Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Sourdough/zuurdesem brood

5 plaatsers

Ga naar beneden

Sourdough/zuurdesem brood Empty Sourdough/zuurdesem brood

Bericht  TNMN do 21 jun 2012 - 11:37

Wie heeft hier wel eens (geprobeerd) om sourdough/ zuurdesem brood zelf te maken?
Ik heb het vandaag voor het eerst geprobeerd: 100g broodmeel met warm water in een kom afgedekt en op een vrij warme plaats gezet. Ben nu een paar uur verder maar het borrelt nog niet. Ik moet misschien iets meer geduld hebben...
(als het borrelt betekent het dus dat er natuurlijke gist is ontstaan)

Iemand nog tips?
TNMN
TNMN
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1679
Punten : 1866
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Sourdough/zuurdesem brood Empty Re: Sourdough/zuurdesem brood

Bericht  Linda do 21 jun 2012 - 18:47

Ik heb gelezen dat je het 3 keer per dag moet roeren en dat je er na ongeveer 3 dagen brood mee kunt maken.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Sourdough/zuurdesem brood Empty Re: Sourdough/zuurdesem brood

Bericht  TNMN do 21 jun 2012 - 22:13

Linda schreef:Ik heb gelezen dat je het 3 keer per dag moet roeren en dat je er na ongeveer 3 dagen brood mee kunt maken.

Het duurt inderdaad ongeveer 3 dagen. Alleen in het recept wat ik gebruik staat niet dat ik moet roeren... Weet je toevallig waar je dit gelezen hebt?
TNMN
TNMN
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1679
Punten : 1866
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Sourdough/zuurdesem brood Empty Re: Sourdough/zuurdesem brood

Bericht  Minx do 21 jun 2012 - 22:17

Zou je het recept hier kunnen plaatsen ben wel benieuwd Very Happy
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Sourdough/zuurdesem brood Empty Re: Sourdough/zuurdesem brood

Bericht  Marin do 21 jun 2012 - 22:23

Nee niet roeren! Gewoon helemaal rustig laten staan en z'n werk laten doen. Op een warm plekje zitten helpt. En het is handig om het in een glazen pot te doen, met een elastiekje er over op de hoogte van het mengsel, dan zie je heel goed wanneer het rijst.

Ik heb het dus wel eens gedaan ja Wink

Maar ik vond het heel lastig inschatten wanneer het goed genoeg was, en uiteindelijk is het dus te erg gaan gisten en bedorven. En heb het daarna niet nogmaals geprobeerd. Dus weet niet of het goed geworden was als ik het wel als deeg had gebruikt.

Maar ik ben in elk geval gek op sourdough.


Edit: Oh ja borrelen duurt wel even. Het hedendaagdse meel is zo verwerkt dat het wat langer nodig heeft, dus waarschijnlijk kan het wel langer dan 3 dagen duren. Maar dat is dus zo moeilijk inschatten.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Sourdough/zuurdesem brood Empty Re: Sourdough/zuurdesem brood

Bericht  Linda do 21 jun 2012 - 23:06

TNMN schreef:
Linda schreef:Ik heb gelezen dat je het 3 keer per dag moet roeren en dat je er na ongeveer 3 dagen brood mee kunt maken.

Het duurt inderdaad ongeveer 3 dagen. Alleen in het recept wat ik gebruik staat niet dat ik moet roeren... Weet je toevallig waar je dit gelezen hebt?

Ik kwam dit tegen:
http://www.hitbitz.com/zuurdesem.htm


Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Sourdough/zuurdesem brood Empty Re: Sourdough/zuurdesem brood

Bericht  Dennenappel do 21 jun 2012 - 23:30

Ik heb best vaak zuurdesembrood zelf gemaakt! Tenslotte mee op gehouden, maar begin wellicht weer binnenkort.

Mijn recept:


Benodigdheden
- Volkoren meel
- Water
- Houten of plastic lepel
- Weckpot


Dag 1
Meng 8 eetlepels volkoren meel met (lauw) water tot een papje. Het moet zo dun zijn dat er na enige tijd geen water op komt te staan.
Sluit de weckpot goed af en zet hem op een tocht vrije plek weg, waar het kamertemperatuur is. Laat het papje 24 uur rusten.

Dag 2
Roer het papje 's morgens en 's avonds om.

Dag 3
Er staan luchtbelletjes op het papje en het ruikt duidelijk zuur. Roer het papje om en voeg er 's avonds 3 eetlepels volkoren meel en water toe, roer dit goed door.
Wanneer er nog geen luchtbellen op staan, roer je het alleen en wacht je een dag langer.

Dag 4
'S morgens omroeren, 's avonds 3 eetlepels volkoren meel en water toevoegen en roeren.

Dag 5
'S morgens omroeren, 's avonds 3 eetlepels volkoren meel en water toevoegen en roeren.

Dag 6
Wanneer het zuurdesem luchtbelletjes vertoont en licht zurig ruikt is het klaar. Wanneer dit niet het geval is, nog een dag wachten.

Wanneer meer zuurdesem nodig is of een nieuwe portie moet gemaakt worden, kan er door worden gegaan met dag 4, 5 en 6.

De hoeveelheid zuurdesem is circa 125 gram op 500 gram volkoren meel.
Wanneer het zuurdesem niet nodig is, kan het in de koelkast afgesloten bewaard worden. Eventueel roeren. Het blijft ongeveer 14 dagen


Het recept voor in de broodbakmachine ben ik helaas kwijt.
Dennenappel
Dennenappel
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1583
Punten : 1769
Registratiedatum : 25-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Sourdough/zuurdesem brood Empty Re: Sourdough/zuurdesem brood

Bericht  TNMN vr 22 jun 2012 - 23:19

Minx schreef:Zou je het recept hier kunnen plaatsen ben wel benieuwd Very Happy

Ik gebruik dit recept: http://www.rivercottage.net/recipes/river-cottage-sourdough

Marin: ik las dus ook overal niet roeren. In bovenstaand recept staat gelijk voeden als het begint te borrelen, hopelijk houdt dat het te erge borrelen tegen?

Dennenappel: dankje voor dat recept! Werkte dat elke keer bij jou? En klopte de dagen ook? Nu ongeveer 36uur verder en nog steeds niets.
TNMN
TNMN
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1679
Punten : 1866
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Sourdough/zuurdesem brood Empty Re: Sourdough/zuurdesem brood

Bericht  Minx zo 24 jun 2012 - 11:04

Dennenappel schreef:Ik heb best vaak zuurdesembrood zelf gemaakt! Tenslotte mee op gehouden, maar begin wellicht weer binnenkort.

Mijn recept:


Benodigdheden
- Volkoren meel
- Water
- Houten of plastic lepel
- Weckpot


Dag 1
Meng 8 eetlepels volkoren meel met (lauw) water tot een papje. Het moet zo dun zijn dat er na enige tijd geen water op komt te staan.
Sluit de weckpot goed af en zet hem op een tocht vrije plek weg, waar het kamertemperatuur is. Laat het papje 24 uur rusten.

Dag 2
Roer het papje 's morgens en 's avonds om.

Dag 3
Er staan luchtbelletjes op het papje en het ruikt duidelijk zuur. Roer het papje om en voeg er 's avonds 3 eetlepels volkoren meel en water toe, roer dit goed door.
Wanneer er nog geen luchtbellen op staan, roer je het alleen en wacht je een dag langer.

Dag 4
'S morgens omroeren, 's avonds 3 eetlepels volkoren meel en water toevoegen en roeren.

Dag 5
'S morgens omroeren, 's avonds 3 eetlepels volkoren meel en water toevoegen en roeren.

Dag 6
Wanneer het zuurdesem luchtbelletjes vertoont en licht zurig ruikt is het klaar. Wanneer dit niet het geval is, nog een dag wachten.

Wanneer meer zuurdesem nodig is of een nieuwe portie moet gemaakt worden, kan er door worden gegaan met dag 4, 5 en 6.

De hoeveelheid zuurdesem is circa 125 gram op 500 gram volkoren meel.
Wanneer het zuurdesem niet nodig is, kan het in de koelkast afgesloten bewaard worden. Eventueel roeren. Het blijft ongeveer 14 dagen


Het recept voor in de broodbakmachine ben ik helaas kwijt.

Maar dit is alleen het zuurdesem?? En dan? Heb nog nooit helemaal zelf brood gebakken maar dit lijkt me wel eens leuk om te doen.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Sourdough/zuurdesem brood Empty Re: Sourdough/zuurdesem brood

Bericht  Dennenappel ma 25 jun 2012 - 7:46

Bij mij hielp het goed! Ik heb hem echt enkele maanden leven gehouden, daarna heb ik hem langzaam laten sterven..

Minx klopt! Er is ook nog een recept om vervolgens brood te bakken. Ik had een hele fijne op mijn telefoon staan, maar die heb ik gereset :nopompom:
Ik probeer deze week hem nog op te zoeken en hier te plaatsen! Up dit topic anders af en toe als herinnering voor mij, mijn hoofd is momenteel een vergiet.
Dennenappel
Dennenappel
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1583
Punten : 1769
Registratiedatum : 25-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Sourdough/zuurdesem brood Empty Re: Sourdough/zuurdesem brood

Bericht  TNMN ma 25 jun 2012 - 11:44

Vandaag schuimde het erg, maar het rook zo vies dat ik het helaas heb moeten weggooien Sad had 'm dus eerder moeten voeden. Nu weer opnieuw beginnen.. Dit keer misschien het recept van dennenappel proberen?

Ik zag gister trouwens in een programma waarbij een restaurant ook zuurdesem maakte, dat zij dezelfde starter gebruiken die 100jaar geleden door de eerste eigenaar is gemaakt! Er zit dus eigenlijk geen houdbaarheidsdatum aan.
TNMN
TNMN
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1679
Punten : 1866
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Sourdough/zuurdesem brood Empty Re: Sourdough/zuurdesem brood

Bericht  Marin ma 25 jun 2012 - 23:19

Wow dat is wel gaaf, TNMN!

Ik las vroeger altijd de Kleine Huis boeken en daarin hadden ze het altijd over zuurdesembrood. Was dus voordat ik het ooit had geproefd altijd al zo gefascineerd daardoor. Ik heb ook dat kookboek van die serie en aan de hand van dat recept heb ik het gemaakt. Maar dat is echt heel basis dus.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Sourdough/zuurdesem brood Empty Re: Sourdough/zuurdesem brood

Bericht  Marin di 26 jun 2012 - 20:49

Ik heb gisteren op de markt zuurdesembrood gevonden! Had het direct gekocht natuurlijk, en bij de soep gegeten. Was erg lekker. Hou van dat smaakje!
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Sourdough/zuurdesem brood Empty Re: Sourdough/zuurdesem brood

Bericht  Linda wo 27 jun 2012 - 2:51

Lekker hè! Ik eet altijd alleen maar zuurdesem brood. Woudkorn desem bij de natuurwinkel is het lekkerste, maar wel €3,15 per brood. Wat dat betreft loont zelf maken zeker, maar ik ben daar te lui voor.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Sourdough/zuurdesem brood Empty Re: Sourdough/zuurdesem brood

Bericht  Dennenappel za 30 jun 2012 - 7:48

Hier het recept:

200 gram zuurdesem
500 gram meel
250 ml water
1 theelepel bakkerszout
klontje roomboter of twee eetlepels olijfolie

Weeg eerst het zuurdesem af en voeg daarbij het water en de helft van het meel. Meng het tot een dikke pap en giet het over in het broodbakblik. Daarbovenop de rest van het meel, de olie/boter en het zout. Kies op de machine de stand "french" (duur van dat programma is zes uur!). Met de timer kies ik nog een uur extra zodat het deeg eerst nog een uur extra de tijd heeft om nog wat te rijzen. Na die zeven uur is het brood klaar.

Duurt nogal lang helaas vind ik. Een volkoren brood heb ik in 3.15 klaar ongeveer en dit duurt ruim zes uur. Wat ik zelf deed; 's morgens even aanzetten laten kneden. Vlak voor ik ging werken stekker eruit. Bij thuiskomst op volkoren stand zetten en binnen 3-4 uur klaar.
Dennenappel
Dennenappel
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1583
Punten : 1769
Registratiedatum : 25-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Sourdough/zuurdesem brood Empty Re: Sourdough/zuurdesem brood

Bericht  TNMN zo 1 jul 2012 - 7:19

Dankjewel dennenappel! Mijn manager kwam gister aan met een recept met yoghurt en rozijnen, dat schijnt het gisten te helpen. Zal kijken of ik t kan vertalen en hierin kopiëren.

@Marin: ja zo lekker, werkt heel goed met soep!!
TNMN
TNMN
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1679
Punten : 1866
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Sourdough/zuurdesem brood Empty Re: Sourdough/zuurdesem brood

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum