Vanaf welke leeftijd tv kijken?
+21
Bolleke
Tania
CCC
Printje
Mamsie
loesje
Susan
*Lookie*
Flower_L
Filoria
Twellie
Slakje
Darius
Theeleut
PapillonRose
Liadan
Lonely Goatherd
Annie24
Star007
Annemie
Novalee
25 plaatsers
Pagina 1 van 3
Pagina 1 van 3 • 1, 2, 3
Vanaf welke leeftijd tv kijken?
De titel zegt het eigenlijk al: vanaf welke leeftijd kijkt je kindje tv?
Hoe lang en hoe vaak ongeveer?
Vanaf welke leeftijd is het leuk om samen Sesamstraat te gaan kijken?
Hoe lang en hoe vaak ongeveer?
Vanaf welke leeftijd is het leuk om samen Sesamstraat te gaan kijken?
Novalee- Kletskop
- Aantal berichten : 2405
Punten : 2611
Registratiedatum : 17-11-10
Re: Vanaf welke leeftijd tv kijken?
Novalee schreef:De titel zegt het eigenlijk al: vanaf welke leeftijd kijkt je kindje tv? Vanaf baby zijnde al.
Hoe lang en hoe vaak ongeveer? Nu kijkt hij max. 1a 2 uur per dag
Vanaf welke leeftijd is het leuk om samen Sesamstraat te gaan kijken? Vanaf 1,5 jaar begon hij sesamstraat leuk te vinden
Annemie- Ratel
- Aantal berichten : 3158
Punten : 3363
Registratiedatum : 22-11-10
Vanaf dat ze een paar weken oud was, in de schommelstoel. Soms was dat het enige waar ze rustig van werd. Nu is het Max. Een halfuurtje per dag. Vaak om even uit te buiken na het ontbijt haha.
Star007- Kletskop
- Aantal berichten : 2421
Punten : 2603
Registratiedatum : 30-09-11
Hier staat de televisie bijna de gehele dag aan, maar Y. kijkt nooit. Vind er geen pepernoot aan, ook niet als we een kinderprogramma en/of dvd aanzetten.
Annie24- Ratel
- Aantal berichten : 4225
Punten : 4676
Registratiedatum : 18-11-10
Nog lang niet. Waarschijnlijk gaat het ook niet gebeuren voordat hij twee wordt. En dan nog steeds max. een kwartiertje samen met mij of mijn man.
Laatst aangepast door Lonely Goatherd op wo 22 aug 2012 - 6:39; in totaal 1 keer bewerkt
Lonely Goatherd- Prater
- Aantal berichten : 954
Punten : 1054
Registratiedatum : 10-07-12
Kian kijkt nog geen televisie (heeft hij geen geduld voor), wel kijkt hij af en toe een paar minuten via youtube naar Nijntje of Bumba.
Liadan- Ratel
- Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Vanaf dat ze een maand of 9 was denk ik dat ik weleens de tv voor haar speciaal aanzette, zo af en toe. Nu staat hij de ene dag amper aan en de andere dag wel tussen de 1 tot 2 uur. Maar dan kijkt ze niet de hele tijd, vaak gaat ze ondertussen spelen en staat het op de achtergrond nog op. Soms maken we er juist een gezellig moment van, even samen op de bank televisie kijken. Over het algemeen kijkt ze elke dag wel even televisie. Ik probeer het wel te beperken, want ik vind het niet nodig om hem de hele dag aan te hebben. Ze vindt het wel erg leuk (vooral haar dvd's, babytv en jimjam), maar ik wil ook dat ze leert dat ze zichzelf ook kan vermaken zonder tv.
PapillonRose- Ratel
- Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
De jongste vind de tv totaal niet interessant, nu moet ik zeggen dat de tv ook zeldzaam aan staat overdag. De oudste kijkt de ene dag niet en de andere dag een uurtje of met druilerig weer of in het weekend een paar filmpjes. Ze heeft een eigen tv in haar kamer. In de vakantie mocht ze die aanzetten vanaf 7.30 uur, dit geldt ook voor de weekenden. Kunnen wij nog even verder slapen
Theeleut- Prater
- Aantal berichten : 1329
Punten : 1393
Registratiedatum : 07-12-10
Annie24 schreef:Hier staat de televisie bijna de gehele dag aan, maar Y. kijkt nooit. Vind er geen pepernoot aan, ook niet als we een kinderprogramma en/of dvd aanzetten.
Maar waarom laat je de tv dan aanstaan als hij er toch niet naar kijkt? Vraag ik me gewoon af.
Darius- Ratel
- Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Toen Laurens 1 jaar en 4 maanden was, vond hij Bumba erg leuk. Pepijn vindt dat nu ook wat interessanter worden, maar hij kijkt natuurlijk gewoon mee met Laurens.
Darius- Ratel
Louise kijkt ook al TV sinds ze enkele weken oud was, soms het enige middel om haar af te leiden.
Slakje- Ratel
- Aantal berichten : 3355
Punten : 3671
Registratiedatum : 10-03-12
Darius schreef:Annie24 schreef:Hier staat de televisie bijna de gehele dag aan, maar Y. kijkt nooit. Vind er geen pepernoot aan, ook niet als we een kinderprogramma en/of dvd aanzetten.
Maar waarom laat je de tv dan aanstaan als hij er toch niet naar kijkt? Vraag ik me gewoon af.
Voor onszelf Hij staat dan niet op een kinderprogramma, maar op andere programma's. Een ander zet misschien de radio de hele dag aan en wij hebben de tv meestal op een muziekzender staan
Annie24- Ratel
- Aantal berichten : 4225
Punten : 4676
Volgens mij vanaf anderhalf of twee. Toen ze een baby was, vond ik het niet nodig en ze raakte trouwens ook heel snel overprikkeld. Als mijn jongste op is, staat er ook geen televisie aan. Sesamstraat vindt ze pas sinds kort leuk. Mijn oudste kijkt nu ongeveer een uur per dag televisie.
Twellie- Ratel
- Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12
Ik ook! Dat is toch super onrustig?Darius schreef:Annie24 schreef:Hier staat de televisie bijna de gehele dag aan, maar Y. kijkt nooit. Vind er geen pepernoot aan, ook niet als we een kinderprogramma en/of dvd aanzetten.
Even een quote uit een artikel dat ik hier laatst ook al heb geplaatst:
''Uit onderzoek blijkt dat kinderen die tussen hun tweede en derde levensjaar meer dan één uur per dag televisie kijken, vaker gedragsproblemen ontwikkelen dan leeftijdsgenoten die soms of helemaal geen televisie kijken. En hoe langer ze kijken, hoe groter de kans op gedragsproblemen.
Die problemen uiten zich in overactief gedrag, agressie, concentratieproblemen en ongehoorzaamheid. Het zijn de resultaten uit een onderzoek van het Erasmus MC, dat deel uitmaakt van het grootschalige bevolkingsonderzoek Generation R. Het onderzoek volgt de groei, ontwikkeling en gezondheid van 10.000 Rotterdamse kinderen vanaf de vroege zwangerschap tot de jonge volwassenheid.''
En das niet het eerste onderzoek waar dit soort resultaten uit komen...
Filoria- Ratel
- Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
O, radio of tv op de achtergrond, ik vind het beide superirritant.
Filoria: dat onderzoek, ging dat ook om verschillende tv-programma's? Het lijkt me als je een tekenfilm ziet met veel geweld (Pokemon of wat er tegenwoordig ook op tv is) dat dit wat anders is dan 'Chuggington' of 'Hoelahoep'.
Filoria: dat onderzoek, ging dat ook om verschillende tv-programma's? Het lijkt me als je een tekenfilm ziet met veel geweld (Pokemon of wat er tegenwoordig ook op tv is) dat dit wat anders is dan 'Chuggington' of 'Hoelahoep'.
Darius- Ratel
Als ik kook een half uur doordeweeks, en in weekend uurtje hooguit p.d. In totaal.
Vanaf anderhalf dat hij mocht kijken naar kinderdingen. Daarvoor zag hij uiteraard weleens iets als wij keken.
Vanaf anderhalf dat hij mocht kijken naar kinderdingen. Daarvoor zag hij uiteraard weleens iets als wij keken.
Flower_L- Ratel
- Aantal berichten : 5580
Punten : 6653
Registratiedatum : 25-07-11
waarom die grens tot 2 jaar niet? Vraag het me gewoon af...Lonely Goatherd schreef:Nog lang niet. Waarschijnlijk gaat het ook niet gebeuren voordat hij twee wordt. En dan nog steeds max. een kwartiertje samen met mij of mijn man.
Star007- Kletskop
- Aantal berichten : 2421
Punten : 2603
Registratiedatum : 30-09-11
Ik zet hem nog niet voor de tv om echt te kijken. Maar sinds hij nu een jaar is, kijkt hij wel veel vaker mee als ik wat op tv kijk.
Gast- Gast
Tuurlijk maakt het nog uit welk tv-programma, maar televisie geeft altijd veel prikkels. Helemaal als er nog meer gebeurt in de huiskamer: spelende broertjes en zusjes, kletsende ouders etc. Kinderen nemen alles heel goed in zich op en raken gauw overprikkeld. Soms zonder dat je het doorhebt.Darius schreef:Filoria: dat onderzoek, ging dat ook om verschillende tv-programma's? Het lijkt me als je een tekenfilm ziet met veel geweld (Pokemon of wat er tegenwoordig ook op tv is) dat dit wat anders is dan 'Chuggington' of 'Hoelahoep'.
Verder leren kinderen 100.000x meer van zelf doen en ontdekken dan van kijken naar een scherm. Ook al is het een leuk educatief programma, je leert er niet van hoe je speelgoed moet delen of wat er gebeurt als je op één been gaat staan of als je een duwtje tegen een blokkentoren geeft etc. etc.
Filoria- Ratel
Onze zoon vindt tv-kijken echt leuk, maar ik wil niet dat hij teveel kijkt. De ene dag zet ik de tv helemaal niet aan, de andere dag eventjes (max kwartier tot halfuur). Ik vind het soms wel handig met nageltjes knippen, dan zit hij lekker stil Mijn vriend zet hem er wel sneller voor, als ik niet thuis ben en hij wil even roken dan zet hij onze zoon in zijn wipstoeltje voor baby tv. Ik ben daar niet heel blij mee maar onze zoon vindt het geen punt geloof ik...
*Lookie*- Kletskop
- Aantal berichten : 2233
Punten : 2413
Ik zet de TV regelmatig aan als ze daar zin in hebben. Alz ze hebben gespeeld en even willen relaxen, tijdens het koken of als het hele dagen regent en ze zich vervelen of gewoon omdat ze daar zin in hebben. Mijn dochtertje kijkt TV vanaf dat ze 1 jaar oud is en mijn zoontje wordt eind dit jaar 2 en vindt het ook leuk.
Ik zie er het kwaad niet van in. Natuurlijk staat het ding niet de hele dag aan en ze zien ook geen programma's voor oudere kindjes maar gewoon programma's van Nickelodeon Jr, [email=Z@ppelin]Z@ppelin[/email] en Disney junior en daar zijn gewoon vaak hele schattige onschuldige filmpjes te zien.
Ik zie er het kwaad niet van in. Natuurlijk staat het ding niet de hele dag aan en ze zien ook geen programma's voor oudere kindjes maar gewoon programma's van Nickelodeon Jr, [email=Z@ppelin]Z@ppelin[/email] en Disney junior en daar zijn gewoon vaak hele schattige onschuldige filmpjes te zien.
Gast- Gast
*
Laatst aangepast door Susan op za 15 sep 2012 - 11:04; in totaal 1 keer bewerkt
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Susan schreef:Sommige programma's zijn gewoon echt te druk.
Welke TV-programma's vind jij te druk? Dit herken ik trouwens, dan wordt er door mij meteeen gezapt.
Gast- Gast
Dat tv kijken niet goed is heeft niet alleen te maken met eventueel geweldadige programma's he? Denk ook aan:
- veel prikkels
- tijd dat het kind voor de tv zit heeft het geen interactie met andere mensen
- tijd dat het kind voor de tv zit is het niet aan het bewegen
En er wordt steeds meer onderzoek gedaan naar andere dingen. Dit bijvoorbeeld:
'''TV-kijken heeft invloed op diverse neurologische processen bij kinderen. TV-kijken is doorgaans een grote beloning voor kinderen. Het kind ervaart iets leuks, maar hoeft zichzelf nauwelijks in te spannen. Wanneer de hersenen vervolgens wel moeite moeten doen om iets voor elkaar te krijgen, blijkt dat dit lastiger gaat. Omdat de hersenstructuur, naast erfelijkheid, voor een groot deel wordt bepaald door wat we meemaken (leren en ervaren), is het niet onwaarschijnlijk dat excessief TV-kijken ook invloed heeft op de manier waarop de hersenen gegevens verwerken. Bijvoorbeeld in de schoolomgeving, waar er meestal weinig continue interessante stimulatie plaatsvindt en het kind zich in moet spannen om iets te bereiken, zal een kleuter daarom moeite hebben om zich te concentreren en stil te zitten. Ditzelfde geldt voor typische “lastige” situaties, zoals tijdens het eten, een lange autorit, op visite of in de supermarkt.''
Maar de meeste nadelen gelden vooral bij excessief TV-kijken. Dan is natuurlijk de vraag wat excessief is.
- veel prikkels
- tijd dat het kind voor de tv zit heeft het geen interactie met andere mensen
- tijd dat het kind voor de tv zit is het niet aan het bewegen
En er wordt steeds meer onderzoek gedaan naar andere dingen. Dit bijvoorbeeld:
'''TV-kijken heeft invloed op diverse neurologische processen bij kinderen. TV-kijken is doorgaans een grote beloning voor kinderen. Het kind ervaart iets leuks, maar hoeft zichzelf nauwelijks in te spannen. Wanneer de hersenen vervolgens wel moeite moeten doen om iets voor elkaar te krijgen, blijkt dat dit lastiger gaat. Omdat de hersenstructuur, naast erfelijkheid, voor een groot deel wordt bepaald door wat we meemaken (leren en ervaren), is het niet onwaarschijnlijk dat excessief TV-kijken ook invloed heeft op de manier waarop de hersenen gegevens verwerken. Bijvoorbeeld in de schoolomgeving, waar er meestal weinig continue interessante stimulatie plaatsvindt en het kind zich in moet spannen om iets te bereiken, zal een kleuter daarom moeite hebben om zich te concentreren en stil te zitten. Ditzelfde geldt voor typische “lastige” situaties, zoals tijdens het eten, een lange autorit, op visite of in de supermarkt.''
Maar de meeste nadelen gelden vooral bij excessief TV-kijken. Dan is natuurlijk de vraag wat excessief is.
Filoria- Ratel
Dat argument kan ik wel inkomen ja!Susan schreef:Hij kijkt dan ook heel vaak hetzelfde en weet wat hij kan verwachten.
Sowieso wordt het onderwerp interessanter bij kinderen die zich net anders ontwikkelen. Ikzelf heb bijvoorbeeld ADHD en lees net een heel stuk over de vraag: maakt televisie dat ADHD-klachten van kinderen verergeren, of kijken kinderen televisie dóór hun ADHD-klachten? Of allebei? Wel boeiend
Filoria- Ratel
Pagina 1 van 3 • 1, 2, 3
Soortgelijke onderwerpen
» vanaf welke leeftijd een trampoline
» vanaf welke leeftijd?
» Vanaf welke leeftijd....
» Vanaf welke leeftijd keukentje?
» Vanaf welke leeftijd een indoornspeeltuin?
» vanaf welke leeftijd?
» Vanaf welke leeftijd....
» Vanaf welke leeftijd keukentje?
» Vanaf welke leeftijd een indoornspeeltuin?
Pagina 1 van 3
Permissies van dit forum: