Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

+26
Lonely Goatherd
maiadebij
Lolly's
Stuiterbal
nillis
Teddyaapje
Jade
M-G
Spring
Printje
Liadan
_Jet
Monte
Supertalentje
Mamsie
Annemie
Shisha
Discordia
Linda
Parisienne
SarahKey
Mute_
Pompoen
Coccinelle
Lejow
Tania
30 plaatsers

Pagina 3 van 4 Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 3 Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Gast zo 7 okt 2012 - 6:57

Monte schreef:
Maple schreef:
Monte schreef:Maar waarom zou je dan wel kerst vieren(en het leven van jezus), maar niet sinterklaas die ook echt bestaan heeft en ook een oprecht goed man was. Ik ben zelf ook christen, maar er is geen haar op mijn hoofd die eraan denk geen sinterklaas te vieren. Ik vier de geboorte van jezus(zonder cafeautjes) en sinterklaas met cadeaus.
Hier zat ik net ook aan te denken, maar ik vond die vergelijking zelf niet op gaan. Ze wil namelijk wél gewoon Sinterklaas vieren, alleen wil ze het misschien direct al gaan vertellen. Een niet-christen die we kerst 'viert' legt ook direct zijn versie van het verhaal uit, dus wat dat betreft zie ik eigenlijk geen verschil, eerder overeenkomsten Wink
Ik snap het, maar waarom is sinterklaas wel onzin terwijl dat ook een goede man en christen was en dat je jezus wel goed vindt om te vieren, die loopt toch ook niet meer rondeven heel simpel gezegd).
Omdat Sinterklaas een Nederlandse traditie is en dus bij Nederlanders hoort, en Kerst een Christelijke traditie is die bij Christenen hoort. Als een Christen zou zeggen z'n kinderen op te voeden zonder Kerst an werd er net zo over gevallen. Niet helemáál de vergelijking, maar toch, je snapt me smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 3 Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Gast zo 7 okt 2012 - 6:59

Monte schreef:Ik snap het, maar waarom is sinterklaas wel onzin terwijl dat ook een goede man en christen was en dat je jezus wel goed vindt om te vieren, die loopt toch ook niet meer rondeven heel simpel gezegd).
Volgens mij snap ik je vraag :-).

Mijn afweging is een andere; het gaat mij om het geloofsaspect, niet of een van de twee of zij allebei hebben bestaan. Ik vind het zelf lastig om mijn kind in iets te laten geloven waarvan ik 100% zeker weet dat het niet bestaat, terwijl ik het tegelijkertijd meegeef dat er nog Iemand is wiens bestaan je niet kunt bewijzen, maar dat is wel echt waar hoor! Dat voelt te ongeloofwaardig voor mij.

Natuurlijk heeft er ooit een bisschop bestaan die goede dingen heeft gedaan. Maar die zijn er wel meer. We vieren toch ook niet elk jaar Moeder Teresa-dag ofzo? Sinterklaas is gewoon een traditie van vormen die niets meer te maken heeft met de inhoud. Geen probleem, maar ik ga dat niet doen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 3 Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Gast zo 7 okt 2012 - 7:01

Dit is trouwens hoe ik er nu tegen aankijk. Tegen de tijd dat ik kids heb, is dat vast veranderd. Hoe ouder, hoe minder moraal enzo.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 3 Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Monte zo 7 okt 2012 - 7:08

Ik snap je wel Rood. Toch vraag ik me af in hoeverre jouw kind dat ook zo zal zien. Het is voor hem/haar misschien moeilijker zoiets voor zich te houden. Ik zie zelf het kwaad en de verwarring niet zo.
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4853
Punten : 5410
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 3 Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  _Jet zo 7 okt 2012 - 7:10

тыквашка schreef:Ook suf, het was eigenlijk gewoon nooit in mij opgekomen dat er kinderen opgegroeid zijn zonder in Sinterklaas te geloven. Het hele idee dat die mogelijkheid er is is gewoon nog nooit in mijn hoofd opgekomen! Hoezo naief? Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 3 394967

Haha +1
_Jet
_Jet
Prater
Prater

Aantal berichten : 1106
Punten : 1115
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 3 Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Liadan zo 7 okt 2012 - 7:32

Wij hebben er ook over nagedacht om meteen aan onze dochter te vertellen dat Sinterklaas niet bestaat, maar hebben er toch voor gekozen om haar erin te laten geloven. Als ze vragen gaat stellen dan zullen we wel gewoon antwoord geven en niet van alles verzinnen om haar er nog langer in te laten geloven.

In de paashaas wilde ik haar sowieso niet laten geloven. Maar op het kdv hadden ze paaseieren gezocht en verteld dat de paashaas ze verstopt had. Toen ik vertelde dat de paashaas niet bestaat geloofde ze me niet, want op het kdv had de paashaas echt echt echt de eieren verstopt laughcry .

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 3 Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Printje zo 7 okt 2012 - 7:53

Absoluut wel! Ik vind dit geen liegen tegen je kind maar een Nederlandse traditie die erbij hoort en wat het juist voor kinderen zo leuk maakt. Als ik kijk naar die kindjes bij mij in de klas bijv. ik wil dat mijn eigen kind echt niet ontnemen.
Wanneer hij vragen gaat stellen zou ik eerlijk antwoord geven en wanneer we hem het echt gaan vertellen zou ik er idd ook het oude verhaal bij betrekken.

Ik vind en vond het altijd een geweldige tijd en dat gun ik mijn kind ook.

De paashaas vind ik van een hele andere orde, dat vind ik een lariekoekverhaal en zal ook nooit zeggen dat de paashaas iets verstopt heeft.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 3 Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Spring zo 7 okt 2012 - 8:01

Ook hier vieren we gewoon Sinterklaas.
Vind het wel grappig om te lezen dat men zeker weet dat Sinterklaas niet bestaat maar God bestaat wel hoor!
Ja.

En wat als er ooit bewijs komt dat God niet bestaat?
Heb je mooi de hele tijd je kind voorgelogen.
Spring
Spring
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1592
Punten : 1959
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 3 Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Gast zo 7 okt 2012 - 8:08

Spring schreef:Ook hier vieren we gewoon Sinterklaas.
Vind het wel grappig om te lezen dat men zeker weet dat Sinterklaas niet bestaat maar God bestaat wel hoor!
Ja.

En wat als er ooit bewijs komt dat God niet bestaat?
Heb je mooi de hele tijd je kind voorgelogen.

Ach, dat maakt dan toch niet uit, want met Sinterklaas is iedereen er ook van hersteld, toch?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 3 Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Gast zo 7 okt 2012 - 8:10

Rood schreef:


Ach, dat maakt dan toch niet uit, want met Sinterklaas is iedereen er ook van hersteld, toch?

Ach kijk, kan je toch nog Sinterklaas gaan vieren.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 3 Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Spring zo 7 okt 2012 - 8:14

Megara schreef:
Rood schreef:


Ach, dat maakt dan toch niet uit, want met Sinterklaas is iedereen er ook van hersteld, toch?

Ach kijk, kan je toch nog Sinterklaas gaan vieren.

:cheering:
Spring
Spring
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1592
Punten : 1959
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 3 Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Gast zo 7 okt 2012 - 8:29

Ik zie het zeker niet als liegen. Ik vind dat het geloven in Sinterklaas gewoon bij 'het kind' zijn hoort.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 3 Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  M-G zo 7 okt 2012 - 10:13

Wij zullen echt wel sinterklaas vieren met onze toekomstige zoon maar ik zal niets zeggen wat hem aanspoort om erin te geloven. Ik zal waarschijnlijk (als hij er naar vraagt of misschien uit mezelf dat weet ik nog niet) gewoon vertellen dat het een Nederlands feest is waarbij hij cadeautjes krijgt en bij dit feest horen verklede mensen zoals sinterklaas en zijn zwarte pieten, liedjes zingen en schoen zetten, etc. Zelf wist ik ook al heel vroeg dat sinterklaas niet bestond maar ik vond sinterklaas daarom niet minder leuk om te vieren. Gelukkig duurt het nog even voordat hij het besef zal hebben van sinterklaas, dit jaar zal hij het misschien net wel of net niet meemaken want ik ben op 30 november uitgerekend.
M-G
M-G
Prater
Prater

Aantal berichten : 1319
Punten : 1318
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 3 Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Gast zo 7 okt 2012 - 10:49

Maple schreef:Ik vind dat dit een stuk cultuur is die je je kind niet hoort te ontnemen. Ik geloof dat geen enkele volwassen Nederlander of Belg een pathologische leugenaar is geworden omdat papa en mama hem/haar in Sinterklaas heeft laten geloven, en ik denk ook zeker niet dat dezelfde volwassenen het hun ouders (nog altijd) kwalijk nemen dat ze hierover gelogen hebben. Ik zou in dat opzicht daarom ook niet té zwaar gaan tillen aan normen en waarden.

Maar we weten ook niet of pathologische leugenaars dat ook waren geworden als ze niet in sinterklaas hadden geloofd smile

Maar zonder gekheid, ik vind dat het buiten de traditie, ook een beetje de magie van de kindertijd. Als kind geen je nog in staat om in het onmogelijke te geloven, sinterklaas, sprookjes. Ik had dat absoluut niet willen missen en ik gun mijn kinderen die magie ook.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 3 Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Jade zo 7 okt 2012 - 18:59

тыквашка schreef:Ook suf, het was eigenlijk gewoon nooit in mij opgekomen dat er kinderen opgegroeid zijn zonder in Sinterklaas te geloven. Het hele idee dat die mogelijkheid er is is gewoon nog nooit in mijn hoofd opgekomen! Hoezo naief? laughcry

Dat had ik ook! Embarassed . En ik wist wel dat niet-nederlandse gezinnen niet aan sinterklaas doen, maar over deze optie nooit nagedacht!

Ik heb nooit in de paashaas of de kerstman geloofd! Best gek eigenlijk. Het eerste jaar dat ik niet meer in sinterklaas geloofde (zus van een vriendin vertelde 1 dag voor de intocht dat ze zwarte piet speelt) vond ik er geen bal aan! de hele magie was weg! De jaren erna vond ik het wel leuk, maar toen zag ik ook in dat het allemaal echt niet zou kunnen.

Ik heb het nooit als leugen gezien, en zelfs mijn zusje die heeel erg van loyaliteit is ,heeft dit niet zo gezien. Mijn moeder had verwacht dat zusje heeeeeel boos zou worden, maar ze nam het super op.

Ik ben blij dat ik in de magie van sinterklaas mocht geloven, en kan niet wachten tot ons kindje deze magie ook mee mag maken!

Jade
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4627
Punten : 4961
Registratiedatum : 15-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 3 Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Gast zo 7 okt 2012 - 19:02

Sunprincess schreef:
Maple schreef:Ik vind dat dit een stuk cultuur is die je je kind niet hoort te ontnemen. Ik geloof dat geen enkele volwassen Nederlander of Belg een pathologische leugenaar is geworden omdat papa en mama hem/haar in Sinterklaas heeft laten geloven, en ik denk ook zeker niet dat dezelfde volwassenen het hun ouders (nog altijd) kwalijk nemen dat ze hierover gelogen hebben. Ik zou in dat opzicht daarom ook niet té zwaar gaan tillen aan normen en waarden.

Maar we weten ook niet of pathologische leugenaars dat ook waren geworden als ze niet in sinterklaas hadden geloofd Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 3 561177

Maar zonder gekheid, ik vind dat het buiten de traditie, ook een beetje de magie van de kindertijd. Als kind geen je nog in staat om in het onmogelijke te geloven, sinterklaas, sprookjes. Ik had dat absoluut niet willen missen en ik gun mijn kinderen die magie ook.
Hier gaan mijn nekharen een beetje van overeind staan. Misschien pak ik het wel anders op dan het bedoelt is hoor, maar het is niet zo dat ik mijn kind Sinterklaas niet gun. Ik twijfe alleen enorm omdat het voor mij niet goed voelt om mijn zoon in iets te geloven wat niet bestaat, en hem dat daarna te gaan vertellen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 3 Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Teddyaapje zo 7 okt 2012 - 19:23

Ik heb de rest van het topic niet gelezen maar wij willen het waarschijnlijk zo doen dat we T. vertellen dat het een heeel groot toneelstuk is waar iedereen aan mee doet. Zo 'liegen' we hem niet voor en kan hij toch met alles meedoen. Voor kinderen wordt vaak hun fantasie werkelijkheid dus de kans is groot dat hij er toch in zal geloven, maar wij zullen wel eerlijk uitleggen hoe het zit als hij vragen heeft. Hoe vaak ik vroeger over 'hulpsinterklaasen' heb gehoord Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 3 394967
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 3 Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  nillis zo 7 okt 2012 - 19:35

Parisienne schreef:Ik zie Sinterklaas ook als traditie, iets wat onderdeel is van de Nederlandse cultuur. Ik zou er niet voor kiezen om kinderen van jongs af aan gewoon nooit in Sinterklaas te laten geloven. Ik vind het nu als ouder zelf ook veel te leuk om mee te gaan in het verhaal Laughing

+ 1, maar mijn vriend deelt wel een beetje jou mening. Maar hij heeft het hele verhaal vorig jaar aan haar verteld dat hij niet bestond, dus ze weet ervan Wink
nillis
nillis
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1816
Punten : 1992
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 3 Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Jade zo 7 okt 2012 - 19:37

nillis schreef:
Parisienne schreef:Ik zie Sinterklaas ook als traditie, iets wat onderdeel is van de Nederlandse cultuur. Ik zou er niet voor kiezen om kinderen van jongs af aan gewoon nooit in Sinterklaas te laten geloven. Ik vind het nu als ouder zelf ook veel te leuk om mee te gaan in het verhaal Laughing

+ 1, maar mijn vriend deelt wel een beetje jou mening. Maar hij heeft het hele verhaal vorig jaar aan haar verteld dat hij niet bestond, dus ze weet ervan Wink

Toen was ze 1? Dan heeft ze er vast weinig van begrepen?

Jade
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4627
Punten : 4961
Registratiedatum : 15-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 3 Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Stuiterbal zo 7 okt 2012 - 19:39

Ik laat S wel geloven. Ik vind het zelf nog veel te leuk om erin mee te gaan. Er is eigenlijk ook geen moment in me op gekomen om er zo over na te denken.
Wat ik van mezelf kon herinneren, is dat ik niet boos was toen werd vertelt dat bijnier bestond.
Ik zie het ook als traditie ! Mocht hij mij gaan vragen omdat hij zelf gaat twijfelen dan zal ik het wel vertellen.
Stuiterbal
Stuiterbal
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2942
Punten : 3259
Registratiedatum : 14-12-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 3 Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Stuiterbal zo 7 okt 2012 - 19:39

Jade schreef:
nillis schreef:
Parisienne schreef:Ik zie Sinterklaas ook als traditie, iets wat onderdeel is van de Nederlandse cultuur. Ik zou er niet voor kiezen om kinderen van jongs af aan gewoon nooit in Sinterklaas te laten geloven. Ik vind het nu als ouder zelf ook veel te leuk om mee te gaan in het verhaal Laughing

+ 1, maar mijn vriend deelt wel een beetje jou mening. Maar hij heeft het hele verhaal vorig jaar aan haar verteld dat hij niet bestond, dus ze weet ervan Wink

Toen was ze 1? Dan heeft ze er vast weinig van begrepen?
Sarcasme !
Stuiterbal
Stuiterbal
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2942
Punten : 3259
Registratiedatum : 14-12-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 3 Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Gast zo 7 okt 2012 - 19:41

Stuiterbal schreef:Ik laat S wel geloven. Ik vind het zelf nog veel te leuk om erin mee te gaan. Er is eigenlijk ook geen moment in me op gekomen om er zo over na te denken.
Wat ik van mezelf kon herinneren, is dat ik niet boos was toen werd vertelt dat bijnier bestond.
Ik zie het ook als traditie ! Mocht hij mij gaan vragen omdat hij zelf gaat twijfelen dan zal ik het wel vertellen.
Misschien denk ik dan wel te ver door laughcry maar ik weet gewoon niet of ik super enthousiast mee kan gaan in het Sinterklaas verhaal.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 3 Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Gast zo 7 okt 2012 - 19:45

S.enna gelooft er heilig in, dit zal wel het laatste jaar zijn.Ik denk niet dat ik M.ara erin laat geloven.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 3 Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Lolly's zo 7 okt 2012 - 19:58

Er is toch niets mooiers voor kinderen dan de goede ouwe sint, ik 'ontneem' ze dat echt niet en laat ze er heerlijk in meegaan. Ik vind het ook iets magisch hebben, ook voor jezelf als ouder zijnde. Het is toch genieten als je zo'n snoetje helemaal op ziet lichten als ze zwarte piet voorbij zien komen. Ik vind het idee dat je liegt tegen je kinderen als je ze erin laat geloven ook echt te ver gaan. Ik snap niet eens hoe je die link met liegen kunt leggen, wat mij betreft draaf je dan een beetje te ver door. Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening.

Lolly's
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 130
Punten : 136
Registratiedatum : 14-06-12
Woonplaats : Een mooi plekje in Nederland

Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 3 Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  maiadebij zo 7 okt 2012 - 20:55

Zolang ze de leeftijd hebben dat realiteit en fictie nog 1 is, zal ik het in het midden laten. Ik ga toch ook niet vertellen dat Mega Mindy, Kabouter Plop en Piet Piraat niet echt zijn maar verklede mensen? Zodra ze vragen gaan stellen geven we er eerlijk antwoord op. Dus ik ga geen hele verhalen en theorieën bedenken om het verhaal maar in stand te houden.

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 3 Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 3 van 4 Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum