Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Niet genoeg gegroeit, wel doorgaan BV?

+13
Liadan
xxjojootjexx
Teddyaapje
LMCurious
Twellie
Spring
CCC
Happydobby
Tania
blondje1313
Pien
_Lana_
Aimee
17 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Niet genoeg gegroeit, wel doorgaan BV? Empty Niet genoeg gegroeit, wel doorgaan BV?

Bericht  Aimee do 23 aug 2012 - 21:31

Ik kom net terug van het consultatiebureau, waar na meten en wegen blijkt dat Luuk (volgens hun richtlijnen), niet genoeg is gegroeit. In de afgelopen twee maanden is hij maar 400 gram en 1,5 cm bijgekomen. De WVK dacht dat hij misschien ziek is geweest (ik weet wel zeker van niet), of dat hij gewoon onwijs veel caloriën verbrand met zijn pogingen tot kruipen en zitten (geloof ik wel, alleen dat verklaart niet waarom hij ook in lengte achterblijft). Ze gaf aan dat we ons niet meteen zorgen hoeven te maken, dat ze pas wat kunnen zeggen als hij bij de volgende metingen (pas met 9 maanden) weer wat achterblijft.
Toch maak ik me wel een beetje zorgen, omdat ik bang ben dat hij niet genoeg meer binnen krijgt. Ik merk dat ik op mijn werk ook minder kolf, maar dat wijtte ik meer aan het feit dat hij bijvoeding krijgt en daardoor misschien minder eet. Maar nu hij ook minder groeit, begin ik daaraan te twijfelen. Het aantal voedingen is nog niet minder geworden nu met de bijvoeding. Ik zit te twijfelen om FV bij de geven omdat ik een controlfreak ben die wil weten hoe veel hij binnenkrijgt, maar aan de andere kant zou hij het toch wel laten horen als hij echt te weinig BV zou binnenkrijgen?

Ik snap trouwens ook niet hoe het kan dat hij bij de curve op het CB echt af leek te wijken, en als ik hem op BV.com invul het wel mee lijkt te vallen?
*hmm ik kan de curves hier niet plakken... confused
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Niet genoeg gegroeit, wel doorgaan BV? Empty Re: Niet genoeg gegroeit, wel doorgaan BV?

Bericht  _Lana_ do 23 aug 2012 - 21:41

Wat vervelend zeg! Die onzekerheid vooral, of hij genoeg binnenkrijgt.
Die curve is waarschijnlijk zijn eigen curve, hij buigt waarschijnlijk een beetje af. Dan kan hij natuurlijk volgens zijn leeftijd nog een goed gewicht hebben.

Tsja ik zou niet meteen een flesje bij gaan geven. Misschien kun je tussendoor even naar het weeguurtje gaan, desnoods even iedere week? Zodat je het nauwlettend in de gaten kunt houden.
Hoeveel voedingen krijgt hij nu?
Ik zou zeggen dat als hij gewoon tevreden is, dat je het nog even aan kunt kijken.
Maar ik kan me wel voorstellen dat je je een beetje zorgen maakt.
Als het zorgelijk wordt, kun je altijd nog kijken hoe en wat.

Succes!
_Lana_
_Lana_
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3474
Punten : 3720
Registratiedatum : 02-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Niet genoeg gegroeit, wel doorgaan BV? Empty Re: Niet genoeg gegroeit, wel doorgaan BV?

Bericht  Pien do 23 aug 2012 - 21:47

Ik zou me niet gelijk zorgen maken... E heeft maar 4weken bv gehad en toch groeide zij heel rustig aan. Een tijd terug, durf niet te zeggen of dat met 7 maanden of 9maanden was, was ze in de tussentijd ook maar 400gram gegroeid. Ze is nu nog steeds een lange slanke dame, met lengte boven het gemiddelde en gewicht onder de 1na onderste lijn waar ik me echt geen zorgen om maak.

Pien
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Niet genoeg gegroeit, wel doorgaan BV? Empty Re: Niet genoeg gegroeit, wel doorgaan BV?

Bericht  blondje1313 do 23 aug 2012 - 21:55

Voor je eigen gerustheid zou ik ook vaker gaan wegen als ik jou was.
Ik weet niet hoe groot en zwaar hij nu is en hoe hij eerst groeide, maar als de curve van bv.com niet echt af lijkt te wijken zou ik me nog niet teveel zorgen maken. (Zeg ik nu dan, toen Lotte weinig groeide lukte me dat ook niet). Lotte was tussen de 4 en 6 maanden ook maar 400 gram en afgerond 2 cm aangekomen, ik moet wel eerlijk zeggen dat ik toen wel kv bij ben gaan geven en na een tijdje helemaal overgestapt ben omdat ik wel echt het idee had dat ik niet genoeg voeding meer had en ook de puf niet had om het proberen op te voeren. Maar Lotte heeft van het begin af aan niet echt aangegeven wanneer ze honger had, dus bij haar wist ik ook echt niet of ze genoeg had. (Van geboorte tot 6 maanden is ze 2 kg aangekomen, en van een half jaar tot 10 maanden nu 1,5 kg, dus ze lijkt nu wel harder te groeien).

blondje1313
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Niet genoeg gegroeit, wel doorgaan BV? Empty Re: Niet genoeg gegroeit, wel doorgaan BV?

Bericht  Tania do 23 aug 2012 - 21:58

Hoe lang en zwaar is hij nu dan?

Ik zou me neit zoveel zorgen maken eigenlijk, kindjes groeien nou eenmaal niet allemaal even hard dat hoeft niet meteen heel erg te zijn. Als het nou bij de volgende meting weer echt heel weinig is kun je is verder gaan kijken maar het lijkt me niet nodig om nu meteen flesvoeding te gaan geven. Je kan altijd tussendoor nog een keertje laten wegen en meten als je onzeker bent erover.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Niet genoeg gegroeit, wel doorgaan BV? Empty Re: Niet genoeg gegroeit, wel doorgaan BV?

Bericht  Happydobby do 23 aug 2012 - 22:01

Tussen de 4 en de 6 maanden zit vaak ook een dip met bv. Ik zou vaker gaan wegen, voldoende blijven aanleggen.
En vooral niet onzeker worden hierdoor.

Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Niet genoeg gegroeit, wel doorgaan BV? Empty Re: Niet genoeg gegroeit, wel doorgaan BV?

Bericht  Gast do 23 aug 2012 - 22:05

Kun je de curve van bv.com hier eens plaatsen (printscreen van maken). De curve op het cb is voor fv kindjes, bv kindjes groeien anders. Door de curve van het cb kan dan lijken alsof ze veel te weinig groeien, terwijl ze op de curve van bv.com wel netjes groeien

Als jij je productie in stand wil houden moet je vooral geen kv bijgeven, maar bijv. Een keer extra kolven. Merk je dat je kindje vaker om bv vraagt?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Niet genoeg gegroeit, wel doorgaan BV? Empty Re: Niet genoeg gegroeit, wel doorgaan BV?

Bericht  Happydobby do 23 aug 2012 - 22:12

Je klikt op de grafiek en hij word groot, dan kan je met rechtermuis de lokatie zien.
weg


Laatst aangepast door Happydobby op do 23 aug 2012 - 22:30; in totaal 1 keer bewerkt

Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Niet genoeg gegroeit, wel doorgaan BV? Empty Re: Niet genoeg gegroeit, wel doorgaan BV?

Bericht  Aimee do 23 aug 2012 - 22:16

Even in het algemeen:
Hij is nu 67.5 cm en 7840 gram(met 5 maanden was hij 66cm en 7460). Hij komt nog gewoon even vaak voor een voeding als voorheen(om de drie uur) en wil ook nog steeds maar per voeding één borst drinken. Als ik hem aan de andere kant ook nog probeer aan te leggen wordt hij heel boos, gaat overstrekken en echt niet drinken. Ik vroeg aan de verpleegkundige of ik extra moest komen wegen, maar dat vond ze niet zo nodig omdat zijn gewicht en lengte nog niet zorgelijk was? Ik ga over twee weken wel even naar het inloopspreekuur van de lactatiekundige om te wegen, ze is nu nog op vakantie.

De curve bij het CB boog echt een beetje naar beneden af, op mijn eigen curve ziet het er zo uit:
Niet genoeg gegroeit, wel doorgaan BV? Foto-O7ZQYRPR
(bovenste is gewicht, onderste is lengte)
Ik zie nu trouwens op mijn eigen curveje dat hij wel vaker langzamer groeit, en dan ineens weer wat harder...
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Niet genoeg gegroeit, wel doorgaan BV? Empty Re: Niet genoeg gegroeit, wel doorgaan BV?

Bericht  Gast do 23 aug 2012 - 22:24

Daar zou ik me dus echt nog geen zorgen om maken hoor, pas als deze lijn zich maaaanden zo door zou zetten, zou ik actie ondernemen. De kans is heel groot dat hij bij het volgende cb-bezoek weer iets harder gegroeid is.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Niet genoeg gegroeit, wel doorgaan BV? Empty Re: Niet genoeg gegroeit, wel doorgaan BV?

Bericht  CCC do 23 aug 2012 - 23:05

Ik zou me nog geen zorgen maken hoor... Elk kind is anders, en het CB kan ook redelijk overdrijven naar mijn mening met sommige dingen. Probeer anders wat meer te wegen, bijv. elke week of om de week naar het weeguurtje te gaan zodat je het een beetje kunt bijhouden en miss. een keer extra kolven?

CCC
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6424
Punten : 6761
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Niet genoeg gegroeit, wel doorgaan BV? Empty Re: Niet genoeg gegroeit, wel doorgaan BV?

Bericht  Spring vr 24 aug 2012 - 0:54

Ik heb zes maanden bv gegeven. Maar heb wel af en toe een fles gegeven om meer vrijheid te hebben en om de nacht door te kunnen slapen.

Mijn dochter is een maand of 2 niet gegroeid en was ook best ontevreden. Ze huilde vrij veel en snel.
Ik ben toen gestopt met de bv en over gegaan op de flesvoeding.
Ze is toen in een week! 700 gram gegroeid..

Dit was voor mij het bewijs dat ze aan de bv echt niet meer genoeg heeft gehad.
Ik heb daar wel eens discussies over gehad. Dat het niet kan dat je te weinig voedzame melk hebt.. Maar voor mij bestaat dat dus wel.

Ik zou alleen niet te snel stoppen met bv. Ik heb zelf ook langere periode lopen klooien met de voedingen, en zou het ook niet snel weer zo lang doen.
Maar als je nu stopt, dat kun je niet zo ongedaan maken..
Spring
Spring
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1592
Punten : 1959
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Niet genoeg gegroeit, wel doorgaan BV? Empty Re: Niet genoeg gegroeit, wel doorgaan BV?

Bericht  Twellie vr 24 aug 2012 - 1:03

Persoonlijk zou ik me hier echt niet druk om maken. Ik ging (ga) er bij mijn kinderen altijd vanuit dat zolang ze tevreden baby's zijn dat ze wel genoeg binnen krijgen. Op borstvoeding fluctueert de groei nu eenmaal meer dan bij flesvoeding.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Niet genoeg gegroeit, wel doorgaan BV? Empty Re: Niet genoeg gegroeit, wel doorgaan BV?

Bericht  Spring vr 24 aug 2012 - 1:10

Dat is ook een belangrijk iets, of je kindje tevreden is.

Daar twijfelde ik bij mij erg over. En dat bleek terecht te zijn.
Spring
Spring
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1592
Punten : 1959
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Niet genoeg gegroeit, wel doorgaan BV? Empty Re: Niet genoeg gegroeit, wel doorgaan BV?

Bericht  LMCurious vr 24 aug 2012 - 1:39

Hier zou ik me ook niet druk om maken. Als Luuk verder tevreden is en het goed doet is het prima lijkt me zo! En nu is het maar 400 gr. maar misschien heeft ie de vorige keer net na een bezoekje ontlasting gehad en nu net voor bijv. Dat kan al zo'n verschil zijn. Qua lengte is Milou al wel eens gekrompen, dus verkeerd gemeten....dus als ik dit maar een keer is zou ik me er niet zo druk over maken. Mijn beide kinderen hebben dit soort dipjes in hun groei gehad. Ik hou altijd aan om en nabij hun eigen groei lijntje vind ik prima. En hij zit nog bijna tegen gem. aan. Prima in mijn ogen.
LMCurious
LMCurious
Prater
Prater

Aantal berichten : 1052
Punten : 1167
Registratiedatum : 19-11-10
Woonplaats : Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Niet genoeg gegroeit, wel doorgaan BV? Empty Re: Niet genoeg gegroeit, wel doorgaan BV?

Bericht  Aimee vr 24 aug 2012 - 1:59

Bedankt voor jullie reacties! Ik ben inmiddels wel weer kalm Wink Ik ga gewoon altijd met een onrustig gevoel bij het CB weg, omdat er altijd iets niet goed is en er zijn nooit oplossingen... En dan ga ik thuis lopen malen en twijfelen, terwijl Luuk er prima uitziet en het verder ook prima doet. Hij beweegt/ontwikkelt momenteel gewoon echt keihard, dus hij zal wel meer verbranden.
De verpleegkundige gaf aan dat de nachtvoedingen er wel af moeten (ivm tandjes), maar die blijf ik toch gewoon geven zo lang als hij daar om vraagt. Zijn toch ook weer extra caloriën! En ik zal lekker dik roomboter op zijn broodjes smeren, scheelt misschien ook wat Wink


Laatst aangepast door Aimee op vr 24 aug 2012 - 2:07; in totaal 1 keer bewerkt
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Niet genoeg gegroeit, wel doorgaan BV? Empty Re: Niet genoeg gegroeit, wel doorgaan BV?

Bericht  Gast vr 24 aug 2012 - 2:05

Aimee schreef:Bedankt voor jullie reacties! Ik ben inmiddels wel weer kalm Wink Ik ga gewoon altijd met een onrustig gevoel bij het CB weg, omdat er altijd iets niet goed is en er zijn nooit oplossingen... En dan ga ik thuis lopen malen en twijfelen, terwijl Luuk er prima uitziet en het verder ook prima doet. Hij beweegt/ontwikkelt momenteel gewoon echt keihard, dus hij zal wel meer verbranden.
De verpleegkundige gaf aan dat de nachtvoedingen er wel af moeten (ivm tandjes), maar die blijf ik toch gewoon geven zo lang als hij daarom vraagt. Zijn toch ook weer extra caloriën! En ik zal lekker dik roomboter op zijn broodjes smeren, scheelt misschien ook wat Wink

bv is niet slecht voor de tandjes, nachtvoedingen hoeven er dus niet af hoor!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Niet genoeg gegroeit, wel doorgaan BV? Empty Re: Niet genoeg gegroeit, wel doorgaan BV?

Bericht  Aimee vr 24 aug 2012 - 2:13

Rejoy. schreef:
Aimee schreef:Bedankt voor jullie reacties! Ik ben inmiddels wel weer kalm Wink Ik ga gewoon altijd met een onrustig gevoel bij het CB weg, omdat er altijd iets niet goed is en er zijn nooit oplossingen... En dan ga ik thuis lopen malen en twijfelen, terwijl Luuk er prima uitziet en het verder ook prima doet. Hij beweegt/ontwikkelt momenteel gewoon echt keihard, dus hij zal wel meer verbranden.
De verpleegkundige gaf aan dat de nachtvoedingen er wel af moeten (ivm tandjes), maar die blijf ik toch gewoon geven zo lang als hij daar om vraagt. Zijn toch ook weer extra caloriën! En ik zal lekker dik roomboter op zijn broodjes smeren, scheelt misschien ook wat Wink

bv is niet slecht voor de tandjes, nachtvoedingen hoeven er dus niet af hoor!

Kan jij niet bij mijn CB komen werken? smile Had ik straks weer iets anti-BV op hun advies gedaan...
Ik word volgende week gebeld met triple-P tips om door de nacht door te komen zonder voedingen, ik zal haar vertellen dat ik er toch vanaf zie
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Niet genoeg gegroeit, wel doorgaan BV? Empty Re: Niet genoeg gegroeit, wel doorgaan BV?

Bericht  Teddyaapje vr 24 aug 2012 - 2:43

Nachtvoedingen eraf ivm tandjes?? confused Zoiets raars heb ik echt nog nooit gehoord! En dat komt vanuit een cb?

De curve ziet er toch netjes uit?! En zolang hij vrolijk en tevreden is zou ik me niet druk maken!
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Niet genoeg gegroeit, wel doorgaan BV? Empty Re: Niet genoeg gegroeit, wel doorgaan BV?

Bericht  xxjojootjexx vr 24 aug 2012 - 2:46

Ik zou mij ook geen zorgen maken..
Hoevaak verschil je als volwassene wel niet van gewicht afhankelijk van het tijdstip waarop je weegt..
Dan kan er op 1 dag al zo 1,5 kilo verschil in zitten. Dat is bij een baby natuurlijk ook.
Verschil tussen 's ochtends of 's middags wegen, voor of na het plassen, voor of na een voeding..

xxjojootjexx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2298
Punten : 2387
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Niet genoeg gegroeit, wel doorgaan BV? Empty Re: Niet genoeg gegroeit, wel doorgaan BV?

Bericht  Happydobby vr 24 aug 2012 - 2:48

De nachtvoeding is ook belangrijk voor je productie, dus zolang L.uuk erom vraagt gewoon geven.
Er stond pas een artikel op borstvoeding.com over tandjes en bv.

Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Niet genoeg gegroeit, wel doorgaan BV? Empty Re: Niet genoeg gegroeit, wel doorgaan BV?

Bericht  Liadan vr 24 aug 2012 - 3:47

Hier wees het CB mij er ook op dat het slecht voor de tanden is als je lang doorgaat met nachtvoedingen, toen ik zei dat het onderzocht is dat dat niet zo is zei ze dat de meningen daar dan over verschillen...

Aimee, ik zou me ook geen zorgen maken, het lijntje buigt maar een klein beetje af. Mijn kinderen hebben allebei 1 of meerdere keren zo'n afbuiging gehad, de keer erop steeg het lijntje dan soms weer wat sneller. Als het lijntje af blijft buigen zou ik op gaan letten.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Niet genoeg gegroeit, wel doorgaan BV? Empty Re: Niet genoeg gegroeit, wel doorgaan BV?

Bericht  Liadan vr 24 aug 2012 - 3:50

En oja, de curve op het CB is gebaseerd op kinderen die flesvoeding krijgen. De curve van Bv.com is gebaseerd op kinderen die borstvoeding krijgen. Borstvoedingskinderen meestal in het begin meer aan en later minder. Flesvoedingskinderen groeien geleidelijker.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Niet genoeg gegroeit, wel doorgaan BV? Empty Re: Niet genoeg gegroeit, wel doorgaan BV?

Bericht  blondje1313 vr 24 aug 2012 - 3:52

Ik kan er dan wel een beetje kwaad om worden dat ze toch wel wat paniek zaaien bij het cb en dan zeggen dat als het over 2 maanden nog zo is ze verder gaan kijken oid. Vraag dan meteen of je tussendoor nog een paar keer wilt komen ofzo, om van beide kanten meer duidelijkheid te krijgen.
En ook kort door de bocht, omdat zijn gewicht niet ver onder het gemiddelde zit is het niet erg als hij van zijn lijntje (in hun computer) afwijkt, terwijl als hij al lichter was geweest het dan weer wel belangrijk was om vaker te komen wegen. (Maar ja, dat is in ons geval denk ik ook zo, als L bij de geboorte maar 5 pond had gewogen zullen ze ook eerder moeilijk gedaan hebben dat ze niet veel aankwam dan nu ze al bij 7,5 pond begon; haar gewicht is nu, na bijna 11 maanden, pas verdubbeld, maar dat is geen probleem volgens het cb)

blondje1313
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Niet genoeg gegroeit, wel doorgaan BV? Empty Re: Niet genoeg gegroeit, wel doorgaan BV?

Bericht  Gast vr 24 aug 2012 - 4:19

Aimee schreef:
Rejoy. schreef:
Aimee schreef:Bedankt voor jullie reacties! Ik ben inmiddels wel weer kalm Wink Ik ga gewoon altijd met een onrustig gevoel bij het CB weg, omdat er altijd iets niet goed is en er zijn nooit oplossingen... En dan ga ik thuis lopen malen en twijfelen, terwijl Luuk er prima uitziet en het verder ook prima doet. Hij beweegt/ontwikkelt momenteel gewoon echt keihard, dus hij zal wel meer verbranden.
De verpleegkundige gaf aan dat de nachtvoedingen er wel af moeten (ivm tandjes), maar die blijf ik toch gewoon geven zo lang als hij daar om vraagt. Zijn toch ook weer extra caloriën! En ik zal lekker dik roomboter op zijn broodjes smeren, scheelt misschien ook wat Wink

bv is niet slecht voor de tandjes, nachtvoedingen hoeven er dus niet af hoor!

Kan jij niet bij mijn CB komen werken? smile Had ik straks weer iets anti-BV op hun advies gedaan...
Ik word volgende week gebeld met triple-P tips om door de nacht door te komen zonder voedingen, ik zal haar vertellen dat ik er toch vanaf zie

als ze een beetje op ons cb lijken word je toch niet terug gebeld Rolling Eyes

en dat is dan weer t voordeel van t forum, op die manier kom je achter juiste info!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Niet genoeg gegroeit, wel doorgaan BV? Empty Re: Niet genoeg gegroeit, wel doorgaan BV?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum