Wat zou je hiermee doen?
+3
Filoria
Tania
Printje
7 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Wat zou je hiermee doen?
We zijn hier al een tijdje bezig met het proberen om zindelijk te worden omdat R goed kan aangeven als hij moet poepen/plassen. Nu is hij op een bijzondere manier dus bang voor zijn potje, ik krijg hem er met geen mogelijkheid op, geen idee waarom niet....
Maar wat doet meneer nu al een week of wat..dan staan we in de badkamer om in bad te gaan, ik zeg kom we gaan even op het potje zitten maar daar krijgt hij dus echt de zenuwen van lijkt wel. Ik kleed hem uit en dan zegt hij dus mij plassuh...en plast dan zo op de grond. HEtzelfde met poepen..hij zit in bad en zegt mij poepuh en poept dus... Hij heeft dus zeker wel in de gaten wanneer hij moet maar waarom niet op het potje??
Ik weet niet goed of ik hem hiervoor 'straf' moet geven. Ik leg nu steeds uit dat het knap is dat hij zegt dat hij moeten poepen/plassen maar dat dat op de wc of in het potje moet. Dat plassen op de grond/poepen in bad niet netjes is en echt niet mag.
Iemand nog tips hiervoor?
Maar wat doet meneer nu al een week of wat..dan staan we in de badkamer om in bad te gaan, ik zeg kom we gaan even op het potje zitten maar daar krijgt hij dus echt de zenuwen van lijkt wel. Ik kleed hem uit en dan zegt hij dus mij plassuh...en plast dan zo op de grond. HEtzelfde met poepen..hij zit in bad en zegt mij poepuh en poept dus... Hij heeft dus zeker wel in de gaten wanneer hij moet maar waarom niet op het potje??
Ik weet niet goed of ik hem hiervoor 'straf' moet geven. Ik leg nu steeds uit dat het knap is dat hij zegt dat hij moeten poepen/plassen maar dat dat op de wc of in het potje moet. Dat plassen op de grond/poepen in bad niet netjes is en echt niet mag.
Iemand nog tips hiervoor?
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10
Re: Wat zou je hiermee doen?
Wil hij ook niet op de gewone wc?
Tania- Ratel
- Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10
Nee ook niet. Ik kom er ook niet achter waarom niet.
Printje- Lady Post-a-lot
Een wc verkleiner gebruiken? Misschien wil hij daar wel op? Mijn zoontje vindt het potje ook maar niets, en op de wc durft hij wel, al plast of poept hij er nog niet op.
Gast- Gast
Dat doe je heel goed vind ik. Straffen lijkt me geen goed plan. Dan krijgt hij negatieve associaties bij poepen en plassen, en gaat hij het misschien wel ophouden. Dan krijg je pas narigheid.Printje schreef:Ik leg nu steeds uit dat het knap is dat hij zegt dat hij moeten poepen/plassen maar dat dat op de wc of in het potje moet. Dat plassen op de grond/poepen in bad niet netjes is en echt niet mag.
Laat je hem wel eens meegaan naar de wc? Puur om te kijken bedoel ik? Zo van: hier druk je op om door te trekken, dan gaat de plas door buizen naar het riool. Hier kun je een papiertje pakken etc. etc. En ziet hij wel eens andere kinderen op de wc of op een potje?
Filoria- Ratel
- Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Nee ook een verkleiner wil hij niet. Ik weet niet of ik hem er gewoon erop moet zetten, hij verzet zich namelijk en roept nee eng...
terwijl wanneer wij naar de wc gaan hij meegaat, het allemaal reuze interessant vindt, zijn billen 'afveegt' en het papier in de wc gooit..maar erop zitten durft onze held niet..
terwijl wanneer wij naar de wc gaan hij meegaat, het allemaal reuze interessant vindt, zijn billen 'afveegt' en het papier in de wc gooit..maar erop zitten durft onze held niet..
Printje- Lady Post-a-lot
Misschien een nieuw potje kopen en hem er eentje laten uitzoeken, dat hij hem eerst "uit probeert" in de winkel? J. wilde eerst alleen op de wc op z'n zelf uitgezochte mickey mouse verkleiner maar sinds hij heeft ontdekt dat er een nijntje plaatje op het potje staat plast hij daar ook regelmatig op.
Tania- Ratel
- Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Misschien gewoon even laten gaan en even niet meer de aandacht op vestigen?
Gast- Gast
Filoria schreef:Dat doe je heel goed vind ik. Straffen lijkt me geen goed plan. Dan krijgt hij negatieve associaties bij poepen en plassen, en gaat hij het misschien wel ophouden. Dan krijg je pas narigheid.Printje schreef:Ik leg nu steeds uit dat het knap is dat hij zegt dat hij moeten poepen/plassen maar dat dat op de wc of in het potje moet. Dat plassen op de grond/poepen in bad niet netjes is en echt niet mag.
Laat je hem wel eens meegaan naar de wc? Puur om te kijken bedoel ik? Zo van: hier druk je op om door te trekken, dan gaat de plas door buizen naar het riool. Hier kun je een papiertje pakken etc. etc. En ziet hij wel eens andere kinderen op de wc of op een potje?
Daarom wil ik hem er ook niet voor 'straffen' inderdaad maar hij moet wel weten dat het eigenlijk niet hoort natuurlijk. Ik vertelde het net al maar hij gaat inderdaad vrijwel altijd mee naar de wc, vindt dat dus ook echt erg interessant maar erop zitten....
We vertellen hem dan ook; kijk net een stoeltje, maar dan met een gat. Maar je kan niet vallen hoor etc etc.
Printje- Lady Post-a-lot
Tania schreef:Misschien een nieuw potje kopen en hem er eentje laten uitzoeken, dat hij hem eerst "uit probeert" in de winkel? J. wilde eerst alleen op de wc op z'n zelf uitgezochte mickey mouse verkleiner maar sinds hij heeft ontdekt dat er een nijntje plaatje op het potje staat plast hij daar ook regelmatig op.
mmm das misschien wel een idee. Het is namelijk een saaie grijze..mijn idee was een potje is een potje hahaha
Printje- Lady Post-a-lot
Luce schreef:Misschien gewoon even laten gaan en even niet meer de aandacht op vestigen?
Dat wil ik aan de ene kant ook maar aan de andere kant denk ik tsja hij geeft het dus precies aan wanneer hij moet zeg maar.
Printje- Lady Post-a-lot
Straffen zou ik zeker niet doen. Ik zou het potje onder handbereik houden en blijven aanbieden, maar niet dwingen, ik zou er ook niet een enorm punt van maken als hij buiten het potje poept. Misschien is het voor hem net even het tussenstapje dat hij nodig heeft om van luier naar potje te gaan.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Misschien heb je ook wel gelijk Susan, maar zou jij hem dan 'belonen' voor het feit dat hij het kan aangeven. Dus bijv. met een sticker oid of dat toch pas als hij echt iets op het potje doet?
Printje- Lady Post-a-lot
Die sticker zou ik bewaren voor het potje, maar je kunt hem wel prijzen dat hij het zo goed aangeeft.
Het is niet dat ik hem geen sticker zou gunnen voor het aangeven, maar meer dat het dan niet meer zo concreet en afgebakend is. Daarom zou ik dat beloningssysteem echt bewaren voor het potje, dat is dan duidelijk en enkelvoudig en hij heeft een doel om naartoe te werken.
Het is niet dat ik hem geen sticker zou gunnen voor het aangeven, maar meer dat het dan niet meer zo concreet en afgebakend is. Daarom zou ik dat beloningssysteem echt bewaren voor het potje, dat is dan duidelijk en enkelvoudig en hij heeft een doel om naartoe te werken.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
misschien is hij nog niet echt toe aan zindelijk worden? Dat hij wel met het proces bezig is, maar nu nog niet op het punt aangekomen is dat het ook gaat lukken. Onze dochter is zich ook al een tijdje bewust van aandrang en kondigt het ook regelmatig aan. Zij wil ook niet op het potje. Hij staat hier wel in het zicht. Af en toe vraag ik of ze erop wil, maar zolang zij niet wil laat ik haar gewoon.
Gast- Gast
Rejoy dat kan natuurlijk ook. Ik vind het ook geen punt hoor maar ik dacht omdat hij het zo goed aangeeft dacht ik dat hij er toch wel mee bezig is.
Printje- Lady Post-a-lot
Je kunt hem toch 'belonen' door te zeggen dat het goed is dat hij het aan geeft. Ik zou er dan niet altijd bij zeggen dat hij het op het potje moet doen. Stickers etc zou ik nu nog niet geven.
Gast- Gast
Tomas is pas na zijn derde verjaardag zindelijk geworden, dus hij begreep toen al ietsjes meer. Maar het hielp echt enorm om hem uit te leggen wat er verder onder dat gat in de wc zit. Kinderen schijnen toch vaak het gevoel te hebben dat het een soort allesopslurpend oneindig gat is waar ook zijzelf in kunnen verdwijnen. Agosh
Hij kijkt nu graag naar een filmpje van Huisje Boompje Beestje over rioolwaterzuivering
Maar wat Susan zegt zou inderdaad best kunnen, dat dit een korte fase is tussen de luier en zindelijkheid. Dan moet je het misschien maar gewoon een beetje afwachten.
Over belonen en straffen: dat zou ik zelf sowieso niet doen als het gaat om zindelijkheid. Net als dat ik niet beloon en straf als het gaat om eten. Poepen, plassen, eten en drinken zijn gewoon geen dingen die onderhandelbaar moeten zijn. Als een kind merkt dat er iets tegenover staat als hij gaat eten of poepen, gaat hij dat misschien forceren. Dus teveel eten, of te hard drukken bij het poepen etc. Daar kun je gewoon gezondheidsproblemen van krijgen.
Je kunt beter benadrukken hoe fijn het voor hemzelf is als hij zindelijk is. Zo van: 'nu hoef je geen luier meer om, fijn gevoel is dat aan je billen he?' en 'als je op de wc poept blijft de grond schoon', of 'plassen op de wc maakt een grappig geluidje', weet ik het. Als hij zelf maar inziet dat zindelijk worden voordelen heeft.
Hij kijkt nu graag naar een filmpje van Huisje Boompje Beestje over rioolwaterzuivering
Maar wat Susan zegt zou inderdaad best kunnen, dat dit een korte fase is tussen de luier en zindelijkheid. Dan moet je het misschien maar gewoon een beetje afwachten.
Over belonen en straffen: dat zou ik zelf sowieso niet doen als het gaat om zindelijkheid. Net als dat ik niet beloon en straf als het gaat om eten. Poepen, plassen, eten en drinken zijn gewoon geen dingen die onderhandelbaar moeten zijn. Als een kind merkt dat er iets tegenover staat als hij gaat eten of poepen, gaat hij dat misschien forceren. Dus teveel eten, of te hard drukken bij het poepen etc. Daar kun je gewoon gezondheidsproblemen van krijgen.
Je kunt beter benadrukken hoe fijn het voor hemzelf is als hij zindelijk is. Zo van: 'nu hoef je geen luier meer om, fijn gevoel is dat aan je billen he?' en 'als je op de wc poept blijft de grond schoon', of 'plassen op de wc maakt een grappig geluidje', weet ik het. Als hij zelf maar inziet dat zindelijk worden voordelen heeft.
Filoria- Ratel
Filoria; ik zeg hem idd al vaak wat de 'voordelen' zijn van geen luier om. bedankt voor je tips over dat belonen, nooit over nagedacht dat ze dan misschien wel extra willen proberen of wat dan ook.
Printje- Lady Post-a-lot
Hmm het klinkt echt alsof je er heel goed mee omgaat. Dan is het misschien toch nog niet het moment inderdaad.
Filoria- Ratel
Filoria schreef:Hmm het klinkt echt alsof je er heel goed mee omgaat. Dan is het misschien toch nog niet het moment inderdaad.
Dank je wel! Ik doe maar zoals ik denk dat het goed is voor hem.
Printje- Lady Post-a-lot
Als ik zelf nog eens wat opvoedadvies kan gebruiken klop ik bij jou aan hoor Printje! Ik heb het idee dat je altijd goed nadenkt over wat het beste is voor je kind, zonder hem te vertroetelen ofzo. En dat je wel UP-achtige opvattingen hebt, maar dat je consequent zijn en grenzen stellen ook belangrijk vindt. Klopt dat een beetje? Dat ik mijn zoon wel bij jou in de klas zou willen hebben meende ik echt in elk geval!
Filoria- Ratel
Filoria schreef:Als ik zelf nog eens wat opvoedadvies kan gebruiken klop ik bij jou aan hoor Printje! Ik heb het idee dat je altijd goed nadenkt over wat het beste is voor je kind, zonder hem te vertroetelen ofzo. En dat je wel UP-achtige opvattingen hebt, maar dat je consequent zijn en grenzen stellen ook belangrijk vindt. Klopt dat een beetje? Dat ik mijn zoon wel bij jou in de klas zou willen hebben meende ik echt in elk geval!
haha word er helemaal verlegen van. Ik doe inderdaad van vanalles een beetje haha, ik doe het voornamelijk op gevoel met heel veel liefde erbij. Ik denk idd wel vaak goed na over het hoe en waarom maar dat komt denk ik ook dat ik veel ervaring heb met jonge kinderen. Ik vind positief benaderen ontzettend belangrijk maar heb idd wel grenzen en nee is bij mij echt nee.
Printje- Lady Post-a-lot
Printje schreef:Nee ook een verkleiner wil hij niet. Ik weet niet of ik hem er gewoon erop moet zetten, hij verzet zich namelijk en roept nee eng...
Onze dochter durfde wel op het potje, maar wilde niet op de wc, toen heb ik haar erop gezet, heel even vastgehouden, en toen had ze echt zoiets van, oh er gebeurd helemaal niets engs. Had de verkleiner erop. Niet goed misschien zoals het gegaan is, maar daarna ging ze atijd naar de wc en zelfs niet meer op het potje.
Viva- Kletskop
- Aantal berichten : 2956
Punten : 3014
Registratiedatum : 02-10-11
Komt vanzelf, vanwaar de haast?
Mamsie- Ratel
- Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Wat kan ik hiermee doen voor boven het bed?
» Wat zou ik hiermee doen, zindelijke peuter..
» wat zouden jullie hiermee doen?
» Wat zouden jullie hiermee doen?
» Wat zouden jullie hiermee doen? (bang voor muziekjuf)
» Wat zou ik hiermee doen, zindelijke peuter..
» wat zouden jullie hiermee doen?
» Wat zouden jullie hiermee doen?
» Wat zouden jullie hiermee doen? (bang voor muziekjuf)
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: