Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Taaltopic

+16
Caroow
ellibre
RYW
Ringling
Burn
Esperanza
Bliss
Suus
Alex
Zora
Gympie
Discordia
Middleme
Kaboutertje
Marin
SuperGrover
20 plaatsers

Pagina 1 van 7 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Ga naar beneden

Taaltopic  Empty Taaltopic

Bericht  SuperGrover do 3 mei 2012 - 1:57

Misschien ben ik de enige die behoefte heeft aan een topic over taal, maar so be it. Ik heb regelmatig taalkwesties waar ik niet uit kom, maar ik ga niet voor ieder wissewasje een nieuw topic openen. Ik denk dat er meer mensen rondlopen met prangende (is dit een woord?) taalkwesties, dus bij deze het Grote Algemene Taaltopic (is het taal topic of taaltopic?)

Ik start, met naast de prangende taal-topic/taaltopic/taal topic kwestie, het volgende:

Participatie aan of participatie in? Het klinkt allebei walgelijk. laughcry
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Taaltopic  Empty Re: Taaltopic

Bericht  Gast do 3 mei 2012 - 1:59

Ik hou van taal en erger me veel te vaak aan mensen die domme fouten maken (me/mijn, etc).
Taaltopic aan elkaar is volgens mij goed. En het is deelname aan en participatie in als ik het goed heb Taaltopic  561177.

Gast
Gast

Bericht  Marin do 3 mei 2012 - 1:59

Participatie aan toch?
Of is het deelname aan en participatie in?

Ik wil even helemaal geen taaltopic. Ik zit tot m'n neus in de psycholinguistics en vind het maar stom.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Bericht  SuperGrover do 3 mei 2012 - 2:00

En gelijk nog 1: er zijn veel woorden waar ik het moeilijk vind om er een vergrotende/overtreffende trap van te maken of een andere leuke vervoeging. Voorbeelden:
Moe
Moeër
Moest
Is dit echt goed?

Bizar, bizarder? De bizardere kwesties van de Nederlandse taal.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  SuperGrover do 3 mei 2012 - 2:01

Ik dacht ook participatie in, maar ik ben er niet zeker van. Ik hou ook van taal I love you En Marin, dan ontwijk je je psycholinguistics met dit taaltopic, ik bedoel, ik heb nu ook zoveel beters te doen... laughcry
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  Marin do 3 mei 2012 - 2:01

Moeër is wel allerbizarst Laughing

Ik maak er altijd 'moeder' van, maar dat klopt natuurlijk helemaal niet. Ik ben meer moe is het dan denk ik Wink Of vermoeien als ww gebruiken, zo omzeil ik het ook nog wel eens.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Marin do 3 mei 2012 - 2:02

SuperGrover schreef:Ik dacht ook participatie in, maar ik ben er niet zeker van. Ik hou ook van taal I love you En Marin, dan ontwijk je je psycholinguistics met dit taaltopic, ik bedoel, ik heb nu ook zoveel beters te doen... laughcry

Ja precies! Ik ben ook al in de bieb geweest vandaag. Pfft. Moet toch niet veel gekker worden. Heb wel een psycholinguistics boek gevonden wat geschreven is door een Cam prof waar ik les van heb gehad! Dat was dan wel weer leuk.

Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  SuperGrover do 3 mei 2012 - 2:03

Ja omzeilen met vermoeider doe ik ook wel, maar ik vraag me nu af hoe het echt zit. En is de voltooide tijd van bingoën gebingood?
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  Gast do 3 mei 2012 - 2:04

SuperGrover schreef:En gelijk nog 1: er zijn veel woorden waar ik het moeilijk vind om er een vergrotende/overtreffende trap van te maken of een andere leuke vervoeging. Voorbeelden:
Moe
Moeër
Moest
Is dit echt goed?

http://woordenlijst.org/zoek/?q=moe&w=w

Moe is sowieso goed en volgens mij is bizarder ook gewoon goed.

Het is taaltopic, omdat het een samenstelling is en geen woordgroep. De klemtoon ligt op het eerste deel, dat maakt het een samenstelling en daarom moet het aan elkaar.

Bij sterkedrank ligt de klemtoon overigens op het laatste deel, maar dat moet aan elkaar, omdat het een versteende woordgroep is Taaltopic  827601.

Gast
Gast

Bericht  Kaboutertje do 3 mei 2012 - 2:04

Ik moet mijn spelling nog eens onder handen nemen.. Sommige dingen willen niet helemaal.
Zoals : het gebeurd of het gebeurd? het is gebeurd of het is gebeurt? Ik zou het niet weten... Is daar geen ezelsbruggetje voor? Question
Kaboutertje
Kaboutertje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1594
Punten : 1991
Registratiedatum : 30-12-10

Bericht  Gast do 3 mei 2012 - 2:04

SuperGrover schreef:Ja omzeilen met vermoeider doe ik ook wel, maar ik vraag me nu af hoe het echt zit. En is de voltooide tijd van bingoën gebingood?

Ja smile

http://woordenlijst.org/zoek/?q=bingo%C3%ABn&w=w

Gast
Gast

Bericht  SuperGrover do 3 mei 2012 - 2:05

Kaboutertje schreef:Ik moet mijn spelling nog eens onder handen nemen.. Sommige dingen willen niet helemaal.
Zoals : het gebeurd of het gebeurd? het is gebeurd of het is gebeurt? Ik zou het niet weten... Is daar geen ezelsbruggetje voor? Question
Gebeurt is tegenwoordige tijd (stam+t), gebeurd is voltooide tijd.

Dus: Het gebeurt nu en gister is het gebeurd.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  SuperGrover do 3 mei 2012 - 2:06

June schreef:
SuperGrover schreef:En gelijk nog 1: er zijn veel woorden waar ik het moeilijk vind om er een vergrotende/overtreffende trap van te maken of een andere leuke vervoeging. Voorbeelden:
Moe
Moeër
Moest
Is dit echt goed?

http://woordenlijst.org/zoek/?q=moe&w=w

Moe is sowieso goed en volgens mij is bizarder ook gewoon goed.

Het is taaltopic, omdat het een samenstelling is en geen woordgroep. De klemtoon ligt op het eerste deel, dat maakt het een samenstelling en daarom moet het aan elkaar.

Bij sterkedrank ligt de klemtoon overigens op het laatste deel, maar dat moet aan elkaar, omdat het een versteende woordgroep is Taaltopic  827601.
Wat is het verschil tussen een samenstelling en een woordgroep, wat is een versteende woordgroep, wat is überhaupt een woordgroep en waar ligt de klemtoon in normaliter? Op de ma?
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  Kaboutertje do 3 mei 2012 - 2:06

SuperGrover schreef:
Kaboutertje schreef:Ik moet mijn spelling nog eens onder handen nemen.. Sommige dingen willen niet helemaal.
Gebeurt is tegenwoordige tijd (stam+t), gebeurd is voltooide tijd.

Dus: Het gebeurt nu en gister is het gebeurd.

Ah kijk, daar kan ik wat mee! I'll keep that in mind (hopelijk) Razz Thanks!
Kaboutertje
Kaboutertje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1594
Punten : 1991
Registratiedatum : 30-12-10

Bericht  SuperGrover do 3 mei 2012 - 2:07

June schreef:
SuperGrover schreef:Ja omzeilen met vermoeider doe ik ook wel, maar ik vraag me nu af hoe het echt zit. En is de voltooide tijd van bingoën gebingood?

Ja smile

Spellingscontrole vindt van niet laughcry Ik denk dat jij straks moeër bent dan voordat je dit topic opende Yes
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  Gast do 3 mei 2012 - 2:07

Werkwoordspelling. Supergrover heeft dat laatst heel mooi uit weten te leggen, ik heb daar even geen tijd voor, voor de hele werkwoordspelling.

Je moet weten of het de persoonsvorm is in ieder geval.

Verandert het woord in de verleden tijd?

Het gebeurt/Het gebeurde --> Ja --> persoonsvorm --> 'het' is het onderwerp (niet ik of je=jij achter de persoonsvorm) en dus schrijf je de stam (gebeur) + -t

Het is gebeurd/Het was gebeurd --> Nee, verandert niet --> voltooid deelwoord --> woord langer maken --> gebeurten of gebeurden? --> gebeurden --> gebeurd

Gast
Gast

Bericht  Middleme do 3 mei 2012 - 2:07

Het gebeurt en het is gebeurd

gebeurt in het gebeurt is een werkwoord. Het valt onder hij/zij, dus stam + t
gebeurd in het is gebeurd is een voltooid deelwoord. Gebeuren --> stam eindigt op -r, zit niet in het kofschip dus +d

Ik dacht trouwens dat het moeier, moeiest was, maar hij geeft meteen rode kringeltjes eronder dus dat zal wel niet :P
Middleme
Middleme
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1837
Punten : 1870
Registratiedatum : 20-11-10

Bericht  Gast do 3 mei 2012 - 2:08

SuperGrover schreef:
June schreef:

Ja Taaltopic  561177

Spellingscontrole vindt van niet Taaltopic  394967 Ik denk dat jij straks moeër bent dan voordat je dit topic opende Taaltopic  3079029344

Spellingscontrole is een hulpmiddel, niet de algemene waarheid. De woordenlijst is van de Nederlandse Taalunie en dat zijn de officiële regels en afspraken. Een spellingscontrole mist weleens wat.

Gast
Gast

Bericht  Marin do 3 mei 2012 - 2:09

Ik had vandaag nog een goede opgemerkt waar ik over na zat te denken op de fiets Wink

Er stond: Den Haag verrast ...

Dan betekent dat dus dat er een lijdend voorwerp achter moet staan, en Den Haag verrast hen met iets.

Maar als de implicatie nou moest zijn dat Den Haag verrast is? Dat iets anders de stad verrast heeft? Is het dan ook verrast met een t? Ja toch? Ik vond dat wel een mooie, als er dan 'Den Haag verrast' staat, het zowel transitief als intransitief kan zijn.

Maar gelukkig was het niet Den Haag verassen, want ook al ga ik verhuizen, de stad gaat me nog aan het hart.

Laatst aangepast door Marin op do 3 mei 2012 - 2:09; in totaal 1 keer bewerkt
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  SuperGrover do 3 mei 2012 - 2:09

Middleme schreef:

gebeurd in het is gebeurd is een voltooid deelwoord. Gebeuren --> stam eindigt op -r, zit niet in het kofschip dus +d

Ik dacht trouwens dat het moeier, moeiest was, maar hij geeft meteen rode kringeltjes eronder dus dat zal wel niet :P
Gebeuren is een werkwoord, ongeacht in welke tijd het staat. Het verschil is alleen de tijd.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  Gast do 3 mei 2012 - 2:09

Middleme schreef:

Ik dacht trouwens dat het moeier, moeiest was, maar hij geeft meteen rode kringeltjes eronder dus dat zal wel niet Taaltopic  253468018

Gebeuren is altijd een werkwoord, een voltooid deelwoord is ook een werkwoord, het gaat erom dat het een persoonsvorm is.

Over moeier: dat is echt dialect Taaltopic  1578173417 en wederom kun je de regels van de Nederlandse Taalunie aanhouden.

www.woordenlijst.org is fantastisch

Gast
Gast

Bericht  Middleme do 3 mei 2012 - 2:11

June schreef:
Middleme schreef:

Ik dacht trouwens dat het moeier, moeiest was, maar hij geeft meteen rode kringeltjes eronder dus dat zal wel niet Taaltopic  253468018

Gebeuren is altijd een werkwoord, een voltooid deelwoord is ook een werkwoord, het gaat erom dat het een persoonsvorm is.

Over moeier: dat is echt dialect Taaltopic  1578173417 en wederom kun je de regels van de Nederlandse Taalunie aanhouden.

www.woordenlijst.org is fantastisch

Persoonsvorm, dat bedoel ik inderdaad. Excusez-moi, dat hoeven ze in groep 3 nog niet te leren, hahaha.
Middleme
Middleme
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1837
Punten : 1870
Registratiedatum : 20-11-10

Bericht  SuperGrover do 3 mei 2012 - 2:11

Marin schreef:Ik had vandaag nog een goede opgemerkt waar ik over na zat te denken op de fiets Wink

Er stond: Den Haag verrast ...

Dan betekent dat dus dat er een lijdend voorwerp achter moet staan, en Den Haag verrast hen met iets.

Maar als de implicatie nou moest zijn dat Den Haag verrast is? Dat iets anders de stad verrast heeft? Is het dan ook verrast met een t? Ja toch? Ik vond dat wel een mooie, als er dan 'Den Haag verrast' staat, het zowel transitief als intransitief kan zijn.

Maar gelukkig was het niet Den Haag verassen, want ook al ga ik verhuizen, de stad gaat me nog aan het hart.
Transistief en intransistief, daar heb ik echt nog nooit van gehoord.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  SuperGrover do 3 mei 2012 - 2:13

June schreef:
SuperGrover schreef:
June schreef:

Ja Taaltopic  561177

Spellingscontrole vindt van niet Taaltopic  394967 Ik denk dat jij straks moeër bent dan voordat je dit topic opende Taaltopic  3079029344

Spellingscontrole is een hulpmiddel, niet de algemene waarheid. De woordenlijst is van de Nederlandse Taalunie en dat zijn de officiële regels en afspraken. Een spellingscontrole mist weleens wat.
I know, maar als er rode kringetjes komen onder mijn fantastisch gefabriceerde gebingood, ga ik onmiddellijk twijfelen. Laatst had ik echt de ernstigste taalfout die ik ooit heb gemaakt (denk ik zo). Reflexieverslag... Thank God voor de spellingscontrole, na al het college gebabbel over reflexiviteit, vergat ik gewoon dat het correcte woord reflectie is laughcry
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  Marin do 3 mei 2012 - 2:13

SuperGrover schreef:
Transistief en intransistief, daar heb ik echt nog nooit van gehoord.

Het is ook transitief en intransitief, zonder s voor tief Wink

Maar het slaat op werkwoorden:

Je hebt transitieve werkwoorden, dat zijn werkwoorden die een onderwerp koppelen aan een lijdend voorwerp: Het kindje schopt de bal.
En je hebt intransitieve werkwoorden, dat zijn werkwoorden die niet terugkoppelen naar het onderwerp, en niet met een lijdend voorwerp verbinden, zoals de trein rijdt.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud