Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Thuisonderwijs voor je kind

+6
Merai
Lavendel
Tazz
Darius
PapillonRose
Susan
10 plaatsers

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Thuisonderwijs voor je kind Empty Thuisonderwijs voor je kind

Bericht  Gast do 27 jan 2011 - 6:14

Wat vinden jullie daarvan? Dus dat je je kind zelf les geeft thuis.

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Thuisonderwijs voor je kind Empty Re: Thuisonderwijs voor je kind

Bericht  Susan do 27 jan 2011 - 6:16

Het lijkt me niet zo heel goed voor de sociale ontwikkeling van je kind, nog even los van de vraag of je zelf überhaupt een lesbevoegdheid hebt.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast do 27 jan 2011 - 6:16

Ik kan me niet voorstellen dat je kind dat goed onderwezen wordt, je kunt als ouder toch nooit tippen aan de kennis van een lera(a)r(es)? Plus dat het kind ook een heleboel sociale ontwikkeling mist, doordat het niet omgaat met leeftijdsgenootjes

Gast
Gast

Bericht  Gast do 27 jan 2011 - 6:18

Ja, ik ben er ook geen voorstander van hoor. Maar in mijn twitterlijst zitten toch een paar moeders die ervan overtuigd zijn dat je kind naar een school brengen slecht is voor het kind.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 27 jan 2011 - 6:19

Tja, sommige mensen willen daadwerkelijk alles in eigen hand houden. Ik denk dat het voor de groei van je kind toch wel belangrijk is om gewoon naar school te gaan.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 27 jan 2011 - 6:20

dan ben ik wel heel erg benieuwd wat hun redenen daarvoor zijn!

Gast
Gast

Bericht  PapillonRose do 27 jan 2011 - 6:24

Ik zou het niet aanraden.. Sociaal gezien niet goed, zelf moet je heel goed weten wat je doet en je kind kan zo nooit los van mama zichzelf ontwikkelen..

Ik zou mijn meisje het liefst altijd bij me houden zoals ik het nu zie, maar dat is helemaal niet goed en school hoort er nu eenmaal bij. Daarbij kun je tegenwoordig uit zoveel soorten onderwijs kiezen dat er vast wel iets is wat bij jou en je kindje past.

Ben benieuwd welke voordelen volgens de voostanders zouden opwegen tegen de grote nadelen..

PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10

Bericht  Gast do 27 jan 2011 - 6:27

De juf is heilig bij veel kinderen. Als ouder kun je nog zo je best doen om uit te leggen dat het echt anders zit maar voor een kind maakt dat niet uit. De juf zegt dat ze zon blauw is, dus voor het kind is de zon blauw.

Ik denk dat kinderen op school, van een juf en van elkaar veel meer leren dan de droge stof die je ze thuis geeft. Als kind kijk je anders tegen je ouders aan dan tegen een juf. Je moet wel heel veel dicipline hebben en heel concequent zijn om zoiets uberhaupt voor elkaar te krijgen. En dan nog mis je kind zoveel dat hij op school wel krijgt, ziet en leert.

Gast
Gast

Bericht  Darius do 27 jan 2011 - 6:29

Het is nog wel eens stiekeme wens van me om een half jaar op reis te gaan en in die tijd thuisonderwijs te geven. Verder vind ik het ook niets...ik vind het belangrijk dat mijn kinderen om leren te gaan met anderen. Maar soms denk ik ook wel eens, ik kan beter zelf lesgeven, soms vind ik een school maar niets.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Gast do 27 jan 2011 - 6:30

Darius schreef:Het is nog wel eens stiekeme wens van me om een half jaar op reis te gaan en in die tijd thuisonderwijs te geven. Verder vind ik het ook niets...ik vind het belangrijk dat mijn kinderen om leren te gaan met anderen. Maar soms denk ik ook wel eens, ik kan beter zelf lesgeven, soms vind ik een school maar niets.
Maar wat vind je dan 'maar niets' aan een school?

edit: met het dikgedrukte ben ik het dan weer wel eens. Als in, dat zou ik ook nog wel (willen) doen.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 27 jan 2011 - 6:37

Smikkell schreef:
Darius schreef:Het is nog wel eens stiekeme wens van me om een half jaar op reis te gaan en in die tijd thuisonderwijs te geven. Verder vind ik het ook niets...ik vind het belangrijk dat mijn kinderen om leren te gaan met anderen. Maar soms denk ik ook wel eens, ik kan beter zelf lesgeven, soms vind ik een school maar niets.

edit: met het dikgedrukte ben ik het dan weer wel eens. Als in, dat zou ik ook nog wel (willen) doen.

volgens mij bedoelt ze dat ze thuisonderwijs niets vindt.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 27 jan 2011 - 6:50

Dromertje schreef:
Smikkell schreef:

Dit lees ik..

Gast
Gast

Bericht  Gast do 27 jan 2011 - 6:53

Dromertje schreef:
Smikkell schreef:

Nee, ze zegt duidelijk 'een school'. Ik kan me dat ook wel indenken hoor. Mijn vader vroeg zich vroeger heel vaak af wat we eigenlijk wel op school leerden :P. Maar ik denk dat het een goede combinatie moet zijn. Van je ouders leer je ook veel (ik wel tenminste) maar op school leer je weer andere zaken. Daarbij leer je sociaal in een groep te functioneren op jouw manier en je plekje in de maatschappij te ontwikkelen. Ik denk niet dat dat vanuit huis gaat. School daarentegen is weer iets waar je zelf niets in te zeggen hebt qua lesstof ed. Dat maakt het wellicht lastig voor sommige ouders. Een half jaar reizen en zelf onderwijs geven vind ik overigens nog wel een mogelijkheid. Voor altijd zou ik het niet doen. Vaak hoor je toch dat dit soort kinderen een ontzettende achterstand hebben, ook qua leerstof.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 27 jan 2011 - 6:54

oh, sorry, ik heb te snel (en niet het hele bericht) gelezen!

Gast
Gast

Bericht  Tazz do 27 jan 2011 - 6:56

Dromertje schreef:
Smikkell schreef:

Ze zegt eerst dat ze thuisonderwijs niets vindt en daarna dat ze school eigenlijk ook niets vindt.

Ik begrijp dat wel, er zitten ook leraren die het niet zo goed voor hebben met leerlingen en zelfs dingen doen die schadelijk kunnen zijn voor een kind of het hardnekkige pesten op scholen, dat vind ik ook niets en ik zie daar ook helemaal geen positieve dingen in. Maar thuis lesgeven is gewoon niet goed voor de sociale ontwikkeling en wat hierboven ook gezegd wordt, een kind kijkt heel anders naar een leraar dan naar een ouder.
Tazz
Tazz
Prater
Prater

Aantal berichten : 1261
Punten : 1383
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Gast do 27 jan 2011 - 7:00

Maar je leert op school zoveel meer dan alleen die droge stof uit je taal- en rekenboek.

Ik heb het in/over de kraamzorg ook wel eens gehoord. Ik vraag mijn moeder wel, die kan ook schoonmaken en beschuiten smeren. Die weet ook hoe een kind in bad moet en hoe een bedje op te maken. Maar er komt toch veel meer bij kijken dan dat. Ook in het onderwijs. Zoveel observaties en raporteren en vooraal signaleren. Want ziet die zelfde moeder ook (optijd) als het helemaal mis gaat en weet zij dan te handelen?
Kun je in het thuisonderwijs echt alles bieden wat een kind nodig heeft en wat hij op school ook krijgt? En moet je als ouder niet gewoon ouder zijn en niet ook de juf? Het is zo fijn dat de moeder de moeder is en de juf de juf, juist voor het kind. Vervelend zijn in de ochtend en je brood niet willen eten en van de juf toch een eerlijke kans krijgen.
Moet je moeder niet je moeder blijven en niet de gene zijn die naar je hechtingen kijkt en zich bemoeit met het bezoek?

Gast
Gast

Bericht  Gast do 27 jan 2011 - 7:04

Mooi geschreven Smikkel!

Gast
Gast

Bericht  Gast do 27 jan 2011 - 7:05

Tazz schreef:
Dromertje schreef:
Smikkell schreef:

Ze zegt eerst dat ze thuisonderwijs niets vindt en daarna dat ze school eigenlijk ook niets vindt.

Ik begrijp dat wel, er zitten ook leraren die het niet zo goed voor hebben met leerlingen en zelfs dingen doen die schadelijk kunnen zijn voor een kind of het hardnekkige pesten op scholen, dat vind ik ook niets en ik zie daar ook helemaal geen positieve dingen in. Maar thuis lesgeven is gewoon niet goed voor de sociale ontwikkeling en wat hierboven ook gezegd wordt, een kind kijkt heel anders naar een leraar dan naar een ouder.
Die dingen komen ook in het bedrijfsleven voor. Ik denk niet dat het helpt om je kinderen overal bij vandaan te houden en dan alsnog de harde buitenwereld/bedrijfsleven in te sturen. Pesten is vervelend en het komt voor. Maar om je kind om die reden maar helemaal thuis te houden. Op school worden 100 x meer vriendschappen gesloten dan dat er wordt gepest. Op school zijn er 100x meer lieve juffen die al hun aandacht en energie in de kinderen stoppen. Zelfs in hun eigen tijd.
En bij sommige kinderen ben ik blij dat ze zoveel uur op school zitten, dat ze daar liefde, aandacht en soms zelfs een douche of ontbijt krijgen. Dat er een school is die de problemen thuis signaleert. Wat als die kinderen ook nog eens thuis onderwezen zouden worden? Bah! Thuis is ook niet altijd alles.

Gast
Gast

Bericht  Susan do 27 jan 2011 - 7:08

Mijn vader heeft ontzettend veel werkervaring op scholen, ik weet zeker dat hij enorm goed les kan geven, maar ik weet ook zeker dat het enorm had gebotst als hij mij les was gaan geven. Je ouders zijn gewoon je ouders, dat is iets anders dan de juf.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Susan do 27 jan 2011 - 7:09

Smikkell schreef:Maar je leert op school zoveel meer dan alleen die droge stof uit je taal- en rekenboek.

Ik heb het in/over de kraamzorg ook wel eens gehoord. Ik vraag mijn moeder wel, die kan ook schoonmaken en beschuiten smeren. Die weet ook hoe een kind in bad moet en hoe een bedje op te maken. Maar er komt toch veel meer bij kijken dan dat. Ook in het onderwijs. Zoveel observaties en raporteren en vooraal signaleren. Want ziet die zelfde moeder ook (optijd) als het helemaal mis gaat en weet zij dan te handelen?
Kun je in het thuisonderwijs echt alles bieden wat een kind nodig heeft en wat hij op school ook krijgt? En moet je als ouder niet gewoon ouder zijn en niet ook de juf? Het is zo fijn dat de moeder de moeder is en de juf de juf, juist voor het kind. Vervelend zijn in de ochtend en je brood niet willen eten en van de juf toch een eerlijke kans krijgen.
Moet je moeder niet je moeder blijven en niet de gene zijn die naar je hechtingen kijkt en zich bemoeit met het bezoek?

Eens.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast do 27 jan 2011 - 7:35

Absoluut tegen. Mensen die hun kind zo uit het reguliere leven vandaan houden mogen wat mij betreft meteen onder toezicht van jeugdzorg komen. Kan nooit een hele gezonde redenatie achter zitten. Ernstige problemen bij kinderen daargelaten, als ze bijv. niet te plaatsen zijn op een normale school. Maar dan nog: in Nederland mag het ook niet, je móet je kinderen naar school sturen voor zover ik weet.

Mensen die denken dat school slecht is voor een kind, die moeten zelf even terug naar school. Niet alle scholen zijn goed voor alle kinderen, je moet even kijken wat bij jou en je kind past, maar je kind thuishouden omdat je de controle niet uit handen wilt geven is best ziekelijk eigenlijk.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 27 jan 2011 - 7:37

En leraren die slecht zijn, pesten, het komt allemaal voor. Maar er zijn ook ouders die hun kind misbruiken en mishandelen, dus dat is ook niet echt een argument. En als je daar al echt zo bang voor bent, voor andere mensen en je kind, dat je je kind liever thuishoudt, dan moet je écht écht aan je angsten gaan werken, want dat is behoorlijk ongezond.

Tuurlijk is het eng om je kind uit handen te geven en wil je dat niemand ze kwaad doet en niemand ze pest, maar thuishouden is níet de oplossing. Je kind gaat áltijd dingen meemaken die schadelijk en vervelend zijn, zijn hele leven lang, daar doe je maar weinig aan. Wat je wél kunt doen is je kind leren om daar goed mee om te gaan, om weerbaar te zijn en hem steunen. Hem thuishouden en beschermen heeft geen enkele zin.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 27 jan 2011 - 7:39

Daarom moeten ouders ook de vrije keus blijven houden over de school van hun kind. Kies een onderwijsvorm en een visie die past bij jouw opvoeding en het karakter van je kind.
Scholen postcode gerelateerd maken vind ik dus géén goed idee!

Gast
Gast

Bericht  Gast do 27 jan 2011 - 7:41

Smikkell schreef:Daarom moeten ouders ook de vrije keus blijven houden over de school van hun kind. Kies een onderwijsvorm en een visie die past bij jouw opvoeding en het karakter van je kind.
Scholen postcode gerelateerd maken vind ik dus géén goed idee!

Ik vind het een belachelijk idee. Ik heb heel bewust voor een school gekozen die 15 minuten fietsen is, terwijl er binnen een straal van 500 meter minstens 3 scholen zitten in mijn buurt. Maar daar wil ik mijn kind niet hebben, want ik wil geen zwarte school met slechte resultaten, en ook geen openbare school en ook geen streng gereformeerde school. Ik wilde een montessori school, liefst christelijk en geen grote school én de BSO moest gehuisvest zijn in de school, en dat heb ik gevonden, maar daar moet ik dus wel een eindje voor reizen. Maar het onderwijs en het publiek zijn echt totáál anders dan de scholen hier in de buurt, en ik ben er nog elke dag blij mee dat ik voor deze school gekozen heb.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 27 jan 2011 - 7:49

Ik vind dat het er helemaal aan ligt aan de omstandigheden en de regels m.b.t. het onderwijs. Wanneer je je kind alleen op een school mag plaatsen die bij jou als ouder zijnde niet in het straatje past (met gegronde reden uiteraard) kan ik er wel inkomen.
Ik vind dat ook dat je als ouder zijnde vrij moet zijn om te kunnen bepalen naar welke school je kind(eren) gaan.

De kans is erg groot dat wij zullen emigreren of voor een langere tijd in het buitenland zullen wonen. Waarschijnlijk zal dat (o.a.) Marokko zijn. En zoals het er bij sommige scholen daar er aan toe gaat, dan geef ik de kinderen zelf wel les, of dat we dat overlaten aan bijv. een nicht(je), als het de ouder-kind relatie verstoord. Maar dan zou er wel iets anders aanwezig moeten zijn waarbij de kinderen veel in contact zijn met anderen voor de sociale ontwikkeling.

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: