Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

curettage vraagjes

+7
Lindsya
Linnie1985
Flip Fluitketel
Juutjepetuutje
Océane
_Nina
mystery mom
11 plaatsers

Ga naar beneden

curettage vraagjes Empty curettage vraagjes

Bericht  mystery mom vr 13 jul 2012 - 2:15

Ik ben vanmorgen bij de gyn geweest en het bleek dat de cytotec niet heeft geholpen, het vruchtje zit er nog. Volgende week woensdag krijg ik een curettage..heb er even wat vraagjes over...vooral over het verloop erna.

* Heb je veel last gehad van de curettage? Buikpijn oid?

* Heb je veel last gehad van de narcose?

* Hoelang moest je blijven na de ingreep?

* Ik heb veel afspraken kunnen verzetten (heb een eigen zaak) maar vrijdagavond moet ik even 2 uurtjes werken, is dat te doen? (moet me woensdag om 13u melden in het ziekenhuis)

* Hoelang heb je last gehad van bloedverlies?

* Heb je er wat aan overgehouden? Verklevingen oid?



Ook nog even een andere vraag, we hebben dit weekend vriendenweekend en we moesten zwemkleding meenemen (alleen de organistatie weet wat we gaan doen) maar ik mag dus niet in het water. Nu moet ik dus een smoesje verzinnen omdat we het niet willen vertellen en ik had bedacht te vertellen dat ik een schimmelinfectie heb, maar ik kan nergens op internet vinden of je daar dan niet mee mag zwemmen, kan iemand me dat vertellen? Anders moet ik wat anders verzinnen!
mystery mom
mystery mom
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 141
Punten : 151
Registratiedatum : 15-05-12

Terug naar boven Ga naar beneden

curettage vraagjes Empty Re: curettage vraagjes

Bericht  _Nina vr 13 jul 2012 - 2:19

Ik kan je helaas niet helpen, maar over dat vriendenweekend kun je toch gewoon zeggen dat je ongesteld bent en je door een schimmelinfectie liever even geen tampons gebruikt omdat je bang bent die schimmel naar binnen te verplaatsen etc etc?
_Nina
_Nina
Prater
Prater

Aantal berichten : 778
Punten : 901
Registratiedatum : 10-05-12

Terug naar boven Ga naar beneden

curettage vraagjes Empty Re: curettage vraagjes

Bericht  Gast vr 13 jul 2012 - 2:20


* Heb je veel last gehad van de curettage? Buikpijn oid?
Nee
* Heb je veel last gehad van de narcose?
Nee, niks. Stelt echt niks voor.

* Hoelang moest je blijven na de ingreep?
Dagopname. Na 4 uurtjes mocht ik weer naar huis

* Ik heb veel afspraken kunnen verzetten (heb een eigen zaak) maar vrijdagavond moet ik even 2 uurtjes werken, is dat te doen? (moet me woensdag om 13u melden in het ziekenhuis)
Ja hoor, dat denk ik wel. Ik was wel even suf van de narcose maar echt suf was 1 dag.

* Hoelang heb je last gehad van bloedverlies? 2 weken

* Heb je er wat aan overgehouden? Verklevingen oid?
Niet dat ik weet.



Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

curettage vraagjes Empty Re: curettage vraagjes

Bericht  Océane vr 13 jul 2012 - 2:28

* Heb je veel last gehad van de curettage? Buikpijn oid? Nee

* Heb je veel last gehad van de narcose? Ook niet

* Hoelang moest je blijven na de ingreep? Nadat ik iets gegeten en gedronken en geplast had mocht ik naar huis.

* Ik heb veel afspraken kunnen verzetten (heb een eigen zaak) maar vrijdagavond moet ik even 2 uurtjes werken, is dat te doen? Ja hoor, ik was de dag erna daggast op een bruiloft.

* Hoelang heb je last gehad van bloedverlies? Klein weekje

* Heb je er wat aan overgehouden? Verklevingen oid? Nee niks, ben gelijk weer zwanger geraakt en ook deze keer zeer snel zwanger.

Océane
Océane
Prater
Prater

Aantal berichten : 825
Punten : 891
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

curettage vraagjes Empty Re: curettage vraagjes

Bericht  Juutjepetuutje vr 13 jul 2012 - 3:52

mystery mom schreef:Ik ben vanmorgen bij de gyn geweest en het bleek dat de cytotec niet heeft geholpen, het vruchtje zit er nog. Volgende week woensdag krijg ik een curettage..heb er even wat vraagjes over...vooral over het verloop erna.

* Heb je veel last gehad van de curettage? Buikpijn oid?
nee, alleen wat lichte naweeën, omdat je baarmoeder samentrekt

* Heb je veel last gehad van de narcose?
nee

* Hoelang moest je blijven na de ingreep?
ik werd om 13.00 geholpen en om 17.00 uur mocht ik naar huis (nadat ik geplast had en nadat de gyneacoloog was geweest)

* Ik heb veel afspraken kunnen verzetten (heb een eigen zaak) maar vrijdagavond moet ik even 2 uurtjes werken, is dat te doen? (moet me woensdag om 13u melden in het ziekenhuis)
ja volgens mij moet dat te doen zijn, ik was de dag na de curretage al weer boodschapjes aan het doen en 2 dagen later zat ik bij de kapper, een poging om mezelf even te verwennen

* Hoelang heb je last gehad van bloedverlies?
een paar dagen maar

* Heb je er wat aan overgehouden? Verklevingen oid?
niet dat ik weet...


Ook nog even een andere vraag, we hebben dit weekend vriendenweekend en we moesten zwemkleding meenemen (alleen de organistatie weet wat we gaan doen) maar ik mag dus niet in het water. Nu moet ik dus een smoesje verzinnen omdat we het niet willen vertellen en ik had bedacht te vertellen dat ik een schimmelinfectie heb, maar ik kan nergens op internet vinden of je daar dan niet mee mag zwemmen, kan iemand me dat vertellen? Anders moet ik wat anders verzinnen!

ik zou gewoon zeggen dat je ongesteld bent en dat je tampons even niet kunt hebben ofzo...

wat vervelend dat de cytotec niet heeft geholpen!
heel veel sterkte en succes en ik hoop dat je het na woensdag 'af kunt sluiten' en weer vooruit kan kijken
Juutjepetuutje
Juutjepetuutje
Prater
Prater

Aantal berichten : 662
Punten : 693
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

curettage vraagjes Empty Re: curettage vraagjes

Bericht  Flip Fluitketel vr 13 jul 2012 - 4:02

* Heb je veel last gehad van de curettage? Buikpijn oid?
Nee, alleen erna heb ik iets last van naweeen gehad.

* Heb je veel last gehad van de narcose?
Nee.

* Hoelang moest je blijven na de ingreep? Ik ben rond 14.30 geholpen geloof ik een 18.30 was ik thuis.Nadat ik wat gegeten en gedronken had en geurineerd mocht ik naar huis.

* Ik heb veel afspraken kunnen verzetten (heb een eigen zaak) maar vrijdagavond moet ik even 2 uurtjes werken, is dat te doen? (moet me woensdag om 13u melden in het ziekenhuis)
Moet wel te doen zijn denk ik.

* Hoelang heb je last gehad van bloedverlies?
Paar dagen maar.

* Heb je er wat aan overgehouden? Verklevingen oid?
Niet dat ik weet. Mijn cyclus e.d. was na de mk/curretage hetzelfde als voorheen.

Vind trouwens wel dat het erg lang duurt bij je. Hoelang geleden is het nu 'geconstateerd' en hoelang zou je nu zwanger zijn? Of is dit een bewuste keuze?

In ieder geval sterkte en een dikke knuffel!
Flip Fluitketel
Flip Fluitketel
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2969
Punten : 3067
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

curettage vraagjes Empty Re: curettage vraagjes

Bericht  Linnie1985 vr 13 jul 2012 - 6:56

* Heb je veel last gehad van de curettage? Buikpijn oid?
Ik heb hem afgelopen dinsdag gehad, en geen buikpijn na de ingreep.
* Heb je veel last gehad van de narcose?
Nope, alleen wat meer last van zweten in bed, maar dat heb ik ook met eerdere narcoses gehad.
* Hoelang moest je blijven na de ingreep?
Ik moest er om 1 uur zijn, om half 3 werd ik gehaald en om 3 uur werd de currettage gedaan. Rond 4 uur/half 5 werd ik wakker, en na geplast, gegeten en gedronken te hebben, mocht ik naar huis en dat was rond 5 uur/kwart over 5.
* Ik heb veel afspraken kunnen verzetten (heb een eigen zaak) maar vrijdagavond moet ik even 2 uurtjes werken, is dat te doen? (moet me woensdag om 13u melden in het ziekenhuis)
Ik moest van de verpleegster 2 dagen rust houden, en vandaag ben ik weer voor het eerst wezen werken. Nergens last van gehad, en is dus heel goed te doen!
* Hoelang heb je last gehad van bloedverlies?
Volgens de verpleegster kan het bloeden 2 tot 3 weken aanhouden.
* Heb je er wat aan overgehouden? Verklevingen oid?
Ik moet pas over 6 weken terug komen, dus daar kan ik nog geen antwoord op geven.

Mijn gynaecoloog wilde de currettage zo snel mogelijk laten doen ivm infecties. Ik was maandag bij hem, en kon de volgende dag al terecht. Wel apart dat jij bijna een week moet wachten...
Linnie1985
Linnie1985
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2932
Punten : 3248
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Goeree Overflakkee

Terug naar boven Ga naar beneden

curettage vraagjes Empty Re: curettage vraagjes

Bericht  Lindsya vr 13 jul 2012 - 9:48

* Heb je veel last gehad van de curettage? Buikpijn oid? nee ik heb geen last gehad

* Heb je veel last gehad van de narcose? ik had wel last van de narcose, ik kon mijn eten niet binnen houden en ik was duizelig

* Hoelang moest je blijven na de ingreep? ik werd laat in de middag geholpen en toen ik gegeten had moest ik heel erg overgeven en ik was duizelig dus ik moest één nachtje blijven.

* Ik heb veel afspraken kunnen verzetten (heb een eigen zaak) maar vrijdagavond moet ik even 2 uurtjes werken, is dat te doen? (moet me woensdag om 13u melden in het ziekenhuis) ja ik denk dat dat wel lukt.

* Hoelang heb je last gehad van bloedverlies? ik had na de ingreep blooedverlies maar de andere dag was het bloedverlies gestopt.

* Heb je er wat aan overgehouden? Verklevingen oid? dat weet ik nog niet, ik ben vorige week geholpen en ik moet over 6 weken terug komen
Lindsya
Lindsya
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1640
Punten : 1683
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Zuid-Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

curettage vraagjes Empty Re: curettage vraagjes

Bericht  Muppetje vr 13 jul 2012 - 9:52

Ik wil je mijn 'succesverhaal' echt liever besparen, maar wil je heel veel sterke wensen!

Muppetje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7378
Punten : 7820
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

curettage vraagjes Empty Re: curettage vraagjes

Bericht  _Lana_ vr 13 jul 2012 - 9:56

mystery mom schreef:Ik ben vanmorgen bij de gyn geweest en het bleek dat de cytotec niet heeft geholpen, het vruchtje zit er nog. Volgende week woensdag krijg ik een curettage..heb er even wat vraagjes over...vooral over het verloop erna.

* Heb je veel last gehad van de curettage? Buikpijn oid?

Van de curretage zelf heb ik helemaal geen last gehad. Ik liep ook al een tijdje met het 'vruchtje', dus dit was ook een soort van opluchting.

* Heb je veel last gehad van de narcose?

Helemaal geen last van gehad. Eerlijk gezegd voelde ik me echt heerlijk toen ik wakker werd. Haha, dit klinkt heel gek. 's Avonds liep ik zo naar huis, maar ben nog wel even slapjes geweest de volgende dag.

* Hoelang moest je blijven na de ingreep?

Ik werd om een uur of 3 geholpen en mocht om 8 uur 's avonds weer naar huis.

* Ik heb veel afspraken kunnen verzetten (heb een eigen zaak) maar vrijdagavond moet ik even 2 uurtjes werken, is dat te doen? (moet me woensdag om 13u melden in het ziekenhuis)

Jahoor dit kan prima, maar evengoed rustig aan hè, ook geestelijk.

* Hoelang heb je last gehad van bloedverlies?

Volgens mij heb ik hier helemaal niet zo'n last van gehad. Kan het me niet meer herinneren eigenlijk.

* Heb je er wat aan overgehouden? Verklevingen oid?



Ook nog even een andere vraag, we hebben dit weekend vriendenweekend en we moesten zwemkleding meenemen (alleen de organistatie weet wat we gaan doen) maar ik mag dus niet in het water. Nu moet ik dus een smoesje verzinnen omdat we het niet willen vertellen en ik had bedacht te vertellen dat ik een schimmelinfectie heb, maar ik kan nergens op internet vinden of je daar dan niet mee mag zwemmen, kan iemand me dat vertellen? Anders moet ik wat anders verzinnen!
_Lana_
_Lana_
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3474
Punten : 3720
Registratiedatum : 02-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

curettage vraagjes Empty Re: curettage vraagjes

Bericht  _Lana_ vr 13 jul 2012 - 9:58

Oja en natuurlijk heel erg veel sterkte!!

@ Muppetje: Onvoorstelbaar hoe dat toen bij jou gegaan is. Echt heel erg naar!
_Lana_
_Lana_
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3474
Punten : 3720
Registratiedatum : 02-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

curettage vraagjes Empty Re: curettage vraagjes

Bericht  Muppetje vr 13 jul 2012 - 18:24

_Lana_ schreef:Oja en natuurlijk heel erg veel sterkte!!

@ Muppetje: Onvoorstelbaar hoe dat toen bij jou gegaan is. Echt heel erg naar!

Lief van je! Ben er op zich wel overheen hoor, het heeft een plekje gekregen en is goed zo, maar ik wil er niemand bang mee maken...

Muppetje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7378
Punten : 7820
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

curettage vraagjes Empty Re: curettage vraagjes

Bericht  nillis vr 13 jul 2012 - 19:52

Wat balen dat je toch een curettage moet. Ik heb er geen ervaring mee, maar heel veel sterkte. curettage vraagjes 699888
nillis
nillis
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1816
Punten : 1992
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

curettage vraagjes Empty Re: curettage vraagjes

Bericht  snoezel vr 13 jul 2012 - 20:03

Ow, mystery mom, ik zie het nu pas :O :O :O :O Ik wist niet eens dat je mk had.. Knuffel meis en sterkte! hug
snoezel
snoezel
Prater
Prater

Aantal berichten : 831
Punten : 885
Registratiedatum : 01-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

curettage vraagjes Empty Re: curettage vraagjes

Bericht  Gast zo 15 jul 2012 - 7:31

Bij mij hebben de tabletten ook hun werk niet gedaan. Ik heb een curettage gehad. Ik was heel bang voor de curettage, maar het viel me heel erg mee.

* Heb je veel last gehad van de curettage? Buikpijn oid?
Nee, helemaal niet. 's avonds een heel klein beetje zeurderig gevoel, verder niks.

* Heb je veel last gehad van de narcose?
Nee, helemaal niet.

* Hoelang moest je blijven na de ingreep?
Een paar uurtjes... ik wilde eten, had honger, kreeg een boterham. Toen ik gegeten en geplast had mocht ik naar huis.

* Ik heb veel afspraken kunnen verzetten (heb een eigen zaak) maar vrijdagavond moet ik even 2 uurtjes werken, is dat te doen? (moet me woensdag om 13u melden in het ziekenhuis)
Ik ben op woensdag gecuretteerd en ben zaterdag gaan werken, dat ging goed. Donderdag en vrijdag heb ik ook zelf ons zoontje verzorgd, dat ging goed.

* Hoelang heb je last gehad van bloedverlies?
Een kleine 3 weken, de eerste week nauwelijks, tweede en derde week steeds een paar dagen wat helder rood bloed, dan weer een dag rozig slijm, dan weer bloed.

* Heb je er wat aan overgehouden? Verklevingen oid?
Weet ik nog niet, ik moet 31 julie op controle.


Ik zou gewoon zeggen dat je om persoonlijke redenen niet mag/kunt zwemmen, geen smoesje en geen reden.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

curettage vraagjes Empty Re: curettage vraagjes

Bericht  Gast zo 15 jul 2012 - 7:32

Verder wil ik je veel sterkte wensen...

Ik vond het heel erg meevallen, maar ik was er heel bang voor van te voren.
Een tweede keer zou ik nooit de tabletten meer namen, maar meteen een curettage doen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

curettage vraagjes Empty Re: curettage vraagjes

Bericht  Linnie1985 zo 15 jul 2012 - 7:35

Kruumel schreef:Verder wil ik je veel sterkte wensen...

Ik vond het heel erg meevallen, maar ik was er heel bang voor van te voren.
Een tweede keer zou ik nooit de tabletten meer namen, maar meteen een curettage doen.

+1, wat had ik een pijn zeg door die pillen.
Linnie1985
Linnie1985
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2932
Punten : 3248
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Goeree Overflakkee

Terug naar boven Ga naar beneden

curettage vraagjes Empty Re: curettage vraagjes

Bericht  mystery mom zo 15 jul 2012 - 9:18

@ muppetje: Ik ben toch wel benieuwd naar je verhaal, ik heb dit topic geopend om 'de waarheid' over curettages te horen, niet alleen de succesverhalen. Je mag t me ook via pm laten weten...

@ Flip fluitketel: Het duurt idd wel lang ja. Op 20-6 hadden we de eerste echo waarop we zagen dat het niet goed zat. We hebben er toen zelf voor gekozen om mijn lichaam 2 weken de tijd te geven om het zelf op te lossen. Toen ik belde voor een afspraak bij de gyn kon ik ook niet eerder terecht (moest dus 1,5w wachten vanaf de dag dat ik belde). Toen besloten cytotec te proberen (op 4-7) en ik kon pas 13-7 weer terecht om te kijken of het had gewerkt. Helaas dus niet en omdat er a.s. woensdag iemand anders was uitgevallen kon ik er nog tussen worden geplaatst voor de curettage, anders had t waarschijnlijk nog langer geduurd. Er zit dus een maand tijd tussen de dag dat we het weten en de dag dat t wordt weggehaald.

@ All: Dank je wel voor jullie reacties, fijn om te lezen dat het bij de meeste goed is gegaan en dat erna weinig tot geen klachten waren. Wel zou ik het verhaal van Muppetje graag willen lezen omdat ik met de bevalling van de eerste ook een ervaring heb opgedaan die volgens de vk 'nooit voorkwam' (toen ze me vooraf op de risico's moest wijzen volgens protocol).
mystery mom
mystery mom
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 141
Punten : 151
Registratiedatum : 15-05-12

Terug naar boven Ga naar beneden

curettage vraagjes Empty Re: curettage vraagjes

Bericht  Muppetje zo 15 jul 2012 - 19:34

In dit topic staat het verhaal vanaf de controle na de pillen. Het komt erop neer dat ik zonder verdoving ben gecurreteerd. Misschien ook wel deels omdat ik het graag meteen wilde en niet opgenomen kon worden die dag hoor. Hoe dan ook, leuk was anders https://yescafe.actieforum.com/t17595-kleine-update-van-mijn-kant-voor-de-geinteresseerden

Muppetje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7378
Punten : 7820
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

curettage vraagjes Empty Re: curettage vraagjes

Bericht  Lindsya ma 16 jul 2012 - 0:43

Muppetje, jeetje dat is zeker niet fijn voor je geweest. Hopelijk heb je het allemaal wel een plaatsje kunnen geven curettage vraagjes 699888
Lindsya
Lindsya
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1640
Punten : 1683
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Zuid-Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

curettage vraagjes Empty Re: curettage vraagjes

Bericht  Muppetje ma 16 jul 2012 - 0:52

Lindsya schreef:Muppetje, jeetje dat is zeker niet fijn voor je geweest. Hopelijk heb je het allemaal wel een plaatsje kunnen geven curettage vraagjes 699888

Lief, dankje. Het gaat prima hoor. Heel soms heb ik het er nog even moeilijk mee, maar eigenlijk bijna nooit. Het is gebeurd en ik heb het een plekje gegeven. Al was de pijn in combinatie met de leegheid natuurlijk vreselijk.

De gyn vertelde me dat de pijn van het bevallen straks vergelijkbaar is, maar dan krijg ik er wat moois voor terug I love you

Muppetje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7378
Punten : 7820
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

curettage vraagjes Empty Re: curettage vraagjes

Bericht  Lindsya ma 16 jul 2012 - 2:38

Muppetje schreef:
Lindsya schreef:Muppetje, jeetje dat is zeker niet fijn voor je geweest. Hopelijk heb je het allemaal wel een plaatsje kunnen geven curettage vraagjes 699888

Lief, dankje. Het gaat prima hoor. Heel soms heb ik het er nog even moeilijk mee, maar eigenlijk bijna nooit. Het is gebeurd en ik heb het een plekje gegeven. Al was de pijn in combinatie met de leegheid natuurlijk vreselijk.

De gyn vertelde me dat de pijn van het bevallen straks vergelijkbaar is, maar dan krijg ik er wat moois voor terug I love you

Ja dan weet je inderdaad waar je het voor doet maar dit is echt niet fijn geweest. Die leegheid is echt vreselijk, dat je niet meer zwanger ben en niks moois voor terug heb gekregen is echt een rot gevoel.
Lindsya
Lindsya
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1640
Punten : 1683
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Zuid-Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

curettage vraagjes Empty Re: curettage vraagjes

Bericht  Muppetje ma 16 jul 2012 - 2:43

Lindsya schreef:
Muppetje schreef:
Lindsya schreef:Muppetje, jeetje dat is zeker niet fijn voor je geweest. Hopelijk heb je het allemaal wel een plaatsje kunnen geven curettage vraagjes 699888

Lief, dankje. Het gaat prima hoor. Heel soms heb ik het er nog even moeilijk mee, maar eigenlijk bijna nooit. Het is gebeurd en ik heb het een plekje gegeven. Al was de pijn in combinatie met de leegheid natuurlijk vreselijk.

De gyn vertelde me dat de pijn van het bevallen straks vergelijkbaar is, maar dan krijg ik er wat moois voor terug I love you

Ja dan weet je inderdaad waar je het voor doet maar dit is echt niet fijn geweest. Die leegheid is echt vreselijk, dat je niet meer zwanger ben en niks moois voor terug heb gekregen is echt een rot gevoel.

Nou hè. Hopelijk kan jij het binnenkort ook een plekje geven hug

Muppetje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7378
Punten : 7820
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

curettage vraagjes Empty Re: curettage vraagjes

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum