Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Werkervaringen meenemen in opvoeding..

+4
Teddyaapje
Darius
Stuiterbal
Printje
8 plaatsers

Ga naar beneden

Werkervaringen meenemen in opvoeding.. Empty Werkervaringen meenemen in opvoeding..

Bericht  Printje vr 27 apr 2012 - 8:37

Dit geldt natuurlijk het meeste voor juffen/leidsters op dagverblijf maar in hoeverre neem jij dingen van je werk mee in je opvoeding thuis?

Ik wil het thuis natuurlijk absoluut niet zien als verlengde van school maar soms werken dingen die ik op school doe thuis ook goed.
Nu zijn we, niet helemaal volgens onze principes, begonnen met een stickerkaart omtrent het avondeten. Dat is hier een jaar lang al een groot drama en dit is wederom een soort 'noodgreep'.

Nu we er pas mee gestart zijn kan hij na iedere maaltijd, ook de broodmaaltijd, een stickertje verdienen. Als hij op een dag alle stickers verdiend heeft krijgt hij een kleine verrassing, vandaag een extra koekje. We hebben de brood/en fruitmomenten erbij genomen omdat het avondeten al zo'n drama is dat we daar niet de nadruk op willen leggen. Als dit dadelijk een paar dagen goed werkt willen we hem meer stickers laten verdienen, over meerdere dagen dus, voordat hij iets kleins krijgt.

Eigenlijk ben ik niet zo voor zo'n beloningssysteem voor nu al thuis maar dat avondeten drijft me serieus tot wanhoop soms...
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Werkervaringen meenemen in opvoeding.. Empty Re: Werkervaringen meenemen in opvoeding..

Bericht  Stuiterbal vr 27 apr 2012 - 8:41

Het avond eten is hier ook drama. Ik kan stimuleren tot ik een ons weeg. Als S niet wil wil hij niet. Ik heb me er maar bij neer gelegd hij zal vast ooit gaan avond eten.

Zelf ben ik ook wel voor een beloningssysteem indien het ook echt effect heeft. Succes
Stuiterbal
Stuiterbal
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2942
Punten : 3259
Registratiedatum : 14-12-11

Werkervaringen meenemen in opvoeding.. Empty Re: Werkervaringen meenemen in opvoeding..

Bericht  Printje vr 27 apr 2012 - 8:42

Ik ben ook wel voor een beloningssysteem maar idd alleen wanneer ik denk dat het echt effect gaat hebben.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Darius vr 27 apr 2012 - 8:44

Wij hebben Laurens ook wel stickers laten plakken als hij op het potje had geplast, maar het was hier geen succes. Hij vond het wel leuk, maar gaf er weinig om.

Ik zit ook in het onderwijs, ben ook niet meteen een voorstander van stickers en beloningssystemen, maar ach, ik denk dat het niet zoveel kwaad ka. Proberen kan altijd!
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Printje vr 27 apr 2012 - 8:45

Darius; even off topic hoor maar jeetje alweer 18 weken, wat gaat de tijd snel. Willen jullie weten wat het wordt( en delen met ons angel )
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Darius vr 27 apr 2012 - 8:48

Printje schreef:Darius; even off topic hoor maar jeetje alweer 18 weken, wat gaat de tijd snel. Willen jullie weten wat het wordt( en delen met ons angel )

Wij willen eerst weten of de baby gezond is, en dan als toetje zijn we erg nieuwsgierig naar het geslacht. En ja, jullie mogen het ook weten!
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Bericht  Printje vr 27 apr 2012 - 8:49

Darius schreef:
Printje schreef:Darius; even off topic hoor maar jeetje alweer 18 weken, wat gaat de tijd snel. Willen jullie weten wat het wordt( en delen met ons angel )

Wij willen eerst weten of de baby gezond is, en dan als toetje zijn we erg nieuwsgierig naar het geslacht. En ja, jullie mogen het ook weten!

Uiteraard is gezondheid het allerbelangrijkste, heb je zelf al een voorgevoel?
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Darius vr 27 apr 2012 - 8:52

Printje schreef:
Darius schreef:

Uiteraard is gezondheid het allerbelangrijkste, heb je zelf al een voorgevoel?

Nee, geen idee. Daarom wil ik het ook graag weten. Het is nu nog zo onwerkelijk, de tijd gaat ook zo snel. Als ik het geslacht weet, hoop ik me ook wat meer te kunnen richten op het feit dat we een zoon of dochter krijgen, en zo een band kan opbouwen.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Bericht  Teddyaapje vr 27 apr 2012 - 8:52

Ik ben niet zo van de beloningssystemen maar ik denk dat het af en toe geen kwaad kan. Mij lijkt het wel lastig om uit te leggen waarom hij straks geen beloning meer krijgt (neem niet aan dat je dit de rest van zijn leven wil doen), en ben benieuwd hoe het zonder beloning zal gaan dan.
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Printje vr 27 apr 2012 - 8:55

Teddyaapje; we willen het dadelijk steeds meer uitbreiden, dus dat hij meer stickers nodig heeft voordat hij een kleine verrassing krijgt. Ik ben er ook niet zo van,in de klas werkt het echter vaak wel super, en meneer eet al een jaar zo ontzettend slecht dat ik vanalles probeer om hem weer te laten eten.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Teddyaapje vr 27 apr 2012 - 8:56

En wat betreft de werkervaringen mee naar huis nemen, bij mij is het juist andersom, ik gebruik mijn 'opvoedervaringen' op mn werk. Als ik een kindje moet knippen en ze willen niet blijven zitten omdat het volgens hun te lang duurt dan benoem ik dat het vervelend is om lang stil te moeten zitten en als een kindje oud genoeg is vraag ik wat ik kan doen om het stilzitten makkelijker te maken (bijv. ik ga op vakantie en neem mee spelletje doen oid). Voorheen zei ik alleen dat het niet zo lang meer duurde en dat hoe stiller ze bleven zitten, hoe sneller het klaar zou zijn.
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Bericht  Printje vr 27 apr 2012 - 8:56

hahaha ik zie hem al zitten als 30-jarige. Heel goed R weer een hapje genomen zegt vrouwlief. Nu mag je een sticker plakken en je moeder bellen (mij dus)

Denk ook niet dat hij later nog blij zal worden van een koekje in een cupcake van thomas de trein..
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  -Ieniemienie- vr 27 apr 2012 - 8:57

Ik werk op een kdv waar we werken met de visie van Emmy Pikler/Ruimbaan voor baby's.
Het gaat heel erg uit van het kind zelf. Dus elk kind ontwikkelt zich op zn eigen manier.
Maar ook leggen wij een kindje altijd op de rug neer. Dus nooit zitten ed als ze nog niet zelf kunnen gaan zitten.
De kindjes moeten dus zelf gaat draaien, rollen, tijgeren, kruipn, zitten, staan ed.
Als een kindje nog niet in staat is om zelf in, of uit een bepaalde positie te komen, zetten we hem/haar daar niet in.
Kindjes die nog niet zelf kunnen gaan zitten, geven wij dus altijd op schoot eten. Dit is gemiddeld tot een maand of 9.
Dan pas gaan ze mee in een kinderstoel. Ook is het speelgoed wat wij hebben op ht kdv passief. Want volgens Emmy Pikler krijg je van passief speelgoed, actieve baby;s. Omdat ze zelf uitgedaagd worden om bepaalde dingen te voelen, vastpakken, bekijken en geluid mee maken. Op mijn babygroep zie je dus weinig speelgoed met lichtjes, geluidjes ed.
We hebben veel bakjes, bekers, bordjes, mandjes, doekjes, blokken, mandjes, houten gordijnringen ed.

Thuis neem ik wel veel mee van deze visie. Ik hem mn kinderen altijd liggend neergelegd. Pas als ze zelf konden gaan zitten gingen ze mee in de kinderstoel en fietsstoel. Dus geen zittende baby in een voedingskussen in de box hier thuis.
Gewoon omdat ik denk dat het beter is voor de ontwikkeling.

Straffen en belonen doen wij ook niet op het kdv. Wij zijn heel erg van het positieve uitgaan. Dus uitleggen als je iets niet wilt ed. Ik merk dat we daardoor minder strijd hebben met de kindjes, en de sfeer er beter door word. De meeste kindjes luisteren ook beter als je iets rustig zegt en afleid. ALs je er een punt van maakt heb ik juist het idee dat ze er alleen maar meer strijd van maken en dus averechts werkt.

Ik heb thuis wel veel speelgoed wat binnen die visie past. Maar ik heb ook gewoon normaal speelgoed hoor Wink
Met lkker kitsch geluid en licht. Ik wissel dat wat af. Ik heb er een beetje mijn eigen weg in gevonden.
-Ieniemienie-
-Ieniemienie-
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1716
Punten : 2113

Bericht  Teddyaapje vr 27 apr 2012 - 9:00

Ja het is een soort afbouwen wat je doet eigenlijk. Ik zou het zelf misschien ook wel gaan doen als ik echt geen raad meer wist. Eten is toch wel belangrijk. Al denk ik dat ik het (eerst) anders zou aanpakken, dat we bijv. zouden turven hoeveel vitamientjes hij heeft gegeten die dag. Door een soort lijst te maken (op kinderlijk niveau) hoeveel vitamine's ergens in zitten (hoeft niet eens realistisch te zijn) en na alles wat hij heeft gegeten een streepje voor het aantal vitamine's te zetten. Ik denk dat het kindjes met een beloningssysteem niet eens echt gaat om een cadeautje maar meer om de waardering.
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Bericht  mickey vr 27 apr 2012 - 9:02

@Ieniemienie: begint de naam van de stichting waar jij voor werkt met een H? En is het logo twee spaghettihoofdjes? Zo ja: dan werken we voor dezelfde stichting! (Nou ja.. vanaf komende week dan, dan begin ik weer)

Ik probeer het ook een beetje zoals Ieniemienie te doen, al hebben wij wel een mobile in de box hangen en zit F ook wel eens af en toe in het wippertje.
mickey
mickey
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2213
Punten : 2488
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  -Ieniemienie- vr 27 apr 2012 - 9:31

mickey schreef:@Ieniemienie: begint de naam van de stichting waar jij voor werkt met een H? En is het logo twee spaghettihoofdjes? Zo ja: dan werken we voor dezelfde stichting! (Nou ja.. vanaf komende week dan, dan begin ik weer)

Ik probeer het ook een beetje zoals Ieniemienie te doen, al hebben wij wel een mobile in de box hangen en zit F ook wel eens af en toe in het wippertje.
Haha ja bij die stichting werk ik idd Wink! Whahah die spaghettihoofdjes laughcry !
Maar ik heb id dook een mobiel en T zit ook soms in een wipstoel. Ik doe niet alles, maar neem wel belangrijke punten mee.

Heb jij ook zon mooie groene polo whahahaha?
-Ieniemienie-
-Ieniemienie-
Kletskop
Kletskop

Bericht  Twellie vr 27 apr 2012 - 9:40

-Ieniemienie- schreef:
mickey schreef:@Ieniemienie: begint de naam van de stichting waar jij voor werkt met een H? En is het logo twee spaghettihoofdjes? Zo ja: dan werken we voor dezelfde stichting! (Nou ja.. vanaf komende week dan, dan begin ik weer)

Haha ja bij die stichting werk ik idd Wink! Whahah die spaghettihoofdjes Werkervaringen meenemen in opvoeding.. 394967 !
Maar ik heb id dook een mobiel en T zit ook soms in een wipstoel. Ik doe niet alles, maar neem wel belangrijke punten mee.

Heb jij ook zon mooie groene polo whahahaha?

Zo'n gifgroene smile?
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Bericht  -Ieniemienie- vr 27 apr 2012 - 9:52

Ja veel groener kan bijna niet :p! Werk jij daar ook voor tuinstoel?
-Ieniemienie-
-Ieniemienie-
Kletskop
Kletskop

Bericht  Twellie vr 27 apr 2012 - 9:55

-Ieniemienie- schreef:Ja veel groener kan bijna niet :p! Werk jij daar ook voor tuinstoel?

Volgens mij breng ik mijn kinderen naar de organisatie die jullie bedoelen toe Werkervaringen meenemen in opvoeding.. 561177. Ben er trouwens heeeeeeel erg tevreden over, in vergelijking met de andere opvang die we hiervoor hadden.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Bericht  Flower_L vr 27 apr 2012 - 10:30

En volgens mij ging l er ook naartoe. Vond fijn principe en vind echt jammer dat we ande kdv hebben nu.

Flower_L
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5580
Punten : 6653
Registratiedatum : 25-07-11

Bericht  mickey vr 27 apr 2012 - 10:48

Ik ben van de nieuwe garde, heb blauwe polo's Laughing
Wel leuk om tevreden reacties te lezen hier!
mickey
mickey
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2213
Punten : 2488
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Gast vr 27 apr 2012 - 21:07

in mijn werk ben ik heel anders dan thuis. Daar hebben ze bepaalde gewoontes waar ik persoonlijk niet achter sta, maargoed, het is niet mijn praktijk, het is een tijdelijke baan en binnen de korte tijd dat ik de kinderen per keer zie heb ik ook de mogelijkheid niet om daarin te investeren.

ik neem dus eerder mijn opvoedervaring mee in mijn werk dan andersom.

Gast
Gast

Bericht  Twellie za 28 apr 2012 - 0:32

Rejoy. schreef:in mijn werk ben ik heel anders dan thuis. Daar hebben ze bepaalde gewoontes waar ik persoonlijk niet achter sta, maargoed, het is niet mijn praktijk, het is een tijdelijke baan en binnen de korte tijd dat ik de kinderen per keer zie heb ik ook de mogelijkheid niet om daarin te investeren.

Wat voor een werk doe je nu, Rejoy?
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Bericht  Gast za 28 apr 2012 - 3:35

Tuinstoel schreef:
Rejoy. schreef:in mijn werk ben ik heel anders dan thuis. Daar hebben ze bepaalde gewoontes waar ik persoonlijk niet achter sta, maargoed, het is niet mijn praktijk, het is een tijdelijke baan en binnen de korte tijd dat ik de kinderen per keer zie heb ik ook de mogelijkheid niet om daarin te investeren.

Wat voor een werk doe je nu, Rejoy?

ik ben l.ogopedist in een vrije vestiging (alleen deze en komende maand nog en dan logo in een verpleeghuis, maar daar heb ik niks op te voeden lol! )

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: