 900 euro
Spanje: ca 250-1300 euro
Duitsland: ca 1000 euro
Nederland: ca 1800 euro

http://www.sum.nl/vergelijk-studie-buitenland/overzicht-vergelijking/
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd - Pagina 2 Empty Re: Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd

Bericht  Anouk87 wo 10 okt 2012 - 10:03

Atelier Madame schreef:En tot slot zijn er zoveel pretstudies tegenwoordig dat ik me afvraag of die überhaupt wel gefinancierd moeten worden. Wees eerlijk, elk jaar honderden tv wetenschappers en journalisten opleiden die daarna mogelijk toch niet aan de bak komen opleiden heeft toch weinig nut?

Wat voor studie heb jij gedaan/doe je nu als ik vragen mag?

Anouk87
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 14
Punten : 15
Registratiedatum : 08-08-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd - Pagina 2 Empty Re: Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd

Bericht  Gympie wo 10 okt 2012 - 10:04

RYW schreef:
Yasmin schreef:.

Even lekker off topic, maar Yasmin, waarom haal je de laatste dagen (bijna) al je posts weg? Ik zie continu stipjes staan bij jou, in verschillende topics. Leest best irritant...

Ik vroeg het me ook al af!
Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2131
Punten : 2367
Registratiedatum : 23-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd - Pagina 2 Empty Re: Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd

Bericht  Gast wo 10 okt 2012 - 21:17

Ik heb afgelopen half jaar gekeken naar een master of pre master aan een university in London en ik schrok mezelf echt rot van die prijzen. Daar zijn ze blijkbaar ook aan het bezuinigen o.i.d want je betaald daar gewoont tussen de 7.000 en 10.000 euro voor een master per jaar!!


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd - Pagina 2 Empty Re: Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd

Bericht  Lavendel wo 10 okt 2012 - 23:46

Punk'd schreef:Ik heb afgelopen half jaar gekeken naar een master of pre master aan een university in London en ik schrok mezelf echt rot van die prijzen. Daar zijn ze blijkbaar ook aan het bezuinigen o.i.d want je betaald daar gewoont tussen de 7.000 en 10.000 euro voor een master per jaar!!




Jep daarom zijn er een hele hoop beurzen die het volgen van een master in het buitenland mogelijk maken voor Nederlandse studenten. mijn zus heeft er 2 jaar geleden 1 gehad om in Engeland een master te kunnen doen. Je moet overigens wel in gespreksrondes de toegevoegde waarde en maatschappelijk belang ervan heel goed kunnen verklaren. Maar ze zijn er.
Lavendel
Lavendel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3651
Punten : 3920
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd - Pagina 2 Empty Re: Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd

Bericht  Gast do 11 okt 2012 - 0:24

Ja ik had het inderdaad gezien maar dit klinkt heel faalangstig.. Maar ik ben echt geen topstudent geweest op mijn opleiding.. Ik heb het gewoon steeds met gemiddelde punten gehaald. Dus in mijn achterhoofd denk ik dan steeds.. Jij komt daar toch niet voor in aanmerking.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd - Pagina 2 Empty Re: Basisbeurs weg; sociaal leenstelsel ingevoerd

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum