Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Stoppen met studie?

+2
TukTuk
Jezzie
6 plaatsers

Ga naar beneden

Stoppen met studie? Empty Stoppen met studie?

Bericht  Jezzie za 22 jan 2011 - 6:03

Hoi!
Ik zit in het eerste jaar van de PABO en heb afgelopen week mijn 2e kans van de rekentoets niet gehaald.
Heb nu nog maar 1 kans, in juni en weet nu niet zo goed wat ik moet doen.
Ik wil zowiezo nog de score weten, hoeveel punten ik nu heb en of er wel verbetering in zit.
Maar als er geen verbetering in zit vergeleken met de vorige keer, weet ik niet of ik hem dan in juni wel zou kunnen halen.
Als ik voor 1 februari stop hoef ik geen studifinanciering terug te betalen. Maar als ik in juni de toets niet haal, moet ik stoppen met mijn opleiding...en dan heb ik dus wel een grote studieschuld...
Heeft iemand hier ervaring mee of tips?
Ik weet niet zo goed meer wat ik nu moet, ben bang dat ik spijt krijg als ik stop voordat ik mijn 3e kans heb benut, want ik wil het zo graag! Cry
Ik heb wel een SPW diploma, dus kan in de kinderopvang werken als het echt niet lukt...
Jezzie
Jezzie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3648
Punten : 3865
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stoppen met studie? Empty Re: Stoppen met studie?

Bericht  TukTuk za 22 jan 2011 - 6:05

Hoe graag wil je die opleiding halen? Want het komt over alsof je het niet echt heel graag wilt.. (Omdat je het dus over stoppen hebt)

Als je het toch graag wilt: juni is nog ver weg.. Je kan toch desnoods bijlessen nemen? Je laat je toekomst toch niet van 1 rekentoets afhangen..?

En zoveel studieschuld zal je niet hebben na een jaartje, en daarbij, daar mag je 15 jaar over doen om af te betalen, of minimaal 40 euro per maand Wink
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stoppen met studie? Empty Re: Stoppen met studie?

Bericht  Jezzie za 22 jan 2011 - 6:08

Ik wil het echt wel heel erg graag...maar ze zeiden gister op school dat ik er wel goed over moest na gaan denken!
En dat heeft mij heel erg aan het twijfelen gebracht, maar ik wil niet twijfelen!
Jezzie
Jezzie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3648
Punten : 3865
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stoppen met studie? Empty Re: Stoppen met studie?

Bericht  TukTuk za 22 jan 2011 - 6:11

Jezzie89 schreef:Ik wil het echt wel heel erg graag...maar ze zeiden gister op school dat ik er wel goed over moest na gaan denken!
En dat heeft mij heel erg aan het twijfelen gebracht, maar ik wil niet twijfelen!

Nou fijne instelling heeft jou school! Waar studeer je?

En de andere vakken, gaan die je wel goed af? Want als het alleen puur om die rekentoets gaat zou ik zeker niet gaan twijfelen hoor! Mochten alle vakken je slecht af gaan, tja dan snap ik het advies van je school.

Ik zou gewoon lekker bijles nemen, er zijn genoeg HBO of WO studenten die op zaterdag bijles willen geven om wat bij te verdienen, of misschien heb je wel iemand in je omgeving die er goed in is?
Ik zeg: niet geschoten is altijd mis Wink



TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stoppen met studie? Empty Re: Stoppen met studie?

Bericht  Jezzie za 22 jan 2011 - 6:16

Moet alle toetsen van de 1e periode nog herkansen, want die waren alle 3 onvoldoene, heb voor deze periode al wel wat voldoendes gehaald.
Maar denk dat ik idd erg goed mijn rekenen moet gaan oefenen! En het dan gewoon nog een keer moet gaan proberen. Want ik denk ook als ik stop dat ik er spijt van krijg dat ik niet de 3e kans genomen.
Jezzie
Jezzie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3648
Punten : 3865
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stoppen met studie? Empty Re: Stoppen met studie?

Bericht  ekiaam87 za 22 jan 2011 - 7:08

Als tips voor de rekentoets, kan ik je meegeven, dat het handig is, om foefjes op te slaan in je hoofd.
Zodra je mag schrijven, schrijf je die foefjes op (bijv. metriek stelsel, hoe je breuken op lost, dat soort dingen).
Hierdoor is je hoofd leeg en kan je vanaf papier gaan rekenen.
Ik heb dit ook zo gedaan (1e keer gezakt) en heb uiteindelijk voor mijn rekenen hoger gescoord (0.3 punten ofzo) dan voor mijn taal, terwijl rekenen echt niet mijn ding is.
Met mijn vriend heb ik alle soorten sommen doorgenomen en de belangrijkste punten opgeschreven, ook sommen geoefend en soms moest hij dingen 3 / 4 keer uitleggen voordat ik het begreep.
Die opgeschreven punten heb ik in mijn hoofd gestampt en na de 15? hoofdreken opgaven heb ik alles opgeschreven wat ik wist.

In advies geven over stoppen of niet, kan ik je niet helpen.
Wellicht, dat ik je nog wel kan helpen aan samenvattingen van boeken, als je die wilt hebben, pm maar een lijstje met boeken die je gebruikt (en hoofdstukken), ik heb alles van mijn 1e t/m nu bewaard (4e jaar).
ekiaam87
ekiaam87
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1623
Punten : 2002
Registratiedatum : 17-11-10
Woonplaats : Voorschoten

Terug naar boven Ga naar beneden

Stoppen met studie? Empty Re: Stoppen met studie?

Bericht  nina za 22 jan 2011 - 8:17

Je moet inderdaad zoeken naar iemand die je één op één kan helpen.
Ik heb ook veel rekenbijles gegeven op de Pabo..
Weet niet of je een beetje in de buurt woont....Wink
Maar iemand anders die goed kan rekenen is ook prima!
nina
nina
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2588
Punten : 2966
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Nederland

Terug naar boven Ga naar beneden

Stoppen met studie? Empty Re: Stoppen met studie?

Bericht  Lynn_ zo 23 jan 2011 - 2:18

Je geeft aan het heel graag te willen maar dat straalt je topic niet echt uit. Als je het écht wil: gewoon doorzetten. Sociale contacten e.d. even op een laag pitje en je vooral bezig houden met rekenen!
Lynn_
Lynn_
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1985
Punten : 2068
Registratiedatum : 30-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stoppen met studie? Empty Re: Stoppen met studie?

Bericht  Jezzie zo 23 jan 2011 - 2:26

ekiaam87 schreef:Als tips voor de rekentoets, kan ik je meegeven, dat het handig is, om foefjes op te slaan in je hoofd.
Zodra je mag schrijven, schrijf je die foefjes op (bijv. metriek stelsel, hoe je breuken op lost, dat soort dingen).
Hierdoor is je hoofd leeg en kan je vanaf papier gaan rekenen.
Ik heb dit ook zo gedaan (1e keer gezakt) en heb uiteindelijk voor mijn rekenen hoger gescoord (0.3 punten ofzo) dan voor mijn taal, terwijl rekenen echt niet mijn ding is.
Met mijn vriend heb ik alle soorten sommen doorgenomen en de belangrijkste punten opgeschreven, ook sommen geoefend en soms moest hij dingen 3 / 4 keer uitleggen voordat ik het begreep.
Die opgeschreven punten heb ik in mijn hoofd gestampt en na de 15? hoofdreken opgaven heb ik alles opgeschreven wat ik wist.

In advies geven over stoppen of niet, kan ik je niet helpen.
Wellicht, dat ik je nog wel kan helpen aan samenvattingen van boeken, als je die wilt hebben, pm maar een lijstje met boeken die je gebruikt (en hoofdstukken), ik heb alles van mijn 1e t/m nu bewaard (4e jaar).

Bedankt voor je tips,
Bij mij ging het bij die 15 hoofdrekenvragen al mis...Ik red dat gewoon niet in zo'n korte tijd. En toen ik bij vraag 7 was kwam mijn lerares ook nog tegen me zeggen dat ik om mijn tijd moest denken, dus toen schoot ik helemaal in de stres! Ik zal je een pm sturen met de boeken waarvan ik deze week toetsen heb.

Ik wacht zowiezo nog de score af voordat ik iets ga beslissen, maar vorige keer zat ik ver onder het aantal punten dat je moet hebben. En ik heb er nu ook niet zo'n goed gevoel over. Hopelijk krijg ik morgen die score.

@nina, ik heb je een pm gestuurd
Jezzie
Jezzie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3648
Punten : 3865
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stoppen met studie? Empty Re: Stoppen met studie?

Bericht  Jezzie zo 23 jan 2011 - 21:22

Ben van 76 punten naar 78 punten gegaan Cry En moet 103 halen!
Ga vanmiddag met mijn lerares rekenen even praten of zij denkt dat het haalbaar is!
Jezzie
Jezzie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3648
Punten : 3865
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stoppen met studie? Empty Re: Stoppen met studie?

Bericht  Blond ma 24 jan 2011 - 1:52

Ik heb in het eerste jaar ook een beetje voor dat dilemma gestaan. Had in de eerste periode geloof ik 2 toetsen gehaald, van de 10 ofzo. En de reken en de taaltoets had ik ook nog niet.
Toch doorgezet, en in maart haalde ik ineens alles. Ik had mn propedeuse in juni binnen.

Ik zou doorzetten. Juni is nog ver weg.
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stoppen met studie? Empty Re: Stoppen met studie?

Bericht  Gast ma 24 jan 2011 - 2:18

Kwestie van oefenen, oefenen, oefenen. Al blijf ik er wel bij dat het wel voor jezelf te doen moet zijn. Als jij echt moet zwoegen om die tentamens te halen, vraag ik me af of je niet iets te hoog zit voor jezelf. Hoe ging het op het mbo dan?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Stoppen met studie? Empty Re: Stoppen met studie?

Bericht  Jezzie ma 24 jan 2011 - 4:34

Heb met mijn lerares gepraat...en mijn scores gezien, heb besloten dat het beter is om te stoppen.
Ik kan inderdaad met heel hard en heel veel oefenen het misschien halen, maar dan houd ik geen tijd meer over voor mijn andere vakken.
Ik vind het wel erg jammer, maar ik heb een diploma en kan in de kinderopvang of als onderwijsassistent gaan werken. De toekomst ziet er nu een beetje anders uit, maar misschien is het wel beter zo.
Jezzie
Jezzie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3648
Punten : 3865
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stoppen met studie? Empty Re: Stoppen met studie?

Bericht  Gast ma 24 jan 2011 - 6:03

Joh, wie weet sta je er al anders in na een paar jaar werken. Vind je de theorie van de andere vakken moeilijk? En hoe heb je het mbo gedaan dan, ging dat je wel goed af?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Stoppen met studie? Empty Re: Stoppen met studie?

Bericht  Jezzie ma 24 jan 2011 - 6:24

Liva schreef:Joh, wie weet sta je er al anders in na een paar jaar werken. Vind je de theorie van de andere vakken moeilijk? En hoe heb je het mbo gedaan dan, ging dat je wel goed af?

Ja, heb nog maar 2 toetsen gehaald van de afgelopen periodes. Ik moet daar best hard voor leren. Op het mbo heb ik eigenlijk niet zo veel gehad, dat ging dus erg makkelijk, daar liep ik 3 dagen stage en ging ik 2 dagen naar school, maar dan moesten we vaak zelfstandig werken omdat er niet genoeg leraren waren enzo. Ik heb daar ook nooit vakken gehad zoals geschiedenis en aardrijkskunde ofzo. En in de stage ging alles heel goed, daarom ben ik geslaagd!
Ik heb ook altijd gezegt, ik ga de PABO proberen en als het niet lukt is het jammer....maar als je dan ineens voor die keuze staat is het toch wel even moeilijk.
Mijn lerares zei inderdaad ook al, als ik nu mijn rekenen een beetje bij houd, misschien dat ik dan over een jaar of 5 het wel weer wil proberen...ik zie wel hoe het loopt. Nu even de rest van de week alles rustig laten bezinken en volgende week op zoek naar vacatures! Ik werk nu al als invalkracht bij de kinderopvang in de vakanties, dus kan daar doorgeven dat ik nu ook buiten de vakanties kan werken.
Jezzie
Jezzie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3648
Punten : 3865
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stoppen met studie? Empty Re: Stoppen met studie?

Bericht  ekiaam87 ma 24 jan 2011 - 7:46

Jammer dat je besloten hebt om te stoppen, toen ik van het mbo naar het hbo ging, moest ik ineens ook veel harder werken en vond ik het ook heel erg moeilijk.
Na 2 jaar, had ik eindelijk alles een beetje onder controle, heb over sommige tentamens 3 of 4 keer gedaan en haalde het dan net met hakken over de sloot (laat mij maar doen, leren is niets voor mij), inmiddels zit ik in mijn laatste jaartje!
ekiaam87
ekiaam87
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1623
Punten : 2002
Registratiedatum : 17-11-10
Woonplaats : Voorschoten

Terug naar boven Ga naar beneden

Stoppen met studie? Empty Re: Stoppen met studie?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum