1 dag KDV in de week?
+7
duckie
Parisienne
Mamasapje
moepie
JD
Mamsie
PapillonRose
11 plaatsers
Pagina 1 van 1
1 dag KDV in de week?
Op het moment heb ik alle tijd met mijn meisje en heb ik het qua studie en werkzaamheden noiet zo druk gelukkig. Ik heb het nu zo kunnen regelen dat mijn moeder oppast als ik weg ben en dat gaat prima zo.
Nu wordt het na de zomervakantie een stuk drukker voor mij, en zal ik ook meer van huis zijn. Dit kan helaas niet anders, het wordt als het goed is mijn afstudeerjaar dus ik wil doorzetten om het af te kunnen ronden.
We zijn eigenlijk van plan om te kijken of we het nog steeds zo kunnen regelen dat mijn moeder altijd oppast. Als dat niet kan, dan zal ze waarschijnlijk 1 dag naar het KDV moeten. Alleen heb ik weleens gehoord dat dit weinig kan zijn, dat het dan teveel moeite kost om te wennen. En ze is dan al 10 maanden, dat went ook lastiger dan als pasgeborene denk ik.
Iemand ervaring hiermee? Verder zit ik erover te denken om haar misschien sowieso 1 dag in de week naar het KDV te doen, omdat ik het fijn zou vinden als ze ook met andere kindjes in contact komt. Maar aan de andere kant gaat ze uiteindelijk toch naar de PSZ en is het ook wel fijn dat mijn moeder volledige aandacht aan haar kan geven.. Gelukkig heb ik nog even de tijd!
Nu wordt het na de zomervakantie een stuk drukker voor mij, en zal ik ook meer van huis zijn. Dit kan helaas niet anders, het wordt als het goed is mijn afstudeerjaar dus ik wil doorzetten om het af te kunnen ronden.
We zijn eigenlijk van plan om te kijken of we het nog steeds zo kunnen regelen dat mijn moeder altijd oppast. Als dat niet kan, dan zal ze waarschijnlijk 1 dag naar het KDV moeten. Alleen heb ik weleens gehoord dat dit weinig kan zijn, dat het dan teveel moeite kost om te wennen. En ze is dan al 10 maanden, dat went ook lastiger dan als pasgeborene denk ik.
Iemand ervaring hiermee? Verder zit ik erover te denken om haar misschien sowieso 1 dag in de week naar het KDV te doen, omdat ik het fijn zou vinden als ze ook met andere kindjes in contact komt. Maar aan de andere kant gaat ze uiteindelijk toch naar de PSZ en is het ook wel fijn dat mijn moeder volledige aandacht aan haar kan geven.. Gelukkig heb ik nog even de tijd!
PapillonRose- Ratel
- Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Re: 1 dag KDV in de week?
Ik denk dat 1 dag idd te weinig is.
Mamsie- Ratel
- Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10
Dat denk ik ook. Op de ene dag krijgt ze natuurlijk iedere keer weer opnieuw een heleboel indrukken en drukte te verwerken waarvan ze misschien onrustig kan worden.
Gast- Gast
Daar ben ik zelf ook een beetje bang voor eigenlijk, ik merk het meestal vrij snel aan haar als het te druk is geweest met bijv. een verjaardag.
Alleen ziet ze nu bijna nooit andere kindjes, dus dat zou ook een reden zijn voor mij om aan het KDV te denken. Maargoed, dit kan ik ook anders oplossen.
Nu alleen wel hopen dat het te regelen zou zijn met mijn moeder (ze wil in elk geval graag, maar heeft ook verplichtingen natuurlijk). Anders heb ik de keuze niet en zal ze waarschijnlijk wel moeten. Of ik moet nog wat langer over mijn studie doen..
Alleen ziet ze nu bijna nooit andere kindjes, dus dat zou ook een reden zijn voor mij om aan het KDV te denken. Maargoed, dit kan ik ook anders oplossen.
Nu alleen wel hopen dat het te regelen zou zijn met mijn moeder (ze wil in elk geval graag, maar heeft ook verplichtingen natuurlijk). Anders heb ik de keuze niet en zal ze waarschijnlijk wel moeten. Of ik moet nog wat langer over mijn studie doen..
PapillonRose- Ratel
sja het is lastig te zeggen. ik erk zelf in de kinderopvang, en mijn ervaring is echt dat het bij elk kind anders is.
is je kindje makkelijk met wennen? bijvoorbeeld als je op een verjaardag komt met veel vreemde gezichten?
vaak ken je je eigen kindje het beste, en kun je dat zelf het beste inschatten.
Inschrijven kan natuurlijk sowieso geen kwaad, of gewoon eens een rondleiding krijen op diverse kdvs in de buurt, zodat je kunt kijken hoe jouw eigen gevoel erbij is. (en dan misschien je kindje meenemen, kun je meteen even stiekem kijken hoe ze reageert.. vind ze de andere kinderen interessant? of klampt ze zich stevig aan je vast?)
er zijn ook kdvs die dagdelen aanbieden, dus alleen een ochtend of middag... misschien kun je daar eens op googlen en haar dan anderhalve dag doen...? scheelt misschien weer net een beetje....?
en ik zou bij een eventuele rondleiding goed vragen naar de vastigheud qua leidsters, hoe ze dat oplosen, hoe stabiel het team is. mocht je kindje moeite hebben met wennen, dan is het in ieder geval fijn als ze wel dezelfde gezichten ziet. er zijn dagverblijven die echt zo ontzettend veel verschillende invalkrachten inzetten....das niet erg handig, vooral op die leeftijd.
het is inderdaad een lastige leeftijd om te wennen, maar hou er rekening mee dat het straks op de psz anders ook lastig kan zijn...als ze nooit een kdv ofzo gewend zijn, dan is dat ook evengoed een grote stap om te wennen, vooral omdat ze dan ruim 2 jaar lang bij mama en oma is geweest ipv 10 maanden....
en anders misschien een gastouder?
suc6 met je keuze!
is je kindje makkelijk met wennen? bijvoorbeeld als je op een verjaardag komt met veel vreemde gezichten?
vaak ken je je eigen kindje het beste, en kun je dat zelf het beste inschatten.
Inschrijven kan natuurlijk sowieso geen kwaad, of gewoon eens een rondleiding krijen op diverse kdvs in de buurt, zodat je kunt kijken hoe jouw eigen gevoel erbij is. (en dan misschien je kindje meenemen, kun je meteen even stiekem kijken hoe ze reageert.. vind ze de andere kinderen interessant? of klampt ze zich stevig aan je vast?)
er zijn ook kdvs die dagdelen aanbieden, dus alleen een ochtend of middag... misschien kun je daar eens op googlen en haar dan anderhalve dag doen...? scheelt misschien weer net een beetje....?
en ik zou bij een eventuele rondleiding goed vragen naar de vastigheud qua leidsters, hoe ze dat oplosen, hoe stabiel het team is. mocht je kindje moeite hebben met wennen, dan is het in ieder geval fijn als ze wel dezelfde gezichten ziet. er zijn dagverblijven die echt zo ontzettend veel verschillende invalkrachten inzetten....das niet erg handig, vooral op die leeftijd.
het is inderdaad een lastige leeftijd om te wennen, maar hou er rekening mee dat het straks op de psz anders ook lastig kan zijn...als ze nooit een kdv ofzo gewend zijn, dan is dat ook evengoed een grote stap om te wennen, vooral omdat ze dan ruim 2 jaar lang bij mama en oma is geweest ipv 10 maanden....
en anders misschien een gastouder?
suc6 met je keuze!
JD- Ratel
- Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10
L. gaat 1 dag van 6 uur. Het is perfect. Hij heeft niet hoeven wennen, viel gelijk goed in de groep. Alle kindjes zijn gek op hem. Hij was bijna 1 toen hij er voor het eerst naar toe ging.
In die leeftijd vond hij veel vreemde mensen ineens echt niet fijn, maar veel kindjes blijkbaar wel
In die leeftijd vond hij veel vreemde mensen ineens echt niet fijn, maar veel kindjes blijkbaar wel
Gast- Gast
Hier precies hetzelfde, J gaat nu 1 dag in de week tot ik weer naar school ga En dat bevalt prima, alle kindjes roepen al naar 'm als we binnen komen. Hij heeft verder ook niet hoeven wennen en hij is toch lekker onder leeftijdsgenootjes (wat ik belangrijk vind).
Gast- Gast
Mijn ervaring, werk op een kdv, is dat het te weinig is. In de meeste gevallen dan want er zijn ook kindjes die het prima aankunnen!
Maar vooral ook op die leeftijd kan het wennen heel lastig zijn. Mijn voorkeur zou dan eigenlijk zijn 2x een ochtend of een middag i.p.v. 1 hele dag. Dan maakt je dochtertje vaker het moment mee in de week en dan is het niet 1 lange dag. Voor haar idee ziet ze de leidsters ook vaker (al is dat inprincipe hetzelfde als dat ze 1 hele dag zou komen natuurlijk).
Ik heb vaak gezien dat kindjes op die leeftijd veel moeite hebben, als ze dan meerdere keren komen in een week gaat het vaak wel beter.
Succes met het kiezen!
Maar vooral ook op die leeftijd kan het wennen heel lastig zijn. Mijn voorkeur zou dan eigenlijk zijn 2x een ochtend of een middag i.p.v. 1 hele dag. Dan maakt je dochtertje vaker het moment mee in de week en dan is het niet 1 lange dag. Voor haar idee ziet ze de leidsters ook vaker (al is dat inprincipe hetzelfde als dat ze 1 hele dag zou komen natuurlijk).
Ik heb vaak gezien dat kindjes op die leeftijd veel moeite hebben, als ze dan meerdere keren komen in een week gaat het vaak wel beter.
Succes met het kiezen!
moepie- Kletskop
- Aantal berichten : 1536
Punten : 1569
Registratiedatum : 19-11-10
Bedankt voor de tips / info! Toch ook fijn om te lezen dat het ook wel goed kan gaan, 1 dag in de week.
Ik sta trouwens gelukkig al wel een hele tijd ingeschreven, dus als het nodig mocht zijn dan ben ik waarschijnlijk wel op tijd aan de beurt op het KDV van mijn keuze (kon al een plekje krijgen maar heb me op de wachtlijst laten staan).
Bij het KDV wat ik uiteindelijk gekozen heb vorig jaar bieden ze ook dagdelen aan, dus dat is fijn. Afhankelijk van hoe ik het verder kan regelen lijkt het me zelf ook wel een goed idee om haar dan 2 of 3 dagdelen daar te brengen in plaats van een lange dag.
Op zich went ze best makkelijk aan nieuwe dingen op het moment, alleen is ze bij vlagen echt heel erg eenkennig. Dat is natuurlijk ook maar een fase, alleen geen idee tot wanneer die duurt En als het echt veel te druk voor haar is dan is ze snel moe of wordt een beetje 'knorrig'.
Zoals ik er nu over denk (gelukkig heb ik nog tijd zat om het goed te overdenken) dan denk ik dat we het gewoon gaan proberen op het KDV. Tenzij mijn rooster heel erg gunstig is, maar dan nog vind ik het contact met andere kindjes ook wel erg fijn voor haar. En proberen kan altijd denk ik, merk ik dat het helemaal niet gaat dan stoppen we ermee. En ik krijg vantevoren een uitgebreid intakegesprek hier, dus dan kan ik ook nog wat dingen doorspreken.
Ik sta trouwens gelukkig al wel een hele tijd ingeschreven, dus als het nodig mocht zijn dan ben ik waarschijnlijk wel op tijd aan de beurt op het KDV van mijn keuze (kon al een plekje krijgen maar heb me op de wachtlijst laten staan).
Bij het KDV wat ik uiteindelijk gekozen heb vorig jaar bieden ze ook dagdelen aan, dus dat is fijn. Afhankelijk van hoe ik het verder kan regelen lijkt het me zelf ook wel een goed idee om haar dan 2 of 3 dagdelen daar te brengen in plaats van een lange dag.
Op zich went ze best makkelijk aan nieuwe dingen op het moment, alleen is ze bij vlagen echt heel erg eenkennig. Dat is natuurlijk ook maar een fase, alleen geen idee tot wanneer die duurt En als het echt veel te druk voor haar is dan is ze snel moe of wordt een beetje 'knorrig'.
Zoals ik er nu over denk (gelukkig heb ik nog tijd zat om het goed te overdenken) dan denk ik dat we het gewoon gaan proberen op het KDV. Tenzij mijn rooster heel erg gunstig is, maar dan nog vind ik het contact met andere kindjes ook wel erg fijn voor haar. En proberen kan altijd denk ik, merk ik dat het helemaal niet gaat dan stoppen we ermee. En ik krijg vantevoren een uitgebreid intakegesprek hier, dus dan kan ik ook nog wat dingen doorspreken.
PapillonRose- Ratel
Wij hadden ook maar 1 dag opvang nodig voorheen op het kdv. Er werd ons aangeraden 2 dagen te nemen voor het kind. Uiteraard neem je dat advies als ouder dan aan... je wilt immers het beste. Maar 1 dag had prima gekund!
We hebben ze er nu helemaal afgehaald omdat het niet meer nodig is.
Er waren bij "ons"kdv wel meer kinderen die maar 1 dag gingen. Die kinderen waren niet anders als andere kinderen en wende net zo snel. Ik weet natuurlijk niet hoe ze thuis waren na afloop van die dag
( voor de kosten hoef je het trouwens niet te laten... althans bij ons.. scheelde voor ons 40 euro per kind per maand..)
We hebben ze er nu helemaal afgehaald omdat het niet meer nodig is.
Er waren bij "ons"kdv wel meer kinderen die maar 1 dag gingen. Die kinderen waren niet anders als andere kinderen en wende net zo snel. Ik weet natuurlijk niet hoe ze thuis waren na afloop van die dag
( voor de kosten hoef je het trouwens niet te laten... althans bij ons.. scheelde voor ons 40 euro per kind per maand..)
Mamasapje- Prater
- Aantal berichten : 502
Punten : 661
Registratiedatum : 18-11-10
Ik zit ook te twijfelen of we N. straks 1 dag in de week naar het KDV zullen doen of 2. Ik verwacht in september aan het werk te gaan, ben dan afgestudeerd. Het liefst werk ik drie dagen in de week. Op maandag hebben we oppas (mijn stiefmoeder), op dinsdag is mijn vriend (nog) thuis en op woensdag komt mijn moeder oppassen. Mijn vriend gaat in september weer studeren, die dinsdag valt dus af. Heel misschien komt de woensdag ook te vervallen omdat mijn moeder in haar nieuwe rooster (verpleegkundige) niet een vaste dag vrij meer kan krijgen (belachelijk, maar dat terzijde). Als het mijn moeder wel lukt, zou het alleen gaan om de dinsdag. Anders dinsdag en woensdag.
Wat betreft het wennen is N. denk ik niet zo heel moeilijk. Ze is nu al veel bij mijn moeder & stiefmoeder, logeert daar ook regelmatig. Echt eenkennig is ze niet, maar dat kan uiteraard nog veranderen. Ik zie het tegen die tijd wel. Wacht het nog even af..
Edit: bij ons spelen overigens de kosten nog wel wat mee. Ik vind het zonde om te werken om het vervolgens weer bij het kinderdagverblijf af te leveren (zo voelt dat een beetje voor mij). Dan werk ik een jaar of iets langer maar liever minder of niet. Ik vraag me dus af hoe het zit met de kosten? Hoeveel krijg je vergoed? En krijg je die toeslag ook gewoon per maand?
Wat betreft het wennen is N. denk ik niet zo heel moeilijk. Ze is nu al veel bij mijn moeder & stiefmoeder, logeert daar ook regelmatig. Echt eenkennig is ze niet, maar dat kan uiteraard nog veranderen. Ik zie het tegen die tijd wel. Wacht het nog even af..
Edit: bij ons spelen overigens de kosten nog wel wat mee. Ik vind het zonde om te werken om het vervolgens weer bij het kinderdagverblijf af te leveren (zo voelt dat een beetje voor mij). Dan werk ik een jaar of iets langer maar liever minder of niet. Ik vraag me dus af hoe het zit met de kosten? Hoeveel krijg je vergoed? En krijg je die toeslag ook gewoon per maand?
Laatst aangepast door Parisienne op di 31 mei 2011 - 22:08; in totaal 1 keer bewerkt
Parisienne- Ratel
- Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10
Ik werk zelf ook op een kdv, vanuit mijn werk zou ik zeggen dat 2 dagen meestal beter is. Maar mijn eigen dochter gaat maar 1 dag in de week naar het kdv en dat gaat prima. Ik had nog 1 dag opvang nodig, dus daardoor werd het 1 dag. Ik wilde het proberen en voor mijn dochter werkt het dus goed. Maar het verschilt echt per kind.
Gast- Gast
mijn dochtertje gaat vanaf de 16e ook voor het eerst naar het kdv, en dan voor 1 dag... heb voor de andere 2 dagen gewoon oppas. ben erg benieuwd hoe het gaat, volgende week heeft ze een wen ochtendje
duckie- Ratel
- Aantal berichten : 3208
Punten : 4635
Registratiedatum : 06-12-10
Parisienne schreef:
Je krijgt een bedrag vergoed n.a.v. jullie inkomsten, dit verschilt dus voor iedereen. Als je weet wat er tegen die tijd ong bij jullie binnenkomt kun je een proefberekening maken: http://www.toeslagen.nl/reken/toeslagen/
Je ontvangt de toeslag iedere maand. Waarschijnlijk zal de hoogte van de toeslag de komende jaren wel minder worden.
Bedoel je trouwens dat je misschien minder of niet gaat werken tot N naar de peuterspeelzaal gaat? Ook daar zal je een vergoeding voor moeten betalen (al zal dit niet veel zijn), en vaak is dat toch ook maar 2x een paar uur in de week?
Coccinelle- Prater
- Aantal berichten : 1391
Punten : 1576
Registratiedatum : 17-11-10
Mamasapje schreef:
dat scheelt niet veel, hier betaal je gewoon per uur dus een 2e dag zal volgens mij ook echt een stuk duurder zijn??
duckie- Ratel
- Aantal berichten : 3208
Punten : 4635
Registratiedatum : 06-12-10
N. gaat ook maar 1 dag per week naar het kdv. Gaat heel goed, afgelopen weken was het wat minder omdat hij erg eenkennig was. Maar als ik eenmaal weg ben vermaakt hij zich prima. Eten, slapen, spelen gaat ook goed. 1 dag hoeft dus geen probleem te zijn. Maar zoals meerderen al zeggen, als je kindje wat ouder is kan het lastiger zijn om te wennen.
Monnie- Prater
- Aantal berichten : 1350
Punten : 1416
Registratiedatum : 18-11-10
Tomas was 9 maanden toen hij voor het eerst naar zijn KDV ging, en hij ging toen ook 1 dag in de week.
Het wennen heeft maanden geduurd. Hij zat net in een eenkennigheidsfase, én hij leek elke week weer verbaasd te zijn waar hij nu weer was terechtgekomen. Ik denk dat het beter was gegaan als hij meer dagen zou zijn gegaan.
Toen hij anderhalf was kwam er een plekje vrij op de groep waardoor hij twee dagen kon komen. Toen ging het meteen veel beter.
Het wennen heeft maanden geduurd. Hij zat net in een eenkennigheidsfase, én hij leek elke week weer verbaasd te zijn waar hij nu weer was terechtgekomen. Ik denk dat het beter was gegaan als hij meer dagen zou zijn gegaan.
Toen hij anderhalf was kwam er een plekje vrij op de groep waardoor hij twee dagen kon komen. Toen ging het meteen veel beter.
Filoria- Ratel
- Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Het kan dus heel verschillend uitpakken als ik het zo lees. Eerst nog maar even kijken hoe het allemaal gaat uitpakken qua rooster en de oppasmogelijkheden, als het niet anders kan wil ik het in elk geval proberen op het KDV. Maar dan 2 of 3 dagdelen ipv één lange dag. En anders kan ik altijd nog rustiger aan doen met de opleiding, maar dat doe ik dan wel nadat ik eerst de rest geprobeerd heb. Wil graag snel mn papiertje halen, ook voor mijn meisje
PapillonRose- Ratel
Het is echt per kind anders.
Je kind kan inderdaad makkelijk overal gaan logeren en bij de oma's slapen en spelen maar die zijn ook al vanaf de geboorte in zijn/haar leven dus niet onbekend.
En daar is het dan lekker rustig, houd er wel rekening mee dat ze op een kinderdagverblijf dus bij voor hun totaal onbekenden op de groep zullen komen met nog veel meer kinderen. Dat is echt een stuk drukker en daar echt aan zullen moeten wennen.
Je kunt eventueel ook beginnen met 1 dag als je niet meer nodig hebt en als dat niet blijkt te werken een dag erbij nemen. Of juist andersom. Maar zoals al vaker gezegd, elk kind is anders, je kan niet voorspellen hoe het zal gaan.
Je kind kan inderdaad makkelijk overal gaan logeren en bij de oma's slapen en spelen maar die zijn ook al vanaf de geboorte in zijn/haar leven dus niet onbekend.
En daar is het dan lekker rustig, houd er wel rekening mee dat ze op een kinderdagverblijf dus bij voor hun totaal onbekenden op de groep zullen komen met nog veel meer kinderen. Dat is echt een stuk drukker en daar echt aan zullen moeten wennen.
Je kunt eventueel ook beginnen met 1 dag als je niet meer nodig hebt en als dat niet blijkt te werken een dag erbij nemen. Of juist andersom. Maar zoals al vaker gezegd, elk kind is anders, je kan niet voorspellen hoe het zal gaan.
SoCali- Fluisteraar
- Aantal berichten : 412
Punten : 483
Registratiedatum : 29-01-11
Soortgelijke onderwerpen
» 1 dag in de week kdv
» Nog 3 week...
» Wat een TOP week!
» verhaal van de week op bv.com
» Al een week zin in...
» Nog 3 week...
» Wat een TOP week!