Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

parkeerbeleid school/kdv

+5
Susan
Slakje
Bruintje Beer
Mamsie
Darius
9 plaatsers

Ga naar beneden

parkeerbeleid school/kdv Empty parkeerbeleid school/kdv

Bericht  Darius di 10 jul 2012 - 20:14

Ik zit in de oudercommissie van het kdv en tijdens de laatste vergadering is daar het parkeerbeleid aan de orde gekomen. Een bron van ergernis voor velen.

Situatieschets:
De school met meteen daar tegenover (apart gebouw) het kdv liggen in een nieuwbouwwijk, aan een doodlopende straat. Daarbij is wat parkeergelegenheid. Ouders met kinderen op het kdv mogen altijd parkeren op de parkeerplaats bij de school/kdv. Een stuk verderop ligt een voetbalvereniging met daarbij ook een parkeerplaats waar ouders mogen parkeren. Nadeel is dat je nog wel een stuk moet lopen voordat je bij school bent.

Irritaties:
ouders van school parkeren nu gewoon wel bij school, terwijl ze dat eigenlijk niet mogen. Dit heeft al tot flinke ruzies geleid. Ouders irriteren zich dat ze nu een eind moeten lopen van de parkeerplaats bij het voetbalveld naar school. Verder is er nu aan de zijkant van de school (waar de fietsroute is) een soort 'alternatief' parkeerplekje bedacht. Omwonenden hebben daar nu ook geklaagd over de hoeveelheid auto's.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik gewoon wat pissig werd tijdens de vergadering. Kom op, je kinderen zijn niet van suiker, die kunnen toch best op de fiets. En ja, ook als het regent. Daar heb je een regenpak voor. Voor de meeste kinderen is het maar 5 minuutjes fietsen. Aan de andere kant, een moeder vertelde me dat ze tot 14 uur werkt, en dan precies om 14:30 uur haar kind op kan halen op school met de auto. Als ze eerst haar auto thuis moet parkeren en dan met de fiets haar kind op moet halen, is ze een kwartier verder. Is ook niet handig.

Hoe is het parkeerbeleid bij jullie op school of kdv geregeld? Ik maak op veel scholen mee dat het heel normaal is dat kinderen die binnen een straal van 2 km van school wonen, alleen op de fiets mogen komen.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

parkeerbeleid school/kdv Empty Re: parkeerbeleid school/kdv

Bericht  Gast di 10 jul 2012 - 20:18

Ik vind dat van die onderwerpen waar ik me slechts met moeite pissig over zou kunnen maken. Ieder heeft zo zijn eigen beweegredenen voor zijn/haar handelen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

parkeerbeleid school/kdv Empty Re: parkeerbeleid school/kdv

Bericht  Darius di 10 jul 2012 - 20:23

Ja, dat is waar. 'Pick your battles'.

Maar het verkeer en het parkeren is gewoon ronduit onveilig om 08:30 uur. Er moet gewoon iets veranderen. En ja, dan kan ik me ook irriteren aan mensen die gewoon ALTIJD hun auto wel bij de school parkeren, terwijl ze dat eigenlijk niet mogen, volgens de schoolregels.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

parkeerbeleid school/kdv Empty Re: parkeerbeleid school/kdv

Bericht  Darius di 10 jul 2012 - 20:24

Maar goed, ik weet zeker dat hier ook moeders zijn wiens kind midden in het centrum of in een drukke straat op het kdv of op school zitten. Brengen zij hun kind dan wel met de auto?
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

parkeerbeleid school/kdv Empty Re: parkeerbeleid school/kdv

Bericht  Gast di 10 jul 2012 - 20:25

Tja aan de ene kant snap ik het wel hoor, ik vind niet dat jullie de ouders min of meer kunnen 'verplichten' om hun kinderen met de fiets te brengen. Maar aan de andere kant als ze dan de keuze maken om hun kinderen met de auto te brengen en deze moet wat verder weg geparkeerd worden tja dan moete ze ook niet zeuren. Misschien eens een keer rond schooltijd de politie opbellen? En deze boetes laten schrijven, misschien wel heel extreem maar misschien wel de enige maatregel voor de ouders zodat ze de volgende keer parkeren waar het wel mag.

Hier gaat bijna iedereen te voet of met de fiets naar school. De enkele die met de auto gebracht/gehaald worden parkeren op het nabijgelegen pleintje. Het parkeren daar is alleen met parkeerschijf en het is al een aantal keer voorkomen dat de politie net tijdens de haal/brengtijden kwam controleren of iedereen zijn parkeerschijf had liggen (en zo weer lekker veel boetes uit kunnen schrijven). Naast de school ligt hier het dorpshuis en daar zijn ook enkele parkeerplekken en voor school denk ik een stuk of 3, maar heb nog nooit ouders hier horen klagen over het parkeren (alleen dus over die boetes)

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

parkeerbeleid school/kdv Empty Re: parkeerbeleid school/kdv

Bericht  Darius di 10 jul 2012 - 20:33

De school en het kdv hebben nu parkeerregels opgesteld, maar officieel mag je dus wel parkeren bij de school. Het is echter zo verschrikkelijk druk en daardoor ook onveilig, dat de school nu in overleg is met de gemeente en met de politie om hier gewoon een officieel parkeerverbod te plaatsen, met als gevolg dat er boetes uitgedeeld kunnen worden.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

parkeerbeleid school/kdv Empty Re: parkeerbeleid school/kdv

Bericht  Darius di 10 jul 2012 - 20:34

Een vriendin van mij werkt op een BSO in het centrum van een stad. Daar staat gewoon een hek om het parkeergebied heen. Alleen mensen met een pasje kunnen de poort openen. Ik denk dat we daar gewoon naar toe gaan werken.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

parkeerbeleid school/kdv Empty Re: parkeerbeleid school/kdv

Bericht  Mamsie di 10 jul 2012 - 21:12

Bij ons wordt er in de wijk geparkeerd. Het is dus op de spits kwartiertjes druk in de wijk. Veel mensen komen idd met de fiets en lopend. Hier mogen ze ook niet voor de school parkeren en zeker niet omdat het een doorgaande weg is. Wij hebben op 2 punten klaarovers staan. En idd er worden regelmatig boetes geschreven voor mensen die toch bij school op de stoep parkeren. Ik vind dat de ouders best met de auto mogen komen maar dan maar een stukje verder wegZetten en een plu meenemen.
De veiligheid staat voorop!
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

parkeerbeleid school/kdv Empty Re: parkeerbeleid school/kdv

Bericht  Bruintje Beer di 10 jul 2012 - 21:19

Bij de school waar wij ze w.s. naartoe brengen is er een parkeerverbod van tijdens het halen en brengen. Staat ook midden in een woonwijk. Er is sowieso weinig parkeermogelijkheden. Dus er komen er al heel veel met de fiets.

Ik vind het wel een goed plan omdat de veiligheid voorop staat.
Maar ik vindt dat ze niet kunnen verplichten om met de fiets of lopend te komen.
Bruintje Beer
Bruintje Beer
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2864
Punten : 2925
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

parkeerbeleid school/kdv Empty Re: parkeerbeleid school/kdv

Bericht  Slakje di 10 jul 2012 - 21:23

Wij ons is er niet eens parkeergelegenheid bij de school/creche. Wel 6 parkeerplaatsen voor gehandicapten. Nu zetten de ouders zich altijd vlak voor de ingang van de creche waardoor ik niet binnengeraak en moet wachten tot die ouder terug is. Zo heb ik al veel ouders afgesnauwd. Moet soms wel een kwartier wachten.
Slakje
Slakje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3355
Punten : 3671
Registratiedatum : 10-03-12
Woonplaats : Mechelen

Terug naar boven Ga naar beneden

parkeerbeleid school/kdv Empty Re: parkeerbeleid school/kdv

Bericht  Susan di 10 jul 2012 - 21:28

Waar Ezra zit is een vrij ruime parkeerplaats voor werknemers en ouders, het is wel verboden om te parkeren op de plaatsen waar de taxi's staan en daar houden de mensen zich wel aan.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

parkeerbeleid school/kdv Empty Re: parkeerbeleid school/kdv

Bericht  studiebol di 10 jul 2012 - 21:28

Ik snap het wel, heb er nog geen ervaring mee, maar kan me er wel iets bij voorstellen.

Ik heb een jaar of 7 bij een school gewoond. Het was vreselijk, om half 9, 12 uur 1 uur en kwart over 3 was het daar chaos, overal stonden auto's, het was ook echt gevaarlijk. Maar ik irriteerde me ook, het was soms zo gek dat ik mijn eigen huis niet eens uit kon omdat er gewoon overal auto's stonden. Dus ik kan me ook wel voorstellen dat buurt bewoners klagen.

Ik vind het dus wel goed ivm de veiligheid dat er een beleid in komt. En ik vind dat de school of het kdv er dan ook naar moet streven dit beleid uit te voeren en indien nodig mensen erop aan spreken dat ze ergens parkeren wat niet mag.

Aanvulling, ik vind wel dat je mensen niet kan verplichten om op de fiets te komen want het kan ook gewoon voor sommige mensen niet haalbaar zijn omdat dat te doen. Maar dan vind ik idd wel dat je niet moet zeuren als je dan iets verder op de auto neer moet zetten.
studiebol
studiebol
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6711
Punten : 7425
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

parkeerbeleid school/kdv Empty Re: parkeerbeleid school/kdv

Bericht  PapillonRose di 10 jul 2012 - 21:30

Darius schreef:Maar goed, ik weet zeker dat hier ook moeders zijn wiens kind midden in het centrum of in een drukke straat op het kdv of op school zitten. Brengen zij hun kind dan wel met de auto?
Nu op het kdv parkeerplek genoeg op eigen terrein, ideaal. Alleen de basisschool waar ik A. naartoe hoop te doen zit in een redelijk drukke wijk met weinig parkeerplek. Toch zal ik met de auto gaan, omdat fietsen echt een eind is voor ons. Het probleem is bij deze school dat er aardig wat kinderen van wat verder uit de buurt komen voor deze school. Alleen het moet wel veilig blijven vind ik. Persoonlijk zou ik het dan ook geen enkel probleem vinden wat verder weg te parkeren, een stukje lopen krijg je niks van! En de veiligheid van de kinderen moet voorop staan!

Wat trouwens idioot was bij mijn oude basisschool dat je juist niet met de fiets mocht komen als je binnen 2km woonde, anders konden ze de fietsen niet kwijt. Gelukkig gingen de meesten gewoon lopen dan (ik ook), alleen met slecht weer ging juist die grote groep mensen die vlakbij woonde massaal met de auto. Zo onhandig geregeld!
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Woonplaats : regio Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

parkeerbeleid school/kdv Empty Re: parkeerbeleid school/kdv

Bericht  PiP di 10 jul 2012 - 21:34

Ik ken niet anders dan dat wij altijd lopend naar school gingen en later op de fiets toen 2 scholen gingen fuseren en we wat verderop moesten.
Kan me ook niet herinneren dat er standaard kinderen met de auto gebracht werden, moet wel zeggen dat iedereen wel gewoon uit de wijk kwam op wat uit het buitengebied na. Die kwamen op de fiets op bijzondere weersomstandigheden na.
Ik breng nu F wel weg met de auto (soms met mooi weer op de fiets), maar bij ons kdv zit op een industrieterein en het is niet maar 2 km fietsen.

Een regel qua max km afstand zou ik wel redelijk vinden, dat was er bij mij op het vmbo ook betreft het overblijven. Een bepaald gebied moest gewoon naar huis voor een broodje, de anderen mochten wel op school eten.

PiP
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4010
Punten : 4499
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

parkeerbeleid school/kdv Empty Re: parkeerbeleid school/kdv

Bericht  Susan di 10 jul 2012 - 21:38

Ik vind niet dat de school kan bepalen wie er met de auto of met de fiets mag komen. Ze zouden wel kunnen invoeren dat alleen ouders die buiten de kilometergrens wonen vlakbij school mogen parkeren, maar dan moeten er wel uitzonderingen mogelijk zijn, mensen kunnen ook een andere reden hebben om met de auto te moeten.

Alle andere mensen kunnen er dan nog voor kiezen om verder te parkeren of om hun kind alleen maar af te zetten als het kind groot genoeg is om zelf naar binnen te gaan. Mensen vertellen of ze wel of niet mogen autorijden of fietsen gaat mij iets te ver.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

parkeerbeleid school/kdv Empty Re: parkeerbeleid school/kdv

Bericht  smurfie di 10 jul 2012 - 23:29

ik werk zelf op een kdv dat bij een school in het gebouw zit.

Het pand staat midden in een woonwijk en wij hebben een aantal "blauwe" parkeer vakken waar ouders max. 20 minuten kunnen parkeren. Personeel wordt verzocht om wat verderop te parkeren zodat er plek is voor de ouders. Aan de andere kant van de school zit een kiss and ride plek waar kinderen afgezet kunnen worden.

Over het algemeen valt de overlast bij ons dus erg mee, alleen als het slecht weer is (vandaag dus) is het mega druk en daarmee ook gevaarlijk door alle auto's.
smurfie
smurfie
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 288
Punten : 353
Registratiedatum : 26-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

parkeerbeleid school/kdv Empty Re: parkeerbeleid school/kdv

Bericht  Gast wo 11 jul 2012 - 1:25

Mijn zoon zit op dezelfde basisschool als ik vroeger en ik weet nog dat wij niet op de fiets mochten komen, alleen kinderen die wat verder weg woonden en dat was maar een enkeling. Inmiddels komen er heel veel kinderen op de fiets dus ze zullen dat beleid niet meer hebben. Slaat ook eigenlijk nergens op, wat voor last hebben zij nou van die fietsen. Over auto's zeggen ze niks maar ze hebben ook geen parkeergelegenheid bij de school, dus je moet sowieso een eindje verderop parkeren.
Het kdv is op een hele andere locatie en daar hebben ze gewoon een ruime parkeerplaats. Wel is er aan die parkeerplaats een fietspad waar fietsers voorrang hebben, en daar is het rond het spitsuur nog wel eens gevaarlijk. De laatste week dat mijn zoontje daar zat werd er een fietser aangereden voor de ogen van mijn kinderen pale dat is goed afgelopen maar heeft wel zware indruk gemaakt op ze.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

parkeerbeleid school/kdv Empty Re: parkeerbeleid school/kdv

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum