Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

trouwen voor de kerk

+3
Caro
Sarah1985
Ster
7 plaatsers

Ga naar beneden

trouwen voor de kerk Empty trouwen voor de kerk

Bericht  Ster di 15 mei 2012 - 1:47

Ik heb een aantal vragen voor de meiden die voor de kerk getrouwd zijn:

Doe je dit altijd in je eigen woonplaats of mag je ook een andere kerk kiezen?
Ben je eerst voor de kerk of eerst voor de gemeente getrouwd?
Heb je vooraf nog een gesprek met de pastoor of hoe gaat zoiets?
Moet je nog iets speciaals regelen als je dit wil? Bijv. een kaars ofzo of gaat dit allemaal via de pastoor?
Hebben jullie speciale bloemstukken laten maken voor in de kerk?

Ster
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 186
Punten : 240
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

trouwen voor de kerk Empty Re: trouwen voor de kerk

Bericht  Sarah1985 di 15 mei 2012 - 1:58

Doe je dit altijd in je eigen woonplaats of mag je ook een andere kerk kiezen? wij gingen in onze woonplaats daar zit mijn kerk
Ben je eerst voor de kerk of eerst voor de gemeente getrouwd? eerst gemeente 16u smiddags en 19u kerk
Heb je vooraf nog een gesprek met de pastoor of hoe gaat zoiets? de dominee kwam op thuisbezoek. We kenden die man helemaal niet. En was meteen een klik. Ook kwam er een vrouw die de bijbel gaf langs. Die vrouw hadden we niks mee
Moet je nog iets speciaals regelen als je dit wil? Bijv. een kaars ofzo of gaat dit allemaal via de pastoor? Wij moesten doorgeven welke bijbel we wilden. Kaars enzo regelde de kerk. We hebben zelf een koor geregeld en de liturgie gemaakt
Hebben jullie speciale bloemstukken laten maken voor in de kerk? We hadden een auto bloemstuk en die hebben we in de kerk neergezet, ook hadden we 4 kaarsjes voor opa's en oma's die overleden waren
Sarah1985
Sarah1985
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3933
Punten : 4449
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

trouwen voor de kerk Empty Re: trouwen voor de kerk

Bericht  Caro di 15 mei 2012 - 2:08

Ster schreef:Ik heb een aantal vragen voor de meiden die voor de kerk getrouwd zijn:

Doe je dit altijd in je eigen woonplaats of mag je ook een andere kerk kiezen?
Ben je eerst voor de kerk of eerst voor de gemeente getrouwd?
Heb je vooraf nog een gesprek met de pastoor of hoe gaat zoiets?
Moet je nog iets speciaals regelen als je dit wil? Bijv. een kaars ofzo of gaat dit allemaal via de pastoor?
Hebben jullie speciale bloemstukken laten maken voor in de kerk?

Je mag ook in een andere gemeente trouwen, maar dan moetje vooraf toestemming vragen.
Je moet altijd eerst voor de gemeente trouwen, anders mag je niet eens voor de kerk trouwen.
Ja, wij hadden een aantal gesprekjes. Ook om bijvoorbeeld lezingen uit te kiezen en elkaar te leren kennen.
Allemaal zelf.. Of althans, zo ging het bij ons.
Ja, we hebben de hele kerk met bloemen voorzien.
Caro
Caro
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3569
Punten : 3801
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

trouwen voor de kerk Empty Re: trouwen voor de kerk

Bericht  Miss G di 15 mei 2012 - 4:46

Ster schreef:Ik heb een aantal vragen voor de meiden die voor de kerk getrouwd zijn:

Doe je dit altijd in je eigen woonplaats of mag je ook een andere kerk kiezen?
Ben je eerst voor de kerk of eerst voor de gemeente getrouwd?
Heb je vooraf nog een gesprek met de pastoor of hoe gaat zoiets?
Moet je nog iets speciaals regelen als je dit wil? Bijv. een kaars ofzo of gaat dit allemaal via de pastoor?
Hebben jullie speciale bloemstukken laten maken voor in de kerk?

Wij gaan niet trouwen in onze woonplaats. De kerk waar wij gaan trouwen staat in mijn oude woonplaats, en bij die kerk ben ik ook gedoopt etc. Ik heb geen toestemming hoeven vragen.
Altijd eerst voor de gemeente, maar dit doen wij wel op dezelfde dag (9 uur stadhuis en de kerk om 11 uur)
Ja wij hebben 2 gesprekjes gehad met de pastoor. Eerste was een heel serieus gesprek aangezien mijn vriend dispensatie aan moest vragen en dan krijg je de vragen weet je het zeker, weet je ook dat het daar veel moeilijker is om te scheiden, hoe we onze kinderen op zouden voeden enz. 2e gesprek was (gelukkig) veel luchtiger.
Bij ons worden de namen van mijn overleden opa's en oma opgenoemd.
Ja wij leggen een bloemstuk bij het mariabeeld.
Miss G
Miss G
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 367
Punten : 376
Registratiedatum : 29-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

trouwen voor de kerk Empty Re: trouwen voor de kerk

Bericht  Gast di 15 mei 2012 - 5:37

Ster schreef:Ik heb een aantal vragen voor de meiden die voor de kerk getrouwd zijn:

Doe je dit altijd in je eigen woonplaats of mag je ook een andere kerk kiezen? Wij doen het in onze eigen woonplaats, maar ik denk dat het ook wel mogelijk is om in een andere plaats te trouwen.
Ben je eerst voor de kerk of eerst voor de gemeente getrouwd? Je moet eerst voor de gemeente trouwen, wij doen dit de dag ervoor.
Heb je vooraf nog een gesprek met de pastoor of hoe gaat zoiets? Wij hebben twee gesprekken met de pastoor.
Moet je nog iets speciaals regelen als je dit wil? Bijv. een kaars ofzo of gaat dit allemaal via de pastoor? Wij moeten onze doopbewijzen opvragen.
Hebben jullie speciale bloemstukken laten maken voor in de kerk? Nog niet aan gedacht, maar vind het een erg leuk idee.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

trouwen voor de kerk Empty Re: trouwen voor de kerk

Bericht  Floor di 15 mei 2012 - 6:58

Doe je dit altijd in je eigen woonplaats of mag je ook een andere kerk kiezen? Je mag een andere kerk kiezen. Wij zijn getrouwd in de kerk in het dorp waar we wonen.
Ben je eerst voor de kerk of eerst voor de gemeente getrouwd? Eerst in het gemeentehuis en een paar uur later in de kerk
Heb je vooraf nog een gesprek met de pastoor of hoe gaat zoiets? Wij hebben vooraf een aantal gesprekken gehad met de pastoor, een paar avonden over het geloof en over hoe de dienst in zijn werk gaat (waarom er bepaalde dingen worden gedaan, waar die voor staan zegmaar) en om het kerkboekje wat we zelf lieten maken te bespreken en te laten (goed)keuren door de pastoor.
Moet je nog iets speciaals regelen als je dit wil? Bijv. een kaars ofzo of gaat dit allemaal via de pastoor? Dat verschilt, wij konden een kaars kopen via de kerk of zelf een kaars regelen, wij hebben het laatste gedaan omdat we een eigen ontwerp op de kaars wilden.
Hebben jullie speciale bloemstukken laten maken voor in de kerk? Nee wij hebben geen bloemstukken laten maken, ook geen extra versieringen aan kerkbanken of wat dan ook.
Floor
Floor
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5168
Punten : 5754
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

trouwen voor de kerk Empty Re: trouwen voor de kerk

Bericht  Ster di 15 mei 2012 - 7:32

Bedankt voor de antwoorden. Ik wist niet dat je eerst voor de gemeente moet trouwen, wil het voor de kerk mogen. In de woonplaatst waar we nu wonen hebben we een hele wazige pastoor, die er behoorlijk langs praat. Als we naar de kerk gaan, gaan we naar mij geboorteplaats en daar zou ik dan ook het liefste trouwen.

Hebben jullie nog getwijfeld om voor de kerk te trouwen of stond het voor jullie gewoon vast?

Ster
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 186
Punten : 240
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

trouwen voor de kerk Empty Re: trouwen voor de kerk

Bericht  Floor di 15 mei 2012 - 18:32

Mijn man gaat niet naar de kerk, ik ben meer gelovig als hem. Dus de enige vraag voor mij was of hij wel of niet in de kerk wilde trouwen. Als hij dat niet wou dan hadden we het niet gedaan maar hij vond het vanzelfsprekend dat we dat deden.
Floor
Floor
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5168
Punten : 5754
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

trouwen voor de kerk Empty Re: trouwen voor de kerk

Bericht  Gast di 15 mei 2012 - 20:21

Jullie zijn zeker allemaal katholiek dat het zo makkelijk gaat?

Oh dat klinkt als een aanval geloof ik, zo bedoel ik het niet smile Maar ik ben protestands/vol evangelisch, en wil ook graag voor de kerk trouwen. Maar zo makkelijk gaat dat nog niet, zeker als je parner niet gelovig is (wat hij wel is, sinds kort) Maar vaak moet je ook op een trouwcursus die zo'n 10 x plaasvindt, en daar heb ik niet zo'n zin in Very Happy

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

trouwen voor de kerk Empty Re: trouwen voor de kerk

Bericht  Gast di 15 mei 2012 - 20:22

Floor schreef:Mijn man gaat niet naar de kerk, ik ben meer gelovig als hem. Dus de enige vraag voor mij was of hij wel of niet in de kerk wilde trouwen. Als hij dat niet wou dan hadden we het niet gedaan maar hij vond het vanzelfsprekend dat we dat deden.

Dan hij.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

trouwen voor de kerk Empty Re: trouwen voor de kerk

Bericht  Gast di 15 mei 2012 - 20:31

Carrie schreef:Jullie zijn zeker allemaal katholiek dat het zo makkelijk gaat?

Oh dat klinkt als een aanval geloof ik, zo bedoel ik het niet smile Maar ik ben protestands/vol evangelisch, en wil ook graag voor de kerk trouwen. Maar zo makkelijk gaat dat nog niet, zeker als je parner niet gelovig is (wat hij wel is, sinds kort) Maar vaak moet je ook op een trouwcursus die zo'n 10 x plaasvindt, en daar heb ik niet zo'n zin in Very Happy

Wij krijgen wel vragen hoor. Maar we zijn beide gedoopt en hebben communie en vormsel gedaan. We zijn beide katholiek opgevoed. We zijn nu beide niet meer actief bezig met het geloof, maar als je het in je jeugd wel echt hebt meegekregen, dan zit het geloof verankerd in je normen en waarden en levensvisie. Trouwen voor de kerk hoort er voor mijn gevoel echt bij. Ik kies wel voor een gebedsviering en niet voor Eucharistie. Ik kan me voorstellen dat als een van de twee nooit gedoopt is, communie heeft gedaan en dergelijke dat, dat wel ingehaald dient te worden met een cursus.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

trouwen voor de kerk Empty Re: trouwen voor de kerk

Bericht  Gast di 15 mei 2012 - 21:26

Ecrits schreef:
Carrie schreef:Jullie zijn zeker allemaal katholiek dat het zo makkelijk gaat?

Oh dat klinkt als een aanval geloof ik, zo bedoel ik het niet trouwen voor de kerk 561177 Maar ik ben protestands/vol evangelisch, en wil ook graag voor de kerk trouwen. Maar zo makkelijk gaat dat nog niet, zeker als je parner niet gelovig is (wat hij wel is, sinds kort) Maar vaak moet je ook op een trouwcursus die zo'n 10 x plaasvindt, en daar heb ik niet zo'n zin in Very Happy

Wij krijgen wel vragen hoor. Maar we zijn beide gedoopt en hebben communie en vormsel gedaan. We zijn beide katholiek opgevoed. We zijn nu beide niet meer actief bezig met het geloof, maar als je het in je jeugd wel echt hebt meegekregen, dan zit het geloof verankerd in je normen en waarden en levensvisie. Trouwen voor de kerk hoort er voor mijn gevoel echt bij. Ik kies wel voor een gebedsviering en niet voor Eucharistie. Ik kan me voorstellen dat als een van de twee nooit gedoopt is, communie heeft gedaan en dergelijke dat, dat wel ingehaald dient te worden met een cursus.

Mijn vriend is inderdaad niet gedoopt. Communie heeft hij ook niet gedaan, maar ik ook niet, want ik ben geen katholiek. De cursus die zij vaak aanbieden gaat ook over het geloof, maar ook om te kijken waar je staat in je relatie zeg maar. Ik wil helemaal niet op een relatie/bijbelcursus, ik wil gewoon trouwen voor de kerk smile

Wat is Eucharistie?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

trouwen voor de kerk Empty Re: trouwen voor de kerk

Bericht  Caro di 15 mei 2012 - 22:00

Wij waren ook beiden gedoopt, communie + vormsel gedaan. Dat scheelde een hoop :-). Maar sommige kerken die ik opbelde vroegen ook om een hele cursus, en daar had ik ook geen zin in. Nu hebben we zelf een pastoor gevonden en die deed niet zo moeilijk :-).
Caro
Caro
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3569
Punten : 3801
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

trouwen voor de kerk Empty Re: trouwen voor de kerk

Bericht  Pompoen di 15 mei 2012 - 22:09

Eucharistie is volgens mij (correct me if I'm wrong ik ben geen katholiek) dat je viert dat Jezus bij het brood breken zei: "dit is mijn lichaam" en daarna bij de wijn "dit is mijn bloed". Dat is dus met de hostie enzo.
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

trouwen voor de kerk Empty Re: trouwen voor de kerk

Bericht  Gast di 15 mei 2012 - 22:10

Doe je dit altijd in je eigen woonplaats of mag je ook een andere kerk kiezen? Wij hebben gekozen voor mijn oude kerkgebouw omdat dit praktischer was en het een echte mooie kerk is (onze eigen kerk is niet een typische kerk)

Ben je eerst voor de kerk of eerst voor de gemeente getrouwd? Je moet eerst voor de gemeente trouwen voor je voor de kerk kan trouwen. Wij trouwen om 12 uur voor de gemeente en om 15 uur voor de kerk.

Heb je vooraf nog een gesprek met de pastoor of hoe gaat zoiets?
Ja we hebben van te voren een gesprek gehad met de pastor hierin gaven we aan welke tekst en liederen we hadden uitgekozen en hebben we met elkaar gesproken over het geloof en waarom we willen trouwen.

Moet je nog iets speciaals regelen als je dit wil? Bijv. een kaars ofzo of gaat dit allemaal via de pastoor?
Wij hoefde alleen door te geven welke trouwbijbel we wilde krijgen.

Hebben jullie speciale bloemstukken laten maken voor in de kerk?
Nee, ik heb andere versiering voor aan de kerkbanken. We hebben geen extra bloemen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

trouwen voor de kerk Empty Re: trouwen voor de kerk

Bericht  Floor di 15 mei 2012 - 22:18

Carrie schreef:
Floor schreef:Mijn man gaat niet naar de kerk, ik ben meer gelovig als hem. Dus de enige vraag voor mij was of hij wel of niet in de kerk wilde trouwen. Als hij dat niet wou dan hadden we het niet gedaan maar hij vond het vanzelfsprekend dat we dat deden.

Dan hij.

sorry
Floor
Floor
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5168
Punten : 5754
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

trouwen voor de kerk Empty Re: trouwen voor de kerk

Bericht  Gast di 15 mei 2012 - 22:24

Caro schreef:Wij waren ook beiden gedoopt, communie + vormsel gedaan. Dat scheelde een hoop :-). Maar sommige kerken die ik opbelde vroegen ook om een hele cursus, en daar had ik ook geen zin in. Nu hebben we zelf een pastoor gevonden en die deed niet zo moeilijk :-).

Ja klopt, dat is dus iets serieuzer. De kerk uit mijn dorp vroeg ook om een cursus van een half jaar. Dat gaat mij ook te ver. Leuk Caro, dat jij ook in de kerk bent getrouwd, dat wist ik niet.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

trouwen voor de kerk Empty Re: trouwen voor de kerk

Bericht  Gast di 15 mei 2012 - 23:30

Floor schreef:
Carrie schreef:
Floor schreef:Mijn man gaat niet naar de kerk, ik ben meer gelovig als hem. Dus de enige vraag voor mij was of hij wel of niet in de kerk wilde trouwen. Als hij dat niet wou dan hadden we het niet gedaan maar hij vond het vanzelfsprekend dat we dat deden.

Dan hij.

sorry

Vooruittrouwen voor de kerk 561177

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

trouwen voor de kerk Empty Re: trouwen voor de kerk

Bericht  Benthe di 15 mei 2012 - 23:38

Ik zou ook graag voor de kerk trouwen, maar weet ook niet of we dat ook ooit gaan doen/kunnen doen. We zijn wel beide christelijk opgevoed en proberen ook wel zo te leven, maar gaan niet naar de kerk en alleen mijn vriend is gedoopt. Als het zover is, ga ik het zeker navragen.

Er was ook iemand op het forum (volgens was het Alex) die zelf wel gelovig was en haar vriend niet, waardoor ze niet op de reguliere wijze voor de kerk konden trouwen, maar er wel een speciale dienst was. Dat is me bijgebleven omdat ik dat een hele mooie oplossing vond.
Benthe
Benthe
Prater
Prater

Aantal berichten : 594
Punten : 621
Registratiedatum : 16-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

trouwen voor de kerk Empty Re: trouwen voor de kerk

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum