Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

beetje onzeker (borstvoeding)

+11
Puggle
_Lana_
CCC
missy.
Happydobby
Pandora
Susan
Liadan
Clapperdie
Twellie
Muppetje
15 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

beetje onzeker (borstvoeding)  Empty beetje onzeker (borstvoeding)

Bericht  Muppetje do 20 sep 2012 - 20:34

In het begin hebben wij aardig wat problemen gehad met de voeding. L. was teveel afgevallen, bijna 10% van zijn geboortegewicht. De voeding kwam niet goed op gang en L. hapte niet goed aan. Alles geprobeerd in het begin, oa tepelhoedjes. Uiteindelijk ben ik gaan kolven om de voeding op gang te laten komen. We zijn blijven oefenen met aanleggen en hebben hem verder bijgevoed met het gekolfde en een beetje kunstvoeding. Na twee dagen ging het voeden zo goed dat ik er mocht stoppen met kolven. Op de zevende dag zat de kleine man 50 gram boven zijn geboortegewicht.

Nu is de kraamhulp natuurlijk weg en kan ik hem niet meer wegen. Ik heb dus geen idee of hij nog wel genoeg binnen krijgt. Hij kwam tijdens de kraamtijd om de drie uur ongeveer, maar nu is dat, na een n regeldag waarop ik aan bleef leggen, vaker twee uur. Soms komt hij om de drie uur.

Door het intensieve begin ben ik best een beetje onzeker geworden of ik het allemáál wel goed doe. Als hij wakker wordt verschonen we m, dan is hij ontroostbaar en boos tot hij eten krijgt, al wordt hij van een pink ook stil, maar een speen wil ik niet geven. Als hij gegeten heeft valt hij meestal bijna meteen weer in slaap, soms bij mij op schoot, soms in zijn bed.

S nachts slaapt hij alleen dus ook niet zo lang achter elkaar, hij maait met zijn armen en wordt dan wakker. En wakker betekent huilen tot ie aangelegd wordt.

Zou er niet meer tijd tussen moeten zitten, vooral in de nacht? Ik vind het niet erg hoor, hij krijgt eten wanneer ie wil. Maar ik vraag me nu af of ik wel genoeg heb, al loopt het er soms zo hard uit dat hij het amper verwerken kan. Of zal het vanzelf langer en gestructureerder worden?

Sorry voor het onsamenhangende verhaal,, ik denk dat ik gewoon even bevestiging nodig heb...

Laatst aangepast door Muppetje op do 20 sep 2012 - 20:54; in totaal 1 keer bewerkt

Muppetje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7378
Punten : 7820
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

beetje onzeker (borstvoeding)  Empty Re: beetje onzeker (borstvoeding)

Bericht  Gast do 20 sep 2012 - 20:41

Je doet het heel goed hoor! Hoe zijn de plasluiers, heeft hij ee meerdere op een dag? Daar keek ik in get begin naar.

Verder: hoe vaker je voedt, hoe beter. Je productie komt zo goed op gang. Ook voor ziigbehoefte kub je hem rustig aanleggen hoor! De eerste tijd is mooi als je aan minimaal 8 tot 12 voedingen komt. Dat maagje is nog maar klein en borstvoeding is licht verteerbaar, het is dus ook zo weer uit het maagje!

Gast
Gast

Bericht  Muppetje do 20 sep 2012 - 20:46

Rejoy. schreef:Je doet het heel goed hoor! Hoe zijn de plasluiers, heeft hij ee meerdere op een dag? Daar keek ik in get begin naar.

Verder: hoe vaker je voedt, hoe beter. Je productie komt zo goed op gang. Ook voor ziigbehoefte kub je hem rustig aanleggen hoor! De eerste tijd is mooi als je aan minimaal 8 tot 12 voedingen komt. Dat maagje is nog maar klein en borstvoeding is licht verteerbaar, het is dus ook zo weer uit het maagje!

Gelukkig! Plassen en poepen doet hij goed, bijna elke keer dat we hem verschonen heeft hij een volle zware plasluier en minimaal een keer poep op n dag. Ik was een ben dus alleen steeds bang dat hij te weinig krijgt omdat hij snel weer komt. Misschien wil hij wel alleen zuigen, hij drinkt de ene keer langer dan de andere keer. Maar nogmaals, die speen wil ik niet aan, dus een beetje bevestiging is fijn, dankje

Muppetje
Ratel
Ratel

Bericht  Twellie do 20 sep 2012 - 20:51

Ik merkte bij beide kinderen dat ze vaak anderhalf a twee uur sliepen de eerste weken tussen de voedingen door. Alleen bij mij vielen ze niet gelijk na de voeding in slaap, maar waren ze vaak nog eventjes op waardoor er iets langer tussen voedingen in zat. Maar qua slapen komt dat dus precies overeen. Het klinkt me allemaal normaal in de oren smile.

Soms weet je inderdaad gewoon even niet of alles wel gaat zoals het 'hoort', dat had ik zelfs met de tweede nog.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Bericht  Clapperdie do 20 sep 2012 - 20:52

Maar waarom wil je niet aan een speen?

Ik wilde dat eerst ook niet maar T. had/heeft zo'n hoge zuigbehoefte dat hij van zijn speen rustig werd en ook goed getroost kon worden. Nu met 6 maanden krijgt hij hem alleen nog maar in zijn bedje. En als dat mijn mannetje blij/rustig maakt wie ben ik dan om hem dat te ontzien?

Maar ik gaf dan ook geen borstvoeding maar flesvoeding misschien dat dat verschilt. Want flesvoeding kan je natuurlijk niet onbeperkt geven en borstvoeding wel dan dan kan hij zijn zuigbehoefte ook kwijt als je hem aanlegt natuurlijk.
Clapperdie
Clapperdie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2458
Punten : 2773
Registratiedatum : 20-11-10

Bericht  Liadan do 20 sep 2012 - 20:56

Het klinkt goed zoals je het gaat Muppetje! En het aantal voedingen is ook normaal, mijn zoon heeft tot hij 9 maanden was wel ongeveer 8 tot 10 voedingen gehad (waarvan vaak 4 's nachts).

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347

Bericht  Muppetje do 20 sep 2012 - 20:58

Clapperdie, inderdaad, omdat mij altijd een overal op het hart is gedrukt dat een speen niet zo goed is voor de borstvoeding.

Tuinstoel, soms is ie ook wel even gezellig wakker hoor, maar vaak sukkelt ie aan de borst in slaap.

Nu ligt ie al sinds de laatste voeding op mijn borst te slapen en gaat hij de drie uur wel halen, maar op mijn borst slaapt ie dus veel rustiger dan in zijn bedje een mept ie zichzelf niet wakker

Muppetje
Ratel
Ratel

Bericht  Muppetje do 20 sep 2012 - 21:00

Bedankt voor de reacties meiden. Ik ben van mezelf al best onzeker, dus dan is zoiets soms wat lastig, maar ik doe mn best en volgens mij gaat dat best aardig

Muppetje
Ratel
Ratel

Bericht  Susan do 20 sep 2012 - 21:12

Volgens mij is het vooral de eerste zes weken dat je beter geen speen kunt gebruiken, daarna kan het wel. Mijn kinderen hebben allebei speentjes (gehad) en dat heeft geen nadelige invloed op de borstvoeding gehad.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567

Bericht  Muppetje do 20 sep 2012 - 21:13

Susan schreef:Volgens mij is het vooral de eerste zes weken dat je beter geen speen kunt gebruiken, daarna kan het wel. Mijn kinderen hebben allebei speentjes (gehad) en dat heeft geen nadelige invloed op de borstvoeding gehad.

Ja dat heb ik ook gehoord, eerste vier tot zes weken. Maarja, daar zit ik natuurlijk nog midden in Wink

Muppetje
Ratel
Ratel

Bericht  Susan do 20 sep 2012 - 21:15

Klopt, maar dan is er wat dat betreft in elk geval een lichtpuntje, over een paar weken kan je een speen gebruiken, mocht je dat willen.

Mijn zoontje sliep ook altijd op mijn schouder na het voeden en mijn dochtertje sliep overdag erg lekker in een draagdoek.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Muppetje do 20 sep 2012 - 21:17

Ik heb wel een draagdoek, maar ik heb m nog nooit gebruikt en vind het best eng om te proberen Embarassed

Muppetje
Ratel
Ratel

Bericht  Susan do 20 sep 2012 - 21:19

Dat vond ik in het begin ook, maar als je het eenmaal gewend bent is het niet eng meer. Zelfs al ben je nog niet zo handig met knopen, die doek is zo lang en zit zoveel keer om je lichaam gewikkeld dat de baby echt niet zomaar kan vallen. Heb je een geweven doek? Die vond ik zelf het fijnst, al kun je bij een heel klein baby'tje ook nog wel uit de voeten met een rekbare.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Muppetje do 20 sep 2012 - 21:21

Ja ik heb n geweven doek, van Hoppediz

Muppetje
Ratel
Ratel

Bericht  Susan do 20 sep 2012 - 21:23

Geweven doeken zijn fijn. Ga anders wat instructiefilmpjes kijken op YouTube, desnoods oefen je eerst met een knuffelbeer of zo.

Bijvoorbeeld:

https://www.youtube.com/watch?v=cTR0ea02J9w
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Muppetje do 20 sep 2012 - 21:29

Ja precies, oefenen met een knuffel had ik ook al bedacht, van t weekend maar eens gaan proberen.

En dan nog iets waardoor je wellicht s nachts beter slaapt. Hij slaapt nu overdag rustiger dan s nachts. Het komt ook vaker voor dat er overdag drie uur tussen voedingen zit dan s nachts...

Muppetje
Ratel
Ratel

Bericht  Susan do 20 sep 2012 - 21:34

Daar zijn denk ik nog niet echt trucjes voor te bedenken, dat heeft gewoon tijd nodig. Ik weet nog dat ik bij de eerste 's nachts in bed lag met een heel onwerkelijk gevoel, alsof ik er niet echt was of zo, omdat ik de hele tijd tussen slapen en wakker zijn in zat. Het leek ook helemaal niet op slaapgebrek zoals ik dat daarvoor kende, het was echt nergens mee te vergelijken.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Pandora do 20 sep 2012 - 21:52

Wij waren bij F. ook een hele poos onzeker of ze wel genoeg voeding kreeg, ze leek zo ontevreden. We hebben toen, nadat de kraamzorg weg was, een weegschaal gehuurd bij het groene kruis (o.i.d.) voor een week of 4. Ik woog haar iedere dag en kon zo mooi bijhouden of ze wel genoeg groeide, voor ons dé oplossing. Misschien kun je ook een weegschaal gaan huren?
Pandora
Pandora
Prater
Prater

Aantal berichten : 1492
Punten : 1682
Registratiedatum : 04-12-10

Bericht  Muppetje do 20 sep 2012 - 22:14

Gek genoeg ben ik nog niet eens zo vreselijk moe Susan, misschien komt dat nog. In het begin toen we moesten bijvoeden waren we zo anderhalf uur bezig met een voeding, aanleggen, kolven, bijvoeden. Toen was ik doodop...

Weegschaal huren of kopen heb ik over getwijfeld, maar ik denk dat ik gewoon wat meer vertrouwen moet krijgen

Muppetje
Ratel
Ratel

Bericht  Happydobby do 20 sep 2012 - 22:19

Je kan ook naar het weeguurtje op het cb.

Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Susan do 20 sep 2012 - 22:23

Wij hadden de tweede keer wel een weegschaal gehuurd, maar dat kwam omdat haar gewicht aan het einde een beetje twijfelachtig was. Ze had een vrij hoog geboortegewicht, was natuurlijk afgevallen en het hing er een beetje om of ze aan het eind van de kraamweek weer genoeg was aangekomen, daarom hebben we het toen nog een week langer in de gaten gehouden.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Muppetje do 20 sep 2012 - 22:27

Happydobby schreef:Je kan ook naar het weeguurtje op het cb.

Ja dat idee hadden wij ook, alleen geen idee wanneer dat is, haha.Heb nog niets gehoord van de wijkverpleging

Muppetje
Ratel
Ratel

Bericht  missy. do 20 sep 2012 - 23:29

Meestal komt de wijkverpleegkundige op dag 10 langs. Als ze belt voor een afspraak kun je ook vragen of ze de weegschaal wil mee nemen.

Nog even over de nachtvoedingen. Nachtvoedingen zijn ontzettend goed voor je productie. 's Nachts maak je veel prolactine aan. Dit is een hormoon dat het klierweefsel in je borst aan zet tot het produceren van melk. Vaak voeden in de eerste week zorgt ervoor dat er veel prolactinereceptoren worden gevormd. Dit zijn aanhechtplaatsen voor prolactine, die ervoor zorgen dat je melkproductie ook na de eerste weken makkelijk meegroeit met de toenemende vraag van je baby.

Met andere woorden: je doet het hardstikke goed!
missy.
missy.
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 242
Punten : 292
Registratiedatum : 13-12-10

Bericht  Muppetje do 20 sep 2012 - 23:54

missy. schreef:Meestal komt de wijkverpleegkundige op dag 10 langs. Als ze belt voor een afspraak kun je ook vragen of ze de weegschaal wil mee nemen.

Nog even over de nachtvoedingen. Nachtvoedingen zijn ontzettend goed voor je productie. 's Nachts maak je veel prolactine aan. Dit is een hormoon dat het klierweefsel in je borst aan zet tot het produceren van melk. Vaak voeden in de eerste week zorgt ervoor dat er veel prolactinereceptoren worden gevormd. Dit zijn aanhechtplaatsen voor prolactine, die ervoor zorgen dat je melkproductie ook na de eerste weken makkelijk meegroeit met de toenemende vraag van je baby.

Met andere woorden: je doet het hardstikke goed!

smile

Oh raar, vandaag is dag tien maar heb nog niets gehoord

Muppetje
Ratel
Ratel

Bericht  Gast vr 21 sep 2012 - 0:03

Joh muppet, je doet het hartstikke goed, alles wat je hier schrijft is normaal en klinkt prima. Probeer wat vertouwen te krijgen in jezelf en je mannetje! Misschien woont er iemand in de buurt die je wil helpen met knopen?

En het cb komt normaal tussen dag 10 en 14.

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: