Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Wat is nou eigenlijk ''normaal'' (puzzels maken)

+20
RYW
Linda
Stuiterbal
Jazzlyn
Anouk
Océane
Annie24
loesje
Flip Fluitketel
Twellie
Tania
PiP
Coco
Mamsie
SarahKey
Lejow
Susan
Liadan
Barbabella
Pussycat
24 plaatsers

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Wat is nou eigenlijk ''normaal'' (puzzels maken) - Pagina 2 Empty Re: Wat is nou eigenlijk ''normaal'' (puzzels maken)

Bericht  Twellie wo 11 jul 2012 - 21:49

Ik vind het ook wel een beetje naar complimentjes vissen, maar iedereen vindt het toch leuk om te horen als haar kind duidelijk met iets voorloopt? Ik word daar in elk geval wel trots van.

Waar ik me hier wel eens aan stoor op het forum is als moeders aangeven dat hun kind enorm voorloopt op bepaalde gebieden en dat ze zich daar zorgen om maken Wat is nou eigenlijk ''normaal'' (puzzels maken) - Pagina 2 878948377 . Volgens mij is een snelle ontwikkeling alleen maar leuk, maar ik krijg dan de indruk dat iemand zich al wil indekken tegen dit soort -je-bent-aan-het-opscheppen-reacties.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat is nou eigenlijk ''normaal'' (puzzels maken) - Pagina 2 Empty Re: Wat is nou eigenlijk ''normaal'' (puzzels maken)

Bericht  Flip Fluitketel wo 11 jul 2012 - 21:52

z'on 32 puzzelstuk puzzel heb ik nog niet uitgeprobeerd. Maar denk dat nog wat te hoog gegrepen is. Ze kan wel zelf een puzzel van 6 puzzelstukken zelfstandig en in de juiste vakjes te leggen. Maar ze vind het ook leuk om deze door de hele woonkamer te gooien.
Flip Fluitketel
Flip Fluitketel
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2969
Punten : 3067
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Tania wo 11 jul 2012 - 21:54

Tuinstoel schreef:Ik vind het ook wel een beetje naar complimentjes vissen, maar iedereen vindt het toch leuk om te horen als haar kind duidelijk met iets voorloopt? Ik word daar in elk geval wel trots van.

Waar ik me hier wel eens aan stoor op het forum is als moeders aangeven dat hun kind enorm voorloopt op bepaalde gebieden en dat ze zich daar zorgen om maken Wat is nou eigenlijk ''normaal'' (puzzels maken) - Pagina 2 878948377 . Volgens mij is een snelle ontwikkeling alleen maar leuk, maar ik krijg dan de indruk dat iemand zich al wil indekken tegen dit soort -je-bent-aan-het-opscheppen-reacties.

Ik heb daar echt helemaal niks mee, zolang m'n kinderen geen ontwikkelingsachterstanden hebben zal het me echt een zorg zijn wanneer ze wat kunnen.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Twellie wo 11 jul 2012 - 21:58

Tania schreef:
Tuinstoel schreef:Ik vind het ook wel een beetje naar complimentjes vissen, maar iedereen vindt het toch leuk om te horen als haar kind duidelijk met iets voorloopt? Ik word daar in elk geval wel trots van.

Ik heb daar echt helemaal niks mee, zolang m'n kinderen geen ontwikkelingsachterstanden hebben zal het me echt een zorg zijn wanneer ze wat kunnen.

Maar als je zoon nou bijvoorbeeld al het hele alfabet kende of puzzels maakte van honderd stukjes dan zou je daar toch trots op zijn?
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Bericht  Pussycat wo 11 jul 2012 - 22:00

Annie Ik zag jouw dochter laatst op een glijbaan zelf de trap heel netjes opklimmen en afglijden. Die van gooit zich gewoon naar voren en hoopt maar dat ze er op komt Wat is nou eigenlijk ''normaal'' (puzzels maken) - Pagina 2 394967

Ik hoef ook echt geen complimentjes. Dat ik zelf trots ben en mijn vriend is voor mij meer dan genoeg.
Maar ik ben wel benieuwd naar leeftijdsgenootjes en vind het wel leuk om te vergelijken.

Mijn schoonouders zijn namelijk altijd enthousiast als ze iets nieuws kan en vinden het altijd super knap en denken altijd dat ze voor loopt haha. Dus dat is natuurlijk heel erg leuk, maar dat is niet zoals het is.

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Bericht  Tania wo 11 jul 2012 - 22:00

Tuinstoel schreef:
Tania schreef:

Maar als je zoon nou bijvoorbeeld al het hele alfabet kende of puzzels maakte van honderd stukjes dan zou je daar toch trots op zijn?

Ja natuurlijk ben ik trots als hij iets kan maar of hij die puzzel nou maakt als hij 2 is of als hij 6 is maakt me echt niks uit dan ben ik even trots op hem.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503

Bericht  Gast wo 11 jul 2012 - 22:02

Pussycat schreef:Annie Ik zag jouw dochter laatst op een glijbaan zelf de trap heel netjes opklimmen en afglijden. Die van gooit zich gewoon naar voren en hoopt maar dat ze er op komt Wat is nou eigenlijk ''normaal'' (puzzels maken) - Pagina 2 394967

Ik hoef ook echt geen complimentjes. Dat ik zelf trots ben en mijn vriend is voor mij meer dan genoeg.
Maar ik ben wel benieuwd naar leeftijdsgenootjes en vind het wel leuk om te vergelijken.

Mijn schoonouders zijn namelijk altijd enthousiast als ze iets nieuws kan en vinden het altijd super knap en denken altijd dat ze voor loopt haha. Dus dat is natuurlijk heel erg leuk, maar dat is niet zoals het is.

Ze klimt ook waar je vanaf glij zeg maar zo de glijbaan op Wat is nou eigenlijk ''normaal'' (puzzels maken) - Pagina 2 394967 :O (tja soms wel een heel gevaarlijk kind). Maar goed niet ieder kind is het zelfde en loopt bijv op andere dingen voor. Zo kan Y. sinds 1 week volledig los de trap op en de trap af, wel loopt er 1 van ons voor of achter, maar het schilt mij een hoop til werk zo!

Gast
Gast

Bericht  Pussycat wo 11 jul 2012 - 22:04

Wow dat is wel heel fijn anniej. Dat doet E echt nog niet. Wat is je tip? Wink Ja ze klimt er wel op met handen en voeten, maar eraf probeert ze net zoals mij te doen, maar ze kan niet bij de leuning Laughing Dus dan moet ik haar tillen, want dan zegt ze 1....2...en dan moet ik haar dus tillen.

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Bericht  Gast wo 11 jul 2012 - 22:06

Blijven oefenen hahahaha, eerst leerde we haar met haar billetjs naar beneden te gaan, maar ze ging al heel snel staan. De leuning hangt soms wel hoog en dat houd ze ons wel aan 1 handje vast zeg maar..

En ik denk dat we haar ook wel heel vrij hebben gelaten om zelf de trap elke x op en af te gaan, omdat het traphekje vaak open stond.. dus naar boven had ze zo onder de knie

Gast
Gast

Bericht  loesje wo 11 jul 2012 - 22:07

Mamsie schreef:
Razz_ schreef:Mijn kind kan nog helemaal geen puzzels leggen

Hier ook niet hoor, er mee gooien is veel leuker!!

+1
loesje
loesje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2485
Punten : 2932

Bericht  Annie24 wo 11 jul 2012 - 23:21

Y. komt tot 4 stukjes en dan is zijn geduld op Laughing Kan hem best een puzzel van 32 stukjes geven waarvan hij er 4 of 5 goed inlegt, maar daarna gaat hij wat anders doen.
Annie24
Annie24
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4225
Punten : 4676

Bericht  Océane wo 11 jul 2012 - 23:40

Nee dat kan S. nog niet, nog lang niet zelfs... Daar ligt haar interesse ook helemaal niet, zij zou de 32 stukjes van de puzzel in één van haar pannetjes gooien en ermee gaan 'koken/bakken' in haar speelgoedkeuken... Dus het is ook maar net waarin ze geïnteresseerd zijn natuurlijk.
Océane
Océane
Prater
Prater

Aantal berichten : 825
Punten : 891

Bericht  Anouk wo 11 jul 2012 - 23:49

Onze dochter 2jaar en 1maand is gek op puzzelen en kan van die houten nopjes puzzels maken. Wij bieden een puzzel met 30 stukjes aan en na 20 stukjes ofzo is ze afgeleid en gaat wat anders doen na een half uurtje boekjes lezen maakt ze dan de rest van de puzzel af. Een legpuzzel bieden wij aan van vier stukjes en dat lukt haar goed. Wij hebben in totaal een stuk of 8 puzzels, dus het is natuurlijk wel zo dat ze de puzzels goed kent. Waarschijnlijk gaat een voor haar nieuwe puzzel minder makkelijk. Maar onze dochter puzzelt elke dag wel minimaal een uur in totaal. Verder dan 4 stukjes in een legpuzzel gaan we nog niet. Heb ff opgezocht wat "normaal" is.

Onderstaand treft u een kort overzichtje aan met de richtlijnen voor het aantal puzzelstukjes en de soorten puzzels per leeftijd van de kinderen. Ik merk hierbij op dat er natuurlijk altijd kinderen zijn die bijvoorbeeld puzzels met meer stukjes aankunnen. De opgegeven grootte van de puzzels is een richtlijn.

Kinderen tot 2 jaar:

voor deze kinderen moet je denken aan bijvoorbeeld een vormenstoof. Een vormenstoof is eigenlijk het eerste beginsel van het puzzelen.

Kinderen van 2 tot 4 jaar:

de algemene richtlijn voor deze kinderen is dat de puzzel niet meer dan 35 stukjes mag bevatten. Je kunt beginnen bij 2 of 3 jarigen met de houten nopjespuzzels. Als je kind eenmaal in staat is om een nopjespuzzel goed en redelijk snel te maken, kun je gaan beginnen met een vloerpuzzel met grote stukken. Wat ook heel leuk is om te geven is bijvoorbeeld een puzzel met boerderijdieren die dan per dier uit bijvoorbeeld 4 of 5 stukken bestaat. Daarnaast zijn er ook veel puzzeldozen te koop met bijvoorbeeld 4 verschillende puzzels erin: 1 puzzel van 4 stukken, 1 puzzel van 6 stukken, 1 puzzel van 9 stukken en 1 puzzel van 12 stukken. Zo wordt de moeilijkheidsgraad langzaam opgebouwd.

Kinderen van 5 tot en met 7 jaar:

de meeste kinderen van deze leeftijd kunnen puzzels maken van rond de 100 stukjes. Is uw kind een meer geoefende puzzelaar dan kunt u natuurlijk ook puzzels geven met meer stukjes. Zo zijn er leuke puzzels te koop van diverse Disney afbeeldingen, zoals Cars, Bambi, Peter Pan etc.

Kinderen van 7 tot en met 9 jaar:

kinderen in deze leeftijdscategorie kunnen gewone puzzels maken, maar ook een puzzelbal is een leuk idee. Kinderen van deze leeftijd kunnen ook 3D puzzels maken. Puzzels met ongeveer 200 stukjes moeten geen problemen meer opleveren. Heeft uw kind echter altijd veel gepuzzeld, dan moet u niet raar opkijken als uw kind van 9 jaar ook rustig een puzzel met 500 stukjes kan maken.

Kinderen vanaf 10 jaar:

de meeste kinderen van deze leeftijd houden van puzzels in grootte van zo rond de 500 tot 1000 stukjes. Het gaat niet alleen om het puzzelen zelf, maar men moet natuurlijk ook het geduld kunnen opbrengen om al deze stukjes neer te leggen.

Kinderen vanaf 12 jaar:

kinderen vanaf deze leeftijd kunnen puzzels maken van 1000 stukjes en meer

Anouk
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 14
Punten : 18
Registratiedatum : 11-07-12

Bericht  Jazzlyn wo 11 jul 2012 - 23:54

Mamsie schreef:

+1 echt geen geduld voor een puzzel
Jazzlyn
Jazzlyn
Prater
Prater

Aantal berichten : 1317
Punten : 1579
Registratiedatum : 05-06-11

Bericht  Liadan wo 11 jul 2012 - 23:59

Pussycat schreef:Annie Ik zag jouw dochter laatst op een glijbaan zelf de trap heel netjes opklimmen en afglijden. Die van gooit zich gewoon naar voren en hoopt maar dat ze er op komt Wat is nou eigenlijk ''normaal'' (puzzels maken) - Pagina 2 394967

Dit snap ik wel en ik vind het zelf ook leuk om verschillen tussen kinderen te zien (vooral tussen mijn eigen kinderen smile ).

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347

Bericht  Gast do 12 jul 2012 - 8:04

H. vond puzzelen al heel snel leuk.
Met haar eerste verjaardag kreeg ze haar eerste 2 knopjes puzzels en die kon ze vrij snel maken.
Dat waren puzzels met 8-10 stukjes.

Daarna kreeg ze er nog een paar met 8-10 stukjes maar daar was ze vrij snel op uitgekeken.
Ik heb toen een grote puzzel gekocht met 18 stukjes en een puzzel met cijfers.
Ze leest nu eerst het cijfer op wat ze pakt en legt `m dan in hety goede hokje.

Ze maakt ook een blokpuzzel. Ik weet eigenlijk niet hoe je die noemt?
Ze heeft er 1 van Woezel en Pip, het zijn vierkantjes met op elke kant een ander deel van de puzzel.
Ze maakt nog niet alle plaatjes maar 2 of 3 kan ze er leggen. Volgens mij kijkt ze naar de gekleurde lijntjes die op de blokjes staan.

Gast
Gast

Bericht  Stuiterbal do 12 jul 2012 - 8:22

Mamsie schreef:

Nee hard mee op de tafel slaan Yes Yes Yes
Stuiterbal
Stuiterbal
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2942
Punten : 3259
Registratiedatum : 14-12-11

Bericht  Linda do 12 jul 2012 - 8:22

Ik heb niet eens puzzels in huis. Toch maar eens aanschaffen dan. Hoewel ik het idee heb dat ze daar geen geduld voor heeft..

Ik kan het me overigens wel voorstellen dat je zo'n topic opent. Ik zou ook echt niet weten wat normaal is bij zo iets. Waarom zou je dan naar complimentjes moeten vissen? Complimenten zijn leuk, maar heus niet noodzakelijk om te horen.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577

Bericht  RYW do 12 jul 2012 - 9:57

Tuinstoel schreef:

Hier voel ik me wel een beetje door aangesproken. Met mijn oudste zoon is het goed te bolwerken, maar mijn jongste zoon heeft een vrij extreme ontwikkelingsvoorsprong, en daardoor vindt hij weinig aansluiting bij kindjes van zijn eigen leeftijd. Oudere kinderen heeft hij meer mee, maar die zitten vaak niet op zo'n jochie van nog maar 4 te wachten. Hij loopt daardoor echt een beetje met zijn ziel onder zijn arm en heeft moeite met aansluiting vinden, waarvoor we binnenkort naar de orthopedagoog gaan. Het is niet alleen maar leuk, hij zal een goede begeleiding nodig hebben om dit in goede banen te leiden.

Jammer dat je die indruk er wel van hebt, en ik hoop dat je van me wil aannemen dat het heus niet altijd een walk in the park is.
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076

Bericht  Printje do 12 jul 2012 - 9:59

+1 en veel geloof ik ook niet helemaal, er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk maar soms lijkt het alsof er hier alleen maar zeer intelligente kids zitten.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058

Bericht  Gast do 12 jul 2012 - 10:01

Ik voel me door dat laatste ook aangesproken. Onze zoon loopt ook erg voor op leeftijdsgenoten met bepaalde vaardigheden, ik heb daar laatst ook een topic over geopend omdat het vermoeden bestaat dat hij hoogbegaafd is, dus misschien heb je het daarover. En ik maak me daar oprecht zorgen over, omdat ik merk dat hij tegen dingen aanloopt in contact met sommige leeftijdsgenoten omdat hij anders denkt, en dat hij zichzelf vaak in de weg zit hierdoor. Ik ben natuurlijk trots op alles wat hij kan, en net zo goed op alles wat de andere twee kunnen, maar ik zie de impact nu al, laat staan als hij groter is en steeds meer uitdaging nodig gaat hebben.

Gast
Gast

Bericht  RYW do 12 jul 2012 - 10:05

Arden schreef:

Ik voel me door dat laatste ook aangesproken. Onze zoon loopt ook erg voor op leeftijdsgenoten met bepaalde vaardigheden, ik heb daar laatst ook een topic over geopend omdat het vermoeden bestaat dat hij hoogbegaafd is, dus misschien heb je het daarover. En ik maak me daar oprecht zorgen over, omdat ik merk dat hij tegen dingen aanloopt in contact met sommige leeftijdsgenoten omdat hij anders denkt, en dat hij zichzelf vaak in de weg zit hierdoor. Ik ben natuurlijk trots op alles wat hij kan, en net zo goed op alles wat de andere twee kunnen, maar ik zie de impact nu al, laat staan als hij groter is en steeds meer uitdaging nodig gaat hebben.

Ik heb precies dezelfde ervaring (en volgens mij schelen onze zoons ook niet veel), en ik vind het erg jammer om te lezen dat het kennelijk niet altijd serieus genomen wordt. In mijn geval is nota bene de school met de vermoedens gekomen, het kwam niet eens uit mij omdat ik niet 'zo'n moeder' wil zijn die graag wil dat haar kind bijzonder is.

Het is wel degelijk iets om zorgen om te hebben, want het mainstream onderwijs is er niet op ingericht en die kinders kunnen erg met zichzelf in de knoop zitten daardoor, en dat mag net zo serieus genomen worden als andere problemen omtrent kinderen.
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076

Bericht  Lejow do 12 jul 2012 - 10:08

Tuinstoel een snelle ontwikkeling is echt niet alleen maar leuk.
Zeker niet als er over hoogbegaafdheid wordt gesproken. Hoogbegaafdheid is zoveel meer dan alleen maar slim zijn. Kindjes die HB zijn lopen vaak tegen van alles en nog wat aan. Zeker op sociaal gebied.
Ze zijn te slim voor leeftijdsgenootjes, dus daar klikt het niet mee. En in sociaal gedrag weer te jong voor leerniveaugenootjes.
Het klikt dus vaak nergens mee.
Kinderen die echt HB zijn komen dan ook best vaak in de knoop met zichzelf.
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659

Bericht  Lejow do 12 jul 2012 - 10:10

*edit*
En wat RYW ook zegt, in het onderwijs zijn niet altijd de middelen om die kinderen het juiste te kunnen aanbieden. Gelukkig beschikken steeds meer scholen over zogenoemde plusklassen. Waar de (behoorlijk) slimme kinderen een/meerdere keren per week, uit de klas gehaald worden om met moeilijkere lesstof aan de gang te gaan.
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659

Bericht  Twellie do 12 jul 2012 - 10:40

Ik had niet over de situatie van RYW of Arden, dan is er namelijk ook een keerzijde. Ik las even geleden een aantal reacties in zin van: 'Mijn kind kan zo goed puzzelen / lezen / leren / whatever en dat maakt me bang.' Daar kan ik dan even met mijn verstand niet bij omdat dat alleen maar positief is. Puur een snelle ontwikkeling lijkt me ten alle tijde een voordeel voor een kind. Pas als een kind het op andere gebieden moeilijk heeft, snap ik het nadeel.

Maar in het vervolg reageer ik dan wel gelijk en niet achteraf, dan is het ook duidelijker wat ik bedoel Wat is nou eigenlijk ''normaal'' (puzzels maken) - Pagina 2 561177 .
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: