Wat is er toch met ons katertje?
+6
Sanne
Bazinga
schuddebuikje
Rush
Discordia
TukTuk
10 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Wat is er toch met ons katertje?
Ik heb vanmiddag weer een afspraak bij de dierenarts, maar misschien herkent iemand het hier. Onze kater likt en krabt zich sinds enkele weken de héle dag. Verder is hij afgevallen en ongeveer een maand geleden geholpen aan zijn gebit, had er ontstekingen in. Even leek het beter te gaan, maar nu likt hij zich weer de hele dag en krabt zich. Hij komt ook minder knuffelen. Hij gaat wel gewoon naar buiten, beweegt zich goed, speelt (als hij geen jeuk heeft) en eet goed. Maar zijn vel wordt op sommige plekken steeds dunner. Ook had hij wat wondjes. Maak me echt zorgen om hem . Herkent iemand dit?
Gast- Gast
Re: Wat is er toch met ons katertje?
Vlooien zijn al uitgesloten?
Misschien een voedselallergie? Is de ontlasting verder goed? En hij braakt niet?
Mijn kat heeft ook voedselallergie, en die had op een gegeven moment ook allemaal kale plekken van het krabben, maar het grootste probleem hier was de diarree en het braken.
Misschien een voedselallergie? Is de ontlasting verder goed? En hij braakt niet?
Mijn kat heeft ook voedselallergie, en die had op een gegeven moment ook allemaal kale plekken van het krabben, maar het grootste probleem hier was de diarree en het braken.
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10
Hij heeft de afgelopen 2 maanden toevallig 2x overgegeven. Dat klinkt weinig, maar dat deed hij voorheen nooit. Een vlooienkuurtje heeft hij gehad, maar vlooienallergie is geen sprake van geweest nog. Verder heeft hij korstjes op de plekken waar hij krabt.
Gast- Gast
De kat van mijn ouders had dit laatst ook en kreeg een grote kale plek boven zijn staart. Hij bleek een paar vlooien te hebben en allergisch te zijn voor vlooienbeten. Hij heeft toen druppels gehad en een zalfje om op de kale plek te smeren en nu gaat het weer helemaal goed met hem!
Gast- Gast
Charlie schreef:Hij heeft de afgelopen 2 maanden toevallig 2x overgegeven. Dat klinkt weinig, maar dat deed hij voorheen nooit. Een vlooienkuurtje heeft hij gehad, maar vlooienallergie is geen sprake van geweest nog. Verder heeft hij korstjes op de plekken waar hij krabt.
Maar weet je ook zeker dat hij geen vlooien meer heeft?
Ben je misschien ander voer gaan geven?
TukTuk- Ratel
De kat van mijn ouders kreeg ook wel eens een vlooienkuurtje maar dit was blijkbaar niet sterk genoeg. Pas na het kuurtje van de dierenarts was hij er van af.
Gast- Gast
AngelNyn schreef:Charlie schreef:Hij heeft de afgelopen 2 maanden toevallig 2x overgegeven. Dat klinkt weinig, maar dat deed hij voorheen nooit. Een vlooienkuurtje heeft hij gehad, maar vlooienallergie is geen sprake van geweest nog. Verder heeft hij korstjes op de plekken waar hij krabt.
In principe weet ik dat niet zeker, maar ik weet dat als hij vlooien heeft, hij op een andere manier krabt (opeens opspringen als een dolle en heel snel krabben en bijten). Hij heeft ook al 2 vlooienkuren gehad.
Wat voer betreft, ja wissel ik regelmatig tussen merken en soorten. Nu krijgt hij de afgelopen maanden 2 soorten Royal Canin, maar het gedrag is gelijk gebleven.
Gast- Gast
Charlie schreef:AngelNyn schreef:Charlie schreef:Hij heeft de afgelopen 2 maanden toevallig 2x overgegeven. Dat klinkt weinig, maar dat deed hij voorheen nooit. Een vlooienkuurtje heeft hij gehad, maar vlooienallergie is geen sprake van geweest nog. Verder heeft hij korstjes op de plekken waar hij krabt.
In principe weet ik dat niet zeker, maar ik weet dat als hij vlooien heeft, hij op een andere manier krabt (opeens opspringen als een dolle en heel snel krabben en bijten). Hij heeft ook al 2 vlooienkuren gehad.
Wat voer betreft, ja wissel ik regelmatig tussen merken en soorten. Nu krijgt hij de afgelopen maanden 2 soorten Royal Canin, maar het gedrag is gelijk gebleven.
Ik zou sowieso stoppen met regelmatig ander voer geven, dat is namelijk niet goed voor katten.
Gewoon bij 1 soort voer blijven, het kan een allergische reactie zijn op het voer. Is de jeuk begonnen rond de tijd dat je met het nieuwe voer bent begonnen?
Laatst aangepast door AngelNyn op ma 25 jun 2012 - 21:25; in totaal 1 keer bewerkt
TukTuk- Ratel
Discordia- Prater
- Aantal berichten : 829
Punten : 944
Registratiedatum : 11-04-12
Ok dat wist ik niet, ik denk elke keer: verandering van spijs doet mezelf ook eten, vindt ons vriendje vast ook heerlijk.
Edit: nee het is niet begonnen toen ik voer wisselde. Het is vrees ik begonnen toen ik zichtbaar zwanger werd en thuis kwam te zitten. Vandaar dat ik ook soms denk in de richting van Discordia.
Edit: nee het is niet begonnen toen ik voer wisselde. Het is vrees ik begonnen toen ik zichtbaar zwanger werd en thuis kwam te zitten. Vandaar dat ik ook soms denk in de richting van Discordia.
Gast- Gast
Het kan te maken hebben met je zwangerschap. Katten reageren daar soms heel sterk op en kunnen ook vervelend of agressief worden.
Rush- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11
Hmm, spuit11, dat dacht je dus zelf ook al
Rush- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11
Charlie schreef:Ok dat wist ik niet, ik denk elke keer: verandering van spijs doet mezelf ook eten, vindt ons vriendje vast ook heerlijk.
Ja ik dacht dat ook altijd hoor, maar begreep van de dierenarts dat het niet goed is om vaak te wisselen. Ik zou dus gewoon kijken naar goede brokken die hij ook lekker vind en daar bij blijven. Als je hem af en toe wilt verwennen zou je bijvoorbeeld van die goedkope koolvis kunnen kopen, van die blokken uit de dieprvries en dat koken (even goed op eventuele graadjes letten), of waar ik mijn kat altijd heeeel veel plezier mee doe is een stukje rauwe kipfilet of kippenlevertjes.
Royal Canin is trouwens niet per definitie altijd het beste, ook al doet de prijs wel anders vermoeden
Verder inderdaad kijken of je de stress kan verminderen, je hebt van dat spul wat je in een houder doet, in het stopcontact, feliway geloof ik, en dat schijnt ze wel wat meer te ontspannen. Verder zorgen dat hij genoeg speeltjes heeft of lekker naar buiten kan.
TukTuk- Ratel
Hij kan lekker naar buiten en op elke etage hangt een feliway verstuiver. Ik geef hem extra veel aandacht en we spelen ook samen. Ik weet het ook niet meer! Maar even afwachten dan.
Gast- Gast
mijn kat kreeg deze symptonen ook dat ik 9 weken zwanger was. deze klachten zijn nooit meer over gegaan. bij mijn kat is het een allergie reactie. ze krijgt nu prednison en word elke maand gewassen.
ik heb even een stukje gekopieerd van internet:
Wat is atopie?
Bij uw hond / kat bestaat het vermoeden dat er sprake is van atopie.
Dit is een allergie voor stuifmeel van bloeiende gewassen (zoals bloemen, grassen, onkruiden, boompollen), voor diverse huisstof- en voedermijten, voor diverse huisstof- en voedermijten, voor huidschilfers van dieren of ... mensen.
Bij de kat is de oorzaak in de meeste gevallen huisstofmijt.
Ten aanzien van deze stoffen kunnen overgevoeligheidsreacties ontstaan die leiden tot zeer heftige en langdurige jeuk. Een dergelijke overgevoeligheid uit zich bij mensen eventueel in hooikoorts of astma; bij hond en kat reageert vooral de huid allergisch.
Elke keer als uw dier met deze stoffen in contact komt, treden deze reacties opnieuw op. Soms is een dier overgevoelig voor stoffen die alleen in voorjaar en /of zomervoorkomen; dan treden de jeuk en huidproblemen ook seizoensgebonden op.
Een intensieve vlooienbestrijding is belangrijk bij deze problemen, aangezien de huid toch al snel geprikkeld wordt en een vlo de bestaande jeuk nog verergert.
Welke dieren krijgen een atopie?
* Waarschijnlijk speelt bij het ontstaan van een atopie de erfelijke aanleg een belangrijke rol.
* Bepaalde rassen krijgen dan ook vaker atopie dan andere, bijvoorbeeld de Duitse Herder, Golden Retriever, Boxer en Labrador Retriever.
* De jeuk t.g.v. atopie treedt meestal voor het eerst op als het dier 1 - 3 jaar oud is.
Hoe herkennen we een atopie?
Een atopie is als volgt te herkennen:
* Hardnekkige en heftige jeuk, meestal op de kop (rond de bek), bij de tenen en rond ellebogen en hakken.
* De jeuk gaat gepaard met ontsteking, korsten en/of kaalheid.
* De jeuk kan seizoensgebonden voorkomen.
* Indien andere oorzaken voor jeuk zijn uitgesloten, kan bij de hond een huidtest worden gedaan, waarmee wordt vastgesteld voor welke stof(fen) uw dier allergisch is.
Wat is er aan te doen?
* Voortdurende (het hele jaar!) intensieve vlooienbestrijding, bijvoorbeeld met FleaFence, Frontline of Advantage (dus met middelen die de vlooien snel doden en een beschermend laagje op de huid vormen tegen nieuwe vlooienbesmettingen). Om vlooien snel weg te werken is er FleaFence-acute.
* Om het dier van de jeuk af te helpen worden meestal Prednison tabletten gegeven, soms na een injectie. Bij gebruik volgens de voorschriften van uw dierenarts is het effect snel en goed en zijn er nauwelijks bijwerkingen, zoals veel drinken en plassen.
De allergie gaat hiervan niet over; de symptomen worden slechts onderdrukt. Indien corticosteroïden niet gewenst zijn kan gekozen worden voor antihistaminica of essentiële vetzuren of een combinatie van deze stoffen aangevuld met een hele lage dosering prednison.
* Als onomstotelijk is vastgesteld dat er sprake is van een atopie is er ook een nieuw medicijn beschikbaar, wat uitermate goed helpt, vrijwel zonder bijwerkingen is en bovendien zeer langdurig mag worden gegeven.
* Indien u zeer gemotiveerd bent kunt u bij de hond kiezen voor hypo-sensibilisatie. Bij de bovengenoemde huidtest moet dan vastgesteld zijn voor welke stof(fen) de allergie geldt. Met deze stof(fen) in sterk verdunde mate regelmatig (vaak wekelijks) wordt ingespoten, om het dier na verloop van tijd (kan 9 maanden duren) minder gevoelig te maken. Bij 75% van de honden treedt dan minstens 50% verbetering op. Vaak moeten de symptomen met antibiotica of shampoos nog wel onderdrukt worden.
ik heb even een stukje gekopieerd van internet:
Wat is atopie?
Bij uw hond / kat bestaat het vermoeden dat er sprake is van atopie.
Dit is een allergie voor stuifmeel van bloeiende gewassen (zoals bloemen, grassen, onkruiden, boompollen), voor diverse huisstof- en voedermijten, voor diverse huisstof- en voedermijten, voor huidschilfers van dieren of ... mensen.
Bij de kat is de oorzaak in de meeste gevallen huisstofmijt.
Ten aanzien van deze stoffen kunnen overgevoeligheidsreacties ontstaan die leiden tot zeer heftige en langdurige jeuk. Een dergelijke overgevoeligheid uit zich bij mensen eventueel in hooikoorts of astma; bij hond en kat reageert vooral de huid allergisch.
Elke keer als uw dier met deze stoffen in contact komt, treden deze reacties opnieuw op. Soms is een dier overgevoelig voor stoffen die alleen in voorjaar en /of zomervoorkomen; dan treden de jeuk en huidproblemen ook seizoensgebonden op.
Een intensieve vlooienbestrijding is belangrijk bij deze problemen, aangezien de huid toch al snel geprikkeld wordt en een vlo de bestaande jeuk nog verergert.
Welke dieren krijgen een atopie?
* Waarschijnlijk speelt bij het ontstaan van een atopie de erfelijke aanleg een belangrijke rol.
* Bepaalde rassen krijgen dan ook vaker atopie dan andere, bijvoorbeeld de Duitse Herder, Golden Retriever, Boxer en Labrador Retriever.
* De jeuk t.g.v. atopie treedt meestal voor het eerst op als het dier 1 - 3 jaar oud is.
Hoe herkennen we een atopie?
Een atopie is als volgt te herkennen:
* Hardnekkige en heftige jeuk, meestal op de kop (rond de bek), bij de tenen en rond ellebogen en hakken.
* De jeuk gaat gepaard met ontsteking, korsten en/of kaalheid.
* De jeuk kan seizoensgebonden voorkomen.
* Indien andere oorzaken voor jeuk zijn uitgesloten, kan bij de hond een huidtest worden gedaan, waarmee wordt vastgesteld voor welke stof(fen) uw dier allergisch is.
Wat is er aan te doen?
* Voortdurende (het hele jaar!) intensieve vlooienbestrijding, bijvoorbeeld met FleaFence, Frontline of Advantage (dus met middelen die de vlooien snel doden en een beschermend laagje op de huid vormen tegen nieuwe vlooienbesmettingen). Om vlooien snel weg te werken is er FleaFence-acute.
* Om het dier van de jeuk af te helpen worden meestal Prednison tabletten gegeven, soms na een injectie. Bij gebruik volgens de voorschriften van uw dierenarts is het effect snel en goed en zijn er nauwelijks bijwerkingen, zoals veel drinken en plassen.
De allergie gaat hiervan niet over; de symptomen worden slechts onderdrukt. Indien corticosteroïden niet gewenst zijn kan gekozen worden voor antihistaminica of essentiële vetzuren of een combinatie van deze stoffen aangevuld met een hele lage dosering prednison.
* Als onomstotelijk is vastgesteld dat er sprake is van een atopie is er ook een nieuw medicijn beschikbaar, wat uitermate goed helpt, vrijwel zonder bijwerkingen is en bovendien zeer langdurig mag worden gegeven.
* Indien u zeer gemotiveerd bent kunt u bij de hond kiezen voor hypo-sensibilisatie. Bij de bovengenoemde huidtest moet dan vastgesteld zijn voor welke stof(fen) de allergie geldt. Met deze stof(fen) in sterk verdunde mate regelmatig (vaak wekelijks) wordt ingespoten, om het dier na verloop van tijd (kan 9 maanden duren) minder gevoelig te maken. Bij 75% van de honden treedt dan minstens 50% verbetering op. Vaak moeten de symptomen met antibiotica of shampoos nog wel onderdrukt worden.
schuddebuikje- Prater
- Aantal berichten : 780
Punten : 880
Registratiedatum : 19-11-10
Schuddebuikje, ik herken er wel wat in, alleen is onze kater ook afgevallen. Was dat bij die van jou ook?
Gast- Gast
ja ze viel ook erg af. nu is het erg wisselvallig haar gewicht. zelfs met prednison is het moeilijk te onderdrukken.
schuddebuikje- Prater
ze had ook hele kale plekken ( zelfs tot bloedens aan toe ), schilfers op haar huid, stampen met haar achterpoten en oorontstekking.
schuddebuikje- Prater
Ach gossie Arme mannetje. Ik herken 't niet, maar hoop dat de DA de problemen kan verhelpen!
Bazinga- Ratel
- Aantal berichten : 4198
Punten : 4632
Registratiedatum : 15-02-12
schuddebuikje schreef:ja ze viel ook erg af. nu is het erg wisselvallig haar gewicht. zelfs met prednison is het moeilijk te onderdrukken.
Juist door de prednison kan het gewicht erg gaan schommelen.
Hopelijk komt je dierenarts erachter wat er is, Charlie!
Gast- Gast
Ben je alweer terug van de dierenarts, Charlie? Hoe is het gegaan?
Sanne- Ratel
- Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Ben net terug. Zijn tandvlees is weer helemaal ontstoken. Hij heeft een antibiotica spuitje gekregen. Verder was er niks lichamelijks te vinden, de dierenarts denkt echt aan stress (agossie). Hij heeft nu een soort capsules in een groen potje gekregen die moet ik 2x daags door zijn voer doen, daar zou hij rustiger van kunnen worden en dan vrijdag terug voor controle.
Gast- Gast
Ach, arm ding. Hopelijk werkt de antibiotica voor het ontstoken tandvlees en helpen de capsules hem weer wat rustiger te worden.
Alex- Ratel
- Aantal berichten : 6509
Punten : 6850
Registratiedatum : 27-10-11
Hè, wat sneu toch. Gelukkig is er verder lichamelijk niets aan de hand. Ik hoop dat de kuur goed aanslaat en dat de antistresspillen ook goed hun werk doen.
Sanne- Ratel
- Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
.
Laatst aangepast door Ostara op ma 29 okt 2012 - 6:35; in totaal 1 keer bewerkt
Gast- Gast
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Toch iets met haar gehoor: [Update] toch buisjes.
» Wat is dat toch
» Wat is dat toch....
» toch erg??
» Wat ik toch had..
» Wat is dat toch
» Wat is dat toch....
» toch erg??
» Wat ik toch had..
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: