Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

+26
Lonely Goatherd
maiadebij
Lolly's
Stuiterbal
nillis
Teddyaapje
Jade
M-G
Spring
Printje
Liadan
_Jet
Monte
Supertalentje
Mamsie
Annemie
Shisha
Discordia
Linda
Parisienne
SarahKey
Mute_
Pompoen
Coccinelle
Lejow
Tania
30 plaatsers

Pagina 1 van 4 1, 2, 3, 4  Volgende

Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? Empty Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Gast zo 7 okt 2012 - 5:20

Wat doen jullie?

Ik twijfel nog steeds, aan de ene kant vind ik het hypocriet om mijn zoon in Sinterklaas/de Kerstman te laten geloven omdat ik hem leer dat hij niet mag liegen...maar aan de andere kant, het is wel erg leuk en ook leuk voor de kindjes in zijn klas, die waarschijnlijk wel in de Sint geloven. Moeilijk, moeilijk confused

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Tania zo 7 okt 2012 - 5:23

Ik laat mijn kinderen wel in sinterklaas geloven. Vroeger vond ik sinterklaas geweldig en hoewel ik ook niet mocht liegen van mijn ouders heb ik er geen seconde moeite mee gehad dat zij dat wel deden met sinterklaas. Dat gevoel gun ik mijn kinderen ook en gaat voor mij boven het niet liegen.
Mochten ze het nou echt heel erg eng of niet leuk vinden dan zou ik het wel vertellen maar anders niet.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Lejow zo 7 okt 2012 - 5:25

Sorry, maar zeggen dat Sinterklaas bestaat als liegen bestempelen vind ik slaan als een lul op een drumstel.
Het is een traditie! En het lijkt me voor hem absoluut niet leuk om het enige kindje in de klas te zijn die er niet in gelooft.

Daarbij ken ik geen kind, die, toen hij er achter kwam dat de Sint niet bestond, tegen pa en ma zei: Ohhhh en ik heb geleerd dat je niet mag liegen......

Hier ga ik dus gewoon mee met de traditie en ik laat B in de Sint geloven.
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Rotjeknor

Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Gast zo 7 okt 2012 - 5:27

Ik vind dat dit een stuk cultuur is die je je kind niet hoort te ontnemen. Ik geloof dat geen enkele volwassen Nederlander of Belg een pathologische leugenaar is geworden omdat papa en mama hem/haar in Sinterklaas heeft laten geloven, en ik denk ook zeker niet dat dezelfde volwassenen het hun ouders (nog altijd) kwalijk nemen dat ze hierover gelogen hebben. Ik zou in dat opzicht daarom ook niet té zwaar gaan tillen aan normen en waarden.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Coccinelle zo 7 okt 2012 - 5:27

Ik vond de Sinterklaas tijd vroeger heerlijk en heb er nooit 'last' van gehad toen ik erachter kwam dat hij niet bestond. Hier mag er dan ook gewoon in Sinterklaas gelooft worden.

Coccinelle
Prater
Prater

Aantal berichten : 1391
Punten : 1576
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Gast zo 7 okt 2012 - 5:28

Lejow schreef:Sorry, maar zeggen dat Sinterklaas bestaat als liegen bestempelen vind ik slaan als een lul op een drumstel.

Nou nou, iets minder fel mag ook wel Lejow. Ik zie dat gewoon een beetje zo, dat is toch niet super raar of vreemd als je er over nadenkt? Dat het een traditie is, dat weet ik, maar ik heb er gewoon een dubbel gevoel bij.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Pompoen zo 7 okt 2012 - 5:32

Ik zie het meer als een geheim en een traditie dan als liegen. En ik weet nog hoe geweldig ik het als kind vond om geïntroduceerd te worden in het geheim van de volwassenen. Mijn zusje kwam er in datzelfde jaar achter dat sinterklaas niet bestond want dat heb ik haar verteld, maar ze heeft nog járen hardnekkig in Sinterklaas geloofd.
Ik zou dat mijn kind ook niet willen ontnemen, ik vond het zelf alleen maar bijzonder, eerst de opwinding van het er in geloven, daarna de opwinding van het geheim.
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Lejow zo 7 okt 2012 - 5:33

Zelda schreef:
Lejow schreef:Sorry, maar zeggen dat Sinterklaas bestaat als liegen bestempelen vind ik slaan als een lul op een drumstel.

Nou nou, iets minder fel mag ook wel Lejow. Ik zie dat gewoon een beetje zo, dat is toch niet super raar of vreemd als je er over nadenkt? Dat het een traditie is, dat weet ik, maar ik heb er gewoon een dubbel gevoel bij.

Ja ok, sorry.. ik vind het echt onzin. Dat beter? smile
Verder eens met de dingen die gezegd worden.
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Rotjeknor

Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Gast zo 7 okt 2012 - 5:34

Ik wist als eerste uit mijn klas dat sinterklaas niet bestond en eigenlijk vond ik dat helemaal niet leuk.

Het is een Nederlands feest en ik heb er niet eens aan getwijfeld of ik hem zou vertellen dat Sinterklaas niet echt is. Hier wordt het gewoon gevierd en ik laat hem ook wel geloven.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Mute_ zo 7 okt 2012 - 5:34

Maar los van waarom niet. Hoe zie je dat voor je? Laat je je zoon dus niet bij zijn sportclub als enige zijn schoen zetten? Op school 'mag' hij niet bij de Sint komen? Want als je niet achter de traditie staat waarom dan wel mee laten doen?

En zie je het dan echt als liegen ? Heb jij je bedonderd gevoeld door je ouders?

Ben oprecht benieuwd hoor, heb er nog nooit van gehoord dat iemand bewust zijn kind niet in sinterklaas wil laten geloven.
Mute_
Mute_
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 291
Punten : 313
Registratiedatum : 20-09-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  SarahKey zo 7 okt 2012 - 5:36

Ik laat S er wel in geloven. Ik vind het ook een traditie en vind het geloven van kleine kinderen echt geweldig om te zien. Wel vind ik dat het een keer moet ophouden. Als een kind een jaar of 8-9 is, is het wel mooi geweest. Dan zou ik het wel gaan vertellen voordat een ander kind het gaat doen.
SarahKey
SarahKey
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6386
Punten : 6502
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

http://www.hobbymirror.blogspot.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Gast zo 7 okt 2012 - 5:39

Mute_ schreef:Maar los van waarom niet. Hoe zie je dat voor je? Laat je je zoon dus niet bij zijn sportclub als enige zijn schoen zetten? Op school 'mag' hij niet bij de Sint komen? Want als je niet achter de traditie staat waarom dan wel mee laten doen?

En zie je het dan echt als liegen ? Heb jij je bedonderd gevoeld door je ouders?

Ben oprecht benieuwd hoor, heb er nog nooit van gehoord dat iemand bewust zijn kind niet in sinterklaas wil laten geloven.
Ik weet nog niet precies hoe we het willen invullen als we besluiten vanaf het begin te vertellen dat Sinterklaas niet bestaat. Ik heb me zelf nooit bedonderd gevoelt door mijn ouders, maar ik kan me wel voorstellen dat het een heel drama kan zijn als je je kind vertelt dat de Sint niet bestaat.

Mijn zoon zijn schoen niet laten zetten en niet bij de Sint laten komen vind ik wel erg ver gaan, hoor. Hij zal dan echt wel cadeautjes enzo krijgen, maar dan zonder het geloof in de Sint, snap je?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Parisienne zo 7 okt 2012 - 5:49

Ik zie Sinterklaas ook als traditie, iets wat onderdeel is van de Nederlandse cultuur. Ik zou er niet voor kiezen om kinderen van jongs af aan gewoon nooit in Sinterklaas te laten geloven. Ik vind het nu als ouder zelf ook veel te leuk om mee te gaan in het verhaal Laughing
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Mute_ zo 7 okt 2012 - 5:51

Zelda schreef:
Mute_ schreef:Maar los van waarom niet. Hoe zie je dat voor je? Laat je je zoon dus niet bij zijn sportclub als enige zijn schoen zetten? Op school 'mag' hij niet bij de Sint komen? Want als je niet achter de traditie staat waarom dan wel mee laten doen?

En zie je het dan echt als liegen ? Heb jij je bedonderd gevoeld door je ouders?

Ben oprecht benieuwd hoor, heb er nog nooit van gehoord dat iemand bewust zijn kind niet in sinterklaas wil laten geloven.
Ik weet nog niet precies hoe we het willen invullen als we besluiten vanaf het begin te vertellen dat Sinterklaas niet bestaat. Ik heb me zelf nooit bedonderd gevoelt door mijn ouders, maar ik kan me wel voorstellen dat het een heel drama kan zijn als je je kind vertelt dat de Sint niet bestaat.

Mijn zoon zijn schoen niet laten zetten en niet bij de Sint laten komen vind ik wel erg ver gaan, hoor. Hij zal dan echt wel cadeautjes enzo krijgen, maar dan zonder het geloof in de Sint, snap je?

Dat begrijp ik wel hoor. Maar wat is dan het punt voor je kind om het niet te weten? Want blijkbaar mag hij wel mee in de spanning, krijgt hij de cadeautjes van de Sint, zet hij zijn schoen dus wat is dan de meerwaarde precies?
Mute_
Mute_
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 291
Punten : 313
Registratiedatum : 20-09-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Linda zo 7 okt 2012 - 5:52

Zelda, ik snap je dilemma wel hoor, ik sta er een beetje hetzelfde in. Ik kan me nog heel goed herinneren toen m'n ouders vertelden dat Sinterklaas niet bestond. Ik was echt super pissed dat ze me al die tijd hadden voorgelogen. En ik weet nog dat ik tegen ze zei dat ik hun dan veel liever had willen bedanken voor de kadootjes dan de Sint. Laughing

Toch denk ik dat ik dochter er wel in ga laten geloven. Zoals al gezegd is lijkt het me niet leuk als iedereen er in geloofd en je eigen kind niet. En het is inderdaad gewoon een traditie.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Mute_ zo 7 okt 2012 - 5:55

Ik wist zelf trouwens heel vroeg dat Sinterklaas niet bestond (met dank aan ouders broers/zus). Ik weet nog precies dat ik na moest blijven bij de juf en zei mij toen vertelde dat ik dat niet aan alle kindjes mocht vertellen. Dat voelde toen echt als een groot geheim dat ik meedroeg. Maar ik kan mij vooral nog de spanning, intocht, zingen bij je schoen en de verhalen die mijn moeder voorlas herinneren Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? 561177
Mute_
Mute_
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 291
Punten : 313
Registratiedatum : 20-09-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Discordia zo 7 okt 2012 - 5:58

God bestaat ook niet, maar de kerk houdt toch ook al jaren een andere traditie hoog. Wink
Discordia
Discordia
Prater
Prater

Aantal berichten : 829
Punten : 944
Registratiedatum : 11-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Gast zo 7 okt 2012 - 5:59

Mute_ schreef:
Dat begrijp ik wel hoor. Maar wat is dan het punt voor je kind om het niet te weten? Want blijkbaar mag hij wel mee in de spanning, krijgt hij de cadeautjes van de Sint, zet hij zijn schoen dus wat is dan de meerwaarde precies?
Dat het voor mijn gevoel 'liegen' is. Hetzelfde als de Paashaas en de kerstman.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Gast zo 7 okt 2012 - 5:59

Discordia schreef:God bestaat ook niet, maar de kerk houdt toch ook al jaren een andere traditie hoog. Wink
Dat God niet bestaat is nog nooit 100% wetenschappelijk bewezen, dat de Sint niet bestaat weet iedereen wel toch? Very Happy

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Mute_ zo 7 okt 2012 - 5:59

Zelda schreef:
Mute_ schreef:
Dat begrijp ik wel hoor. Maar wat is dan het punt voor je kind om het niet te weten? Want blijkbaar mag hij wel mee in de spanning, krijgt hij de cadeautjes van de Sint, zet hij zijn schoen dus wat is dan de meerwaarde precies?
Dat het voor mijn gevoel 'liegen' is. Hetzelfde als de Paashaas en de kerstman.

Maar zet je dan niet je eigen gevoel voor die van je kind?Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? 561177
Mute_
Mute_
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 291
Punten : 313
Registratiedatum : 20-09-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Shisha zo 7 okt 2012 - 5:59

Mijn ouders hebben er destijds voor gekozen om ons niet in sinterklaas te laten geloven vanwege de grote verschillen in cadeau's die kinderen krijgen. Lastig om uit te leggen waarom het ene kind van sint alles krijgt waar die om vraagt en het andere kind het moet doen met een doosje kleurpotloden. En waarom sommige helemaal niks krijgen.
Mijn ouders hebben mij wel meegegeven wat het sinterklaasfeest inhoud en waarom het gevierd wordt. En ik heb het nooit erg gevonden (stiekem geloofde ik mijn ouders ook niet helemaal want stel je toch eens voor dat het wel zo was, ik bleef het erg spannend vinden) en daarnaast heb ik netjes mijn mond gehouden tegenover andere kinderen die wel geloofde.
Ik denk dat wij het bij onze kinderen op dezelfde manier gaan doen.
Shisha
Shisha
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5526
Punten : 5710
Registratiedatum : 26-11-10
Woonplaats : Gelderland

Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Gast zo 7 okt 2012 - 6:00

Linda schreef:Zelda, ik snap je dilemma wel hoor, ik sta er een beetje hetzelfde in. Ik kan me nog heel goed herinneren toen m'n ouders vertelden dat Sinterklaas niet bestond. Ik was echt super pissed dat ze me al die tijd hadden voorgelogen. En ik weet nog dat ik tegen ze zei dat ik hun dan veel liever had willen bedanken voor de kadootjes dan de Sint. Laughing

Toch denk ik dat ik dochter er wel in ga laten geloven. Zoals al gezegd is lijkt het me niet leuk als iedereen er in geloofd en je eigen kind niet. En het is inderdaad gewoon een traditie.
Fijn dat je de twijfel wel herkent. Daarom opende ik ook een topic, om te peilen of er meer mama's zo denken smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Gast zo 7 okt 2012 - 6:01

Mute_ schreef:
Zelda schreef:
Mute_ schreef:
Dat begrijp ik wel hoor. Maar wat is dan het punt voor je kind om het niet te weten? Want blijkbaar mag hij wel mee in de spanning, krijgt hij de cadeautjes van de Sint, zet hij zijn schoen dus wat is dan de meerwaarde precies?
Dat het voor mijn gevoel 'liegen' is. Hetzelfde als de Paashaas en de kerstman.

Maar zet je dan niet je eigen gevoel voor die van je kind?Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? 561177
Ja, want als ik zo'n dubbel gevoel erover blijf houden, dan kan ik niet jaren lang volhouden dat de Sint wel bestaat en mezelf er toe zetten om met volle overtuiging dat feest mee te vieren. Dat voelt voor mij gewoon niet goed.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Mute_ zo 7 okt 2012 - 6:02

Zelda schreef:
Linda schreef:Zelda, ik snap je dilemma wel hoor, ik sta er een beetje hetzelfde in. Ik kan me nog heel goed herinneren toen m'n ouders vertelden dat Sinterklaas niet bestond. Ik was echt super pissed dat ze me al die tijd hadden voorgelogen. En ik weet nog dat ik tegen ze zei dat ik hun dan veel liever had willen bedanken voor de kadootjes dan de Sint. Laughing

Toch denk ik dat ik dochter er wel in ga laten geloven. Zoals al gezegd is lijkt het me niet leuk als iedereen er in geloofd en je eigen kind niet. En het is inderdaad gewoon een traditie.
Fijn dat je de twijfel wel herkent. Daarom opende ik ook een topic, om te peilen of er meer mama's zo denken Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? 561177


O haha! Ik denk dus niet zo, maar reageer wel telkens. Ben gewoon heel benieuwd naar je beweegredenen.
Mute_
Mute_
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 291
Punten : 313
Registratiedatum : 20-09-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Discordia zo 7 okt 2012 - 6:02

Zelda schreef:
Discordia schreef:God bestaat ook niet, maar de kerk houdt toch ook al jaren een andere traditie hoog. Wink
Dat God niet bestaat is nog nooit 100% wetenschappelijk bewezen, dat de Sint niet bestaat weet iedereen wel toch? Very Happy

Sinterklaas is God voor kinderen. Het werkt volgens precies dezelfde principes tenslotte.
Discordia
Discordia
Prater
Prater

Aantal berichten : 829
Punten : 944
Registratiedatum : 11-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Wel of niet in Sinterklaas laten geloven? Empty Re: Wel of niet in Sinterklaas laten geloven?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 4 1, 2, 3, 4  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum