Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Zwanger en ziektewet

4 plaatsers

Ga naar beneden

Zwanger en ziektewet Empty Zwanger en ziektewet

Bericht  piene1983 vr 23 maa 2012 - 1:41

Even advies of geruststelling nodig...

Sinds half januari zit ik thuis met zwangerschapsgerelateerd gezondheidsklachten ( met name een hoge bloeddruk). Sinds die tijd heb ik enerzijds contact met het uwv die een ziektewetuitkering aan mijn werkgever uitbetaald en anderzijds met de arbo-arts en verzuimcoaches van mijn werkgever. Nu ligt er net een brief op de mat waarin staat dat ik een ziektewetuitkering ontvang en aan het werk ben en inkomsten heb. Dit heeft gevolgen voor de hoogte van de uitkering. Dat is nog niet zo erg, maar wat wel erg is is dat in de brief staat dat de uitkering nu te hoog is, al aan mij uitbetaald is én dat het bedrag van mij zal worden teruggevorderd! Ik krijg echter al vanaf januari mijn gewone salaris uitbetaald via mijn werkgever en niet via het uwv en volgens mij is het zo dat dit gewoon 100% van het normale salaris hoort te zijn aangezien ik ziek ben wegens zwangerschap. Tenminste, het moet het gemiddelde van de afgelopen 12 maanden zijn dus dat is ietsje minder omdat mijn periodiek niet is meegenomen en dat klopt ook. Ik ben overigens sinds enkele weken wel weer aan het werk, op arbeidstherapeutische basis weliswaar ( tegen mijn zin, maar dat is een ander verhaal) maar ik ben niet hersteld gemeld.

Dan zul je ook nog eens zien dat mijn werkgever op dit moment niet bereikbaar is, het is lelijk om te zeggen maar ik werk in het onderwijs dus ik denk dat ik weet waar het aan ligt... Ambtenarij! Twisted Evil Bij het UWV weten ze het niet en gaan ze mij voor maandag 13.00 uur terugbellen, moet overigens zeggen dat ze dit keer allervriendelijkst waren bij het UWV. Ondertussen zit ik met een knoop in mijn maag mezelf af te vragen of ik nou gek ben, dit geld van mij kan worden teruggevorderd en of dit mijn probleem of dat van mijn werkgever is. Pff! Heeft iemand ervaring? Ideeen? Geruststellende woorden?
piene1983
piene1983
Prater
Prater

Aantal berichten : 573
Punten : 651
Registratiedatum : 10-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Zwanger en ziektewet Empty Re: Zwanger en ziektewet

Bericht  Bubbelicious vr 23 maa 2012 - 1:44

Als je zeker weten niets hebt gekregen van het UWV zal ik me niet al te druk maken en zal er ergens een fout gemaakt zijn. Je kan moeilijk iets terugbetalen wat je nooit ontvangen hebt lijkt mij.
Bubbelicious
Bubbelicious
Prater
Prater

Aantal berichten : 638
Punten : 766
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Jasmine vr 23 maa 2012 - 5:30

Is bij het UWV je uitgerekende datum goed bekend?

Het zou nl. kunnen zijn dat je nog een brief gaat krijgen over je uitkering tijdens je officiële verlof.

Ik lees dus niet goed. Volgens het UWV ben je dus aan het werk? Het lijkt mij dat je werkgever dan een foutje heeft gemaakt, ik zou maandag even contact met ze opnemen.

Dit vond ik in elk geval op de UWV-site, misschien heb je er wat aan:

Ziek vóór de verlofperiode (tijdens eerste 24 weken zwanger)

Is uw zwangere werknemer ziek door haar zwangerschap vóór haar
verlofperiode? Of zegt haar arts dat zij rust moet nemen? Dan kunt u
voor haar een Ziektewet-uitkering aanvragen.

Uw
werknemer krijgt de uitkering vanaf haar eerste ziektedag. Dat is de
eerste werkdag waarop zij ziek is. De uitkering loopt door tot de dag
dat zij weer beter is of totdat haar zwangerschapsverlof en –uitkering
begint.

Uit dit stukje maak ik op dat je tot je 34e week van je zwangerschap recht hebt op je ziektewetuitkering. Daarna krijg je een zwangerschapsuitkering.
Jasmine
Jasmine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3497
Punten : 3635
Registratiedatum : 30-05-11

Bericht  piene1983 vr 23 maa 2012 - 7:05

Bedankt voor het meedenken! Ik heb nooit iets van het uwv ontvangen dus het zou inderdaad vreemd zijn als ik dan wel aan het uwv zou moeten terugbetalen. Dat stukje op de site van het uwv heb ik ook gelezen, ik heb dan inderdaad recht op een ziektewetuitkering. Het is vreselijk maar ik moet echt tot na het weekend wachten aangezien ik nog niet ben teruggebeld.... Zodra ik meer weet laat ik het hier ook weten!
piene1983
piene1983
Prater
Prater

Aantal berichten : 573
Punten : 651
Registratiedatum : 10-07-11

Bericht  Annie24 vr 23 maa 2012 - 8:46

op www punt zwangerschapspagina punt nl (snappie 'm, want ik weet niet of ik die link/site hier mag plaatsen Embarassed ) is een speciaal UWV topic waarin antwoord wordt gegeven door mensen die bij het UWV werken. Ik heb géén idee of ze in het weekend ook een reactie geven, maar je kan altijd even kijken smile
Annie24
Annie24
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4225
Punten : 4676
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud