Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Eten niet doorslikken

+4
Parel
Aimee
Darius
Supertalentje
8 plaatsers

Ga naar beneden

Eten niet doorslikken Empty Eten niet doorslikken

Bericht  Supertalentje do 4 okt 2012 - 6:12

Ik zit met het volgende; zoon is nu ruim 9 maanden, maar slikt (nog steeds) zijn eten niet door. Alles wat vloeibaar is en tot de millimeter gepureerd gaat prima, maar ik 'moet' nu echt beginnen met vaster voedsel. Fruit slikt ie wel door (banaan, frambozen, bramen, nectarines etc, maar die zijn ook zacht) maar brood, aardappelen, alle groente en vlees (gekookte kip) bewaart ie gewoon als een hamster in zn mond. Ik 'moest' beginnen van CB met stukjes, dat deed ik eerder niet omdat hij zo kokhalsde. Maar gister begon de leidster van het kdv weer te zeuren dat er een fles af moest omdat er een ander jongetje van dezelfde leeftijd ook maar 3 flessen krijgt op een dag.

Nu zit ik in de stress, hij eet wel, maar slikt niet, dus ik kan die ene fles niet laten vallen (denk ik dan). Ik kan wel blijven pureren zodat die fles er af kan, maar dan leert ie geen stukjes eten. Wachten tot ie zn mond leeg heeft is een gebed zonder eind, hij gaat vervelen en wil spelen. Drinken heb ik ook al geprobeert, maar dat snapt ie nog niet (geen water uit de fles, want de fles drukt het mooi in zn gehemelte en wangen, maar van een theelepe of uit beker loopt er net zo hard weer uit).

Wie herkent dit als fase of heeft tips? En is het een doodzonde als hij nu nog 4x180 krijgt (over 24 uur) en geen stukjes eet?

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Eten niet doorslikken Empty Re: Eten niet doorslikken

Bericht  Gast do 4 okt 2012 - 6:39

Ik zou me er niet te druk om maken. Laat hem zelf het tempo maar bepalen. Gewoon aan blijven bieden en aanvullen.

Gast
Gast

Bericht  Darius do 4 okt 2012 - 6:42

En een koekje en soepstengel? Ik zou gewoon blijven aanbieden, het gaat vast een keer goed. Pepijn at pas met 8 maanden, dus 9 maanden vind ik helemaal niet laat.

Wbt de leidster op het kdv: die gaat haar boekje te buiten, om jouw zoon met een ander kind te vergelijken. Dat is niet netjes.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Supertalentje do 4 okt 2012 - 6:50

@Sunprinces; aanvullen met fv of met gepureerd voedsel? Ik probeer hem het tempo te laten bepalen, maar ik word hier een beetje onzeker van en weet niet zo goed wat nou 'verstandig' is.

@Darius; koekje, soepstengel en rijstewafel blijven ook aan zn gehemelte plakken. Hij schept het eruit (of spuugt/kokhalst het uit) en eet verder Embarassed Heb jij nog iets geprobeerd om P. te laten eten? Althans, eten doet ie wel, maar doorslikken niet.
Ik snap het wel van de leidster, tijdje terug vertelde ze dat mijn zoon op 4 flessen moest (toen kreeg hij er nog 5) omdat dat jongetje ook op 4 zat. Toen had ik hetzelfde dilemma, maar was hij nog jong genoeg om alles te blijven pureren (daar ging Rapley Wink) en er een fles af te halen. Nu heb ik gezegd dat dat jongetje mijn zoon niet is, daarmee was het afgedaan.

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast do 4 okt 2012 - 6:53

Darius schreef:

Wbt de leidster op het kdv: die gaat haar boekje te buiten, om jouw zoon met een ander kind te vergelijken. Dat is niet netjes.

Eens. Een moeder onzeker maken omdat een ander kind al minder flessen krijgt. Dus???
Als dat kind volgende week gaat praten moet jij met je zoontje op praatles? Wat een onzin.
Sommige kindjes zijn er gewoon later mee. Ik zou het inderdaad ook gewoon blijven aanbieden en er zijn zelfs kindjes die pas rond hun 2e jaar "normaal" gaan eten. Ik zou deels pureren en deels stukjes geven. Desnoods geef je hem een bakje met een deel er in dat hij zelf in zijn mond kan stoppen (beetje zoals de rapley methode).

Gast
Gast

Bericht  Aimee do 4 okt 2012 - 6:56

Heel goed dat je die leidster erop hebt gewezen dat dat jongetje jouw zoon niet is. Ik vind het ook helemaal niet aan haar om daar wat over te zeggen. Hij blijft echt niet tot z'n 18e 4 flessen drinken hoor... Ik zou gewoon je zoontje het tempo laten bepalen! Ik weet verder weinig over hoeveelheden flesvoeding, maar 4 flessen lijkt me echt niet buitensporig veel. Zolang hij het er goed op doet en er naar blijft vragen, zou ik hem geven. Ik vraag me ook altijd af hoe leidsters of het CB dat dan voor zich zien, gewoon een fles laten vallen? Je kind huilend van de dorst/honger, maar nee je mag geen extra fles omdat mevrouw van het KDV vind dat je hem niet meer nodig hebt confused

Wbt het stukjes eten; ik zou gewoon vol blijven houden met stukjes aanbieden van zachte fruit en groente (peer, banaan, pompoen, framboos, bloemkool). Zo leert hij de techniek van het kauwen wel, maar niet meteen met moeilijk voedsel. Wat hier ook goed in de smaak valt zijn cracotte crackers. Die smelten in zijn mond en kan hij heel makkelijk af bijten (maar Luuk is dan ook rapley gewend, ik weet niet hoe prakjes baby's dat doen Wink )
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10

Bericht  Supertalentje do 4 okt 2012 - 7:04

Watermeloen schreef:
Darius schreef:

Eens. Een moeder onzeker maken omdat een ander kind al minder flessen krijgt. Dus???
Als dat kind volgende week gaat praten moet jij met je zoontje op praatles? Wat een onzin.
Sommige kindjes zijn er gewoon later mee. Ik zou het inderdaad ook gewoon blijven aanbieden en er zijn zelfs kindjes die pas rond hun 2e jaar "normaal" gaan eten. Ik zou deels pureren en deels stukjes geven. Desnoods geef je hem een bakje met een deel er in dat hij zelf in zijn mond kan stoppen (beetje zoals de rapley methode).
Zoon is trouwens ook traag, wel heel goodlooking, maar traag. Hij rolt bv ook alleen nog maar, maar dat vind ik allemaal niet zo'n probleem. Hij kletst wel de oren van je kop Wink

Goed idee trouwens, zijn brood krijgt hij zelf (ondertussen voer ik hem plukjes), maar zn avondeten kan ik wel pureren, fruit gaat er nl prima in.

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Bericht  Parel do 4 okt 2012 - 7:08

Geef je het brood, warm eten, stukjes voedsel wel als hij honger heeft, dus wel moet? Bijv zijn flessen wat uitstellen ofzo, en op het moment dat hij echt honger heeft dat geven?

Sowieso is ons aangeraden de stukjes in de wangen te stoppen, dan glijdt het vaak zo zijn keel in en plakt het niet aan het gehemelte. Ik heb L trouwens wel eens een paar keer laten kokhalzen, meestal slikte ze het dan alsnog goed door.

Over die flessen zou ik me niet druk maken, die gooit ie er vanzelf wel vanaf.

Trouwens ontzettend onprofessioneel van die leidster!
Parel
Parel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5670
Punten : 6029
Registratiedatum : 13-07-12

Bericht  Supertalentje do 4 okt 2012 - 7:09

Aimee schreef:Heel goed dat je die leidster erop hebt gewezen dat dat jongetje jouw zoon niet is. Ik vind het ook helemaal niet aan haar om daar wat over te zeggen. Hij blijft echt niet tot z'n 18e 4 flessen drinken hoor... Ik zou gewoon je zoontje het tempo laten bepalen! Ik weet verder weinig over hoeveelheden flesvoeding, maar 4 flessen lijkt me echt niet buitensporig veel. Zolang hij het er goed op doet en er naar blijft vragen, zou ik hem geven. Ik vraag me ook altijd af hoe leidsters of het CB dat dan voor zich zien, gewoon een fles laten vallen? Je kind huilend van de dorst/honger, maar nee je mag geen extra fles omdat mevrouw van het KDV vind dat je hem niet meer nodig hebt confused

Wbt het stukjes eten; ik zou gewoon vol blijven houden met stukjes aanbieden van zachte fruit en groente (peer, banaan, pompoen, framboos, bloemkool). Zo leert hij de techniek van het kauwen wel, maar niet meteen met moeilijk voedsel. Wat hier ook goed in de smaak valt zijn cracotte crackers. Die smelten in zijn mond en kan hij heel makkelijk af bijten (maar Luuk is dan ook rapley gewend, ik weet niet hoe prakjes baby's dat doen Wink )
Je bent lief, maar ik kon niet boos worden op het jonge schaap Wink Hij groeit trouwens nog steeds precies in het midden van zijn lijntje (ik ga nog steeds trouw iedere week), dus teveel of te weinig, ik zal wel iets goed doen Wink
Fruit eet ie wel, geen Rapley, maar alles ter grootte van een erwt wordt doorgeslikt, dus dat blijf ik doen. Cracotte ga ik morgen halen, makkelijk als het smelt op zn tong, maar plakt het niet? (zoals soppige Liga)

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast do 4 okt 2012 - 7:18

.

Laatst aangepast door Lotje op ma 8 okt 2012 - 7:55; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast

Bericht  Supertalentje do 4 okt 2012 - 7:25

Parel schreef:Geef je het brood, warm eten, stukjes voedsel wel als hij honger heeft, dus wel moet? Bijv zijn flessen wat uitstellen ofzo, en op het moment dat hij echt honger heeft dat geven?

Sowieso is ons aangeraden de stukjes in de wangen te stoppen, dan glijdt het vaak zo zijn keel in en plakt het niet aan het gehemelte. Ik heb L trouwens wel eens een paar keer laten kokhalzen, meestal slikte ze het dan alsnog goed door.

Over die flessen zou ik me niet druk maken, die gooit ie er vanzelf wel vanaf.

Trouwens ontzettend onprofessioneel van die leidster!
Dat was ook het argument van de leidster, als hij een fles minder krijgt, heeft hij meer honger en zal hij beter eten (ze wilde de middagfles laten vervallen, dus de fles tussen 12.00 uur en 18.30). Zou dat echt helpen denk je? Leert hij slikken omdat hij honger heeft? Dat wat hij kan doorslikken eet hij wel goed, hij is geen moeilijke eter, hij slikt gewoon niet als het groter is dan een erwt Wink
Hij krijgt hier fruit/brood/avondeten na iedere slaap, hebben ze dan geen honger? Wat is jouw schema op een dag? Als hij hier honger heeft dan eet ie juist slechter omdat hij boos wordt als het niet snel genoeg gaat. Ik probeer er juist tijd tussen te laten zodat hij de tijd heeft te kauwen. Na 5 happen aardappel of 10 plukjes brood doet ie gewoon zn mond niet meer open. Als ie 'm uiteindelijk wel open doet valt de helft eruit en kan ik doorvoeren tot zn wangen weer vol zitten. Als we 'klaar' zijn probeer ik zn mond leeg te scheppen door het uit zn gehemelte naar zn wang te duwen, maar het is zo'n gevecht. Zn boventanden naast zn voortanden komen door, ik mag helemaal niks in zn mond, ook geen tandenpoetsen bijvoorbeeld. Maar jij duwt het brood dan zeg maar al in haar wang? Dat zou ik ook nog kunnen doen!

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Bericht  Annie24 do 4 okt 2012 - 7:37

Y. heeft ook lang veel flessen gehad (met 9 maanden had hij er nog 5), maar at daarnaast ook nog zijn fruit/groente gewoon op. Hij heeft echter wel tot hij 1 jaar was vloeibaar gegeten. Grof gepureerd of kleine stukjes bleven we maar aanbieden, maar hij moest er niets van hebben. Wij zijn toen resoluut overgestapt op rapley en hadden we dat maar eerder gedaan, want dat ging perfect.

Hij is nu nog steeds geen prakjeskind. Hij heeft het liefst een halve/hele aardappel, stuk vlees en groente zodat hij zelf af kan happen.

Ben je eigenlijk al eens naar de huisarts geweest? Misschien dat hij pijn heeft bij het slikken van grof voedsel ofzo? *ik roep maar wat hoor laughcry *
Annie24
Annie24
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4225
Punten : 4676
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Supertalentje do 4 okt 2012 - 7:55

Gelukkig ben ik iig niet de enige, Annie! En 5 flessen kon gewoon? Was ie ook later met kruipen en lopen bijvoorbeeld? (*zoekt een verband*)

Rapley ben ik mee gestopt, die vijfde fles moest er af dus Rapley ging niet snel genoeg, daarnaast vond ik het sikken/kokhalzen en daarna overgeven echt heel naar. Moet iedereen voor zich weten, ik had het graag gedaan, maar niet als het zo moet. Drie weken geleden opnieuw begonnen met Rapley, maar hij steekt alles tot aan zn vuitje in zn mond. Hij neemt geen hapjes, er verdwijnen hele aardappels (waarvan hij kokhalst en het uitspuugt) en broodkorsten in zn mond tot aan zn vuistje. Dat gaat natuurlijk niet, met spugen tot gevolg. Ik kan het gewoon niet Embarassed

Ik ben hiermee nog niet bij de huisarts geweest, zal morgen eens bellen! We hebben wel getest of zijn kokhals-reflex-punt niet te ver op zn tong lag, en die ligt ver achterin. Van een hele liga in zn mond met alleen het laatste stukje vast, gaat meneer niet kokhalzen Wink Hij heeft 2 weken geleden wel peniciline gehad voor een oor- en keelontsteking en zn tandjes komen door. Kan dat ermee te maken hebben?

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Bericht  Tania do 4 okt 2012 - 7:57

Supertalentje schreef:Gelukkig ben ik iig niet de enige, Annie! En 5 flessen kon gewoon? Was ie ook later met kruipen en lopen bijvoorbeeld? (*zoekt een verband*)

Mijn zoontje heeft heel lang vier flessen gedronken en liep met 23 maanden Idea

Maar volgens mij is mijn zoon gewoon een vreetzakje Wink

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Linda do 4 okt 2012 - 8:00

Hier snapte dochter het hele doorslik principe pas toen ze 11 maanden was. We hebben 5 maanden veel geduld moeten hebben, want we hebben haar altijd volgens de rapley methode eten gegeven. En opeens snapte ze het, sindsdien eet ze goed.

Ik weet niet precies hoe het zit, maar gaat het kokhalsreflex niet steeds verder naar achter door het eten wat ze krijgen? Zou het dan kunnen dat het bij een kind wat gepureerde hapjes gevoerd wordt het sneller (misschien te snel) naar achter gaat? Geen idee of het echt zo werkt hoor...

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Annie24 do 4 okt 2012 - 8:03

Niemand wist dat hij nog 5 flessen kreeg Razz Althans, bij het CB knik ik altijd netjes 'ja' en 'amen' Laughing
Het had geen invloed op het lopen: hij kon staan met 8 maanden, met 9 maanden liep hij tussen de bank/tafel en met 10 maanden liep hij al los. Laughing
Annie24
Annie24
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4225
Punten : 4676

Bericht  Parel do 4 okt 2012 - 8:04

Dus ze wilde fles om 3 uur ofzo eraf hebben? Als je om 3 uur dan fruit gepureerd geeft, en sochtends een koekje, dan lukt dat toch wel? Zou ik dat fruit wel gewoon gepureerd geven hoor, als ie maar eet!

Ze kan nu goed zelf eten, eet zelf haar boterham oa, en kan heel goed stukjes weg doen. Eet ook haar boterham met korst, maar 3 maanden terug duwde ik het nog wel in haar wang. En bij kindjes op de creche doen we dat ook..

Haar schema is nu ..
7-8 uur fles 210 cc met volkorenpap
10 uur koekje
12 uur boterham met korst en 150cc fles (gaat nauwelijks helemaal op)
15 uur fruit
17 uur groente en danoontje
18.30 uur 210 cc rijstebloem

Denk dat ze qua cc`s misschien wel hetzelfde qua melk zit als je zoon?

Ik heb op een gegeven moment de fles bij het fruit eerst 120cc gegeven, toen 90, toen 60 en toen gestopt, dat ging prima!
Parel
Parel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5670
Punten : 6029
Registratiedatum : 13-07-12

Bericht  Aimee do 4 okt 2012 - 8:13

Supertalentje schreef:
Aimee schreef:Heel goed dat je die leidster erop hebt gewezen dat dat jongetje jouw zoon niet is. Ik vind het ook helemaal niet aan haar om daar wat over te zeggen. Hij blijft echt niet tot z'n 18e 4 flessen drinken hoor... Ik zou gewoon je zoontje het tempo laten bepalen! Ik weet verder weinig over hoeveelheden flesvoeding, maar 4 flessen lijkt me echt niet buitensporig veel. Zolang hij het er goed op doet en er naar blijft vragen, zou ik hem geven. Ik vraag me ook altijd af hoe leidsters of het CB dat dan voor zich zien, gewoon een fles laten vallen? Je kind huilend van de dorst/honger, maar nee je mag geen extra fles omdat mevrouw van het KDV vind dat je hem niet meer nodig hebt confused

Je bent lief, maar ik kon niet boos worden op het jonge schaap Wink Hij groeit trouwens nog steeds precies in het midden van zijn lijntje (ik ga nog steeds trouw iedere week), dus teveel of te weinig, ik zal wel iets goed doen Wink
Fruit eet ie wel, geen Rapley, maar alles ter grootte van een erwt wordt doorgeslikt, dus dat blijf ik doen. Cracotte ga ik morgen halen, makkelijk als het smelt op zn tong, maar plakt het niet? (zoals soppige Liga)

Haha nog steeds elke week naar het CB? Laughing Als hij goed groeit, zou ik me echt niet druk maken hoor! En als je zelf ook graag de fles er af wilt hebben, proberen de melk te vervangen voor ander drinken? Lauwe rooibosthee met één schepje fv? (Las ik laatst ergens op een ander forum, die wijsheid komt niet van mij zelf Wink )

Cracotte smelt helemaal. Luuk heeft ook moeite met liga achtige structuur, omdat dat gewoon te plakkerig is. Hij eet liever cracottes of rijstwafeltjes. Een plakje jonge kaas vind hij ook heerlijk als tussendoortje!

Misschien zou je ook eerst kunnen prakken als tussenstap? Dus van gepureerd, naar geprakt, naar stukjes?
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10

Bericht  Printje do 4 okt 2012 - 8:16

Ik heb geen idee meer hoeveel flessen R kreeg maar hij had op en af ook moeite met grovere stukjes, mijn 'lieve' vrienden van het cb vonden toen dat hij naar een prelogopediste ging maar dat vond ik wel zeer ver gezocht voor een kind van 8 mnd dat net begon met grovere stukjes. Het is hier vanzelf goedgekomen.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud