beetje onzeker (borstvoeding)
+11
Puggle
_Lana_
CCC
missy.
Happydobby
Pandora
Susan
Liadan
Clapperdie
Twellie
Muppetje
15 plaatsers
Pagina 2 van 2
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Re: beetje onzeker (borstvoeding)
Hier ongeveer hetzelfde verhaal. Vooral de kraamweek, ik heb 2 dagen in het ziekenhuis gelegen en daar was de begeleiding qua bv ruk... N. is totaal 8% afgevallen in de eerste week en heb moeten bijvoeden. Nu komt N. nog steeds om de 2 a 2.5 uur en soms als we wandelen bijv. om de 4 uur. Met bv is het gewoon sneller verteerd en kun je niet echt een duidelijk ritme opbouwen (hoor steeds meer om me heen dat mensen een ritme zoeken)... Wij voeden op verzoek, soms zijn er nachten die ze doorslaapt, soms voed ik 3 of 4 keer... Het is gewoon zo, blijkbaar heeft ze het nodig.
Wat ik trouwens in het begin deed was naar het weeguurtje van het CB gaan. Dan zag ik op de weegschaal of ze aangekomen was en was ik weer gerust gesteld. Ik begrijp je onzekerheid helemaal, als ik terug kijk naar die eerste periode was ik ook zo onzeker en elke keer zla ik doorgaan of stoppen met de bv doe ik het wel goed, groeit ze wel goed ed. Nu ben ik blij dat ik heb doorgezet. Ik kolf trouwens 1 keer per dag, die voeding enem ik meestal mee als we weggaan dan zie ik ook hoeveel ze binnen krijgt door dat flesje. Nu klooit ze weer vaker aan met de bv omdat de wereld om haar heen veel interessanter is en als ik tegen haar praat ligt ze alleen maar te lachen... Het zullen vast weer allemaal fases zijn en ondertussen heb ik het vertrouwen dat N. zelf heel goed dingen kan aangeven qua voeding... Dus maak me er ook niet meer druk over.
Wat ik trouwens in het begin deed was naar het weeguurtje van het CB gaan. Dan zag ik op de weegschaal of ze aangekomen was en was ik weer gerust gesteld. Ik begrijp je onzekerheid helemaal, als ik terug kijk naar die eerste periode was ik ook zo onzeker en elke keer zla ik doorgaan of stoppen met de bv doe ik het wel goed, groeit ze wel goed ed. Nu ben ik blij dat ik heb doorgezet. Ik kolf trouwens 1 keer per dag, die voeding enem ik meestal mee als we weggaan dan zie ik ook hoeveel ze binnen krijgt door dat flesje. Nu klooit ze weer vaker aan met de bv omdat de wereld om haar heen veel interessanter is en als ik tegen haar praat ligt ze alleen maar te lachen... Het zullen vast weer allemaal fases zijn en ondertussen heb ik het vertrouwen dat N. zelf heel goed dingen kan aangeven qua voeding... Dus maak me er ook niet meer druk over.
CCC- Ratel
- Aantal berichten : 6424
Punten : 6761
Registratiedatum : 17-11-10
Muppetje schreef:missy. schreef:Meestal komt de wijkverpleegkundige op dag 10 langs. Als ze belt voor een afspraak kun je ook vragen of ze de weegschaal wil mee nemen.
Nog even over de nachtvoedingen. Nachtvoedingen zijn ontzettend goed voor je productie. 's Nachts maak je veel prolactine aan. Dit is een hormoon dat het klierweefsel in je borst aan zet tot het produceren van melk. Vaak voeden in de eerste week zorgt ervoor dat er veel prolactinereceptoren worden gevormd. Dit zijn aanhechtplaatsen voor prolactine, die ervoor zorgen dat je melkproductie ook na de eerste weken makkelijk meegroeit met de toenemende vraag van je baby.
Met andere woorden: je doet het hardstikke goed!
Oh raar, vandaag is dag tien maar heb nog niets gehoord
Hier kwamen ze ook pas met 2 weken ofzo. Loop anders zelf even langs om te vragen of er een moment is dat er gewogen kan worden.
Ben het met de anderen eens, je doet het goed! Toevallig kwam mijn schoonmoeder net langs, omdat ze eens in de twee weken gaat oppassen en vroeg over d evoedingstijden. En realiseerde me eigenlijk dat wij niet eens meer kijken, en nu we terug denken zijn we al gestopt sinds week 2 met elke keer kijken wanneer ze moet of zou moeten eten. Hier doen we echt alles op gevoel.
CCC- Ratel
- Aantal berichten : 6424
Punten : 6761
Registratiedatum : 17-11-10
Het is heel normaal hoor dat een pasgeboren kindje nog wat vaker komt voor een voeding. Dit wordt vanzelf minder. Borstvoeding kunnen kindjes nooit teveel krijgen, dus als hij honger heeft, gewoon aanleggen.
Wat ik wel als tip mee wil geven, is dat je de borst goed leeg laat drinken en ook de andere borst nog eens aanbiedt. Misschien dat hij dan wat verzadigder is.
Ik snap wel dat je onzeker bent hoor. Het heeft bij mij ook even geduurd voordat ik er echt vertrouwen in had dat ze genoeg binnen kregen.
Die onzekerheden horen er ook allemaal bij.
Wij hebben de eerste weken, nadat ze uit het ziekenhuis kwamen, een weegschaal gehuurd en voor en na de voeding gewogen.
Dat klinkt misschien een beetje vreemd, maar onze kindjes waren al veel te klein, dus voor mij werkte dit het beste.
Heb vertrouwen en je doet het hartstikke goed. Veel succes!
Wat ik wel als tip mee wil geven, is dat je de borst goed leeg laat drinken en ook de andere borst nog eens aanbiedt. Misschien dat hij dan wat verzadigder is.
Ik snap wel dat je onzeker bent hoor. Het heeft bij mij ook even geduurd voordat ik er echt vertrouwen in had dat ze genoeg binnen kregen.
Die onzekerheden horen er ook allemaal bij.
Wij hebben de eerste weken, nadat ze uit het ziekenhuis kwamen, een weegschaal gehuurd en voor en na de voeding gewogen.
Dat klinkt misschien een beetje vreemd, maar onze kindjes waren al veel te klein, dus voor mij werkte dit het beste.
Heb vertrouwen en je doet het hartstikke goed. Veel succes!
_Lana_- Ratel
- Aantal berichten : 3474
Punten : 3720
Registratiedatum : 02-01-11
Lana, leegdrinken doe ik al ja, al vind ik het lastig in te schatten wanneer m'n borst daadwerkelijk leeg is, maar het voelt altijd soepel en hij drinkt tot ie zelf loslaat en niet meer aan wil happen daar. Meestal drinkt ie zo'n 12/15 minuten per borst, tweede soms korter. Volgens de kraamzorg was dat genoeg
Muppetje- Ratel
- Aantal berichten : 7378
Punten : 7820
Registratiedatum : 18-11-10
Je kan ook eerst zelf op de weegschaal gaan staan en dan met L. Dan heb je ook ongeveer een idee. Verder geen verstand van borst voeding.
Puggle- Ratel
- Aantal berichten : 4580
Punten : 4745
Registratiedatum : 23-01-12
Hier ook nog een welgemeend 'je doet het hartstikke goed'. Vertrouw op je moedergevoel. Over een tijdje kun je hierom lachen
Dille- Fluisteraar
- Aantal berichten : 268
Punten : 295
Registratiedatum : 19-06-12
Ik zou zelf geen weegschaal gaan huren, maar gewoon opletten of hij tevreden is, genoeg plasluiers heeft en bij de afspraken op het CB kan je zien of hij goed groeit. Wegen voor en na een voeding schijnt niet zo precies te werken als vaak wordt gedacht, dat zou ik dan ook niet doen (is ook helemaal geen reden voor om te doen, dat maakt je alleen maar onzeker volgens mij).
Eventueel kan je elke week naar het weeguurtje gaan op het CB als je dat meer vertrouwen geeft.
Maar zoals ik het hier hoor gaat het gewoon heel goed!
Eventueel kan je elke week naar het weeguurtje gaan op het CB als je dat meer vertrouwen geeft.
Maar zoals ik het hier hoor gaat het gewoon heel goed!
Liadan- Ratel
- Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Denk ook dat je het hartstikke goed doet hoor! Elk kind is anders. Luiers in de gaten houden zegt al heel veel natuurlijk. Even over dat maaien met de armen. Mijn kraamverzorgster legde I. ook soms op haar zij te slapen en dan strak de deken aantrekken zeg maar. Dan kunnen ze zichzelf niet wakker houden met de handen. Dit werkt vooral in de eerste paar weken. Nu werkt het niet echt meer bij ons.
MADDIE- Prater
- Aantal berichten : 1392
Punten : 1447
Registratiedatum : 29-11-10
Ik zeg ook: vertrouw op je moedergevoel, hou de luiers in de gaten en heel simpel: kijk gewoon naar je kindje! Ik vond het na de kraamweek ook best ff spannend omdat er niet meer gewogen werd, maar ik zág mijn meisje groeien zowat. Lekkere spekbeentjes, bol buikje, bolle toet, die komt echt niks tekort. (en dat bleek ook wel toen ze weer bij het cb gewogen werd, ze was écht flink aangekomen haha). Sindsdien maak ik me ook echt niet meer druk of ze wel genoeg krijgt.
Sylvana- Prater
- Aantal berichten : 930
Punten : 1018
Registratiedatum : 19-11-10
Sylvana schreef:Ik zeg ook: vertrouw op je moedergevoel, hou de luiers in de gaten en heel simpel: kijk gewoon naar je kindje! Ik vond het na de kraamweek ook best ff spannend omdat er niet meer gewogen werd, maar ik zág mijn meisje groeien zowat. Lekkere spekbeentjes, bol buikje, bolle toet, die komt echt niks tekort. (en dat bleek ook wel toen ze weer bij het cb gewogen werd, ze was écht flink aangekomen haha). Sindsdien maak ik me ook echt niet meer druk of ze wel genoeg krijgt.
Ja dat heb ik wel n beetje dat ik dat zie, hij krijgt bollere wangetjes
Bedankt voor de reacties allemaal!
Muppetje- Ratel
Muppetje schreef:Sylvana schreef:Ik zeg ook: vertrouw op je moedergevoel, hou de luiers in de gaten en heel simpel: kijk gewoon naar je kindje! Ik vond het na de kraamweek ook best ff spannend omdat er niet meer gewogen werd, maar ik zág mijn meisje groeien zowat. Lekkere spekbeentjes, bol buikje, bolle toet, die komt echt niks tekort. (en dat bleek ook wel toen ze weer bij het cb gewogen werd, ze was écht flink aangekomen haha). Sindsdien maak ik me ook echt niet meer druk of ze wel genoeg krijgt.
Ja dat heb ik wel n beetje dat ik dat zie, hij krijgt bollere wangetjes
Bedankt voor de reacties allemaal!
Ahh heerlijk he .
Visite is trouwens ook een goede pijler, zeker degenen die vaker komen. Hier was/is het altijd de reactie "Zo.. Die doet het goed he??". Nou, dan kun je er ook wel een beetje vanuit gaan dan het wat betreft het groeien wel goed zit hoor .
Sylvana- Prater
- Aantal berichten : 930
Punten : 1018
Registratiedatum : 19-11-10
Ahh Muppet, ik herken je onzekerheid! Maar je doet het echt prima
Aimee- Ratel
- Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10
Heb net met en zonder L op de weegschaal gestaan. Heel exact is het niet, maar het scheelde 3,5 kilo. Dinsdag was hij 3120, zijn geboortegewicht was 3070
Muppetje- Ratel
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Pagina 2 van 2
Permissies van dit forum: