Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

+26
Lonely Goatherd
maiadebij
Lolly's
Stuiterbal
nillis
Teddyaapje
Jade
M-G
Spring
Printje
Liadan
_Jet
Monte
Supertalentje
Mamsie
Annemie
Shisha
Discordia
Linda
Parisienne
SarahKey
Mute_
Pompoen
Coccinelle
Lejow
Tania
30 plaatsers

Pagina 2 van 4 Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 2 Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Gast zo 7 okt 2012 - 6:02

Mute_ schreef:Ik wist zelf trouwens heel vroeg dat Sinterklaas niet bestond (met dank aan ouders broers/zus). Ik weet nog precies dat ik na moest blijven bij de juf en zei mij toen vertelde dat ik dat niet aan alle kindjes mocht vertellen. Dat voelde toen echt als een groot geheim dat ik meedroeg. Maar ik kan mij vooral nog de spanning, intocht, zingen bij je schoen en de verhalen die mijn moeder voorlas herinneren Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 2 561177
Dit is ook de grootste reden dat ik twijfel, het is zo leuk voor een kind om die spanning mee te maken.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 2 Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Gast zo 7 okt 2012 - 6:02

Ik zou mijn kind nooit in Sinterklaas laten geloven. Even heel kort door de bocht gezegd (mind you!): ik wil hem/haar wel in God 'laten' geloven. Hoe kan mijn kind dan blijven geloven in God, terwijl ik over Sinterklaas heb gezegd dat 'ie bestaat en later blijkt dat toch niet waar? Dan heeft 'ie wat God betreft toch ook het idee dat het een sprookje is?

Ik ben ook opgegroeid zonder de Sinterklaas-traditie en ik heb helemaal niks gemist hoor. Ik vind het een leuke tijd om cadeautjes uit te wisselen, maar ik link dat verder niet aan de Sint. Eigenlijk net zoals anderen Kerst niet linken aan God. Ik doe het lekker andersom. Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 2 281626781


Laatst aangepast door Rood op zo 7 okt 2012 - 6:09; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 2 Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Gast zo 7 okt 2012 - 6:03

Mute_ schreef:
Zelda schreef:
Linda schreef:Zelda, ik snap je dilemma wel hoor, ik sta er een beetje hetzelfde in. Ik kan me nog heel goed herinneren toen m'n ouders vertelden dat Sinterklaas niet bestond. Ik was echt super pissed dat ze me al die tijd hadden voorgelogen. En ik weet nog dat ik tegen ze zei dat ik hun dan veel liever had willen bedanken voor de kadootjes dan de Sint. Laughing

Toch denk ik dat ik dochter er wel in ga laten geloven. Zoals al gezegd is lijkt het me niet leuk als iedereen er in geloofd en je eigen kind niet. En het is inderdaad gewoon een traditie.
Fijn dat je de twijfel wel herkent. Daarom opende ik ook een topic, om te peilen of er meer mama's zo denken Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 2 561177


O haha! Ik denk dus niet zo, maar reageer wel telkens. Ben gewoon heel benieuwd naar je beweegredenen.
Nee dat geeft niks, ik ben ook heel benieuwd naar andere meningen, om zo uiteindelijk een besluit te kunnen nemen Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 2 394967

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 2 Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Gast zo 7 okt 2012 - 6:05

Discordia schreef:God bestaat ook niet, maar de kerk houdt toch ook al jaren een andere traditie hoog. Wink
And oh how we love it. drunken

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 2 Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Gast zo 7 okt 2012 - 6:06

Rood schreef:Ik zou mijn kind nooit in Sinterklaas laten geloven. Even heel kort door de bocht gezegd (mind you!): ik wil hem/haar wel in God 'laten' geloven. Hoe kan mijn kind dan blijven geloven in God terwijl ik over Sinterklaas heb gezegd dat 'ie bestaat en later blijkt dat toch niet waar? Dan heeft 'ie wat God betreft toch ook het idee dat het een sprookje is?

Ik ben ook opgegroeid zonder de Sinterklaas-traditie en ik heb helemaal niks gemist hoor. Ik vind het een leuke tijd om cadeautjes uit te wisselen, maar ik link dat verder niet aan de Sint. Eigenlijk net zoals anderen Kerst niet linken aan God. Ik doe het lekker andersom. Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 2 281626781
Nu ben ik niet gelovig, maar mijn vriend is dat wel. Dat wordt ook nog een lekkere discussie hier thuis, over Sinterklaas Very Happy

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 2 Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Annemie zo 7 okt 2012 - 6:08

Ik vind sinterklaas 1 van de leukste dingen die er voor kinderen is, ik vond het vroeger ook geweldig als kind, dus ja ik laat mijn zoontje zeker in sinterklaas geloven.
Annemie
Annemie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3158
Punten : 3363
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 2 Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Gast zo 7 okt 2012 - 6:08

Haha! Nou, er zijn heel veel christenen die met alle liefde Sinterklaas vieren, ook de rechtzinnigen onder hen. Dit is meer mijn persoonlijke overweging bij jouw vraag, volgens mij lacht mijn hele kerkelijke gemeente me vierkant uit als ik dit zeg. Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 2 253468018

Edit: heb ik trouwens wat gemist? Is het langzaam en voorzichtig weer 'aan' tussen jullie?


Laatst aangepast door Rood op zo 7 okt 2012 - 6:10; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 2 Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Linda zo 7 okt 2012 - 6:09

Zelda schreef:
Linda schreef:Zelda, ik snap je dilemma wel hoor, ik sta er een beetje hetzelfde in. Ik kan me nog heel goed herinneren toen m'n ouders vertelden dat Sinterklaas niet bestond. Ik was echt super pissed dat ze me al die tijd hadden voorgelogen. En ik weet nog dat ik tegen ze zei dat ik hun dan veel liever had willen bedanken voor de kadootjes dan de Sint. Laughing

Toch denk ik dat ik dochter er wel in ga laten geloven. Zoals al gezegd is lijkt het me niet leuk als iedereen er in geloofd en je eigen kind niet. En het is inderdaad gewoon een traditie.
Fijn dat je de twijfel wel herkent. Daarom opende ik ook een topic, om te peilen of er meer mama's zo denken smile

Ik ben er ook nog niet over uit. Want als ik nu shisha haar verhaal lees dan vind ik dat toch ook best mooi om dat zo uit te leggen.
Moeilijk...

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 2 Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Gast zo 7 okt 2012 - 6:12

Mijn ouders deden hetzelfde als Shisha. Ze lichtten ons voor over wat Sinterklaas is en dat wij daar niet aan mee deden. We moesten alleen wel opletten dat wij, de wetenden, de onwetenden niet in de weg zouden lopen. Dat deden we dus ook heel braaf. Ik vond het heel spannend dat ik wist dat Sint niet bestaat en mijn klasgenootjes niet, en ik vond het geen probleem om dat geheim te houden. Wij kregen trouwens wel altijd een chocoladeletter.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 2 Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Gast zo 7 okt 2012 - 6:14

Rood schreef:Ik zou mijn kind nooit in Sinterklaas laten geloven. Even heel kort door de bocht gezegd (mind you!): ik wil hem/haar wel in God 'laten' geloven. Hoe kan mijn kind dan blijven geloven in God terwijl ik over Sinterklaas heb gezegd dat 'ie bestaat en later blijkt dat toch niet waar? Dan heeft 'ie wat God betreft toch ook het idee dat het een sprookje is?

Ik ben ook opgegroeid zonder de Sinterklaas-traditie en ik heb helemaal niks gemist hoor. Ik vind het een leuke tijd om cadeautjes uit te wisselen, maar ik link dat verder niet aan de Sint. Eigenlijk net zoals anderen Kerst niet linken aan God. Ik doe het lekker andersom. Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 2 281626781

Van mijn ouders heb ik gehoord dat het elk jaar strijd was om Sinterklaas bij opa te vieren, om bovenstaande reden. Ik ben blij dat ik wel in de Sint heb geloofd en ik heb het geen moment vergeleken met God. Ik denk dat voor kinderen tot een jaar of acht/negen fictie moeilijk te scheiden is van non-fictie. Sprookjes, leesboeken, geschiedenisboeken en bijbelverhalen zijn voor hen hetzelfde. Later leren ze pas dat schrijvers verhalen verzinnen, dat zou ook kunnen zorgen dat ze aan twijfelen aan de echtheid van Bijbelverhalen.
Wanneer die twijfel daadwerkelijk ontstaat, lijkt het me juist een mooi aanknopingspunt om het gesprek aan te aan. De twijfels komen ooit toch wel, hetzij door onvrede, contact met andere religies of .... Zodra een kind/volwassene die twijfel los kan laten, kan het geloof opbloeien.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 2 Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Gast zo 7 okt 2012 - 6:22

O, ik geloof ook wel dat het voor kinderen weinig moeite kost om het onderscheid te zien. Maar ik kan het voor mezelf niet echt rechtpraten. Ook omdat ik zelf wel, en ik ken best veel anderen, door die twijfel heen ben gegaan.

Het is natuurlijk ook gewoon kwaadaardig leedvermaak van ouders om ervan te genieten dat je kind volop in de Sint opgaat terwijl het allemaal nep is. Twisted Evil

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 2 Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Gast zo 7 okt 2012 - 6:27

Toevallig hoorde ik gisteren een verhaal van ouders die hun kind direct hadden laten weten dat de sint niet bestond en hij was het kind wat het meest in de ban was van Sinterklaas. (Zong het hardste mee, schreef braaf briefjes aan de sint, zette trouw zijn schoentje :P )

Hij heeft zelfs een keer gezien dat een vriend van zijn ouders zich omkleede als Sint.. en op het moment dat hij het Sint pak aanhad was hij voor de jongen ook echt sinterklaas haha. Ik vond het geweldig! Die ouders wisten niet wat er gebeurde joh laughcry

Misschien was het wel een slimmerd die dacht mijn ouders mogen mij nu niet teleurstellen whaha :cheering:

Ontopic.. Ik laat mijn kinderen lekker geloven.. En als ze er achter dreigen te komen vertel ik ze het verhaal gewoon. Of als ze het van andere kinderen horen ga ik ook geen schijn ophouden. Dan is het gewoon klaar.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 2 Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Shisha zo 7 okt 2012 - 6:28

Wij vierde ook wel gewoon sinterklaas, mochten onze schoen zetten etc. Maar ons is gewoon uitgelegd wat sinterklaas inhoud en dat dit nog ieder jaar gevierd wordt. En dat was prima voor ons. Ik heb er echt niks aan gemist dat ik er niet in geloofde, vond het nog steeds erg spannend en leuk en ik heb er ook niet het gevoel gehad dat me iets ontnomen is.
Shisha
Shisha
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5526
Punten : 5710
Registratiedatum : 26-11-10
Woonplaats : Gelderland

Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 2 Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Mamsie zo 7 okt 2012 - 6:32

Hier geloven ze lekker hoor. Oke de oudste nu niet meer maar daarvoor wel. Heerlijk die spannende tijd en alles er omheen. Ik heb wel toen ik het vertelde het "echte" verhaal verteld en waarom we het dus nog vieren.

Ik geloof ook niet in god dus ik heb dat "probleem" niet.
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 2 Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Supertalentje zo 7 okt 2012 - 6:33

Ik ga wel sinterklaas vieren, lijkt me geweldig! Ik vind het dan ook geen liegen. "Liegen" doe ik ook als ik hem een hapje geef van iets dat ik niet te eten vind en dan roep: "hmm, lekker he!", dat Woezel en Pip op de wolken kunnen spelen, dat je van spinazie spierballen krijgt en dat wij geen spruitjes eten (maar wel brusselse kooltjes). Als ik er zo over na denk speld ik hem zoveel op de mouw, dat een Sinterklaas meer of minder ook niet uitmaakt Wink

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 2 Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Gast zo 7 okt 2012 - 6:35

Mamsie schreef:Hier geloven ze lekker hoor. Oke de oudste nu niet meer maar daarvoor wel. Heerlijk die spannende tijd en alles er omheen. Ik heb wel toen ik het vertelde het "echte" verhaal verteld en waarom we het dus nog vieren.

Ik geloof ook niet in god dus ik heb dat "probleem" niet.
En juist als je inderdaad het echte verhaal erbij vertelt en aangeeft vind ik dat ook een mooie inkopper om uit te leggen wat tradities zijn en waarom het zo belangrijk en fijn kan zijn om bepaalde tradities in stand te houden. Kinderen zijn rond die leeftijd ook oud genoeg om dat al een beetje te kunnen begrijpen. En dan vind ik het eigenlijk ook meteen geen liegen meer, maar een voortzetting van een traditie.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 2 Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Gast zo 7 okt 2012 - 6:38

Zolang het kind dat niet mag geloven het niet verpest voor de rest van zijn klasje of de kindjes waar hij mee om gaat dan zou ik het prima vinden. Hier doen we wel een volledige Sinterklaas, hoort er echt bij.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 2 Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Mamsie zo 7 okt 2012 - 6:40

Maple schreef:
Mamsie schreef:Hier geloven ze lekker hoor. Oke de oudste nu niet meer maar daarvoor wel. Heerlijk die spannende tijd en alles er omheen. Ik heb wel toen ik het vertelde het "echte" verhaal verteld en waarom we het dus nog vieren.

Ik geloof ook niet in god dus ik heb dat "probleem" niet.
En juist als je inderdaad het echte verhaal erbij vertelt en aangeeft vind ik dat ook een mooie inkopper om uit te leggen wat tradities zijn en waarom het zo belangrijk en fijn kan zijn om bepaalde tradities in stand te houden. Kinderen zijn rond die leeftijd ook oud genoeg om dat al een beetje te kunnen begrijpen. En dan vind ik het eigenlijk ook meteen geen liegen meer, maar een voortzetting van een traditie.

Ja daarom vind ik het ook belangrijk dat ik dat heb verteld en niet alleen heb verteld dat hij niet bestaat.
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 2 Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Gast zo 7 okt 2012 - 6:42

Megara schreef:Zolang het kind dat niet mag geloven het niet verpest voor de rest van zijn klasje of de kindjes waar hij mee om gaat dan zou ik het prima vinden. Hier doen we wel een volledige Sinterklaas, hoort er echt bij.
Dat snap ik, maar het lijkt mij dat ouders wel de vrijheid hebben in wat ze hun kind willen laten geloven. En dan zit de kans erin dat een kindje per ongeluk z'n mond voorbijpraat. Ik vind dat je dat niemand kunt kwalijk nemen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 2 Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Monte zo 7 okt 2012 - 6:42

Maar waarom zou je dan wel kerst vieren(en het leven van jezus), maar niet sinterklaas die ook echt bestaan heeft en ook een oprecht goed man was. Ik ben zelf ook christen, maar er is geen haar op mijn hoofd die eraan denk geen sinterklaas te vieren. Ik vier de geboorte van jezus(zonder cafeautjes) en sinterklaas met cadeaus.
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4853
Punten : 5410
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 2 Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Gast zo 7 okt 2012 - 6:44

Monte schreef:Maar waarom zou je dan wel kerst vieren(en het leven van jezus), maar niet sinterklaas die ook echt bestaan heeft en ook een oprecht goed man was. Ik ben zelf ook christen, maar er is geen haar op mijn hoofd die eraan denk geen sinterklaas te vieren. Ik vier de geboorte van jezus(zonder cafeautjes) en sinterklaas met cadeaus.
Hier zat ik net ook aan te denken, maar ik vond die vergelijking zelf niet op gaan. Ze wil namelijk wél gewoon Sinterklaas vieren, alleen wil ze het misschien direct al gaan vertellen. Een niet-christen die we kerst 'viert' legt ook direct zijn versie van het verhaal uit, dus wat dat betreft zie ik eigenlijk geen verschil, eerder overeenkomsten Wink

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 2 Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Gast zo 7 okt 2012 - 6:48

Hebben we het nou over mijn opvatting? Ik volg het niet helemaal meer. :-)

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 2 Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Gast zo 7 okt 2012 - 6:50

Rood schreef:Hebben we het nou over mijn opvatting? Ik volg het niet helemaal meer. :-)
Ik in elk geval niet smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 2 Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Monte zo 7 okt 2012 - 6:51

Maple schreef:
Monte schreef:Maar waarom zou je dan wel kerst vieren(en het leven van jezus), maar niet sinterklaas die ook echt bestaan heeft en ook een oprecht goed man was. Ik ben zelf ook christen, maar er is geen haar op mijn hoofd die eraan denk geen sinterklaas te vieren. Ik vier de geboorte van jezus(zonder cafeautjes) en sinterklaas met cadeaus.
Hier zat ik net ook aan te denken, maar ik vond die vergelijking zelf niet op gaan. Ze wil namelijk wél gewoon Sinterklaas vieren, alleen wil ze het misschien direct al gaan vertellen. Een niet-christen die we kerst 'viert' legt ook direct zijn versie van het verhaal uit, dus wat dat betreft zie ik eigenlijk geen verschil, eerder overeenkomsten Wink
Ik snap het, maar waarom is sinterklaas wel onzin terwijl dat ook een goede man en christen was en dat je jezus wel goed vindt om te vieren, die loopt toch ook niet meer rondeven heel simpel gezegd).
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4853
Punten : 5410
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 2 Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Pompoen zo 7 okt 2012 - 6:51

Ook suf, het was eigenlijk gewoon nooit in mij opgekomen dat er kinderen opgegroeid zijn zonder in Sinterklaas te geloven. Het hele idee dat die mogelijkheid er is is gewoon nog nooit in mijn hoofd opgekomen! Hoezo naief? laughcry
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? - Pagina 2 Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 4 Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum