Waarom of waarom niet, geloof jij?
+15
Truttebol
SoGood
RYW
Herfstblaadjes
Tinus
Twellie
Barbabella
frolic
Muis
Discordia
Muppetje
Inge
kajaka88
Minx
Bazinga
19 plaatsers
Pagina 2 van 2
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Re: Waarom of waarom niet, geloof jij?
Youandi schreef:Dat vind ik ook wat een vreemde reactie, dat je niet in één kunt geloven, maar dat je in God én Jezus én de Heilige Geest moet geloven. Dat maakt iedereen voor zichzelf uit. Het blijft nog steeds 'geloven'.
Ik geloof wel in Jezus. Althans, dat hij bestaan heeft. Dat hij mensen kon genezen.
Er zijn wel meer mensen die dat soort gaven bezitten. Maar ik gooi het op een wonder der natuur en niet op het 'zoon van..' zijnde.
Dit denk ik ook wel, en ik denk ook dat Maura dat bedoelt.
Tinus: nu is het duidelijker, JIJ kan dus niet in eentje van de drie geloven. Ik snap het.
RYW- Ratel
- Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10
Er is wel iets.
Wat, ik heb geen idee.
Wat, ik heb geen idee.
SoGood- Ratel
- Aantal berichten : 5308
Punten : 5815
Registratiedatum : 30-11-10
Nee. Ik ben er ook echt helemaal niet mee opgevoed. Het is voor mij ook allemaal maar vaag en niet tastbaar.
Bovendien vind ik het een beetje achterhaalt om uit een boek van duizenden jaren geleden te leven.
Ik heb er gewoon helemaal niks mee.
Bovendien vind ik het een beetje achterhaalt om uit een boek van duizenden jaren geleden te leven.
Ik heb er gewoon helemaal niks mee.
Truttebol- Fluisteraar
- Aantal berichten : 208
Punten : 239
Registratiedatum : 05-10-11
Ik geloof nu niet. Ik ben wel als baby gedoopt in de hervormde kerk en mijn ouders probeerden ons ook wel wat mee te geven door middel van het lezen uit de bijbel en bidden/danken, maar dat deden ze niet consequent. Vanaf de pubertijd ben ik ook al niet naar de kerk geweest. Ik kom er alleen bij trouwerijen, begrafenissen en doopdiensten als het om familie/vrienden gaat.
Ik ben heel lang lid van de kerk geweest, maar heb het lidmaatschap een aantal jaar terug opgezegd. De reden daarvoor is dat ik te veel 'hel-en-verdoemenis' preken had gehoord en voorbeelden om mij heen had gezien dat mensen die geloven, niet aan naastenliefde doen, ja, alleen als die naaste ook gelooft.
Bij het opzeggen van het lidmaatschap kwam er iemand van de kerk bij me langs omdat ik iets moest ondertekenen. Die man heeft geen woord gezegd. Ik liet hem binnen en begroette hem, hij groette niet eens terug. Het enige dat hij zei was: 'hier moet u tekenen'. En daarna wist hij niet hoe snel hij weer weg moest gaan. Ik heb nog tot ziens gezegd, maar toen klapte mijn voordeur al dicht.. Echt.. alsof 'ie in de hel was geweest en gauw weer naar zijn heilige hemel terug wilde. Nou, dat was voor mij dé bevestiging dat ik het juiste had gedaan door mijn lidmaatschap op te zeggen..
Ik ben heel lang lid van de kerk geweest, maar heb het lidmaatschap een aantal jaar terug opgezegd. De reden daarvoor is dat ik te veel 'hel-en-verdoemenis' preken had gehoord en voorbeelden om mij heen had gezien dat mensen die geloven, niet aan naastenliefde doen, ja, alleen als die naaste ook gelooft.
Bij het opzeggen van het lidmaatschap kwam er iemand van de kerk bij me langs omdat ik iets moest ondertekenen. Die man heeft geen woord gezegd. Ik liet hem binnen en begroette hem, hij groette niet eens terug. Het enige dat hij zei was: 'hier moet u tekenen'. En daarna wist hij niet hoe snel hij weer weg moest gaan. Ik heb nog tot ziens gezegd, maar toen klapte mijn voordeur al dicht.. Echt.. alsof 'ie in de hel was geweest en gauw weer naar zijn heilige hemel terug wilde. Nou, dat was voor mij dé bevestiging dat ik het juiste had gedaan door mijn lidmaatschap op te zeggen..
Gast- Gast
frolic schreef:Ik geloof, maar niet in een god als menspersoon ik geloof in het alles omvattende licht waar ieder deel van uitmaakt
Waarom ? Omdat ik dit al heel mijn leven geloof niet opgedrongen niet aangeleerd..
Dit is ook hoe ik het zie.
Gast- Gast
Ik geloof wel ja.. eigenlijk met een zelfde verhaal als Chipp
Kerel- Kletskop
- Aantal berichten : 2411
Punten : 2420
Registratiedatum : 22-12-10
Ik geloof niet. Ik geloof nog eerder dat wij een stofnest in de kast van een jongetje in een nog veel groter universum zijn dan dat er een god is. Dat bedoel ik niet respectloos, ik geloof er gewoon echt niet in. Soms zou ik wel willen dat ik in een god zou geloven, volgens mij geeft dat op een bepaalde manier veel rust en sturing.
Gast- Gast
Ik kan het niet uitleggen maar ik kan wel zeggen dat ik geloof. Je wil niet weten hoeveel steun ik heb in moeilijke tijden aan de Heer. Ik praat tot hem als ik het moeilijk heb en gek genoeg, komt het altijd goed als ik bid. Misschien was het ook zonder bidden goedgekomen, maar dat weet je achteraf pas. Ik vind het een fijne gedachten, ik haal steun en troost uit mijn geloof. Maar je moet dit voelen, het is iets wat je vanbinnen voelt.
Paper Crown- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8224
Punten : 8955
Registratiedatum : 21-04-11
Ik geloof niet. Ik ben ook christelijk gereformeerd opgevoed. Elke zondag kerk en zondagschool, categesatie (al ben ik daar paar keer geweest en spijbelde toen), bidden voor en na het eten, christelijke school, elke maandag psalmversjes leren en moeten opdreunen.
en het stond me toen al zo tegen en sinds mijn vader is overleden al helemaal. Geloof nu helemaal niet meer en dat word soms niet in dank afgenomen door familieleden die nog wel geloven. Tja moeten zij en ik zelf weten wat we doen.
en het stond me toen al zo tegen en sinds mijn vader is overleden al helemaal. Geloof nu helemaal niet meer en dat word soms niet in dank afgenomen door familieleden die nog wel geloven. Tja moeten zij en ik zelf weten wat we doen.
Soms zou ik willen dat ik kon geloven, omdat het me iets ontzettend moois lijkt om kracht uit te putten. Een lichtpuntje in tijden dat je het moeilijk hebt en een houvast, een rots in de branding. Ik vind het ook heel bijzonder dat mensen dat hebben en 'kunnen'. (Kunnen staat tussen aanhalingstekens, omdat het mijns inziens geen kwestie van kunnen is als je daadwerkelijk gelooft, maar op dat moment echt een visie, een overtuiging is.)
Hoewel ik katholiek ben opgevoed en zelfs jaren misdienaar ben geweest, heb ik heel bewust afstand genomen van het katholieke geloof. Ik geloof wel degelijk dat er meer is tussen hemel en aarde, maar niet zozeer in de drie-eenheid en wat ons in de Bijbel wordt verteld. Dat is voor mij te vaag en te nietszeggend.
Ik ken ook verhalen van mensen die er van overtuigd zijn hun wonder aan God te danken te hebben. Ik heb een hele goede kennis die op sterven na dood was, maar op het moment dat er in de kerk massaal voor hem gebeden werd opeens weer in een enorm stijgende lijn kwam. Dat vind ik dan wel weer heel bijzonder en versterkt mijn idee dat er absoluut meer is tussen hemel en aarde. Ik kan er alleen niet bij dat daar een persoon aan het hoofd staat en alles in de hand heeft.
Als Hij werkelijk zo machtig is, waarom stopt Hij dan de machthebbers op aarde die hele volksstammen terroriseren niet?
Hoewel ik katholiek ben opgevoed en zelfs jaren misdienaar ben geweest, heb ik heel bewust afstand genomen van het katholieke geloof. Ik geloof wel degelijk dat er meer is tussen hemel en aarde, maar niet zozeer in de drie-eenheid en wat ons in de Bijbel wordt verteld. Dat is voor mij te vaag en te nietszeggend.
Ik ken ook verhalen van mensen die er van overtuigd zijn hun wonder aan God te danken te hebben. Ik heb een hele goede kennis die op sterven na dood was, maar op het moment dat er in de kerk massaal voor hem gebeden werd opeens weer in een enorm stijgende lijn kwam. Dat vind ik dan wel weer heel bijzonder en versterkt mijn idee dat er absoluut meer is tussen hemel en aarde. Ik kan er alleen niet bij dat daar een persoon aan het hoofd staat en alles in de hand heeft.
Als Hij werkelijk zo machtig is, waarom stopt Hij dan de machthebbers op aarde die hele volksstammen terroriseren niet?
Jasmine- Ratel
- Aantal berichten : 3497
Punten : 3635
Registratiedatum : 30-05-11
Ik ben RK opgevoed, ging vroeger veel naar de kerk. Heb de communie en hey vormsel gedaan. In mijn pupertijd heb ik er eigenlijk weinig tot niks meer mee gedaan. Ik geloof wel maar niet meer zo diep als kind zijnde, weet ook niet zo heel veel meer over het geloof. Wel geloof ik in beschermengelen, klinkt zweverig maar ik heb altijd het gevoel gehad dan de mensen die jouw dierbaar zijn over je waken en beschermen. Dat had ik als kinds zijnde al en dat gevoel is nooit weggegaan.
Gast- Gast
Ik geloof niet. Ben ook niet gedoopt/christelijk opgevoed.
Heb wel op een RK basisschool gezeten maar daar deden we na groep 4 niets meer aan godsdienst. Dus daar heb ik verder ook niet echt iets van meegekregen.
Ik denk dat god vroeger iets was waar mensen zich aan 'vast' konden houden. Iemand waaraan mensen het onbekende konden linken. Nu in de wetenschap wordt alles onderzocht en overal worden feiten aan gehangen (hoe dingen zijn ontstaan en hoe ze verlopen).
Het echte onbekende (waarom gebeuren grote dingen) gebeurtenissen zijn te wijten aan bijv. natuur wat weer verder wordt onderzocht. Vroeger konden ze dat niet en was het de wil van god (Denk ik?)
Nouja.. Ik hoop wel dat er reincarnatie is trouwens. Of het nou in dit leven is of in een ander universum. Ik denk niet dat er nog een universum is waar precies hetzelfde type organisme rondloopt als wij zijn. Maar er zal vast ergens nog wel ander leven zijn.
Heb wel op een RK basisschool gezeten maar daar deden we na groep 4 niets meer aan godsdienst. Dus daar heb ik verder ook niet echt iets van meegekregen.
Ik denk dat god vroeger iets was waar mensen zich aan 'vast' konden houden. Iemand waaraan mensen het onbekende konden linken. Nu in de wetenschap wordt alles onderzocht en overal worden feiten aan gehangen (hoe dingen zijn ontstaan en hoe ze verlopen).
Het echte onbekende (waarom gebeuren grote dingen) gebeurtenissen zijn te wijten aan bijv. natuur wat weer verder wordt onderzocht. Vroeger konden ze dat niet en was het de wil van god (Denk ik?)
Nouja.. Ik hoop wel dat er reincarnatie is trouwens. Of het nou in dit leven is of in een ander universum. Ik denk niet dat er nog een universum is waar precies hetzelfde type organisme rondloopt als wij zijn. Maar er zal vast ergens nog wel ander leven zijn.
Gast- Gast
Tuinstoel schreef:
Wat bedoel je met alle bijbelen? Er is toch maar een bijbel?
Klopt. Bedoel de hoofdstukken. Of hoe je dat ook in een bijbel noemt.
Gast- Gast
Maura schreef:Tuinstoel schreef:
Bijbelboeken.
Tinus- Prater
- Aantal berichten : 1104
Punten : 1188
Registratiedatum : 22-01-11
Tinus schreef:Maura schreef:Tuinstoel schreef:
Bijbelboeken.
Vandaag weer iets geleerd.
Gast- Gast
Maura schreef:Tinus schreef:Maura schreef:Tuinstoel schreef:
Bijbelboeken.
Volgens mij heet dit een eipisode, toch? Ik ben niet gelovig opgevoed dus ik zal er wel naast zitten...
Gast- Gast
Shoesdontlie schreef:Maura schreef:Tinus schreef:Maura schreef:Tuinstoel schreef:
Bijbelboeken.
Volgens mij heet dit een eipisode, toch? Ik ben niet gelovig opgevoed dus ik zal er wel naast zitten...
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Heb de dominee nog nooit horen zeggen episode Genesis.
Tinus- Prater
- Aantal berichten : 1104
Punten : 1188
Registratiedatum : 22-01-11
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Ria Bloms Rust en Regelmaat, waarom wel of waarom niet?
» Waarom een kind? Of waarom niet?
» Ik voel me niet happy en weet niet waarom
» Ach ja waarom ook niet...
» Uitvaartverzekering! wie wel en wie niet? en waarom?
» Waarom een kind? Of waarom niet?
» Ik voel me niet happy en weet niet waarom
» Ach ja waarom ook niet...
» Uitvaartverzekering! wie wel en wie niet? en waarom?
Pagina 2 van 2
Permissies van dit forum: