Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Taaltopic

+16
Caroow
ellibre
RYW
Ringling
Burn
Esperanza
Bliss
Suus
Alex
Zora
Gympie
Discordia
Middleme
Kaboutertje
Marin
SuperGrover
20 plaatsers

Pagina 7 van 7 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

Ga naar beneden

Taaltopic  - Pagina 7 Empty Re: Taaltopic

Bericht  Bazinga wo 9 mei 2012 - 23:02

June schreef:Jongens, waar wonen jullie toch allemaal? Ik hoor helemaal niet zo vaak 'hè'!

Ik heb een nieuwe collega die na elke zin 'Hé' zegt, alsof ik d'r niet heb verstaan... Dat je dat zegt, als ik je niet aankijk of niet gelijk reageer, okay, maar na élke friggin' zin!
Bazinga
Bazinga
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4198
Punten : 4632
Registratiedatum : 15-02-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht  Caroow do 10 mei 2012 - 0:25

Ik weet dat je hun gebruikt als het gaat om een bezit (bezittelijk voornaamwoord?). Dus: dat is hun auto en niet: Hun gaan op vakantie.

Ik ga met hun mee kan dus niet, maar hoe zeg je het dan wel?
Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Gast do 10 mei 2012 - 1:14

Caroow schreef:Ik weet dat je hun gebruikt als het gaat om een bezit (bezittelijk voornaamwoord?). Dus: dat is hun auto en niet: Hun gaan op vakantie.

Volgens mij gebruik je dan 'hen'. Of gewoon: ik ga met met ze mee. Haha. Of zoals opa zou zeggen 'hunnie'. Very Happy

Gast
Gast

Bericht  Lieke128 do 10 mei 2012 - 1:26

Kenya schreef:
Caroow schreef:Ik weet dat je hun gebruikt als het gaat om een bezit (bezittelijk voornaamwoord?). Dus: dat is hun auto en niet: Hun gaan op vakantie.

Volgens mij gebruik je dan 'hen'. Of gewoon: ik ga met met ze mee. Haha. Of zoals opa zou zeggen 'hunnie'. Very Happy

Ik zeg idd ook meestal 'hen', maar weet niet zeker of het correct is!

Lieke128
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 308
Punten : 346
Registratiedatum : 08-12-10

Bericht  Gast do 10 mei 2012 - 1:30

Jaa ik vraag mij/me ook iets af? Hoe zit het nu met het woord mijzelf en mij? Is het nu mijzelf en mij of mezelf? Want me moeder, me vriend etc dat kan niet, dat is mijn. Maar b.v. ik heb mijzelf vandaag in de vinger gesneden, of ik heb mij verslapen staat ook zo raar? Moet dit dan niet zijn mezelf? scratch

Gast
Gast

Bericht  Zora do 10 mei 2012 - 6:58

Cimic schreef:Jaa ik vraag mij/me ook iets af? Hoe zit het nu met het woord mijzelf en mij? Is het nu mijzelf en mij of mezelf? Want me moeder, me vriend etc dat kan niet, dat is mijn. Maar b.v. ik heb mijzelf vandaag in de vinger gesneden, of ik heb mij verslapen staat ook zo raar? Moet dit dan niet zijn mezelf? scratch

Kan allebei smile Is maar net waar je voorkeur naar uitgaat. 'Mij' (en 'jij') vind ik iets netter/formeler/meer correct. 'Ik heb mezelf gesneden' versus 'ik heb mijzelf gesneden' of 'heb je een pepermuntje voor me?' versus 'heb jij een pepermuntje voor mij?' Zoals je ziet leg je met het gebruik van mij en jij ook meer nadruk dan met me/je smile

Edit: het is wel 'ik heb me/mij verslapen', dus niet 'mezelf'.
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Arwyn do 10 mei 2012 - 7:02

Oh, wat ik gister trouwens toch erg vond!
Ik ben gisteravond naar The Little Mermaid geweest en van 'Diep in de zee' hebben ze 'Onder de zee' gemaakt..
Dat kan toch helemaal niet! Onder de zee ligt zand en zo, maar daar zwemt Sebastiaan echt niet meer hoor.. Rolling Eyes
Arwyn
Arwyn
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7279
Punten : 7787
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Gast vr 11 mei 2012 - 11:00

Shoesdontlie schreef:'Hè, Ja toch "'hè". Hé houdt mij bezig. Overal hoor ik ge-hè'. Leuk hè, lekker'hè, wat een rotweer hè. Zelfs in kinderprogramma's hè-hen ze wat af.

Maar waat staat 'hè' eigenlijk voor? Ik betrap mezelf ook regelmatig op dit nontaalgebruik en probeer ook mijn dochtertje te corrigeren als ze het noemt in 'Hè, wat zeg je, Ja hè en ga zo maar door. Ik geef dan aan dat ze 9 van de 10 keer het kan vervangen door "toch". Maar dan hoor ik vervolgens Dirk Schreele leuk tegen Joes (kinderprogramma) "lekker hè" zeggen.

Wat betekent "'hè" en is het een officieel van Dale woord?

"'Hè" jij ook zonder dat je het door hebt?"

Ik gebruik heel vaak hè, ook in mijn werk. 'Hè' is twee letters korter dan 'toch' :P
Hé gebruik ik eigenlijk nooit.

Gast
Gast

Bericht  SuperGrover wo 16 mei 2012 - 21:59

Ik heb weer een vraag over het aan elkaar schrijven:

Ik zie er tegen op

Ik zie ertegenop

Ik zie er tegenop

Ik zie ertegen op

scratch
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Rebecca wo 16 mei 2012 - 22:45

SuperGrover schreef:Ik heb weer een vraag over het aan elkaar schrijven:

Ik zie er tegen op

Ik zie ertegenop

Ik zie er tegenop

Ik zie ertegen op

scratch

Optie 3 smile
Moet wel zeggen dat ik 't lastig vind als ik hier dan te lang over na ga denken, maar google was het in dit geval met me eens.
Rebecca
Rebecca
Prater
Prater

Aantal berichten : 1272
Punten : 1340

http://www.cakesbyrebecca.nl

Bericht  Marin wo 16 mei 2012 - 23:23

Oke, ik moet nu dus ineens nog twee hoofdstukken in het Nederlands schrijven. Gelukkig gaat het me beter af dan verwacht, alleen die komma's... Wie kan me gauw vertellen hoe de komma regel precies werkt in het Nederlands? Wanneer moet ik ze zeker niet gebruiken, omdat ik ze dan overmatig gebruik?
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Bericht  Gast wo 16 mei 2012 - 23:24

Pfff da's een uitgebreid antwoord Marin, in ieder geval geldt dat je ze bij twijfel NIET gebruikt, Nederlands is een van de talen met de minste komma's.

Ok hier heb je ook niks aan. :nopompom:

Gast
Gast

Bericht  Rebecca wo 16 mei 2012 - 23:41

Oe, dat is lastig! ik gebruik al gauw erg veel komma's (kreeg zelfs commentaar van mijn leerteamgenoot van de opleiding, zij moest mij feedback geven). Dit is wat ik op internet kan vinden:

De komma is een van de moeilijkste leestekens in het Nederlands. Lastig is dat er geen regels zijn aan de hand waarvan je kunt bepalen wanneer op welke plaats komma's gebruikt moeten worden. Het belangrijkste uitgangspunt is dat een komma geplaatst wordt als er bij het voorlezen een duidelijke pauze hoorbaar is. Hoe langer de zin is, hoe meer behoefte er bestaat aan een rustpunt in de zin, en dus aan een komma.

In de volgende gevallen is een komma altijd op z'n plaats:
• In opsommingen: 'Zij schrijft artikelen, essays, romans, verhalen en columns.'
• Tussen gelijkwaardige bijvoeglijke naamwoorden: 'Oma had een mooie, dure, groene kast.' (Meer voorbeelden vindt u hier.)
• Voor en na een bijstelling: 'Cramer, de minister van VROM, deed een nieuw voorstel.'
• Voor en na een uitbreidende bijzin: 'De cursisten, die goed Nederlands spreken, vinden die komma's niet moeilijk.' (Zie ook ons advies over de komma voor die en dat.)
• Na de aanhef boven een brief: 'Geachte heer/mevrouw,'.
• Voor en/of na een aanspreking: 'Sanne, heb je het naar je zin hier?', 'Lukt dat deze week nog, papa?', 'Luister, jongen, zo werkt dat niet.'

Het is ook gebruikelijk om tussen twee naast elkaar staande persoonsvormen een komma te zetten: 'Wat zij gezegd heeft, is heel opmerkelijk', 'Nu ik er langer over nadenk, vind ik het geen gek idee', 'Wat zij bereikt heeft, is vooral te danken aan haar doorzettingsvermogen.' Alleen in korte zinnen kan de komma tussen persoonsvormen soms achterwege blijven: 'Wat je zegt ben je zelf', 'Wie dit leest is gek', 'Voor je het weet is het zover.' In deze zinnen is ook geen duidelijke pauze hoorbaar.

Vóór voegwoorden als hoewel, omdat, zodat, opdat, indien, maar, aangezien en terwijl kan meestal het best een komma worden geplaatst: 'Zij vertelde het aan iedereen, hoewel de informatie vertrouwelijk was', 'Hij dacht er lang over na, aangezien hij veel tijd had.'
Rebecca
Rebecca
Prater
Prater

Aantal berichten : 1272
Punten : 1340

http://www.cakesbyrebecca.nl

Bericht  Marin wo 16 mei 2012 - 23:44

Hmm als er geen vaste regels zijn, is het al wel heel lastig inderdaad.

Maar dat rijtje van Rebecca is wel handig. Dat zijn de regels die ik sowieso al hanteer, maar ik moet er wel op letten dat ik het niet ook gebruik na bijvoorbeeld het woordje 'en'. Bovendien schrijf ik al veel te snel lange zinnen. Ik ben nogal van de bijzinnen Wink

Maar bedankt!
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Bericht  Gast do 17 mei 2012 - 8:19

Rebecca schreef:

Ik zie er tegen op

Ik zie ertegenop

Ik zie er tegenop

Ik zie ertegen op

scratch

Optie 3 Taaltopic  - Pagina 7 561177
Moet wel zeggen dat ik 't lastig vind als ik hier dan te lang over na ga denken, maar google was het in dit geval met me eens.
Nee het is optie 4, ik zie ertegen op. Het werkwoord is opzien en daarom mag 'op' niet aan andere woordjes vast worden geplakt. Zie ook: http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/ervanuitgaan

Gast
Gast

Bericht  SuperGrover do 17 mei 2012 - 20:19

Bruce schreef:
Rebecca schreef:

Ik zie er tegen op

Ik zie ertegenop

Ik zie er tegenop

Ik zie ertegen op

scratch

Optie 3 Taaltopic  - Pagina 7 561177
Nee het is optie 4, ik zie ertegen op. Het werkwoord is opzien en daarom mag 'op' niet aan andere woordjes vast worden geplakt. Zie ook: [url=http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/ervanuitgaan
http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/ervanuitgaan[/quote[/url]]

Dank je! Ik heb dat advies uitvoerig bestudeerd, maar daarvan moest ik alleen maar heel hard huilen. Echt veel duidelijker werd het niet voor mij.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud