Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Wat is nou eigenlijk ''normaal'' (puzzels maken)

+20
RYW
Linda
Stuiterbal
Jazzlyn
Anouk
Océane
Annie24
loesje
Flip Fluitketel
Twellie
Tania
PiP
Coco
Mamsie
SarahKey
Lejow
Susan
Liadan
Barbabella
Pussycat
24 plaatsers

Pagina 3 van 3 Vorige  1, 2, 3

Ga naar beneden

Wat is nou eigenlijk ''normaal'' (puzzels maken) - Pagina 3 Empty Re: Wat is nou eigenlijk ''normaal'' (puzzels maken)

Bericht  RYW do 12 jul 2012 - 19:55

Lejow schreef:*edit*
En wat RYW ook zegt, in het onderwijs zijn niet altijd de middelen om die kinderen het juiste te kunnen aanbieden. Gelukkig beschikken steeds meer scholen over zogenoemde plusklassen. Waar de (behoorlijk) slimme kinderen een/meerdere keren per week, uit de klas gehaald worden om met moeilijkere lesstof aan de gang te gaan.

Dat zie je gelukkig ook bij de school van mijn zoons. Ze zijn er erg scherp op, maar het is een te kleone school om echt een aparte plusklas aan te bieden. Bij de oudste gaat dat prima, die zit ondertussen in een plustraject, dus doet andere dingen dan zijn klasgenootjes. Buiten dat er soms wat scheve gezichten zijn ('niet eerlijk, Sam mag tekenen' als hij een heel moeijke opdracht doet waarbij wat tekenwerk hoort) functioneert hij uitstekend in zijn klas en bij hem is zijn hoogbegaafdheid inderdaad alleen maar leuk. Voor Ben van 4 is er nog niet zoveel aan plustraject. Hij zit sinds februari op school, en heeft zo'n aparte, bijzondere manier van denken dat zelfs ik, zijn eigen moeder, hem niet altijd kan 'lezen' of volgen, laat staan de juf of zijn klasgenootjes. Dat is heel moeilijk voor zo'n jochie.

Tuinstoel, ik snap nu je reactie beter. Ik denk dat die ouders die jij bedoelt dat puzzelen of lezen zien als een mogelijk voorteken van hoogbegaafdheid en bang zijn voor de gevolgen daarvan, terwijl het misschien niet zo is.
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is nou eigenlijk ''normaal'' (puzzels maken) - Pagina 3 Empty Re: Wat is nou eigenlijk ''normaal'' (puzzels maken)

Bericht  _Nina do 12 jul 2012 - 20:02

Tuinstoel schreef:Ik had niet over de situatie van RYW of Arden, dan is er namelijk ook een keerzijde. Ik las even geleden een aantal reacties in zin van: 'Mijn kind kan zo goed puzzelen / lezen / leren / whatever en dat maakt me bang.' Daar kan ik dan even met mijn verstand niet bij omdat dat alleen maar positief is. Puur een snelle ontwikkeling lijkt me ten alle tijde een voordeel voor een kind. Pas als een kind het op andere gebieden moeilijk heeft, snap ik het nadeel.

Maar in het vervolg reageer ik dan wel gelijk en niet achteraf, dan is het ook duidelijker wat ik bedoel Wat is nou eigenlijk ''normaal'' (puzzels maken) - Pagina 3 561177 .

Toch denk ik dat een te snelle ntwikkeling juist weer nadelen met zich meebrengt. Ik heb een kindje op m;n groep gehad dat tot 20 kon tellen met anderhalf en met bijna twee al cijfers en letters begon te herkennen en al enorme verbanden kon leggen. Op zich vrij onschuldig, maar toch denk ik dat vooral voor zo'n kleintje de valkuil is dat er van alles in dat koppie zit wat er niet uit kan, omdat het kind misschien al wel veel kán en begrijpt, maar het niet duidelijk kan maken.

Nu was er bij dat kindje niet veel aan de hand en ging het voornamelijk spelenderwijs, maar ik vraag me weleens af hoe het gaat als dat kindje straks wat ouder wordt en naar school gaat. Of het dan niet een ontzettende vervelingstegenslag krijgt, omdat z'n leeftijdsgenootjes veelal bezig zijn met dingen waar hij zich al te groot voor voelt.
_Nina
_Nina
Prater
Prater

Aantal berichten : 778
Punten : 901
Registratiedatum : 10-05-12

Bericht  Parisienne vr 13 jul 2012 - 1:37

Tuinstoel schreef:Ik had niet over de situatie van RYW of Arden, dan is er namelijk ook een keerzijde. Ik las even geleden een aantal reacties in zin van: 'Mijn kind kan zo goed puzzelen / lezen / leren / whatever en dat maakt me bang.' Daar kan ik dan even met mijn verstand niet bij omdat dat alleen maar positief is. Puur een snelle ontwikkeling lijkt me ten alle tijde een voordeel voor een kind. Pas als een kind het op andere gebieden moeilijk heeft, snap ik het nadeel.

Maar in het vervolg reageer ik dan wel gelijk en niet achteraf, dan is het ook duidelijker wat ik bedoel Wat is nou eigenlijk ''normaal'' (puzzels maken) - Pagina 3 561177 .

Ik vraag me af waar/wanneer je het dikgedrukte gelezen hebt? Ik kan me niet herinneren dat er hier opmerkingen, verhalen, topics of reacties zijn geweest waaruit dit blijkt. Althans.. zo zijn die dingen op mij in ieder geval niet overgekomen.

Ik reageer nog even omdat ik me ook enigszins aangesproken voel. Ook ik heb een keer een topic geopend over zoiets als dit. Mijn dochter heeft ook een ontwikkelingsvoorsprong. Ze wil zoveel, ze weet zoveel, maar haar 'kunnen' laat haar daarbij nog een beetje in steek omdat ze nog maar een peuter is. Dit frustreert haar enorm. Ze heeft niet veel klik met anderen kinderen van haar leeftijd, omdat die haar niet begrijpen. Veel leeftijdsgenootjes (of die zelfs nog wat ouder zijn) irriteren haar eigenlijk alleen maar. Ze vindt kinderen geweldig, maar ze is soms verdrietig omdat ze eigenlijk wel met ze wil spelen maar het niet kan omdat ze die klik niet heeft. En dat komt weer doordat ze voorloopt met dingen. Een peuter van nog geen twee ondervindt daar dus, in N.'s geval, al hinder aan. Verder ligt er hoogstwaarschijnlijk een link tussen haar ontwikkelingsvoorsprong en het slechte slapen. Om dit alles gaan we een heel traject in van onderzoeken. Het feit dat N. een redelijk grote voorsprong heeft maakt mij dus ook 'bang'. Die onderzoeken/observaties zijn niet voor niks, we hebben geen idee wat eruit gaat komen, vandaar die angst van onze kant. Ik geloof dus niet in alleen voordelen van een ontwikkelingsvoorsprong.
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Bericht  Susan za 14 jul 2012 - 6:16

Ik was vandaag bij Boekenvoordeel en daar hadden ze puzzels van 30 stukjes van Disney voor €1,99 per stuk, ze zaten dan wel niet in een doos maar alleen in plastic folie, maar misschien toch een goede tip als je kind van puzzelen houdt.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Twellie za 14 jul 2012 - 7:06

@ Parisienne: Jij hebt het praktijkvoorbeeld van je dochter, dat geldt dan niet ineens voor elk kind met een voorsprong op een bepaald gebied. Mijn dochter is met sommige dingen ook vlot en daar kan ik echt geen keerzijde aan ontdekken. Dat aan elke ontwikkelingsvoorsprong ook nadelen kleven, is dus gewoon niet zo.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Bericht  Gast za 14 jul 2012 - 7:20

Tuinstoel schreef:@ Parisienne: Jij hebt het praktijkvoorbeeld van je dochter, dat geldt dan niet ineens voor elk kind met een voorsprong op een bepaald gebied. Mijn dochter is met sommige dingen ook vlot en daar kan ik echt geen keerzijde aan ontdekken. Dat aan elke ontwikkelingsvoorsprong ook nadelen kleven, is dus gewoon niet zo.

Hier ben ik het wel mee eens.
Het enige minpuntje vind ik wel dat ze daardoor denken dat H. ouder is dan ze daadwerkelijk is en dus bepaalde dingen ook meteen van haar verwachten en dus niet "waar kan maken".

Gast
Gast

Bericht  Flower_L zo 15 jul 2012 - 9:12

Nav dit topic heb ik gister een reuze inlegpuzzel gehaald, 30 stukjes. die kan hij nu op drie stukjes ong. na...gaan iedere keer fout Cool , uitleggen.
Wil nu toch een echte puzzel gaan kopen, ben nu wel benieuwd. Had eigenlijk niet bij stilgestaan dat hij met twee jr legpuzzels misschien ook al zou kunnen. Embarassed Weet nog niet, maar ga wel proberen. Maar ik begin wel klein smile 32 lijkt me echt wel knap voor zo'n kleintje!

Flower_L
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5580
Punten : 6653
Registratiedatum : 25-07-11

Bericht  Twellie zo 15 jul 2012 - 10:36

Bij de Action zag ik houten legpuzzels liggen: maar twee euro.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Bericht  Parisienne zo 15 jul 2012 - 12:28

Tuinstoel schreef:@ Parisienne: Jij hebt het praktijkvoorbeeld van je dochter, dat geldt dan niet ineens voor elk kind met een voorsprong op een bepaald gebied. Mijn dochter is met sommige dingen ook vlot en daar kan ik echt geen keerzijde aan ontdekken. Dat aan elke ontwikkelingsvoorsprong ook nadelen kleven, is dus gewoon niet zo.
Oh, maar ik zeg ook zeker niet dat mijn voorbeeld weer geldt voor elk kind. Ik begrijp ook heel goed dat er kinderen zijn die op sommige gebieden erg voor lopen. Elk kind is daarin anders. Dat hoeft dan natuurlijk niet negatief te zijn, maar daar kan je als kind en ouder alleen maar van genieten. Maar jij zei ergens terug het volgende: "Puur een snelle ontwikkeling lijkt me ten alle tijde een voordeel voor een kind." Met dat 'ten alle tijde' suggereer je dat hierin ook weer geen uitzonderingen zijn en dat men elke ontwikkelingsvoorsprong alleen maar als positief moet zien.
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Bericht  Flower_L zo 15 jul 2012 - 17:29

Tuinstoel schreef:Bij de Action zag ik houten legpuzzels liggen: maar twee euro.

Ga k daar kijken. Zag wel karton maar dat vind k niets.

Flower_L
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5580
Punten : 6653
Registratiedatum : 25-07-11

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 3 van 3 Vorige  1, 2, 3

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: