Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Ziektewet vraagje

5 plaatsers

Ga naar beneden

Ziektewet vraagje Empty Ziektewet vraagje

Bericht  Kaboutertje di 28 aug 2012 - 21:57

Ik heb een vraagje mbt mijn werk..

Even om de situatie te schetsen : Ik werk fulltime in de horeca,met een vast contract op basis van 4uur. Nu is het zo dat het gister in mijn rug is geschoten en ik me voor vandaag heb ziek gemeld. Het ging gewoon niet, heb er wakker van gelegen, kon niet goed liggen en zelfs omdraaien was pijnlijk.

Maargoed, nou moet ik zaterdag pas weer werken wat ik ook van plan áls het gaat. Maar stel ik kan nog niet werken, hoe zit dat dan precies. Loop ik dan al die uren mis? Omdat ik maar een 4uur contract heb, en toch wel aan die uren kom? Want ik kan het geld eigenlijk niet missen om een paar dagen niet te gaan werken. Maar ja, wat niet gaat dat gaat niet dus dat wil ik ook niet forceren.

Of zit je dan ook weer met wachtdagen, of is dat CAO afhankelijk?

Ik ben echt een leek wat dat betreft..! Embarassed
Kaboutertje
Kaboutertje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1594
Punten : 1991
Registratiedatum : 30-12-10
Woonplaats : V-town

Terug naar boven Ga naar beneden

Ziektewet vraagje Empty Re: Ziektewet vraagje

Bericht  Angela_1986 di 28 aug 2012 - 22:07

Wat vervelend dat het in je rug is geschoten!

Wachtdagen is volgens mij afhankelijk van je CAO dus die zou je even kunnen opzoeken op internet.

Voor zover ik weet, maar wellicht is dat ook afhankelijk van je CAO en ik heb een andere CAO, gelden die 4 uren omdat die op contract staan en de andere uren dus niet. Er is wel een 'maar', als je gedurende een vastgestelde periode (geloof 3 maanden) wekelijks een hoger aantal uren werkt dan telt dat en is je werkgever trouwens ook verplicht om je contracturen op te hogen. Maar nogmaals, wellicht is dat ook CAO-afhankelijk.

Beterschap!
Angela_1986
Angela_1986
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7754
Punten : 7884
Registratiedatum : 05-12-10
Woonplaats : In 't zuiden

Terug naar boven Ga naar beneden

Ziektewet vraagje Empty Re: Ziektewet vraagje

Bericht  Kaboutertje di 28 aug 2012 - 22:42

Ik heb eea kunnen vinden :

Wachtdagen
Bij ongeschiktheid tot werken wegens ziekte wordt loon als bedoeld onder lid 2 sub a. van dit artikel
doorbetaald, met inachtneming van 1 wachtdag per ziektegeval.
2. Doorbetaling van loon bij ziekte
a. De werknemer die wegens ziekte niet in staat is de bedongen arbeid te verrichten, behoudt met
inachtneming van het bepaalde in lid 1 over wachtdagen, gedurende een periode van maximaal
104 weken in aanvulling op de wettelijke loondoorbetaling als bedoeld in artikel 7:629 van het
Burgerlijk Wetboek, aanspraak op een aanvulling tot:
i) 95 procent van het brutoloon, gedurende de eerste 52 weken;
ii) 75 procent van het brutoloon gedurende de daaropvolgende 52 weken.
De wettelijke loondoorbetaling en de aanvulling hierop kunnen tezamen niet meer bedragen
dan het maximum dagloon ingevolge de Wet financiering sociale verzekeringen. Deze
aanspraak op aanvulling bestaat voor zover en zolang de werknemer recht heeft op de
wettelijke loondoorbetaling als bedoeld in artikel 7:629 van het Burgerlijk Wetboek en voor
zover en zolang aan de voorwaarden als genoemd onder b. voor die aanvulling is voldaan.
b. De aanvulling onder a. is aan de volgende voorwaarden verbonden:
− de werknemer voldoet aan de voorschriften (spelregels) bij ziekte en de werknemer werkt
mee aan reïntegratie binnen of buiten de onderneming en/of mogelijk verhaal op derden
van doorbetaald loon en aanvulling;
− de arbeidsongeschiktheid is geen gevolg van een niet medisch noodzakelijke ingreep;
− de ziekte of arbeidsongeschiktheid is geen vastgesteld gevolg van opzet, grove schuld
en/of verwijtbare nalatigheid van de werknemer.
c. Voor werknemers met een wisselend aantal arbeidsuren wordt de hoogte van het loon
gerelateerd aan het gemiddeld aantal gewerkte arbeidsuren over een periode van dertien
weken voorafgaande aan de eerste ziektedag met een minimum van het aantal uren dat in de 17
arbeidsovereenkomst staat vermeld. Indien de periode van dertien weken kennelijk geen juiste
maatstaf voor vaststelling van het loon biedt, dan wordt uitgegaan van een periode van dertien
vierweekse tijdvakken of twaalf maand tijdvakken.


Wordt het dan vanzelf 'gecompenserd' als ik nu bijvoorbeeld een week ziek ben? Of moet ik daar zelf achteraan, of iets voor regelen..?
Kaboutertje
Kaboutertje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1594
Punten : 1991
Registratiedatum : 30-12-10
Woonplaats : V-town

Terug naar boven Ga naar beneden

Ziektewet vraagje Empty Re: Ziektewet vraagje

Bericht  Stuiterbal di 28 aug 2012 - 23:15

Wat ik weet vanuit mijn ervaring is dat ze je die uren wat je ingepland stond gewoon moeten uitkeren ook al ben je ziek.

Ben je nu b.v. de komende maand ook ziek en daar is nog geen rooster van, dan loop je het risico dat je baas je dan niet inroosterd en dus je idd maar die 4 uur betaalt krijgt.
Stuiterbal
Stuiterbal
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2942
Punten : 3259
Registratiedatum : 14-12-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Ziektewet vraagje Empty Re: Ziektewet vraagje

Bericht  Kaboutertje di 28 aug 2012 - 23:22

Stuiterbal schreef:Wat ik weet vanuit mijn ervaring is dat ze je die uren wat je ingepland stond gewoon moeten uitkeren ook al ben je ziek. Ook met een 4uurs contract..?

Ben je nu b.v. de komende maand ook ziek en daar is nog geen rooster van, dan loop je het risico dat je baas je dan niet inroosterd en dus je idd maar die 4 uur betaalt krijgt.
[i] Hmm , daar zit wat in...
Kaboutertje
Kaboutertje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1594
Punten : 1991
Registratiedatum : 30-12-10
Woonplaats : V-town

Terug naar boven Ga naar beneden

Ziektewet vraagje Empty Re: Ziektewet vraagje

Bericht  Stuiterbal di 28 aug 2012 - 23:34

Kaboutertje schreef:
Stuiterbal schreef:Wat ik weet vanuit mijn ervaring is dat ze je die uren wat je ingepland stond gewoon moeten uitkeren ook al ben je ziek. Ook met een 4uurs contract..?

Ben je nu b.v. de komende maand ook ziek en daar is nog geen rooster van, dan loop je het risico dat je baas je dan niet inroosterd en dus je idd maar die 4 uur betaalt krijgt.
[i] Hmm , daar zit wat in...

Ja ook met een 4 uurs contract. Tenminste zo was dat bij mij (kinderopvang) ik heb daar eerst een 3 uur contract gehad en daarna een 0 uren contract. En wanneer ik ziek was kreeg ik alle ingeplande uren gewoon uitbetaald.
Stuiterbal
Stuiterbal
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2942
Punten : 3259
Registratiedatum : 14-12-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Ziektewet vraagje Empty Re: Ziektewet vraagje

Bericht  Gast di 28 aug 2012 - 23:51

smile Wat ik weet is dat je 1 wachtdag hebt en de rest uitbetaald krijgt, je krijgt dan betaald voor het gemiddelde aantal uren van de afgelopen 13 weken.

Stel je werkt 5 dagen van 4 uur, dus 20 uur per week. Als je ziek bent krijg je dat gewoon betaald, min 1 wachtdag, dus als je 1 week ziek bent krijg je van die week 16 uur betaald.

De wachtdag geldt niet als je de afgelopen 28 dagen al een keer ziek bent gemeld.

Edit: Dit gaat over werken volgens de Horaca Cao, misschien dat er in je contract nog iets aanvullends staat.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ziektewet vraagje Empty Re: Ziektewet vraagje

Bericht  Curious wo 29 aug 2012 - 2:46

Stuiterbal schreef:Wat ik weet vanuit mijn ervaring is dat ze je die uren wat je ingepland stond gewoon moeten uitkeren ook al ben je ziek.

Ben je nu b.v. de komende maand ook ziek en daar is nog geen rooster van, dan loop je het risico dat je baas je dan niet inroosterd en dus je idd maar die 4 uur betaalt krijgt.

Dit is idd ook hoe het in mijn CAO (welzijn)gaat
Curious
Curious
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1541
Punten : 1742
Registratiedatum : 24-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Ziektewet vraagje Empty Re: Ziektewet vraagje

Bericht  Kaboutertje wo 29 aug 2012 - 3:08

Ik dacht dat het zo was, dat als je ziek wordt meer dan die 4uur uitbetaald krijgt. Dat ze gaan kijken hoeveel je de afgelopen tijd hebt gewerkt, en daar dan een deel van.. Zoiets.
Kaboutertje
Kaboutertje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1594
Punten : 1991
Registratiedatum : 30-12-10
Woonplaats : V-town

Terug naar boven Ga naar beneden

Ziektewet vraagje Empty Re: Ziektewet vraagje

Bericht  Snoes wo 29 aug 2012 - 18:38

Ik heb er verder geen verstand van, maar wil je wel veel beterschap wensen, Kaboutertje. Vervelend dat het in je rug geschoten is.

Snoes
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11739
Punten : 12120
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ziektewet vraagje Empty Re: Ziektewet vraagje

Bericht  Kaboutertje wo 29 aug 2012 - 20:35

Snoes schreef:Ik heb er verder geen verstand van, maar wil je wel veel beterschap wensen, Kaboutertje. Vervelend dat het in je rug geschoten is.
Dankje! Het gaat al stukken beter, maar het is nog niet over. Denk dat ik zaterdag wel al probeer te werken. Hopelijk maakt het dat niet erger.
Kaboutertje
Kaboutertje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1594
Punten : 1991
Registratiedatum : 30-12-10
Woonplaats : V-town

Terug naar boven Ga naar beneden

Ziektewet vraagje Empty Re: Ziektewet vraagje

Bericht  Snoes wo 29 aug 2012 - 21:35

Denk inderdaad maar goed aan jezelf, je rug is zo belangrijk.

Snoes
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11739
Punten : 12120
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ziektewet vraagje Empty Re: Ziektewet vraagje

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum