Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Geloofsovertuigingen verschillen i.v.m doop en trouwen kerk

5 plaatsers

Ga naar beneden

Geloofsovertuigingen verschillen i.v.m doop en trouwen kerk Empty Geloofsovertuigingen verschillen i.v.m doop en trouwen kerk

Bericht  _Cyn_ do 1 nov 2012 - 22:59

De laatste tijd als het hier, tussen mijn vriend en mij, over kinderen gaat, komt het al snel op dopen. Zijn kindje is ook gedoopt. Ik heb altijd gezegd dat ik mijn kindje wel wil dopen, zodat hij/zij zelf kan weten welke kant ze op wil etc. Maar mijn vriend is Katholiek en ik ben Protestant. Mijn vriend wil niets mee geven, dus protestants wordt het nooit. Daarom ben ik nu ook een beetje tegen katholiek. Dan maar niet dopen.

Ook is dit vaak de aanleiding voor trouwen in de kerk te bespreken, en je raad het al. Weer het meningsverschil, of in ieder geval het verschil in geloof.

Vanuit deze discussie komen eigenlijk altijd argumenten als: Protestantisme (is dit een woord?) is hypocriet. Waarom weet ik niet meer. Maar ik heb dat ook met de Katholieke kerk. In principe mag je geen beelden vereren, anders dan JC. En bij de Katholieken staan de kerken vol met beelden, die overigens ook door de armen gebouwd is. Ook die moesten geld geven. Maar ja.

Wat denken jullie? Eindeloze discussie en maar niet dopen en trouwen voor de kerk?
_Cyn_
_Cyn_
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 475
Punten : 524
Registratiedatum : 28-02-12
Woonplaats : Breda

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloofsovertuigingen verschillen i.v.m doop en trouwen kerk Empty Re: Geloofsovertuigingen verschillen i.v.m doop en trouwen kerk

Bericht  Tabbert do 1 nov 2012 - 23:11

Ik denk dat dit inderdaad een eindeloze discussie is. Jullie hebben duidelijk een andere geloofsovertuiging, het enige is dat jij in eerste instantie het geloof van jouw vriend meer geaccepteerd heeft. Dat hij zo anti Protestant is, is hij ook eigenlijk anti jou. Als ik dit lees, moet ik gelijk denken aan oma's-tijd waarbij Protestanten en Katholieken niet eens met elkaar mochten trouwen. Ik denk dat je hem duidelijk moet maken dat er nu eenmaal verschillen zijn en dat er compromissen moeten worden gesloten. Ik ben zelf Katholiek, maar bleef vroeger altijd vaak bij een Protestants vriendinnetje. Dan ging ik op zondag gewoon met haar mee naar de kerk en ook in latere relaties deden we het een beetje om en om. Natuurlijk is het anders en voor jou kan ik heel goed begrijpen dat het vreemd is om in een Katholieke kerk te trouwen. Toevallig weet ik dat je niet perse in de kerk hoef te trouwen om voor god te trouwen. Misschien is dat een idee...
Tabbert
Tabbert
Prater
Prater

Aantal berichten : 979
Punten : 996
Registratiedatum : 10-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloofsovertuigingen verschillen i.v.m doop en trouwen kerk Empty Re: Geloofsovertuigingen verschillen i.v.m doop en trouwen kerk

Bericht  _Cyn_ do 1 nov 2012 - 23:16

Het maakt voor mij ook niet zoveel uit. Maar het is gewoon dat hij er zo moeilijk over doet, ik wordt daar een beetje sjagerijnig van, en daarom zeg ik dus dan maar niet dopen en trouwen voor de kerk.

Laast begon hij over de trouwjurk, of protestanten dan wel in zo'n mooie jurk mochten trouwen.. Alsof dat wat uitmaakt laughcry
_Cyn_
_Cyn_
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 475
Punten : 524
Registratiedatum : 28-02-12
Woonplaats : Breda

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloofsovertuigingen verschillen i.v.m doop en trouwen kerk Empty Re: Geloofsovertuigingen verschillen i.v.m doop en trouwen kerk

Bericht  Tabbert do 1 nov 2012 - 23:25

Ik vind het echt vervelend dat hij zo rechtlijnig doet. Heeft hij dan niet geleerd mensen in hun waarde te laten. Snap dat je daardoor rebels word. Ik zou dat denk ik ook doen haha. "Jij wil perse jouw zin, oke dan doen we het helemaal niet".

Haha, en niet mogen trouwen in zo'n mooie jurk. Weet hij wel iets van jouw geloof? Ik zou gewoon zeggen dat hij ook geen pak aan mag :P
Tabbert
Tabbert
Prater
Prater

Aantal berichten : 979
Punten : 996
Registratiedatum : 10-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloofsovertuigingen verschillen i.v.m doop en trouwen kerk Empty Re: Geloofsovertuigingen verschillen i.v.m doop en trouwen kerk

Bericht  _Cyn_ vr 2 nov 2012 - 5:27

Tabbert schreef:Ik vind het echt vervelend dat hij zo rechtlijnig doet. Heeft hij dan niet geleerd mensen in hun waarde te laten. Snap dat je daardoor rebels word. Ik zou dat denk ik ook doen haha. "Jij wil perse jouw zin, oke dan doen we het helemaal niet".

Haha, en niet mogen trouwen in zo'n mooie jurk. Weet hij wel iets van jouw geloof? Ik zou gewoon zeggen dat hij ook geen pak aan mag :P

Haha, hij heeft geen idee. Maar andersom ben ik waarschijnlijk ook bevooroordeeld met mijn 'anti-maria-campagne' omdat ik altijd heb geleerd dat je niets anders dan JC in beelden mag vastleggen. Maar goed, eigenlijk is deze discussie enorme onzin. Hij is volgens mij alleen maar met de doop (waarschijnlijk van verschillende) naar de kerk geweest en ik tot mijn 16e iedere zondag. Nu hecht ik er eigenlijk weinig waarde aan, maar het is gewoon het principe. Ik vind hem onredelijk. :nopompom:
_Cyn_
_Cyn_
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 475
Punten : 524
Registratiedatum : 28-02-12
Woonplaats : Breda

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloofsovertuigingen verschillen i.v.m doop en trouwen kerk Empty Re: Geloofsovertuigingen verschillen i.v.m doop en trouwen kerk

Bericht  Printje vr 2 nov 2012 - 10:22

Wij geloven allebei nergens in. Ik was graag in een kerk getrouwd omdat ik het gewoon er mooi uit vind zien maar dan zonder zo'n gelovige ceremoni eromheen. Ook dopen wilden we allebei niet. Mocht R ooit kiezen voor een geloof is dat aan hem.

Ik zou het misschien voor hem wel doen dopen maar ik ga echt niet iedere week in een kerk zitten ofzo.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloofsovertuigingen verschillen i.v.m doop en trouwen kerk Empty Re: Geloofsovertuigingen verschillen i.v.m doop en trouwen kerk

Bericht  girli vr 2 nov 2012 - 10:30

Pfffffff, dat zou echt het bloed onder mn nagels vandaan halen! Dat ieder zijn/haar geloof heeft is prima. Wat me stoort is het niet mee willen denken aan een compromis. Of zo'n rotopmerking over een trouwjurk of het wel/niet vereren van beelden. Als je dan toch zo'n discussie wilt voeren, doe het dan goed.

Ik vind wat Tabbert zegt ook wel heel treffend. Door zijn anti-protestantisme is hij eigenlijk ook anti-jou. Hoe ziet hij dat voor zich?
girli
girli
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloofsovertuigingen verschillen i.v.m doop en trouwen kerk Empty Re: Geloofsovertuigingen verschillen i.v.m doop en trouwen kerk

Bericht  _Cyn_ vr 2 nov 2012 - 10:35

Printje schreef:
Ik zou het misschien voor hem wel doen dopen maar ik ga echt niet iedere week in een kerk zitten ofzo.

Dat doe ik dus ook niet. nerd
_Cyn_
_Cyn_
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 475
Punten : 524
Registratiedatum : 28-02-12
Woonplaats : Breda

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloofsovertuigingen verschillen i.v.m doop en trouwen kerk Empty Re: Geloofsovertuigingen verschillen i.v.m doop en trouwen kerk

Bericht  Printje vr 2 nov 2012 - 10:40

_Cyn_ schreef:
Printje schreef:
Ik zou het misschien voor hem wel doen dopen maar ik ga echt niet iedere week in een kerk zitten ofzo.

Dat doe ik dus ook niet. nerd

hahaha groooooooot gelijk. Ik vind dopen nou ja oke prima als hij dat wil maar daar stopt het dan voor mij ook mee want ik heb totaal niets met het geloof. En als ik dan mijn kinderen zou laten dopen zou ik er ook geen zwaar gelovige dienst van willen maken met God voor en God na maar wat algemener.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloofsovertuigingen verschillen i.v.m doop en trouwen kerk Empty Re: Geloofsovertuigingen verschillen i.v.m doop en trouwen kerk

Bericht  Gast vr 2 nov 2012 - 12:57

Wat vreselijk rechtlijnig van hem. Ik ben protestants opgevoed, mijn vriend katholiek, maar we geloven allebei niet (meer). Ik vind sommige dingen van zijn familie ook behoorlijk hypocriet, maar gelukkig hebben wij daar geen meningsverschil over. Het is voor mij wel de reden om sowieso niet te trouwen. Ik hecht er al niet zo veel waarde aan en zijn familie zou er zeker niet blij mee zijn als we niet in de katholieke kerk zouden trouwen en ik zou dat dus absoluut niet willen.
Als ik jou was zou ik toch willen dat je vriend ook een beetje meer begrip heeft voor jouw geloof, anders wordt het wel moeilijk denk ik.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloofsovertuigingen verschillen i.v.m doop en trouwen kerk Empty Re: Geloofsovertuigingen verschillen i.v.m doop en trouwen kerk

Bericht  MacLiberty vr 2 nov 2012 - 19:53

Ik ben totaal niet gelovig en mijn man ook niet. Zijn vader wel. Nu wil ik dat onze toekomstige kinderen niet gedoopt worden. Ik ben zelf ook niet gedoopt en we zijn niet voor de kerk getrouwd. Beetje hypocriet in mijn ogen om dan onze kinderen wel te dopen. Mijn man maakt het niet uit maar hij zou het graag voor zijn vader willen. Daar ben ik het niet mee eens. Ik krijg kinderen voor mezelf en voor mijn man niet voor zijn vader. Ik denk dat we hier nog wel even flink over moeten praten als het zo ver is.

MacLiberty
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 46
Punten : 52
Registratiedatum : 02-11-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloofsovertuigingen verschillen i.v.m doop en trouwen kerk Empty Re: Geloofsovertuigingen verschillen i.v.m doop en trouwen kerk

Bericht  _Cyn_ vr 2 nov 2012 - 21:29

Ik denk dat ik dit topic maar aan hem laat lezen ofzo. nerd Jullie zijn lief, dat je reageert. Ik vond geloof nogal dom.

Het is bij hem wel dat hij al een zoon heeft die gedoopt is hè, denk dat hij daarom als wij kinderen krijgen ook wil dopen.

Zal ik 2 kinderen, 1 katholiek en 1 protestant. laughcry
_Cyn_
_Cyn_
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 475
Punten : 524
Registratiedatum : 28-02-12
Woonplaats : Breda

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloofsovertuigingen verschillen i.v.m doop en trouwen kerk Empty Re: Geloofsovertuigingen verschillen i.v.m doop en trouwen kerk

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum