Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Nederlands recept zuurdesem en/of speltbrood

2 plaatsers

Ga naar beneden

Nederlands recept zuurdesem en/of speltbrood Empty Nederlands recept zuurdesem en/of speltbrood

Bericht  Roza do 4 apr 2013 - 8:49

Ik zoek een Nederlands recept voor speltbrood en/of zuurdesembrood.
Ik vind vooral veel in het engels of met engelse maten. Je hebt ook broodmixen zag ik op internet, maar is dit dan ook gezond of is daar al veel aan toegevoegd wat het minder gezond maakt?

Thanks!

Roza
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2133
Punten : 2532
Registratiedatum : 22-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Nederlands recept zuurdesem en/of speltbrood Empty Re: Nederlands recept zuurdesem en/of speltbrood

Bericht  Marin do 4 apr 2013 - 9:35

Ik vind genoeg Nederlandse recepten voor zuurdesem als ik Google ;-)
Dit is er eentje van:

http://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/2012/04/hoe-maak-je-zuurdesem.html?m=1

Maar je moet weten dat zuurdesem niet iets is wat je zo 1,2,3 maakt. Het is anders dan een gewoon brood bakken, omdat je eerst een starter moet maken. Het is namelijk een brood wat gemaakt wordt door gegist deeg, niet droge gist er aan toegevoegd. Dus je moet zelf een mengsel van water (of melk) en meel laten gisten in een pot op een warme plek. Dat duurt een paar dagen (tot soms wel een week). Dus het is wel flink wat werk.

Ik heb ook nog een ouderwets zuurdesem recept in het nederlands, echt uit 1850 ofzo, dat kan ik wel over typen als je wilt.

Ik heb het wel eens gedaan, maar uiteindelijk m'n starter te lang laten gisten en toen was t bedorven. Wel jammer. Wil t nog wel eens doen.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Nederlands recept zuurdesem en/of speltbrood Empty Re: Nederlands recept zuurdesem en/of speltbrood

Bericht  Roza do 4 apr 2013 - 9:49

Dan ga ik voor speltbrood. Heb het geduld niet voor zuurdesembrood angel
Thans voor je hulp Marin!!

Roza
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2133
Punten : 2532
Registratiedatum : 22-01-11

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: