Vraagje huis kopen 2013
4 plaatsers
Pagina 1 van 1
Vraagje huis kopen 2013
Mijn partner en ik zijn alle opties aan het bekijken voor de toekomst, en we wisten wel dat er e.a. gaat veranderen als je een hypotheek wil afsluiten in 2013 (als starter) en dan ook renteaftrek wil, maar van wat ik op internet vind worden we niet vrolijk.
Wij hebben ons huis verkocht en gaan nu tijdelijk huren, dan worden we toch weer gezien als starters of niet? We spelen quitte op ons huis dus hebben geen winst (500 euro kan je niet echt winst noemen).
Weet iemand al of dit echt doorgaat? Dat je per 1 januari 2013 alleen nog een annuïteithypotheek kan krijgen, als je renteaftrek wil. Heel je hypotheek moet in 30 jaar afgelost zijn. (nu loste we ook al af, maar slechts 36%)
Dit zou namelijk voor ons betekenen dat we voor hetzelfde geld waar we nu een huis voor te koop zien staan straks veel meer maandlasten hebben. En waarschijnlijk veel minder hypotheek kunnen krijgen.
Weliswaar de eerste 5 jaar nog niet zoveel maandlasten, maar daarna wordt het echt enorm. Juist als we dan waarschijnlijk aan kinderen willen beginnen en minder willen werken stijgen de lasten.
Gemiddeld zouden onze kosten €250,00 per maand meer zijn als we in 2013 afsluiten, en dan is maar de vraag of de k.k. nog in de hypotheek meegenomen mag worden (anders kan ik nog wel 2 jaar wachten).
Als dit echt doorgaat gaat de huizenmarkt dan niet nog meer door een dieper dal. Zo kan je toch nooit starten, en zo kunnen mensen toch niet doorstromen.
Kan iemand mij vertellen of de media voornamelijk paniek zaait of dat het echt doorgaat. Zo lastig allemaal, de formatie is natuurlijk ook nog niet bekend. En eigenlijk wil ik niet meteen nu een huis kopen omdat we geen tijd en geld hebben om te verbouwen en omdat ik misschien wel heel ergens anders wil gaan wonen, maar als dit waarheid is dan moet ik misschien toch nog voor 1 jan. een huis kopen.
Als het waar is, dan is je huis natuurlijk na 30 jaar van jezelf, maar ik heb geen zin om 30 jaar krom te liggen voor een huis. En in de huidige woonmarkt willen we wel een huis waar evt. ons hele leven in kunnen wonen.
Wij hebben ons huis verkocht en gaan nu tijdelijk huren, dan worden we toch weer gezien als starters of niet? We spelen quitte op ons huis dus hebben geen winst (500 euro kan je niet echt winst noemen).
Weet iemand al of dit echt doorgaat? Dat je per 1 januari 2013 alleen nog een annuïteithypotheek kan krijgen, als je renteaftrek wil. Heel je hypotheek moet in 30 jaar afgelost zijn. (nu loste we ook al af, maar slechts 36%)
Dit zou namelijk voor ons betekenen dat we voor hetzelfde geld waar we nu een huis voor te koop zien staan straks veel meer maandlasten hebben. En waarschijnlijk veel minder hypotheek kunnen krijgen.
Weliswaar de eerste 5 jaar nog niet zoveel maandlasten, maar daarna wordt het echt enorm. Juist als we dan waarschijnlijk aan kinderen willen beginnen en minder willen werken stijgen de lasten.
Gemiddeld zouden onze kosten €250,00 per maand meer zijn als we in 2013 afsluiten, en dan is maar de vraag of de k.k. nog in de hypotheek meegenomen mag worden (anders kan ik nog wel 2 jaar wachten).
Als dit echt doorgaat gaat de huizenmarkt dan niet nog meer door een dieper dal. Zo kan je toch nooit starten, en zo kunnen mensen toch niet doorstromen.
Kan iemand mij vertellen of de media voornamelijk paniek zaait of dat het echt doorgaat. Zo lastig allemaal, de formatie is natuurlijk ook nog niet bekend. En eigenlijk wil ik niet meteen nu een huis kopen omdat we geen tijd en geld hebben om te verbouwen en omdat ik misschien wel heel ergens anders wil gaan wonen, maar als dit waarheid is dan moet ik misschien toch nog voor 1 jan. een huis kopen.
Als het waar is, dan is je huis natuurlijk na 30 jaar van jezelf, maar ik heb geen zin om 30 jaar krom te liggen voor een huis. En in de huidige woonmarkt willen we wel een huis waar evt. ons hele leven in kunnen wonen.
Mari- Prater
- Aantal berichten : 1082
Punten : 1215
Registratiedatum : 03-12-10
Re: Vraagje huis kopen 2013
Willen jullie dan niet een te duur huis kopen voor jullie salaris?
Als ik bv kijk bij het salaris van mij en mn vriend en we zouden een hypotheek willen van €200.000, dan zijn de netto maandlasten €812. Dat is met ons inkomen goed te doen om af te lossen en wij zijn geen superverdieneners (ik mbo, hij hbo).
Als ik bv kijk bij het salaris van mij en mn vriend en we zouden een hypotheek willen van €200.000, dan zijn de netto maandlasten €812. Dat is met ons inkomen goed te doen om af te lossen en wij zijn geen superverdieneners (ik mbo, hij hbo).
Reeza- Prater
- Aantal berichten : 1062
Punten : 1180
Registratiedatum : 21-06-12
Als je nu kan kopen, zou ik nu kopen. De voorwaarden worden alleen maar minder gunstig.
Gast- Gast
Reeza schreef:Willen jullie dan niet een te duur huis kopen voor jullie salaris?
Nee we willen niet boven de €200.000 omdat we dat goed kunnen dragen (we mogen tot 245.000, maar ik dat wil ik absoluut niet). Maar als we nu een hypotheek van €200.000 af zouden sluiten zijn de maandlasten aanzienlijk lager dan voor het zelfde huis in 2013. Maar eigenlijk willen we als we kopen pas in juni 2013, omdat mn vriend nu 40 uur werkt en 20 uur school heeft, ik ook werk en avondschool, dus geen tijd voor verbouwing. En de leuke huizen van 200.000 die hier staan vragen toch echt de nodige aandacht. Pfff... lastig. (en wij dachten dan kunnen we mooi 8 maanden sparen)
Mari- Prater
Ook al worden de voorwaarden minder gunstig, ik zou nu niet overhaast een huis kopen. Zeker omdat je een huis wilt kopen waar je langere tijd kan blijven wonen, zou ik daar rustig over nadenken. Bovendien hangt het ook van het nieuwe kabinet af of dit allemaal doorgaat.
Mocht je nu een mooi huis tegenkomen, dan zou ik proberen om het in 2012 allemaal rond te krijgen, maar ik zou me niet laten opjagen.
Als je ooit een huis hebt gekocht, ben je geen starter meer trouwens.
Mocht je nu een mooi huis tegenkomen, dan zou ik proberen om het in 2012 allemaal rond te krijgen, maar ik zou me niet laten opjagen.
Als je ooit een huis hebt gekocht, ben je geen starter meer trouwens.
Zonnetje- Kletskop
- Aantal berichten : 2589
Punten : 2726
Registratiedatum : 18-11-10
Wat Zonnetje zegt idd, laat je vooral niet opjagen! Juist als je nu nog lekker kunt sparen is dat toch gunstig? Hoef je straks ook een minder hoge hypotheek te nemen = minder maandlasten.
Ik zou trouwens bij mn volgende hypotheek met partner juist volledig willen aflossen. Dan heb je over 30 jaar wel een eigen huis (of een hoop eigen geld). Dat lijkt me juist een fijn idee! Dan hoef ik me geen zorgen te maken over torenhoge maandlasten tegen de tijd dat ik met pensioen ga.
Nu heb ik alleen een hypotheek, 45% aflossingsvrij en 55% spaarhypotheek, tis dat ik niet meer kon missen per maand aan hypotheek anders had ik 100% spaar gedaan.
Ik zou trouwens bij mn volgende hypotheek met partner juist volledig willen aflossen. Dan heb je over 30 jaar wel een eigen huis (of een hoop eigen geld). Dat lijkt me juist een fijn idee! Dan hoef ik me geen zorgen te maken over torenhoge maandlasten tegen de tijd dat ik met pensioen ga.
Nu heb ik alleen een hypotheek, 45% aflossingsvrij en 55% spaarhypotheek, tis dat ik niet meer kon missen per maand aan hypotheek anders had ik 100% spaar gedaan.
Reeza- Prater
Netto maandlast jaar 1 | € 880 | € 878 |
Netto maandlast jaar 5 | € 905 | € 878 |
Netto maandlast jaar 10 | € 945 | € 878 |
Netto maandlast jaar 20 | € 1077 | € 878 |
Netto maandlast jaar 30 | € 1233 | € 878 |
Dit kwam ik op internet tegen, vind het toch een enorme klap met geld (oke iets duurder dan wij willen, maar dat is tientjeswerk per maand) Wat je op den duur moet gaan betalen. Pfff... weet het ff niet, ga maar is heel hard nadenken. Er staan een aantal potentiele huizen te koop, misschien maar is allemaal bezichtigen dan weten we iig of het iets is.
Hmm.. tabel doet raar. Links is vanaf 2013, rechts tot 31-12-2012
Mari- Prater
Maar Mari, kan je vanaf 2013 dan geen spaarhypotheek meer afsluiten? Dat lijkt me namelijk zeer raar, want met een spaarhypotheek los je ook alles af in 30 jaar (en blijven je maandlasten gelijk als je de rente 30 jaar vast zet).
Reeza- Prater
Inderdaad vreemd dat een bankspaarhypotheek niet meer zou mogen. Wij hebben ook die hypotheekvorm en lossen in 30 jaar alles af.
Zonnetje- Kletskop
- Aantal berichten : 2589
Punten : 2726
Registratiedatum : 18-11-10
Het verschil is dat je met een bankspaarhypotheek na 30 jaar aflost en met een lineaire of annuïteitenhypotheek gedurende de 30 jaar, je hypotheek wordt bij de laatste 2 al steeds lager terwijl hij bij een (bank)spaarhypotheek 30 jaar op hetzelfde niveau blijft.
En omdat je hypotheek steeds lager wordt krijg je minder hypotheekrenteaftrek terug, maar om er vanuit te gaan dat de hypotheekrenteaftrek voor een bankspaarhypotheek ook de komende 30 jaar onveranderd blijft is ook een groot risico. Hoe verschillen de bruto maandbedragen van elkaar? (Edit, heb zelf net even nagekeken, de bruto kosten zijn gelijk)
En omdat je hypotheek steeds lager wordt krijg je minder hypotheekrenteaftrek terug, maar om er vanuit te gaan dat de hypotheekrenteaftrek voor een bankspaarhypotheek ook de komende 30 jaar onveranderd blijft is ook een groot risico. Hoe verschillen de bruto maandbedragen van elkaar? (Edit, heb zelf net even nagekeken, de bruto kosten zijn gelijk)
blondje1313- Kletskop
- Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10
Renteaftrek alleen bij aflossen
De hypotheekrenteaftrek blijft, maar de voorwaarden wijzigen. Per 1 januari 2013 is renteaftrek alleen nog mogelijk als de hypotheek in 30 jaar volledig en ten minste anuitair wordt afgelost. Aflossen wordt fiscaal aantrekkelijk gemaakt, maar tegelijkertijd wordt het belastingvoordeel minder. Aflossen betekent namelijk geleidelijk minder rente, dus ook geleidelijk minder renteaftrek. Nu is het juist aantrekkelijk om niets af te lossen om zo maximaal te profiteren van de hypotheekrenteaftrek. Voor hypotheken die voor 2013 zijn afgesloten wijzigt er niets.
Hieruit maak ik dus op dat de opbouwspaarhypotheek dus niet meer mogelijk zou zijn, mocht dit doorgaan.
Naja gisteren nog heel veel gepraat met vriendlief en waarschijnlijk nemen we dan maar de gok om niks voorlopig te kopen. We sparen liever door.
De hypotheekrenteaftrek blijft, maar de voorwaarden wijzigen. Per 1 januari 2013 is renteaftrek alleen nog mogelijk als de hypotheek in 30 jaar volledig en ten minste anuitair wordt afgelost. Aflossen wordt fiscaal aantrekkelijk gemaakt, maar tegelijkertijd wordt het belastingvoordeel minder. Aflossen betekent namelijk geleidelijk minder rente, dus ook geleidelijk minder renteaftrek. Nu is het juist aantrekkelijk om niets af te lossen om zo maximaal te profiteren van de hypotheekrenteaftrek. Voor hypotheken die voor 2013 zijn afgesloten wijzigt er niets.
Hieruit maak ik dus op dat de opbouwspaarhypotheek dus niet meer mogelijk zou zijn, mocht dit doorgaan.
Naja gisteren nog heel veel gepraat met vriendlief en waarschijnlijk nemen we dan maar de gok om niks voorlopig te kopen. We sparen liever door.
Mari- Prater
Soortgelijke onderwerpen
» eerst huis huren en dan zelfde huis kopen.
» Nu een huis kopen of nog wachten?
» Een huis kopen, hoe?
» Huis kopen! Eng!
» nu een huis verkopen en kopen ... wie?
» Nu een huis kopen of nog wachten?
» Een huis kopen, hoe?
» Huis kopen! Eng!
» nu een huis verkopen en kopen ... wie?
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: