Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Thuisonderwijs voor je kind

+6
Merai
Lavendel
Tazz
Darius
PapillonRose
Susan
10 plaatsers

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Thuisonderwijs voor je kind - Pagina 2 Empty Re: Thuisonderwijs voor je kind

Bericht  Gast do 27 jan 2011 - 8:00

Ik vind dat je je kind dan bewust een fijne periode uit zijn leven ontneemt en zou er zelf ook niet achter kunnen staan. Goed voor de sociale ontwikkeling lijkt het me ook niet, want los van dat kinderen alle theoretische dingen op school leren, leren kinderen ook samenwerken op school en wordt er op school ook een bepaald soort saamhorigheidsgevoel aangeleerd, het elkaar helpen in bepaalde situaties etc. En zo zijn er nog wel een aantal dingen die je thuis, in privéles nooit, of in elk geval in mindere mate, dus waarschijnlijk niet voldoende, aan je kindje mee zult kunnen geven.
Maar het belangrijkste vind ik eigenlijk dat de meeste kinderen ontzettend veel plezier beleven aan hun schoolperiode, het vriendjes maken, het uit school bij vriendjes en vriendinnetjes spelen, het uit school met een groepje kinderen naar een verjaardagspartijtje gaan (we zeggen niet wat we gaan doen, maar neem je Zwemspullen mee, je wordt thuisgebracht), de leuke thema-avonden op school, het samenspel, schoolreisjes, schoolkamp.... En eigenlijk kan ik niet kan begrijpen waarom je dát, dat plezier, je kindje zou ontnemen.

In bepaalde situaties kan ik begrijpen dat ervoor gekozen wordt, maar voorstander kan ik er echt niet van zijn.

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht  Gast do 27 jan 2011 - 8:09

Ik ben ook een tegenstander van thuisonderwijs.

Ten eerste ontneem je het kind de sociale ontwikkeling (pedagogische kennis).
Ten tweede weet een ouder, als niet-professional zijnde, niet welke stof op welke leeftijd aansluit (didactische kennis).
Ten derde weet een ouder, als niet-professional zijnde, niet hoe die stof moet worden aangeboden (pedagogische én didactische kennis).

En eigenlijk kan ik nog wel meer zaken noemen, maar die houd ik even voor me (als wel-professional zijnde Wink )

Gast
Gast

Bericht  Lavendel do 27 jan 2011 - 8:20

Maple schreef:Maar het belangrijkste vind ik eigenlijk dat de meeste kinderen ontzettend veel plezier beleven aan hun schoolperiode, het vriendjes maken, het uit school bij vriendjes en vriendinnetjes spelen, het uit school met een groepje kinderen naar een verjaardagspartijtje gaan (we zeggen niet wat we gaan doen, maar neem je Zwemspullen mee, je wordt thuisgebracht), de leuke thema-avonden op school, het samenspel, schoolreisjes, schoolkamp.... En eigenlijk kan ik niet kan begrijpen waarom je dát, dat plezier, je kindje zou ontnemen.

+1 Dit vind ik ook de belangrijkste reden om het niet toe te staan. Mijn basisschool tijd was echt heel erg leuk, en echt niet om de toffe lessen en dat had ik niet willen missen
Lavendel
Lavendel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3651
Punten : 3920
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Lavendel do 27 jan 2011 - 8:23

Smikkell schreef:Daarom moeten ouders ook de vrije keus blijven houden over de school van hun kind. Kies een onderwijsvorm en een visie die past bij jouw opvoeding en het karakter van je kind.
Scholen postcode gerelateerd maken vind ik dus géén goed idee!

Hier ben ik het ook wel mee eens, want ik zou mijn kind juist niet op een christelijke of andere speciale school willen hebben.
Maar, als je schoolkeuze niet een beetje stuurt houd je wel het verschil in zwarte en witte (en eigenlijk daarmee slechte en goede) scholen in stand. En dat vind ik wel jammer.
Lavendel
Lavendel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3651
Punten : 3920

Bericht  Susan do 27 jan 2011 - 8:44

Youandi schreef:Ik ben ook een tegenstander van thuisonderwijs.

Ten eerste ontneem je het kind de sociale ontwikkeling (pedagogische kennis).
Ten tweede weet een ouder, als niet-professional zijnde, niet welke stof op welke leeftijd aansluit (didactische kennis).
Ten derde weet een ouder, als niet-professional zijnde, niet hoe die stof moet worden aangeboden (pedagogische én didactische kennis).

En eigenlijk kan ik nog wel meer zaken noemen, maar die houd ik even voor me (als wel-professional zijnde Wink )

Er zullen misschien ook ouders zijn die zelf de PABO hebben gedaan en door bepaalde ervaringen in hun werk niet willen dat hun eigen kind naar school gaat, dan hebben ze wel die didactische en pedagogische achtergrond. Niet dat ik het dan een goed idee vindt trouwens, maar ik kan me voorstellen dat het wel eens zo werkt.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567

Bericht  Gast do 27 jan 2011 - 8:47

Susan schreef:
Er zullen misschien ook ouders zijn die zelf de PABO hebben gedaan en door bepaalde ervaringen in hun werk niet willen dat hun eigen kind naar school gaat, dan hebben ze wel die didactische en pedagogische achtergrond. Niet dat ik het dan een goed idee vindt trouwens, maar ik kan me voorstellen dat het wel eens zo werkt.

Idd! Of dat ze bewust de Pabo gaan volgen als ze de intentie hebben om zelf hun kinderen te onderwijzen.

Gast
Gast

Bericht  Merai do 27 jan 2011 - 11:28

Ik heb zelf een pabo diploma maar zou er nooit voor kiezen om mijn kinderen thuis les te geven. Sociale contacten en groepsprocessen die een kind mist zijn daar voor mij de belangrijkste redenen voor.
Merai
Merai
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4765
Punten : 5075

Bericht  Gast do 27 jan 2011 - 12:25

ook met de kennis van de PABO kun je thuis een kind niet op de juiste manier onderwijzen. Je mist gewoon de eigenschappen van een school. Ook met een BAPO diploma ben jij de moeder van die kinderen en niet de juf.

You need a village to raise a child, het is niet iets wat je alleen doet binnen de buren van je huis zonder mensen van buitenaf!

Gast
Gast

Bericht  Gast do 27 jan 2011 - 19:31

Merai schreef:Ik heb zelf een pabo diploma maar zou er nooit voor kiezen om mijn kinderen thuis les te geven. Sociale contacten en groepsprocessen die een kind mist zijn daar voor mij de belangrijkste redenen voor.

Eens. Plus eens met Smikkel

Gast
Gast

Bericht  Susan do 27 jan 2011 - 19:52

Smikkell schreef:ook met de kennis van de PABO kun je thuis een kind niet op de juiste manier onderwijzen. Je mist gewoon de eigenschappen van een school. Ook met een BAPO diploma ben jij de moeder van die kinderen en niet de juf.

You need a village to raise a child, het is niet iets wat je alleen doet binnen de buren van je huis zonder mensen van buitenaf!

Ik zeg ook niet dat het wel een goed idee is als je een PABO-diploma hebt, het was een reactie op Youandi, die het had over de ouder als niet-professional. Je kunt als ouder best een professional zijn, alleen is één professional dus niet genoeg.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast do 27 jan 2011 - 20:41

Ik ben ook absoluut een tegenstander van thuisonderwijs.

Maar tegelijkertijd maak ik me soms best wel eens zorgen over het niveau van (met name jonge) leraren. Als je kijkt naar het taalniveau en rekenniveau (ik heb diverse stages in het oinderwijs gelopen), dan vind ik het eerlijk gezegd best zorgwekkend dat deze mensen mijn kinderen les gaan geven in taal en rekenen. In dat opzicht kan ik me voorstellen dat ouders kiezen voor thuisonderwijs.

Dit is trouwens absoluut niet neerbuigend bedoeld, en ik heb ook zeker niet de illusie dat ik het beter zou doen (wel dat mijn taalniveau beter is trouwens nerd )

Gast
Gast

Bericht  Gast do 27 jan 2011 - 20:57

Ik ken een hele interessante weblog van een moeder die haar kinderen thuisonderwijs geeft. Ik lees 'm nu ruim een jaar, echt heel boeiend! Heb je interesse, Liva? Dan PM ik je 'm even smile

Edit: oh haha volgens mij ben je tegen thuisonderwijs. Nou goed, dan staat het aanbod nog. Ik bewonder die vrouw erg, ik vind dat ze het erg goed doet (en haar kinderen ook). Maar ik zou het zelf nooit doen.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 27 jan 2011 - 22:21

darcy, wil je mij de link ook pm-en? ik ben wel benieuwd

Gast
Gast

Bericht  Liadan do 27 jan 2011 - 22:37

Dromertje schreef:darcy, wil je mij de link ook pm-en? ik ben wel benieuwd
Ik ben ook wel benieuwd, wil je mij ook pm-en?

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347

Bericht  Gast do 27 jan 2011 - 23:26

Jullie hebben allebei een pm smile

Gast
Gast

Bericht  Gast do 27 jan 2011 - 23:32

Minneke schreef:Ik ben ook absoluut een tegenstander van thuisonderwijs.

Maar tegelijkertijd maak ik me soms best wel eens zorgen over het niveau van (met name jonge) leraren. Als je kijkt naar het taalniveau en rekenniveau (ik heb diverse stages in het oinderwijs gelopen), dan vind ik het eerlijk gezegd best zorgwekkend dat deze mensen mijn kinderen les gaan geven in taal en rekenen. In dat opzicht kan ik me voorstellen dat ouders kiezen voor thuisonderwijs.

Dit is trouwens absoluut niet neerbuigend bedoeld, en ik heb ook zeker niet de illusie dat ik het beter zou doen (wel dat mijn taalniveau beter is trouwens nerd )

Dat geldt niet alleen voor meesters en juffen, al zouden die het ook écht goed moeten doen. Maar ik heb nu een nieuwe baan en lees heel veel rapportages van andere, en dat zijn állemaal mensen die HBO hebben en het overgrote deel heeft een universitaire studie gedaan, en ik heb nog nóóit zoveel spelfouten bij elkaar gezien. Gewoon schandalig. Ik krijg mails doorgestuurd van collega's die naar mensen van buiten ons bedrijf zijn gegaan, dat is gewoon om je voor te schamen,...

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 28 jan 2011 - 0:20

Lilith schreef:
Minneke schreef:Ik ben ook absoluut een tegenstander van thuisonderwijs.

Dat geldt niet alleen voor meesters en juffen, al zouden die het ook écht goed moeten doen. Maar ik heb nu een nieuwe baan en lees heel veel rapportages van andere, en dat zijn állemaal mensen die HBO hebben en het overgrote deel heeft een universitaire studie gedaan, en ik heb nog nóóit zoveel spelfouten bij elkaar gezien. Gewoon schandalig. Ik krijg mails doorgestuurd van collega's die naar mensen van buiten ons bedrijf zijn gegaan, dat is gewoon om je voor te schamen,...

Ik weet het, volgens mij wordt met elke generatie de taalbeheersing slechter. En daar is eigenlijk maar 1 ding aan te doen; zorgen dat het taalonderwijs verbetert. Maar ja, dan moeten de onderwijzers zelf wel een goede taalbeheersing hebben.

Maar ik verbaas me inderdaad ook regelmatig over het taalniveau van hoog opgeleiden. Ik snap daar echt helemaal niks van. Op HBO en WO niveau zou je toch gewoon in staat moeten zijn een fatsoenlijke brief of mail te typen.

Gast
Gast

Bericht  Darius vr 28 jan 2011 - 0:51

Smikkell schreef:
Dromertje schreef:
Smikkell schreef:
Darius schreef:Het is nog wel eens stiekeme wens van me om een half jaar op reis te gaan en in die tijd thuisonderwijs te geven. Verder vind ik het ook niets...ik vind het belangrijk dat mijn kinderen om leren te gaan met anderen. Maar soms denk ik ook wel eens, ik kan beter zelf lesgeven, soms vind ik een school maar niets.
Maar wat vind je dan 'maar niets' aan een school?

edit: met het dikgedrukte ben ik het dan weer wel eens. Als in, dat zou ik ook nog wel (willen) doen.

volgens mij bedoelt ze dat ze thuisonderwijs niets vindt.
Dit lees ik..

Ik heb dit gisteravond op mijn I-pad getypt (lekker decadent) maar ik heb dan geen zin om ellenlange verhalen te typen.
Ik ben tegen thuisonderwijs, omdat ik het belangrijk vind dat mijn kinderen ook leren om in een groep te zijn, wachten op hun beurt, kortom, het hele sociale gebeuren op school.
Ik ben zelf werkzaam in het onderwijs. Op dit moment geef ik les aan kinderen die ziek thuis zijn. Dit kan een gebroken been zijn, maar ook leukemie. Ik merk dat al deze kinderen, wat de aard van de ziekte is, allemaal heel graag naar school willen, hun vrienden zien, maar zich ook graag willen blijven ontwikkelen. Het is trouwens ook 1 van de eerste dingen die ik, maar ook de kinderarts/oncoloog/overige artsen tegen ouders zeggen: Vergeet school niet. Als je hoort dat je kind ernstig ziek is, dan is mijn eerste reactie als moeder: blijf maar thuis, blijf maar bij mama. Maar je moet ook kijken wat het kind wil. En het kind wil naar school.

Maar, zoals ik al zei, ik ben ook leerkracht. En omdat ik nu dus zieke leerlingen lesgeef, kom ik veel op scholen. Erg leuk, want ik zie verschillende scholen, methoden, visies. En ik heb veel contact met leraren. En soms kom ik dan ook de minder leuke,goede,enthousiaste,vul verder maar in, leraren tegen. Jong of oud....soms denk ik echt: waar ben je mee bezig? Heb je wel kennis van het probleem van dit kind? Bijvoorbeeld: leerling is slecht in spelling. Hop, we gooien er even wat werkbladen tegenaan en het probleem is opgelost.....kom op zeg, je zult daar zelf ook mee aan de slag moeten en moeten kijken waar het kind tegen aanloopt en daar passend materiaal bij bieden.

Het is mijn angst dat mijn kind straks naar de basisschool gaat, hij straks een leraar treft waarbij ik het totaal niet eens ben met zijn didactische/pedagogische aanpak. En dan denk ik.....ik kan maar beter zelf onderwijs geven.

(Hoop niet dat het lijkt alsof ik nu de wijsheid in pacht heb, soms weet ik ook niet wat ik met een kind moet doen, maar door dit te erkennen en hulp te vragen, moet er wel iets uitrollen wat past bij het kind)
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Darius vr 28 jan 2011 - 0:51

Mag ik trouwens ook de link?
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Gast vr 28 jan 2011 - 1:11

Ik ben tegen het thuisonderwijs. Niet alleen omdat ik de schoolperiode leuk en leerzaam vind in sociaal/maatschappelijk opzicht maar ook omdat ik vind dat je als ouder niet als professional tegenover je kind hoor te staan.
Je kunt een fantastische pedagoge/leerkracht/arts zijn maar bij je eiegen kind zul je altijd een blinde vlek hebben en zul je naar mijn mening nooit helemaal professioneel handelen.
En daar hebben kinderen wel recht op vind ik.

Gast
Gast

Bericht  Bolleke vr 28 jan 2011 - 2:59

Ik vind het sociale gebeuren heel belangrijk, en een kind moet weten dat er meer in de wereld is dan alleen thuis bij papa en mama.
Plus geloof ik niet dat een ouder een kind objhectief les kan geven, mijn vader is bijv ook musicus en wilde mij thuis altijd helpen met studeren als kind, en alhoewel hij een hele grote kennis heeft en heel erg goed les geeft was het bij mij altijd een ramp, en zo zie ik dat met regulier onderwijs ook. Ouders moeten ouders zijn, en leerkrachten leerkrachten.
Bolleke
Bolleke
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1962
Punten : 2096
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Gast vr 28 jan 2011 - 3:13

kruimelje schreef:Ik vind het sociale gebeuren heel belangrijk, en een kind moet weten dat er meer in de wereld is dan alleen thuis bij papa en mama.
Plus geloof ik niet dat een ouder een kind objhectief les kan geven, mijn vader is bijv ook musicus en wilde mij thuis altijd helpen met studeren als kind, en alhoewel hij een hele grote kennis heeft en heel erg goed les geeft was het bij mij altijd een ramp, en zo zie ik dat met regulier onderwijs ook. Ouders moeten ouders zijn, en leerkrachten leerkrachten.

He, wat leuk; een vader die musicus is. Die van mij ook! Wat doet hij?

(Ik heb drie weken klarinetles van mijn vader gehad en toen brak de hel los clown )

Gast
Gast

Bericht  Susan vr 28 jan 2011 - 3:59

Mijn vader is geen musicus, maar hij speelt wel al heel lang gitaar en toen hij mij gitaarles ging geven ging dat ook niet echt. Terwijl hij dus ook leraar is.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  minoessepoes vr 28 jan 2011 - 4:07

Zo is mijn vader aardrijkskunde geweest (hij is het al jaren niet meer) maar mij bijles aardrijkskunde geven dat was binnen een paar minuten dikke bonje! Mad
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Gast vr 28 jan 2011 - 5:43

Ja, Darcy, leuk! Ik wil de link wel smile

Gast