Nog maar een stelling..
+18
SuperGrover
ellibre
Mari
Alex
Niekske
Rebecca
Bolleke
June
Sugarfall
_Nina
Dora
Caribbeanlover
Gympie
Sanne
MissBlunt
RYW
Susan
Printje
22 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Nog maar een stelling..
In Nederland hoort Nederlands gesproken te worden, iedereen zou die taal moeten beheersen, voor mensen uit het buitenland (die hier komen wonen) zou het verplicht moeten zijn om meteen Nederlands te leren praten.
Dit nav dat ik in de bus zat, een Turkse vrouw komt de bus in en spreekt geen woord Nederlands, ik vind dat eigenlijk niet kunnen, als je hier woont moet je de taal beheersen.
Dit nav dat ik in de bus zat, een Turkse vrouw komt de bus in en spreekt geen woord Nederlands, ik vind dat eigenlijk niet kunnen, als je hier woont moet je de taal beheersen.
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10
Re: Nog maar een stelling..
Printje schreef:In Nederland hoort Nederlands gesproken te worden, iedereen zou die taal moeten beheersen, voor mensen uit het buitenland (die hier komen wonen) zou het verplicht moeten zijn om meteen Nederlands te leren praten.
Eens, daarom moet je nu ook verplicht inburgeren.
Gast- Gast
Ik ben het ook eens met de openingspost, eerlijk gezegd vind ik het best irritant als er groepen mensen een buitenlandse taal tegen elkaar spreken. Je woont hier, dus leer dan ook Nederlands spreken, denk ik dan. Uitzonderingen daargelaten.
Gast- Gast
Eens.
Heb iemand gekend die al 7 jaar in NL woonde, geen Nederlands sprak en ook ging rijden zonder rijbewijs want dat vond diegene ook maar onzin.
Aanwinst voor het land echt, dat soort types.
Gast- Gast
Sowieso vind ik dat mensen privégesprekken mogen voeren in iedere taal die ze willen, ook als dat in de bus of ergens anders in het openbaar is. In het gezelschap van mensen die die taal niet begrijpen vind ik het wel onbeleefd, maar dan vind ik het eerder een fatsoensnorm dan een vaste regel.
Daarbuiten vind ik wel dat iedereen Nederlands of tenminste Engels moet kunnen spreken om goed te kunnen communiceren. Toch vind ik het wel goed dat bepaalde informatie, zoals folders bij de verloskundige en dergelijke, ook in onder andere het Turks worden gedrukt. Ik vind het belangrijker dat vrouwen die zwanger zijn de goede informatie tot hun beschikking hebben dan dat zij voldoende onze taal spreken om die informatie in het Nederlands te snappen.
Daarbuiten vind ik wel dat iedereen Nederlands of tenminste Engels moet kunnen spreken om goed te kunnen communiceren. Toch vind ik het wel goed dat bepaalde informatie, zoals folders bij de verloskundige en dergelijke, ook in onder andere het Turks worden gedrukt. Ik vind het belangrijker dat vrouwen die zwanger zijn de goede informatie tot hun beschikking hebben dan dat zij voldoende onze taal spreken om die informatie in het Nederlands te snappen.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Zero schreef:
Eens.
Heb iemand gekend die al 7 jaar in NL woonde, geen Nederlands sprak en ook ging rijden zonder rijbewijs want dat vond diegene ook maar onzin.
Aanwinst voor het land echt, dat soort types.
Zelda; ik vind dat ook echt naast irritant ook ontzettend onbeleefd, je verstaat er niets van en ik vind dat je je maar moet aanpassen naar het land waar je woont.
Ik vind dat er echt meer 'controles' op mogen komen dat mensen eerst Nederlands leren, nu is het volgens mij nog steeds een wassen neus allemaal.
Printje- Lady Post-a-lot
Susan schreef:Sowieso vind ik dat mensen privégesprekken mogen voeren in iedere taal die ze willen, ook als dat in de bus of ergens anders in het openbaar is. In het gezelschap van mensen die die taal niet begrijpen vind ik het wel onbeleefd, maar dan vind ik het eerder een fatsoensnorm dan een vaste regel.
Hier ben ik het mee eens. Waarom zouden die mensen in de bus hun privégesprekken in het Nederlands moeten doen? Als ik zou emigreren naar China zou ik in de bus met mijn gezin ook echt geen Chinees gaan spreken, hoor. Wel zou ik Chinees gaan leren zodat ik me kan handhaven en kan functioneren in de maatschappij. Ik vind dat dat hier ook zou moeten gebeuren, dus maar tot op beperkte hoogte eens.
RYW- Ratel
- Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
De inburgeringseis geldt niet voor mensen met de Turkse nationaliteit op grond van het associatierecht tussen Turkije en de EG
MissBlunt- Fluisteraar
- Aantal berichten : 177
Punten : 180
Registratiedatum : 30-11-10
Zelda schreef:Ik ben het ook eens met de openingspost, eerlijk gezegd vind ik het best irritant als er groepen mensen een buitenlandse taal tegen elkaar spreken. Je woont hier, dus leer dan ook Nederlands spreken, denk ik dan. Uitzonderingen daargelaten.
Hier doelde ik op, voor de duidelijkheid
RYW- Ratel
- Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
MissBlunt schreef:De inburgeringseis geldt niet voor mensen met de Turkse nationaliteit op grond van het associatierecht tussen Turkije en de EG
Vandaar die folder bij de verloskundigenpraktijk .
Gast- Gast
Ik stoor me er vaak wel aan als iemand geen Nederlands spreekt. Op mijn werk heb ik vaak mensen tegenover me die aangeven slecht Nederlands te spreken en daarom brieven ook niet begrijpen. Vervolgens vertellen ze al 10 jaar in Nederland te wonen. Dan heb ik liever dat ze zich zodanig aanpassen dat ze zich ook in het Nederlands kunnen redden.
Sanne- Ratel
- Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10
Persoonlijk kan ik me er niet aan storen. Maar voor het dagelijks leven zou het wel handig zijn om ook brieven van de bank, belastingdienst, contracten, voorwaarden etc te begrijpen. Ook als je kinderen hebt vind ik het een must om zo ook je kind niet te beperken in zijn/haar taal en mee te kunnen draaien als ouder in het schoolleven van je kind.
Gympie- Kletskop
- Aantal berichten : 2131
Punten : 2367
Registratiedatum : 23-04-12
Gympie schreef:Persoonlijk kan ik me er niet aan storen. Maar voor het dagelijks leven zou het wel handig zijn om ook brieven van de bank, belastingdienst, contracten, voorwaarden etc te begrijpen. Ook als je kinderen hebt vind ik het een must om zo ook je kind niet te beperken in zijn/haar taal en mee te kunnen draaien als ouder in het schoolleven van je kind.
Ik heb ooit op een school gewerkt waarbij moeder al ruim 20!!!jaar in Nederland woonde maar nog geen woord Nederlands sprak, tijdens een oudergesprek begreep ze ook totaal niet waar het over ging.
Printje- Lady Post-a-lot
Printje schreef:In Nederland hoort Nederlands gesproken te worden, iedereen zou die taal moeten beheersen, voor mensen uit het buitenland (die hier komen wonen) zou het verplicht moeten zijn om meteen Nederlands te leren praten.
Mee eens!
Zeker gezien die vrouw die hier al 20 jr woont en de taal niet kan. Je moet toch naar ouderavonden kunnen en zelf praten. Ik heb het een aantal keren meegemaakt dat moeders hun kinderen mee namen naar de winkel en dat zij dan het woord voerde omdat die vrouwen de taal niet kunnen en niet kunnen pinnen!
Een ex collega van mij had een keer een kind aangereden en die ouders konden de taal niet. Moest dat zelfde kind het gaan vertalen!:shock:
Laatst aangepast door Caribbeanlover op do 9 aug 2012 - 9:37; in totaal 2 keer bewerkt
Caribbeanlover- Ratel
- Aantal berichten : 5975
Punten : 6809
Registratiedatum : 28-11-11
Shoesdontlie schreef:MissBlunt schreef:De inburgeringseis geldt niet voor mensen met de Turkse nationaliteit op grond van het associatierecht tussen Turkije en de EG
Vandaar die folder bij de verloskundigenpraktijk .
Maar ik denk dat er vrouwen zijn die zich wel redelijk kunnen redden in het nederlands, maar het misschien niet goed genoeg begrijpen/kunnen volgen. Dus dan is een folder in hun moedertaal toch een stuk duidelijker.
Overigens totaal met de stelling eens!!!!
Hoe veel klanten ik wel niet op een dag krijg die hier wonen (in NL) en nog geen fatsoenlijk woord kunnen spreken (mag in ieder geval aannemen als ik je al ruim 3 jaar als klant heb en je met een auto met een Nederlands kenteken rijdt je ook hier in NL woont.)
Laatst aangepast door Teigertje op do 9 aug 2012 - 9:39; in totaal 1 keer bewerkt
Dora- Kletskop
- Aantal berichten : 1997
Punten : 2121
Ik vind wel dat iedereen die taal moet beheersen of alles op alles moet zetten om de taal te léren beheersen, maar ik vind het bijvoorbeeld ook weer niet vervelend als men onderling in de bus bijvoorbeeld de eigen taal spreekt. In de kantine op werk vind ik dat weer anders, maar qua vrije tijd ondervind ik er geen hinder van als men de eigen taal spreekt. Zelfs al zouden ze over m'n dikke kont roddelen, who cares, doen pubermeiden van een jaar of 13 misschien ook, maar dan gewoon in het Nederlands.
_Nina- Prater
- Aantal berichten : 778
Punten : 901
Registratiedatum : 10-05-12
Ik vind ook dat je de Nederlandse taal hoort te beheersen als je hier woont, of in ieder geval moeite moet doen om het te leren.
Ik praat zelf wel in een andere taal als ik met mijn familie en sommige vrienden/vriendinnen ben, ook op straat of in de bus, ik ben er dan niet mee bezig of anderen dat als asociaal over vinden komen, en dat maakt me eigenlijk ook niet zo heel veel uit.
Ik praat zelf wel in een andere taal als ik met mijn familie en sommige vrienden/vriendinnen ben, ook op straat of in de bus, ik ben er dan niet mee bezig of anderen dat als asociaal over vinden komen, en dat maakt me eigenlijk ook niet zo heel veel uit.
Sugarfall- Kletskop
- Aantal berichten : 2298
Punten : 2407
MissBlunt schreef:De inburgeringseis geldt niet voor mensen met de Turkse nationaliteit op grond van het associatierecht tussen Turkije en de EG
Belachelijk!
Caribbeanlover- Ratel
- Aantal berichten : 5975
Punten : 6809
Registratiedatum : 28-11-11
Ik ben er absoluut vóór dat enige beheersing van de Nederlandse taal een voorwaarde is voor immigranten. Bedenk wel dat die Nederlandse taal toets in het land van herkomst voor vluchtelingen niet geldt. Die gaan pas Nederlands leren als ze hier gestteld zijn. Over die folders in een andere taal: ik vind het belangrijk dat iedereen toegang heeft tot informatie, ook mensen die zich misschien niet voldoende inzetten om de Nederlandse taal machtig te worden. En als laatste, tussen functioneren in het dagelijks leven en een folder met bijvoorbeeld medische informatie tot je kunnen nemen zit een heel groot verschil. Spreken en lezen zijn heel verschillende vaardigheden voor een immigrant.
MissBlunt- Fluisteraar
- Aantal berichten : 177
Punten : 180
Registratiedatum : 30-11-10
Eens met RYW. Ik snap niet wat er nou zo erg is dat er mensen tegen elkaar in hun eigen taal praten. Ook al versta jij er niks van. Dat hoeft toch ook niet? Ze hebben het tegen elkaar, niet tegen jou. Daarnaast, als ik met een andere Nederlander in een ander land ben praten we ook Nederlands met elkaar en geen Italiaans, Engels oid zodat andere mensen ons kunnen verstaan. Slaat natuurlijk nergens op.
Gast- Gast
MissBlunt schreef:Ik ben er absoluut vóór dat enige beheersing van de Nederlandse taal een voorwaarde is voor immigranten. Bedenk wel dat die Nederlandse taal toets in het land van herkomst voor vluchtelingen niet geldt. Die gaan pas Nederlands leren als ze hier gestteld zijn. Over die folders in een andere taal: ik vind het belangrijk dat iedereen toegang heeft tot informatie, ook mensen die zich misschien niet voldoende inzetten om de Nederlandse taal machtig te worden. En als laatste, tussen functioneren in het dagelijks leven en een folder met bijvoorbeeld medische informatie tot je kunnen nemen zit een heel groot verschil. Spreken en lezen zijn heel verschillende vaardigheden voor een immigrant.
+1
Gast- Gast
Ik denk ook wel dat de mensen die hier nu zeggen het asociaal te vinden als mensen in hun moedertaal praten in het openbaar, er zelf ook snel in zouden vervallen mochten ze in een ander land wonen. Dat zit gewoon in je, om in je eerste taal te praten als je met mensen van dezelfde nationaliteit bent, ik snap ook echt niet wat daar asociaal/storend aan is. Ja, als je door zou hebben dat ze het over jou hebben in een andere taal, maar anders niet.
Sugarfall- Kletskop
- Aantal berichten : 2298
Punten : 2407
Ik vind dit niet alleen opgaan voor de Turkse mevrouw bij de huisarts, maar net zo goed voor de Limburgse mevrouw bij de bakker in Amsterdam. Dus als we het dan hebben over iedereen in Nederland, bedoel ik ook echt iedereen.
Gast- Gast
Maar Limburgs is geen taal, en ik denk dat de gemiddelde Limburger wel weet dat een Limburgs dialect in Amsterdam niet altijd te volgen isNour schreef:Ik vind dit niet alleen opgaan voor de Turkse mevrouw bij de huisarts, maar net zo goed voor de Limburgse mevrouw bij de bakker in Amsterdam. Dus als we het dan hebben over iedereen in Nederland, bedoel ik ook echt iedereen.
_Nina- Prater
- Aantal berichten : 778
Punten : 901
Registratiedatum : 10-05-12
Statler schreef:Maar Limburgs is geen taal, en ik denk dat de gemiddelde Limburger wel weet dat een Limburgs dialect in Amsterdam niet altijd te volgen isNour schreef:Ik vind dit niet alleen opgaan voor de Turkse mevrouw bij de huisarts, maar net zo goed voor de Limburgse mevrouw bij de bakker in Amsterdam. Dus als we het dan hebben over iedereen in Nederland, bedoel ik ook echt iedereen.
Het schijnt dus dat naast Fries, Limburgs ook is erkend als taal. Ja, zeg maar niets.
Gast- Gast
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» En nog maar eentje (een stelling).nav ander topic
» Stelling over kittens.
» Stelling
» stelling:
» Stelling: mbo'ers
» Stelling over kittens.
» Stelling
» stelling:
» Stelling: mbo'ers