Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

1 dag in de week kdv

+19
Darius
Puggle
Theezakje13
PapillonRose
Teddyaapje
yes1984
vlindertje
mickey
Bruintje Beer
red rose
Snoes
SarahKey
Jazzlyn
moepie
Annemie
Filoria
Stuiterbal
koNijntje
Linda
23 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

1 dag in de week kdv Empty 1 dag in de week kdv

Bericht  Linda zo 3 jun 2012 - 19:01

Wie z'n kindje gaat maar 1 dag in de week naar het kdv? En hoe bevalt dat?
Ik heb eens op een kdv site gelezen dat ze het afraden, omdat een kind dan moeilijk kan wennen. Hoe is jullie ervaring daarmee?

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

1 dag in de week kdv Empty Re: 1 dag in de week kdv

Bericht  koNijntje zo 3 jun 2012 - 19:20

mijn zoontje gaat flexibel naar het kdv, we moeten minimaal 2 dagdelen per week afnemen, maar rekenen het als 8 dagdelen per maand. hier komt het best wel eens voor dat t de ene week twee hele dagen gaat en de week erop maar 1 middag. t heeft lang moeten wennen daar, wat ik begreep langer dan andere kindjes. hij kon zichzelf moeilijk vermaken (was thuis ook) en zat het liefst de hele dag bij een van de leidsters op schoot om rond te kijken wat er allemaal gebeurde.
inmiddels gaat het al een tijdje een stuk beter, maar ik vond het best lastig dat hij er eerst niet op zijn plek zat. ik denk dat hij er wel lang over heeft gedaan om te wennen.
koNijntje
koNijntje
Prater
Prater

Aantal berichten : 1371
Punten : 1497
Registratiedatum : 13-03-11

Bericht  Stuiterbal zo 3 jun 2012 - 19:28

Het blijft de keuze van de ouder natuurlijk maar ik zou het als leidster ook niet aanmoedigen. Miss beter om dan 1 hele en nog een half dagje erbij. Kindjes die 1 dag komen moeten idd steeds opnieuw wennen. Niet allemaal hoor maar de meeste wel.
En die halve dag meer maakt al heel wel verschil.

Ik zou het proberen 1 dag en als het idd niet werkt een halve dag erbij nemen.
Stuiterbal
Stuiterbal
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2942
Punten : 3259
Registratiedatum : 14-12-11

Bericht  Linda zo 3 jun 2012 - 19:56

Niet al te positieve ervaringen dus...
Een halve dag zou moeilijk zijn. Man en ik werken gewoon hele dagen.

Linda
Ratel
Ratel

Bericht  Filoria zo 3 jun 2012 - 19:57

Tomas is wat aanhankelijker en eenkenniger dan andere kinderen. Hij ging de eerste maanden één dag per week naar het KDV. Voor hem werkte dat niet. Hij moest elke week weer opnieuw wennen. Hij huilde vreselijk bij het afscheid. Ook gedurende de dag zocht hij steeds de leidsters op, was hij veel huilerig etc. Het was echt sneu.

Toen hij twee dagen per week ging, ging het meteen beter.
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11

Bericht  Annemie zo 3 jun 2012 - 19:59

Mijn zoontje gaat 1 dag in de week op vrijdag,hij heeft een fase gehad dat hij het niet leuk vond,maar nu gaat het weer heel goed. Hij is wel meer op zichzelf,maar dat is gewoon zijn karakter,ik denk niet dat het te maken heeft met dat hij maar 1 dagje gaat.
Annemie
Annemie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3158
Punten : 3363
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  moepie zo 3 jun 2012 - 20:00

Voor een kindje is het over het algemeen inderdaad makkelijker wennen als het meerdere dagen komt, dat is ook mijn ervaring als leidster.
Maar wij gaan het met de tweede ook proberen, 1 dag in de week. Onze dochter gaat nu ook 1 dagen in de week, die ging in het begin wel 2 dagen, ze was al 2 toen ze van 2 naar 1 dag ging dus merk bij haar geen verschil.

Ik heb trouwens op de groep best een aantal kinderen die maar 1 dag in de week komen. Dit gaat wel heel goed. Sommigen hadden inderdaad met het wennen wat langer de tijd nodig maar nu merk ik er niks meer van dat ze maar 1 dag komen.
moepie
moepie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1536
Punten : 1569
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Filoria zo 3 jun 2012 - 20:02

Dat doet me eraan denken Annemie:

Ik heb zelf ook in de kinderopvang gewerkt. Bij de oudere peuters (van een jaar of 3,5) viel het me op dat de dikste vriendjes de kinderen waren die veel dagen naar de opvang gingen. De kinderen die maar één dagje gingen hadden meestal minder vriendjes op het KDV, omdat ze de andere kinderen toch minder zagen.

Niet dat dat heel erg is hoor. Op de basisschool hebben kinderen nog tijd zat om vriendschappen te sluiten 1 dag in de week kdv 561177
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11

Bericht  Jazzlyn zo 3 jun 2012 - 20:04

hier gaat zoontje 6 uur per week, nog geen hele dag dus. gaat perfect. Kindjes roepen direct als hij binnenkomt en geen wenningsproblemen.
Jazzlyn
Jazzlyn
Prater
Prater

Aantal berichten : 1317
Punten : 1579
Registratiedatum : 05-06-11

Bericht  SarahKey zo 3 jun 2012 - 20:06

Siem gaat ook 1 dag in de week en tot nu toe gaat het prima.
Zelf vind ik 1 dag mooi zat om als baby naar een kdv te gaan.
SarahKey
SarahKey
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6386
Punten : 6502
Registratiedatum : 18-11-10

http://www.hobbymirror.blogspot.com

Bericht  Linda zo 3 jun 2012 - 20:16

Fijn om ook positieve verhalen te lezen!

Ik loop hopeloos op de zaken vooruit hoor, maar zo ben ik nou eenmaal, haha.
Op dit moment past mijn schoonmoeder 2 dagen op onze dochter. Ik denk dat het teveel van het goede wordt om een evt 2e kindje ook naar oma te laten gaan. Maar ik vind het ook gek om de oudste wel naar oma te laten gaan en de jongste 2 dagen naar een kdv. En aangezien we onze dochter ook naar een psz wilde laten gaan, leek het me misschien een goed idee om beide 1 dag naar een kdv te laten gaan en beide 1 dag naar oma, maar dan dus omgewisseld. Qua kosten zou dit ook heel wat beter uitkomen.

Laatst aangepast door Linda op zo 3 jun 2012 - 20:17; in totaal 1 keer bewerkt

Linda
Ratel
Ratel

Bericht  Snoes zo 3 jun 2012 - 20:17

Ons kindje zal volgend jaar de ene week 2 dagen gaan en de andere week 1 dag. Meer opvang hebben we niet nodig, en ga mijn baby ook niet 'zomaar' naar het KDV brengen. Ik zie wel hoe het loopt.

Snoes
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11739
Punten : 12120

Bericht  red rose zo 3 jun 2012 - 20:24

Onze dochter gaat alleen op vrijdag naar het kdv en dat gaat goed. Ze is alle andere dagen gewoon thuis waarvan twee korte dagen dat de oma's hier oppassen.

Ze gaat altijd gelijk spelen als ik haar breng en toen ze voor het eerst ging was ze 3,5 maand, het ging gelijk goed.
red rose
red rose
Prater
Prater

Aantal berichten : 536
Punten : 587

Bericht  Bruintje Beer zo 3 jun 2012 - 20:42

Onze kinderen gaan 1x p.w. Naar een gastouder. Dat gaat goed.. Ze voelen zich gelijk op hun gemak als ik ze aflever.
Bruintje Beer
Bruintje Beer
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2864
Punten : 2925

Bericht  mickey zo 3 jun 2012 - 20:58

Ik reageer ff als leidster zijnde.

Kinderen die van baby af aan 1x per week naar het KDV gaan, zijn dat zo gewend en zullen er weinig moeite mee hebben als ze ouder worden.
Kinderen die later naar een KDV gaan, vanaf de eenkennigheidsfase (begint meestal rond 8/9 maanden), hebben er meer moeite mee. Ze zijn het niet gewend en worden "ineens" achtergelaten bij vreemde mensen. In de loop van de dag zwakt het gevoel van achtergelaten zijn wat af. En dan, aan het einde van de dag, komt mama/papa het kindje weer halen, en voelt het zich weer veilig. Sommigen zullen dan erg boos worden op de ouders, omdat de gevoelens van achtergelaten zijn weer terug kunnen komen. De rest van de week is het kindje in de veilige omgeving die het gewend is. Totdat de week weer voorbij is, en het kindje weer naar het KDV moet. Het kent de leidster nog niet voldoende, de omgeving is onbekend, en het wennen begint weer van voor af aan.

Reactie als ouder zijnde:

Mijn zoon gaat met mij mee naar het KDV, maar ik werk niet in een vaste groep en ook geen vaste dagen. Hij gaat dus flexibel met mij mee. Tot nu toe gaat dat perfect. Hij is heel open en vriendelijk naar de leidsters en de kinderen. Het is ook al voorgekomen dat ik op een ander KDV moest werken, en toen ging hij ook mee, dat ging ook prima.

Conclusie:

Het is voor een groot deel afhankelijk van het karakter van je kind. Heeft het een open karakter, dan zal het makkelijker gaan als wanneer het een gesloten karakter heeft. Maar het is dus ook gewenning. Je dochter is nu al 1 jaar en zal er misschien best wel moeite mee hebben in het begin. Maar ook kinderen die na hun eerste jaar voor het eerst naar een KDV gaan en meerdere dagen gaan, moeten daaraan wennen. Alleen zijn die kinderen sneller gewend, dan kinderen die maar 1 dag gaan.
mickey
mickey
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2213
Punten : 2488

Bericht  vlindertje zo 3 jun 2012 - 21:02

Mijn zoontje ging toen hij 1 1/2 was naar het kinderdagverblijf1 dag in de week. Ging heel goed! Hij heeft het altijd erg naar zijn zin gehad en ik ervaarde bij hem 1 dag niet als negatief. MIjn dochtertje gaat vanaf 5 maanden 1 dag naar het kdv. Gaat ook erg goed!

Ik zou als ik jou was gaan voor 1 da kvd voor beide kinderen en 1 dag oma!
vlindertje
vlindertje
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 190
Punten : 358
Registratiedatum : 09-02-11

Bericht  yes1984 zo 3 jun 2012 - 21:02

Ik denk dat het per kind verschilt. J. gaat 1 vaste dag naar de kinderopvang. Dit is op vrijdag. Hij heeft hier totaal geen problemen mee. Huilt nooit wanneer zijn vader weggaat. En is altijd heel ontspannen wanneer ik hem op kom halen. Hij heeft het hier goed naar zijn zin.
yes1984
yes1984
Prater
Prater

Aantal berichten : 1343
Punten : 1676
Registratiedatum : 24-12-10

Bericht  Teddyaapje ma 4 jun 2012 - 0:25

Hier wel een succes verhaal. T. gaat alleen op maandag naar het kdv. Hij heeft het er enorm naar zijn zin en eet en slaapt er ook goed. Als ik hem breng zwaait ie al niet meer naar me omdat zijn aandacht geheel uitgaat naar de kindjes om hem heen. Afgelopen maandag was hij niet geweest vanwege pinksteren, afgelopen vrijdag wilde hij persé naar de opvang toen we een rondje gingen wandelen, zo goed heeft hij het daar naar zijn zin. T. gaat er naartoe sinds hij 11w is en ik weer ging werken. Ik moet er wel bij zeggen dat hij zowiezo makkelijk is, zo wil hij ook vaker bij mensen op schoot zitten die hij nog nooit gezien heeft (als we bijv. ergens op visite zijn).
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  PapillonRose ma 4 jun 2012 - 1:25

Hier ook een succesverhaal. Na een hoop twijfelen vanwege mogelijke wenningsproblemen heb ik toch besloten om te beginnen met 1 dag KDV, omdat ik maar 1 dag nodig had. Dit was toen A. 10 maanden was. Ik wilde het proberen en kijken hoe het zou gaan, mocht het niet gaan dan kon ik altijd nog kijken of we er nog een dag bij zouden doen.

Hier was het vanaf het begin een groot succes. De leidsters waren er ook positief verbaasd over, omdat ze vaak meemaken dat een dag te weinig is en een kindje dan elke week als het ware opnieuw moet wennen. Daar had A. totaal geen last van, die vindt het daar prachtig en elke week opnieuw heeft ze het ontzettend naar haar zin. En ze was ook al wat ouder toen ze voor het eerst ging, en had volop last van eenkennigheid, en toch ging het op het KDV direct goed. Ook nu moet ze nog steeds niet altijd veel hebben van vreemden, maar het KDV blijft prima gaan.

Ik ben blij dat ik het ondanks alle negatieve verhalen toch heb geprobeerd, want het ging en gaat perfect! En als het niet gaat, kun je altijd nog beslissen om het anders te doen (bijvoorbeeld meer dagen).
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10

Bericht  Theezakje13 ma 4 jun 2012 - 1:49

K gaat 2 ochtenden wat dus meer komt op 1 dag in de week.
Hij vindt het geweldig. Hoeft niet steeds weer te wennen.
Hij springt bijna uit mijn vriends handen als hij hem brengt, en hij is altijd lekker aan het spelen als ik hem ga halen. Hij is blij als hij ons weer ziet, maar zijn aandacht gaat meteen weer naar de.kindjes om gem heen. Hij vindt her gelukkig ook weer prima als we thuis zijn.
Theezakje13
Theezakje13
Prater
Prater

Aantal berichten : 720
Punten : 774
Registratiedatum : 20-11-10

Bericht  Puggle ma 4 jun 2012 - 1:52

Ons kindje gaat vanaf eind september ook 1 dag naar het kdv. Hopelijk gaat dat ook helemaal goed straks.
Puggle
Puggle
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4580
Punten : 4745
Registratiedatum : 23-01-12

Bericht  koNijntje ma 4 jun 2012 - 2:01

ondanks dat t heel erg moest wennen heeft hij vrijwel nooit gehuild als wij hem brachten. het uitte zich bij hem meer in het niet alleen willen spelen en onrustig slapen daar > dit deed hij thuis niet, ook niet wanneer hij op het kdv was geweest.
hij is van nature heel erg rustig en kijkt echt de kat uit de boom (heeft hij niet van een vreemde), op het kdv gebeurd er zoveel om hem heen waar hij erg aan moest wennen. vooral wanneer hij de groep niet kon overzien (bijvoorbeeld liggend in de box) was het huilen geblazen. wij heeft veel in een wippertje om zich heen zitten kijken..

bij t kwam het denk ik niet alleen doordat hij er onregelmatig/weinig komt, maar ook voor een groot deel door zijn karakter. ik vond het best lang duren voordat hij gewend was, maar merk dat het véél beter (eigenlijk gewoon goed) gaat en ik denk dat het nog beter zal gaan wanneer hij straks zelf kan gaan en staan waar hij wil.
koNijntje
koNijntje
Prater
Prater

Aantal berichten : 1371
Punten : 1497
Registratiedatum : 13-03-11

Bericht  Darius ma 4 jun 2012 - 2:28

Laurens en Pepijn gaan op maandag en woensdag een hele dag. Pepijn heb ik nog nooit huilend afgeleverd, dus daar kan ik eigenlijk niets over zeggen.

Laurens heeft wel periodes gekend dat het wat moeilijker ging. Zijn eerste jaar ging hij alleen op maandag, toen hij 1 jaar werd is hij dan twee dagen per week gegaan. Na een maand of drie twee dagen per week te zijn gegaan, ging het juist moeilijker met afscheid nemen. Dus juist andersom dan je zou verwachten.
Ergens zit er ook wel een kern van waarheid in, op maandag zijn er echt hele andere kinderen en een andere leidster dan op de woensdag. Hij gaat dan wel naar dezelfde plek, maar toch is het weer anders. Dus hij zou net zo goed 1 dag in de week kunnen gaan, bij wijze van.

1 dag in de week kdv 878948377 Ik hoop dat je het snapt, volgens mij staat het wat warrig....
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Happydobby ma 4 jun 2012 - 4:41

M.yles gaat ook 1 dag in de week sinds hij 8 maanden oud is, we hebben niet meer opvang nodig dus vandaar, de eerste 2 keer vond hij het niet leuk maar inmiddels vermaakt hij zich uitstekend. ik hoop dat dat zo blijft.

Ik had wel moeite met een kdv vinden, de meeste willen een kindje 2 dagen opvangen. Dit kdv vond het geen probleem.

Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320

Bericht  duckie ma 4 jun 2012 - 7:27

A. gaat sinds dat ze 5 maand is 1 dag in de week naar het KDV. en af en toe heeft ze periodes dat ze moeite heeft met als we weggaan maar meestal is ze dat zo weer vergeten en is ze druk aan het spelen
duckie
duckie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3208
Punten : 4635
Registratiedatum : 06-12-10

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud