Vanaf welke leeftijd geen middagslaapje meer?
+10
Mida4you
moepie
Liadan
Flemy
Thunder
xxjojootjexx
maiadebij
Bruintje Beer
Susan
LotteK
14 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Vanaf welke leeftijd geen middagslaapje meer?
Ik twijfel namelijk over het middagslaapje van mijn dochter. Sinds ongeveer 2 weken gaat ze zowel 's middags als 's avonds erg moeilijk slapen. Het kan 's middags wel anderhalf uur duren voordat ze in slaap is gevallen. Soms gaat ze onder protest naar bed, soms niet, maar hoe dan ook ligt ze ruim een uur te kletsen in haar bed. En op hetzelfde moment begon ze ook 's avonds slechter te slapen, vaker huilen bij het naar bed gaan. We gaan nu elke avond zo'n 5 keer naar boven om haar te troosten. Uiteindelijk valt ze dan in slaap.
Nu vraag ik mij dus af, is ze ons aan het testen en heeft ze door dat wij komen als ze roept of huilt. Of is ze gewoon 's middags niet meer moe, waardoor het lang duurt voordat ze inslaapt, maar doordat ze dan 's middags slaapt is ze dan 's avonds misschien ook weer minder moe, waardoor we dan hetzelfde hebben. Maar ze lijkt me nog zo jong om geen middagslaapje meer te doen.
Of zou ze misschien de spanning voelen van het krijgen van een broertje?
We vinden het nu moeilijk om te bepalen wat we er mee moeten doen. Ze ligt nu bijvoorbeeld al sinds half 2 in bed, maar slaapt nog steeds niet. Mocht ze nog in slaap vallen, wordt het natuurlijk erg laat, voor ze weer wakker is. Maar ik vermoed dat ze vandaag helemaal niet gaat slapen.... (net als gisteren).
Wat denken jullie? Vanaf welke leeftijd deden jullie kinderen geen middagslaapje meer? En hoe merkte je dat ze daar geen behoefte meer aan hadden?
Nu vraag ik mij dus af, is ze ons aan het testen en heeft ze door dat wij komen als ze roept of huilt. Of is ze gewoon 's middags niet meer moe, waardoor het lang duurt voordat ze inslaapt, maar doordat ze dan 's middags slaapt is ze dan 's avonds misschien ook weer minder moe, waardoor we dan hetzelfde hebben. Maar ze lijkt me nog zo jong om geen middagslaapje meer te doen.
Of zou ze misschien de spanning voelen van het krijgen van een broertje?
We vinden het nu moeilijk om te bepalen wat we er mee moeten doen. Ze ligt nu bijvoorbeeld al sinds half 2 in bed, maar slaapt nog steeds niet. Mocht ze nog in slaap vallen, wordt het natuurlijk erg laat, voor ze weer wakker is. Maar ik vermoed dat ze vandaag helemaal niet gaat slapen.... (net als gisteren).
Wat denken jullie? Vanaf welke leeftijd deden jullie kinderen geen middagslaapje meer? En hoe merkte je dat ze daar geen behoefte meer aan hadden?
LotteK- Fluisteraar
- Aantal berichten : 242
Punten : 252
Registratiedatum : 18-11-10
Re: Vanaf welke leeftijd geen middagslaapje meer?
Dat verschilt toch per kind? Ezra is drie jaar en drie maanden en slaapt nog steeds tussen de middag.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Susan schreef:Dat verschilt toch per kind? Ezra is drie jaar en drie maanden en slaapt nog steeds tussen de middag.
Ja dat snap ik, maar ik was gewoon benieuwd naar jullie ervaringen. De weinige kindjes die ik om mij heen heb bij familie en vrienden, hebben ook allemaal nog lang een middagslaapje gedaan of doen deze nog steeds.
Daarom vroeg ik mij af hoe oud andere kindjes zijn en hoe je gemerkt hebt dat ze er niet meer aan toe waren. Omdat ik eigenlijk elke middag wel het idee heb dat ze erg moe is, kan ik mij bijna niet voorstellen dat ze geen behoefte meer heeft aan het slaapje.
LotteK- Fluisteraar
Kun je het niet gewoon uit proberen? Kijken hoe het gaat als ze helemaal niet meer slaapt tussen de middag, dan ben je er gauw genoeg achter of ze nog een slaapje nodig heeft of niet.
Gast- Gast
S. is hier ook lang wakker voordat ze in slaap valt. Zowel s'middags als sávonds. S'avonds gaat ze sowieso niet vroeg naar bed. rond 8u ligt ze er meestal in. En tegenwoordig is vaak ook s'middags nog een uurtje wakker. Maar ik leg haar haar er gewoon in en vaak slaapt ze daarna nog 2 uurtjes. Maar ik vind haar nog veels te jong om geen middagsslaapje te doen. En voor mij is het ook wel lekker vooraal straks als de andere kleine er is.
Maar is per kind verschillend
Maar is per kind verschillend
Bruintje Beer- Kletskop
- Aantal berichten : 2864
Punten : 2925
Quinten slaapt nog maar heel zelden 's middags. Toch leg ik hem elke middag nog op bed. Hij gaat dan vaak wat spelen of kletsen en krijgt zo toch weinig prikkels en ik heb ook nog even rust.
Gast- Gast
@Dromertje, ja denk dat ik dat morgen eens probeer. Maar doordat ik nu hoogzwanger ben, is het wel lekker om even 2 uurtjes niks te hoeven.
@Bruintje Beer, het leek mij inderdaad ook erg fijn dat S. nog 's middags naar bed zou gaan na de bevalling. Maar ook nu vind ik het erg fijn, dat ik even 2 uurtjes niks hoef. En ik vind haar ook nog redelijk jong, vooral dus als ik naar de kindjes in mijn omgeving kijk.
@Bruintje Beer, het leek mij inderdaad ook erg fijn dat S. nog 's middags naar bed zou gaan na de bevalling. Maar ook nu vind ik het erg fijn, dat ik even 2 uurtjes niks hoef. En ik vind haar ook nog redelijk jong, vooral dus als ik naar de kindjes in mijn omgeving kijk.
LotteK- Fluisteraar
Onze oudste was ineens van de ene op de andere dag van het middagslaapje af, zo sliep ze 3 uur achter elkaar, en ineens wilde ze niet meer. Dat was toen ze bijna 3 was ineens over. Ik wilde juist gaan afbouwen, maar dat was dus niet nodig.
Ik zou het gewoon een keer uitproberen, je merkt snel genoeg of ze het niet meer nodig heeft. Al lijkt het me voor jezelf straks ook wel lekker als ze nog wel een middagslaapje doet, dus als het even kan, zou ik toch proberen het vol te houden. Als ze niet echt huilt maar gewoon ligt te kletsen rust ze ook wel uit.
Ik zou het gewoon een keer uitproberen, je merkt snel genoeg of ze het niet meer nodig heeft. Al lijkt het me voor jezelf straks ook wel lekker als ze nog wel een middagslaapje doet, dus als het even kan, zou ik toch proberen het vol te houden. Als ze niet echt huilt maar gewoon ligt te kletsen rust ze ook wel uit.
Gast- Gast
N heeft eerste tijdje gehad dat hij af en toe een dagje niet wilde. Maar dan sliep hij de andere dagen wel weer ruim 2 uur. Maar nu is het middagslaapje er sinds een week of 3 echt uit.
In bed leggen heeft bij ons dan geen enkele zin. Want N is of moe en gaat slapen of is niet moe (vind hij zelf) en schreeuwt net zolang tot ik hem eruit haal.
De hele dag wakker is wel lang voor hem, hij is namelijk 6 uur al wakker smorgens, dus het einde van de dag is soms niet zo gezellig. Als we gaan wandelen of met de auto weg dan valt hij wel altijd in slaap.
Ik ben blij dat ik de eerste 4 maanden nog heb kunnen genieten van zijn slaapje, anders had ik het wel zwaar gevonden hoor!
In bed leggen heeft bij ons dan geen enkele zin. Want N is of moe en gaat slapen of is niet moe (vind hij zelf) en schreeuwt net zolang tot ik hem eruit haal.
De hele dag wakker is wel lang voor hem, hij is namelijk 6 uur al wakker smorgens, dus het einde van de dag is soms niet zo gezellig. Als we gaan wandelen of met de auto weg dan valt hij wel altijd in slaap.
Ik ben blij dat ik de eerste 4 maanden nog heb kunnen genieten van zijn slaapje, anders had ik het wel zwaar gevonden hoor!
maiadebij- Kletskop
- Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10
Onze oudste was 1,5 toen hij niet meer sliep. Hij ging gewoon niet meer slapen en deed het daar goed op. Heeeeeeel af en toe slaapt hij nog wel eens als hij de nacht ervoor bijv slecht heeft geslapen.
Gast- Gast
Ik hoop dat mijn dochter 's middags nog heeeeeeeeel lang zal slapen, ik ben erg gehecht aan mijn "vrije uurtjes" als ze in bed ligt, haha.
Gast- Gast
Kirsten heeft een hele poos gehad dat ze niet meer wilde slapen 's middags.. ook rond de leeftijd van jouw dochter.
Nu slaapt ze inmiddels weer zo goed als elke middag. Zeker 5 van de 7 middagen dat ze wel slaapt.
Mijn broertje heeft 's middags geslapen tot zijn 6e.. Hij zat natuurlijk al wel op de basisschool toen hij 4 en 5 was, alleen hield mijn moeder hem toen vaak nog thuis als hij echt moe was.. Hij moest sowieso alleen op dinsdag en donderdag middag naar school.
Nu slaapt ze inmiddels weer zo goed als elke middag. Zeker 5 van de 7 middagen dat ze wel slaapt.
Mijn broertje heeft 's middags geslapen tot zijn 6e.. Hij zat natuurlijk al wel op de basisschool toen hij 4 en 5 was, alleen hield mijn moeder hem toen vaak nog thuis als hij echt moe was.. Hij moest sowieso alleen op dinsdag en donderdag middag naar school.
xxjojootjexx- Kletskop
- Aantal berichten : 2298
Punten : 2387
xxjojootjexx schreef:Kirsten heeft een hele poos gehad dat ze niet meer wilde slapen 's middags.. ook rond de leeftijd van jouw dochter.
Dat geeft hoop! Wie weet gaat N binnenkort ook weer slapen tussen de middag
maiadebij- Kletskop
- Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Ik duim voor je! haha.. Kirsten heeft zeker 3 maanden 's middags niet willen slapen.. En zo ineens wel weer.. We bleven haar er gewoon inleggen elke keer.. Als ze nu 2 dagen achter elkaar niet slaapt 's middags is ze ook meteen stront chagie..maiadebij schreef:xxjojootjexx schreef:Kirsten heeft een hele poos gehad dat ze niet meer wilde slapen 's middags.. ook rond de leeftijd van jouw dochter.
Dat geeft hoop! Wie weet gaat N binnenkort ook weer slapen tussen de middag
xxjojootjexx- Kletskop
- Aantal berichten : 2298
Punten : 2387
Tygo was 2,5 jaar toen hij niet meer sliep tussen de middag. Jens slaapt 9 van de 10 keer nog 3 uur 's middags. Maar hij kan gerust zonder middagslaapje als het 'moet'.
Gast- Gast
De oudste was een jaar of 3 toen het middagslaapje eraf ging, de jongste slaapt nog wel elke middag.
Thunder- Kletskop
- Aantal berichten : 2924
Punten : 3096
Hier is Dylan 3 1/5 jaar en slaapt nog steeds elke middag. De tijd wordt wel korter, ligt nu een klein uurtje. Dit net genoeg om weer opgeladen te zijn voor de rest van de dag
Gast- Gast
De oudste slaapt hier nog elke middag gelukkig. Ze heeft weleens een bui dat ze niet gaat slapen en het is bijna standaard (al maanden) dat ze eerst nog een uur ligt te zingen en spelen in bed. Maar uiteindelijk slaapt ze altijd wel en dan 2 uur.
Flemy- Prater
- Aantal berichten : 516
Punten : 552
S.enna was 3 jaar en 9 maanden toen ze overdag niet meer naar bed ging.
Gast- Gast
X. slaapt sinds een week nauwelijks meer overdag...heel fijn.
Ik leg hem 3x per dag nog in bed, en dan gaat hij lief brabbelen of spelen oid (iig niet huilen)...maar slapen ho maar. Soms valt ie in de wagen ff in slaap, of in de auto, maar in bed niet meer.
Hij is ook niet vervelend, alleen tussen 18-19 is hij moe en wil hij continu aandacht. Hij slaapt 's nachts prima...van 19-06.30.
Is dit een fase? Hij 'hoort' nu toch nog wel een middagslaapje doen...nog geen 11 maanden.
Ik leg hem 3x per dag nog in bed, en dan gaat hij lief brabbelen of spelen oid (iig niet huilen)...maar slapen ho maar. Soms valt ie in de wagen ff in slaap, of in de auto, maar in bed niet meer.
Hij is ook niet vervelend, alleen tussen 18-19 is hij moe en wil hij continu aandacht. Hij slaapt 's nachts prima...van 19-06.30.
Is dit een fase? Hij 'hoort' nu toch nog wel een middagslaapje doen...nog geen 11 maanden.
Gast- Gast
Het is wel vroeg, maar mijn moeder heeft het er altijd over dat ik al niet meer overdag sliep voor mijn eerste verjaardag.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Hier was het een fase, Yara sliep rond die leeftijd vaak maar 2 keer een half uur overdag. Dat heeft een paar maanden geduurd en toen ging ze weer wat langer slapen.
Liadan- Ratel
- Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Liadan schreef:Hier was het een fase, Yara sliep rond die leeftijd vaak maar 2 keer een half uur overdag. Dat heeft een paar maanden geduurd en toen ging ze weer wat langer slapen.
wellicht ook door het warmere weer, ben iig allang blij dat zn humeur er niet door wordt beïnvloed
Gast- Gast
hier heeft onze dochter vandaag ook maar een half uurtje geslapen overdag, was wel pas om half 10 (!!!) wakker, dat is echt uniek, meestal is ze rond half 8 wakker en is pas gaan slapen om 20.30u. Ze was gewoon vrolijk vandaag, dus dan ga ik er maar van uit dat ze niet meer behoefte heeft. Gisteren heef ze ook maar 45 minuten geslapen.. Vind het wel weinig voor een baby van 8.5 maand, maargoed, ik kan haar ook niet in slaap slaan
Gast- Gast
Lotte; misschien een idee om je dochter s'middags wat later naar bed te doen? Dus i.p.v 12.30 om 13.15 ofzo, misschien is ze dan wat meer moe?
Vaak zijn het ook wel fases hoor dat het wat moeilijker gaat dan ineens kan het weer heel goed en sommige kindjes zijn gewoon heel vroeg van hun middag slaapje af. Natuurlijk zou het wel erg fijn zijn als ze s'middags nog even een dutje doet...
Vaak zijn het ook wel fases hoor dat het wat moeilijker gaat dan ineens kan het weer heel goed en sommige kindjes zijn gewoon heel vroeg van hun middag slaapje af. Natuurlijk zou het wel erg fijn zijn als ze s'middags nog even een dutje doet...
moepie- Kletskop
- Aantal berichten : 1536
Punten : 1569
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Geen middagslaapje meer?
» Wanneer geen middagslaapje meer
» Geen middagslaapje meer, ik moet wennen?
» Vanaf welke leeftijd tv kijken?
» Vanaf welke leeftijd....
» Wanneer geen middagslaapje meer
» Geen middagslaapje meer, ik moet wennen?
» Vanaf welke leeftijd tv kijken?
» Vanaf welke leeftijd....
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: