Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Taaltopic

+16
Caroow
ellibre
RYW
Ringling
Burn
Esperanza
Bliss
Suus
Alex
Zora
Gympie
Discordia
Middleme
Kaboutertje
Marin
SuperGrover
20 plaatsers

Pagina 3 van 7 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Ga naar beneden

Taaltopic  - Pagina 3 Empty Re: Taaltopic

Bericht  SuperGrover do 3 mei 2012 - 2:40

Oké, ik wou een zin typen, maar toen ging ik weer over 10 woorden twijfelen. Volgens mij maak ik vrij veel congruentiefouten, ik vind het heel lastig als er zowel een enkelvoud als meervoud in de zin staat. En voorzetsels, daar faal ik ook mee, zowel in Engels als Nederlands. Dus hier:

Zijn er ook taalfouten die je bij mij (aan mij?) opvalt (opvallen?), June?
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht  SuperGrover do 3 mei 2012 - 2:41

Marin schreef:
June schreef:Marin: bij jou valt het me inderdaad ook op dat jij veel niet aan elkaar schrijft, maar dat begrijp ik ook als je Engels gestudeerd hebt.

Ja jij hebt het wel eens tegen me gezegd, waardoor ik er op het forum meer op probeer te letten. Ik had dat zelf eerst helemaal niet door.

Mijn kommagebruik (ja ja aan elkaar, maar dit mag niet volgens de onderlijntjes, maar dat zal wel komen omdat het geen officieel woord is) is ook erg Engels, in plaats van Nederlands. In het Engels mag je gerust een komma voor 'and' plaatsen, in het Nederlands mag dat niet voor 'en', dacht ik.
Ik heb net geleerd uit 'En dan nog iets' dat een komma voor een 'and' een Oxford comma heet, omdat het alleen aan de universiteit van Oxford goedgekeurd wordt. Veel plezier bij je oma!
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  Marin do 3 mei 2012 - 2:43

SuperGrover schreef:
Marin schreef:
June schreef:Marin: bij jou valt het me inderdaad ook op dat jij veel niet aan elkaar schrijft, maar dat begrijp ik ook als je Engels gestudeerd hebt.

Ja jij hebt het wel eens tegen me gezegd, waardoor ik er op het forum meer op probeer te letten. Ik had dat zelf eerst helemaal niet door.

Mijn kommagebruik (ja ja aan elkaar, maar dit mag niet volgens de onderlijntjes, maar dat zal wel komen omdat het geen officieel woord is) is ook erg Engels, in plaats van Nederlands. In het Engels mag je gerust een komma voor 'and' plaatsen, in het Nederlands mag dat niet voor 'en', dacht ik.
Ik heb net geleerd uit 'En dan nog iets' dat een komma voor een 'and' een Oxford comma heet, omdat het alleen aan de universiteit van Oxford goedgekeurd wordt. Veel plezier bij je oma!

Nee hoor, aan Cambridge ook Wink
En in Wolverhampton en Amerika ook. Maar dat het Oxford comma heet, klopt inderdaad!

Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Bericht  SuperGrover do 3 mei 2012 - 2:43

Marin schreef:
SuperGrover schreef:
Marin schreef:

Nee hoor, aan Cambridge ook Wink
En in Wolverhampton en Amerika ook. Maar dat het Oxford comma heet, klopt inderdaad!

Ah oké, zo staat het in elk geval in 'En dan nog iets'. Klagen bij Paulien Cornelisse dus Razz Yes
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  Gast do 3 mei 2012 - 2:45

Nee, ik zie bij jou niets bijzonders eigenlijk, Supergrover.

Sommige mensen zie ik heel vaak 'ik wordt' en dergelijke schrijven, maar daar kan ik ook niet van onthouden bij wie dat allemaal is. Ik vind dat wel erg irritant, maar ja, dat is het risico van een forum. Bij Marin viel het me op, omdat ik het automatisch linkte aan haar studie.

Wat betreft kommagebruik: ik vind het ook lastig soms. Ik 'hoor' namelijk komma's als ik schrijf Taaltopic  - Pagina 3 394967. Mijn hoofd zegt automatisch 'komma' vóór woorden als 'maar' 'omdat' enz. en tussen werkwoorden. Soms worden het dan echter veel te veel komma's, waardoor het ook onoverzichtelijk wordt. In het Nederlands zet je voor voegwoorden die twee hoofdzinnen aan elkaar verbinden geen komma inderdaad. Dat voegwoord is dan eigenlijk het rustpunt in de zin. In sommige gevallen gaat het trouwens niet op, maar je kunt die regel wel aanhouden. Ik snap ook dat zoiets lastig is als je dat vanuit het Engels niet gewend bent.

Gast
Gast

Bericht  SuperGrover do 3 mei 2012 - 2:50

Heb ik die vraag goed geformuleerd? Zijn er ook taalfouten die je bij mij opvalt? Want ik dacht, misschien is het wel 'aan mij' in plaats van 'bij mij' en 'opvallen' in plaats van 'opvalt'. Zijn daar regels voor? Bij congruentie is het toch dat je moet kijken naar welk woord je verwijst? Maar daar gaat het bij mij mis. Ik kan zo redeneren: June valt iets op, June is 1 persoon, dus opvalt. Of: hetgeen dat opvalt zijn de taalfouten, taalfouten is meervoud (hier ook al: taalfouten zijn meervoud?), dus opvallen.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  Gast do 3 mei 2012 - 2:53

SuperGrover schreef:Heb ik die vraag goed geformuleerd? Zijn er ook taalfouten die je bij mij opvalt? Want ik dacht, misschien is het wel aan mij in plaats van bij mij en opvallen in plaats van opvalt. Zijn daar regels voor? Bij congruentie is het toch dat je moet kijken naar welk woord je verwijst? Maar daar gaat het bij mij mis. Ik kan zo redeneren: June valt iets op, June is 1 persoon, dus opvalt. Of: hetgeen dat opvalt zijn de taalfouten, taalfouten is meervoud (hier ook al: taalfouten zijn meervoud?), dus opvallen.

Het is: "Zijn er ook taalfouten die je bij mij opvallen?" Taalfouten is namelijk het onderwerp. Je kunt vaak dan 'je' veranderen naar 'jou' of 'jij' als je er niet uitkomt met andere ezelsbruggetjes. "Zijn er ook taalfouten die jou bij mij opvallen?" Jou kan nooit het onderwerp in een zin zijn en dus is het 'taalfouten'. Ik vind de zin trouwens sowieso niet mooi en ik zou denk ik eerder zeggen: Valt jou iets op aan mijn taalgebruik of aan de taalfouten die ik maak?

Gast
Gast

Bericht  SuperGrover do 3 mei 2012 - 2:56

June schreef:
SuperGrover schreef:Heb ik die vraag goed geformuleerd? Zijn er ook taalfouten die je bij mij opvalt? Want ik dacht, misschien is het wel aan mij in plaats van bij mij en opvallen in plaats van opvalt. Zijn daar regels voor? Bij congruentie is het toch dat je moet kijken naar welk woord je verwijst? Maar daar gaat het bij mij mis. Ik kan zo redeneren: June valt iets op, June is 1 persoon, dus opvalt. Of: hetgeen dat opvalt zijn de taalfouten, taalfouten is meervoud (hier ook al: taalfouten zijn meervoud?), dus opvallen.

Het is: "Zijn er ook taalfouten die je bij mij opvallen?" Taalfouten is namelijk het onderwerp. Je kunt vaak dan 'je' veranderen naar 'jou' of 'jij' als je er niet uitkomt met andere ezelsbruggetjes. "Zijn er ook taalfouten die jou bij mij opvallen?" Jou kan nooit het onderwerp in een zin zijn en dus is het 'taalfouten'. Ik vind de zin trouwens sowieso niet mooi en ik zou denk ik eerder zeggen: Valt jou iets op aan mijn taalgebruik of aan de taalfouten die ik maak?
Ah dank je. Oké, dus je kijkt naar het onderwerp in de zin? Dat is wel goed om te weten. Dat het een lelijke zin is, ben ik het helemaal met je eens. Maar om even te checken, het is dan ook: Taalfouten zijn meervoud?
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  Gast do 3 mei 2012 - 2:57

Ehm, nou je zegt dan eigenlijk: 'Het woord 'taalfouten' is meervoud'. Het gaat dan om het woord en dat is enkelvoud.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 3 mei 2012 - 2:58

Onderwerp en persoonsvorm moeten in getal altijd met elkaar overeenkomen.

Hij loopt naar school.
Wij liepen naar school.

Maar dus ook: Het derde elftal speelt vanavond voetbal.

Gast
Gast

Bericht  SuperGrover do 3 mei 2012 - 3:01

Jeetje wat lastig. Dat het met elkaar overeen moet komen, dat weet ik, alleen dat praktisch ook teweeg brengen, dat lukt me niet zo goed dus. Het elftal speelt, dat is vrij logisch. Het gaat bij mij mis als ik een zin maak met zowel een enkelvoud als een meervoud erin, dan weet ik niet waar ik naar verwijs. En ik meen me te herinneren dat er ook iets was met 'een aantal'. Een aantal mensen kwamen opdagen / een aantal mensen kwam opdagen. Dat laatste is goed omdat er iets met aantal is, toch?
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  Gast do 3 mei 2012 - 3:04

SuperGrover schreef:Jeetje wat lastig. Dat het met elkaar overeen moet komen, dat weet ik, alleen dat praktisch ook teweeg brengen, dat lukt me niet zo goed dus. Het elftal speelt, dat is vrij logisch. Het gaat bij mij mis als ik een zin maak met zowel een enkelvoud als een meervoud erin, dan weet ik niet waar ik naar verwijs. En ik meen me te herinneren dat er ook iets was met 'een aantal'. Een aantal mensen kwamen opdagen / een aantal mensen kwam opdagen. Dat laatste is goed omdat er iets met aantal is, toch?

Aantal is dus een hele discussie. Ik heb er met Bruce nog eens uitgebreid over gesproken. Ik heb in mijn eerste jaar geleerd dat het in principe gewoon één aantal is en dus enkelvoud. Nu schijnen de regels daarvoor aangepast te zijn en moet het soms toch in meervoud. Ik lees nu op onze taal dat zij zeggen dat het in het dagelijks leven het ´gewoonst´ is om dan meervoud te gebruiken. Ik kan dat echter niet aan, dus ik houd gewoon aan dat het enkelvoud is.

http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/aantal

Gast
Gast

Bericht  Gast do 3 mei 2012 - 3:05

Maar wat vind je lastig in de praktijk? Als je weet wat het onderwerp is, dan kun je in principe toch ook gemakkelijk de persoonsvorm matchen?

Gast
Gast

Bericht  SuperGrover do 3 mei 2012 - 3:06

Ik weet het niet, ik twijfel gewoon heel erg. Misschien maak ik gewoon vaak belachelijke zinnen, maar zoals die vraag aan jou, dan kan ik beide kanten op redeneren.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  Marin do 3 mei 2012 - 3:08

Toen ik journalistiek studeerde, heb ik geleerd dat aantal enkelvoud is, dus een aantal personen heeft ipv hebben.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Bericht  Gast do 3 mei 2012 - 3:10

SuperGrover schreef:Ik weet het niet, ik twijfel gewoon heel erg. Misschien maak ik gewoon vaak belachelijke zinnen, maar zoals die vraag aan jou, dan kan ik beide kanten op redeneren.

Maar je moet in principe gewoon de trucs aanhouden zoals je die op de basisschool geleerd hebt om het onderwerp te achterhalen en niet nadenken waar het nou precies iets over zegt.

Bijvoorbeeld in die zijn: Zijn er ook taalfouten die je bij mij opvallen?

Wie of wat valt je op bij mij? Taalfouten.
Je kunt toch niet vragen: Wie of wat valt op bij mij taalfouten of zoiets. Ik kan het niet eens voor elkaar krijgen Taaltopic  - Pagina 3 1578173417

Gast
Gast

Bericht  Gast do 3 mei 2012 - 3:10

Marin schreef:Toen ik journalistiek studeerde, heb ik geleerd dat aantal enkelvoud is, dus een aantal personen heeft ipv hebben.

Lees die link van Onze Taal maar even. Ik heb dat dus ook zo geleerd, maar tegenwoordig zijn de afspraken dus veranderd.

Gast
Gast

Bericht  SuperGrover do 3 mei 2012 - 3:13

June schreef:
SuperGrover schreef:Ik weet het niet, ik twijfel gewoon heel erg. Misschien maak ik gewoon vaak belachelijke zinnen, maar zoals die vraag aan jou, dan kan ik beide kanten op redeneren.

Maar je moet in principe gewoon de trucs aanhouden zoals je die op de basisschool geleerd hebt om het onderwerp te achterhalen en niet nadenken waar het nou precies iets over zegt.

Bijvoorbeeld in die zijn: Zijn er ook taalfouten die je bij mij opvallen?

Wie of wat valt je op bij mij? Taalfouten.
Je kunt toch niet vragen: Wie of wat valt op bij mij taalfouten of zoiets. Ik kan het niet eens voor elkaar krijgen Taaltopic  - Pagina 3 1578173417
Ja, maar ik weet dus pas een minuut of 30 dat congruentie te maken heeft met het onderwerp in de zin laughcry Misschien heb ik niet opgelet bij Nederlands of heeft mijn docent gefaald, maar dat heb ik net van jou geleerd, haha. Het onderwerp vinden lukt in normale zinnen wel.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  Gast do 3 mei 2012 - 3:15

Haha, oké, nou fijn dat je iets geleerd hebt toch! Voor mij is het zo logisch, dat ik soms ook niet meer kan bedenken dat je dat dan niet weet. Ik houd zo van mijn studie I love you.

Zo (hierna kan dus wel een komma), en nu ga ik naar de stad.

Gast
Gast

Bericht  SuperGrover do 3 mei 2012 - 3:17

Ja dank je wel! Veel plezier in de stad.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  Gympie do 3 mei 2012 - 3:39

Ik lees vaak 'deze topic' en volgens mij is er wel eerder discussie over geweest. Wat is de regel? Ik vind 'deze topic' namelijk totaal niet staan en denk zelf aan 'dit topic'. Ik vind het alsof je 'deze huis' en 'deze boek' zegt. Dus wie overtuigt me? Very Happy
Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2131
Punten : 2367
Registratiedatum : 23-04-12

Bericht  SuperGrover do 3 mei 2012 - 3:41

Gympie_ schreef:Ik lees vaak 'deze topic' en volgens mij is er wel eerder discussie over geweest. Wat is de regel? Ik vind 'deze topic' namelijk totaal niet staan en denk zelf aan 'dit topic'. Ik vind het alsof je 'deze huis' en 'deze boek' zegt. Dus wie overtuigt me? Very Happy
Het is: 'het topic', dus ook 'dit topic'. Naar het-woorden verwijs je met dit en dat, naar de-woorden verwijs je met deze en die.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  Gympie do 3 mei 2012 - 3:42

SuperGrover schreef:
Gympie_ schreef:Ik lees vaak 'deze topic' en volgens mij is er wel eerder discussie over geweest. Wat is de regel? Ik vind 'deze topic' namelijk totaal niet staan en denk zelf aan 'dit topic'. Ik vind het alsof je 'deze huis' en 'deze boek' zegt. Dus wie overtuigt me? Very Happy
Het is: 'het topic', dus ook 'dit topic'. Naar het-woorden verwijs je met dit en dat, naar de-woorden verwijs je met deze en die.

Waarom zeggen zoveel forummers hier dan 'deze topic'. :shock: Ik dacht dat ik fout zat, haha.
Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2131
Punten : 2367
Registratiedatum : 23-04-12

Bericht  SuperGrover do 3 mei 2012 - 3:44

Gympie_ schreef:
SuperGrover schreef:

Waarom zeggen zoveel forummers hier dan 'deze topic'. :shock: Ik dacht dat ik fout zat, haha.
Nee hoor jij hebt het goed. Ik heb geen idee waarom mensen 'deze topic' zeggen. Waarschijnlijk om dezelfde reden als dat ik vaak zie: het meisje die daar staat.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  Middleme do 3 mei 2012 - 4:00

SuperGrover schreef:
Gympie_ schreef:
SuperGrover schreef:

Nee hoor jij hebt het goed. Ik heb geen idee waarom mensen 'deze topic' zeggen. Waarschijnlijk om dezelfde reden als dat ik vaak zie: het meisje die daar staat.

Dat denk ik ook.

Is een tijdje terug toch ook een issue over geweest, dat het onderscheid in taal vervaagt omdat bijv. buitenlanders dat niet goed leren? dit bedoel ik dan in de zin van "de meisje" enzo. Met Nederlands als moedertaal hoor je dat het niet klopt maar iemand met een andere moedertaal heeft dat gevoel niet.
Middleme
Middleme
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1837
Punten : 1870
Registratiedatum : 20-11-10

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud