DASH Dieet en andere manieren om je bloeddruk te verlagen
5 plaatsers
Pagina 1 van 1
DASH Dieet en andere manieren om je bloeddruk te verlagen
Heeft er hier iemand ervaring met het DASH dieet? Het is een dieet ontwikkeld om je bloeddruk te verlagen.
Of is er iemand die positieve ervaringen heeft met het verlagen van de bloeddruk door andere "natuurlijke" manieren, in plaats van aan de medicatie te gaan er voor?
Ik zie het niet zo zitten om medicatie te gaan slikken er voor aangezien ik al 3x per dag medicatie moet slikken, en ik wil ook voorkomen dat ik daarmee moet stoppen (Heeft als bijwerking een verhoging van de bloeddruk)
Ik ben dus opzoek naar manieren om m'n bloeddruk te verlagen en op internet kom je zoveel dingen tegen, en ben altijd bang dat artsen liever naar de reguliere medicatie grijpen en wil graag weten wat de andere opties zijn.
Helaas is het niet mogelijk om naar een dietiste te gaan, tenminste, ik krijg maar 4 uur per jaar vergoed, dus daar ben je snel doorheen.
Of is er iemand die positieve ervaringen heeft met het verlagen van de bloeddruk door andere "natuurlijke" manieren, in plaats van aan de medicatie te gaan er voor?
Ik zie het niet zo zitten om medicatie te gaan slikken er voor aangezien ik al 3x per dag medicatie moet slikken, en ik wil ook voorkomen dat ik daarmee moet stoppen (Heeft als bijwerking een verhoging van de bloeddruk)
Ik ben dus opzoek naar manieren om m'n bloeddruk te verlagen en op internet kom je zoveel dingen tegen, en ben altijd bang dat artsen liever naar de reguliere medicatie grijpen en wil graag weten wat de andere opties zijn.
Helaas is het niet mogelijk om naar een dietiste te gaan, tenminste, ik krijg maar 4 uur per jaar vergoed, dus daar ben je snel doorheen.
Laatst aangepast door AngelNyn op vr 29 jun 2012 - 21:32; in totaal 1 keer bewerkt
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10
Re: DASH Dieet en andere manieren om je bloeddruk te verlagen
Heb je ook al een 24 uurs bloeddrukmeting gehad? (dat wil zeggen, een 'kastje' die om de zoveel tijd je bloeddruk meet thuis) Want een paar hoge bloeddrukmetingen zeggen opzich nog niet zo heel veel, en helemaal bij zo'n jong iemand als jij zou zo'n 24-uurs bloeddrukmeting wel moeten! Want het zou zonde zijn als je onnodig medicijnen gaat slikken. Het namelijk ook heel goed 'witte jassen' hypertensie zijn, dus mensen die onbewust een hoge bloeddruk hebben als ze bij een arts zijn.
Lousanne- Prater
- Aantal berichten : 574
Punten : 661
Registratiedatum : 29-05-12
Lousanne schreef:Heb je ook al een 24 uurs bloeddrukmeting gehad? (dat wil zeggen, een 'kastje' die om de zoveel tijd je bloeddruk meet thuis) Want een paar hoge bloeddrukmetingen zeggen opzich nog niet zo heel veel, en helemaal bij zo'n jong iemand als jij zou zo'n 24-uurs bloeddrukmeting wel moeten! Want het zou zonde zijn als je onnodig medicijnen gaat slikken. Het namelijk ook heel goed 'witte jassen' hypertensie zijn, dus mensen die onbewust een hoge bloeddruk hebben als ze bij een arts zijn.
Nee nog niet. Ik ben sinds november vorig jaar bij de psychiater onder controle vanwege ADHD medicatie. Ik heb daar iedere keer een bloeddruk van rond de 148/90 -148/95. Nu ben ik afgelopen week 2x bij de huisarts (assistente) geweest en daar zat mijn bloeddruk op 160/91, beide keren. Nu moet ik dinsdag weer terug komen om het nogmaals te laten meten. Hartslag lag iedere keer rond de 110.
De psychiater had de eerste 2x gelijk de conclusie klaar; "het komt door je overgewicht". Nouja prima, kan inderdaad, alleen ben ik sinds november zo'n 8 kilo afgevallen en er is geen enkele verandering in de bloeddruk, dus de laatste keer heeft ze een bloedonderzoek aangevraagd om in ieder geval m'n nieren en bloedsuiker te testen etc, dat was allemaal in orde. En toen was het "Laat het maar regelmatig bij de HA controleren en dan moet je misschien maar bloeddruk verlagende medicatie voorgeschreven krijgen" en toen was ze er ineens zeker van dat het echt niet kwam door mijn overgewicht.. (BMI van 28)
Maarja de assistente van de huisarts leek ook niet helemaal goed te weten wat ze nu moest doen, dus laat ze me dinsdag maar weer terug komen.. heb de huisarts zelf dus ook nog niet gezien.
Zo'n 24 uurs meting, kan dat gewoon via de huisarts? Of moet je daarvoor eerst doorgestuurd worden naar een cardioloog ?
Want ik heb er inderdaad ook al aan zitten te denken of het geen witte jassen hypertensie is, maarja zelf een bloeddruk meter aanschaffen is een duur grapje en zeker die goedkope elektronische schijnen bij een hogere bloeddruk niet betrouwbaar te zijn.
TukTuk- Ratel
Wat raar dat jou topic mijn (verwijderde) topictitel heeft...
Silver- Ratel
- Aantal berichten : 4646
Punten : 4902
Huh dit is inderdaad wel heel raar!
Heb handmatig maar de topictitel aangepast!
Heb handmatig maar de topictitel aangepast!
TukTuk- Ratel
Huh idd. Ik snapte even niet wat ik nou aan het lezen was.
Ibbeltje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 11844
Punten : 12427
Registratiedatum : 20-11-11
Wel naar de diëtiste! 4 uurs prima om te starten hoor, 45 minuten intake en daarna steeds 15 min terug. Kun je wel even mee voorruit.
Dash Dieet ken ik niet.. Maar klinkt onmogelijk.. 14 dagen voor zo'n gezondheidswinst. Minder zout en dropjes eten en een bloeddrukverlagend dieet volgen lijken me wel de eerste stappen.
Lees dit eens http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBK1a.htm
Dash Dieet ken ik niet.. Maar klinkt onmogelijk.. 14 dagen voor zo'n gezondheidswinst. Minder zout en dropjes eten en een bloeddrukverlagend dieet volgen lijken me wel de eerste stappen.
Lees dit eens http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBK1a.htm
Highway- Ratel
- Aantal berichten : 3316
Punten : 3494
Registratiedatum : 17-12-10
Highway schreef:Wel naar de diëtiste! 4 uurs prima om te starten hoor, 45 minuten intake en daarna steeds 15 min terug. Kun je wel even mee voorruit.
Wat ik kan terug vinden over dat dieet is dat er wel veel onderzoek naar is gedaan. Het is geen heel concreet dieet, maar gebasseerd op:
Dagelijks meer dan 700 gram fruit en groenten in totaal.
Dagelijks meer dan 180 gram noten en bonen in totaal.
Dagelijks meer dan 2 volkoren boterhammen, pasta of rijst.
Dagelijks 2 glazen magere zuivelproducten.
Dagelijks maximaal 100 gram mager vlees, vis of gevogelte.
Ik geloof zelf ook niet zo in die 14 dagen, maar meer dat het gewoon iets is wat je moet blijven volhouden.
TukTuk- Ratel
Van mijn collega hoorde ik deze tip. Zij had ook een veel te hoge bloeddruk en zij at iedere ochtend op nuchtere maag 2 doosjes rozijntjes (in de rode doosjes) en dronk een glas lauw water en binnen een paar weken was haar bloeddruk wat gezakt
Gast- Gast
Razz_ schreef:Van mijn collega hoorde ik deze tip. Zij had ook een veel te hoge bloeddruk en zij at iedere ochtend op nuchtere maag 2 doosjes rozijntjes (in de rode doosjes) en dronk een glas lauw water en binnen een paar weken was haar bloeddruk wat gezakt
Ah dat valt altijd te proberen! Bedankt voor de tip:)
TukTuk- Ratel
Soortgelijke onderwerpen
» Lage bloeddruk
» manieren. wat vind jij belangrijk?
» 2 manieren van asperges eten gezocht....
» Leuke manieren om te vertellen dat je zwanger bent?
» Te hoog bloeddruk (man)
» manieren. wat vind jij belangrijk?
» 2 manieren van asperges eten gezocht....
» Leuke manieren om te vertellen dat je zwanger bent?
» Te hoog bloeddruk (man)
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: