Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

geluk of opvoeding

+11
LMCurious
Tania
Rouge
Susan
Pussycat
Darius
meisjesmama
Lilypie
Parisienne
Filoria
Dora
15 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

geluk of opvoeding Empty geluk of opvoeding

Bericht  Gast ma 26 maa 2012 - 8:57

als je kind goed luistert?



Ik ben erg benieuwd Very Happy

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

geluk of opvoeding Empty Re: geluk of opvoeding

Bericht  Dora ma 26 maa 2012 - 9:00

Mijn mening: combinatie van beide... Maar ik denk zo verdeeld: 60% opvoeding 40% geluk.

En jij?
Dora
Dora
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1997
Punten : 2121
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : In het Brabantse land

Terug naar boven Ga naar beneden

geluk of opvoeding Empty Re: geluk of opvoeding

Bericht  Filoria ma 26 maa 2012 - 9:01

Niet om vervelend te doen, maar ik vind het soms wel fijn om te merken dat hij niet naar me luistert.

Niet luisteren = een eigen mening hebben en die durven uiten = ruggengraat. Best handig om te hebben tijdens de rest van je leven.

Die gedachte helpt me best wel als hij weer eens keihard 'NEE' brult geluk of opvoeding 394967
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

geluk of opvoeding Empty Re: geluk of opvoeding

Bericht  Gast ma 26 maa 2012 - 9:02

Veeeeel geluk, en een klein beetje wijsheid.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

geluk of opvoeding Empty Re: geluk of opvoeding

Bericht  Gast ma 26 maa 2012 - 9:02

Combi van beiden.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

geluk of opvoeding Empty Re: geluk of opvoeding

Bericht  Gast ma 26 maa 2012 - 9:03

Ik denk een heel groot deel geluk (en karakter) en versterkt/verzwakt door opvoeding.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

geluk of opvoeding Empty Re: geluk of opvoeding

Bericht  Parisienne ma 26 maa 2012 - 9:03

Ik ben van mening dat het grotendeels aan het kind zelf ligt (dus 'geluk' hebben dat je kind luistert Wink).
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

geluk of opvoeding Empty Re: geluk of opvoeding

Bericht  Gast ma 26 maa 2012 - 9:04

Filoria schreef:Niet om vervelend te doen, maar ik vind het soms wel fijn om te merken dat hij niet naar me luistert.

Niet luisteren = een eigen mening hebben en die durven uiten = ruggengraat. Best handig om te hebben tijdens de rest van je leven.

Die gedachte helpt me best wel als hij weer eens keihard 'NEE' brult geluk of opvoeding 394967

Daar ben ik het wel mee eens ja.
Ik vind het eigenlijk ook best prima dat kinderen geen 'ja' en 'amen' zeggen maar doorvragen en uitdagen. Willen weten waarom iets wel/niet mag.

Maar soms mag het best een beetje minder geluk of opvoeding 394967

('Fenne, waarom vraag jij zo vaak 'waarom?!' 'Omdat ik dat gewoon leuk vind, mama!')

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

geluk of opvoeding Empty Re: geluk of opvoeding

Bericht  Lilypie ma 26 maa 2012 - 9:05

Allebei.

Ligt denk ook wel een beetje aan het karakter van het kind.
Maar de opvoeding heeft er denk toch wel het meeste mee te maken.
Lilypie
Lilypie
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 474
Punten : 774
Registratiedatum : 12-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

geluk of opvoeding Empty Re: geluk of opvoeding

Bericht  meisjesmama ma 26 maa 2012 - 9:06

Rejoy. schreef:Ik denk een heel groot deel geluk (en karakter) en versterkt/verzwakt door opvoeding.



+1
Wij hebben echt 2 totaal verschillende kindjes. De oudste luistert heel goed en moet echt leren voor zichzelf op te komen
De jongste luistert wel goed maar trekt ook meer haar eigen plan. En komt meer voor zichzelf op.
meisjesmama
meisjesmama
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1729
Punten : 1861
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

geluk of opvoeding Empty Re: geluk of opvoeding

Bericht  Darius ma 26 maa 2012 - 9:06

Rejoy. schreef:Ik denk een heel groot deel geluk (en karakter) en versterkt/verzwakt door opvoeding.

Ik denk juist precies andersom. 80% opvoeding en 20% geluk.

Zo ging schoenen passen vorige week heel goed. Ik heb hem voorbereid, verteld wat ik van hem verwacht, ed. En dan is het dus 20% geluk dat hij in de winkel een zonnig humeur heeft en dus de perfecte zoon is.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

geluk of opvoeding Empty Re: geluk of opvoeding

Bericht  Pussycat ma 26 maa 2012 - 9:08

Opvoeding.

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

geluk of opvoeding Empty Re: geluk of opvoeding

Bericht  Gast ma 26 maa 2012 - 9:08

Darius schreef:
Rejoy. schreef:Ik denk een heel groot deel geluk (en karakter) en versterkt/verzwakt door opvoeding.

Ik denk juist precies andersom. 80% opvoeding en 20% geluk.

Zo ging schoenen passen vorige week heel goed. Ik heb hem voorbereid, verteld wat ik van hem verwacht, ed. En dan is het dus 20% geluk dat hij in de winkel een zonnig humeur heeft en dus de perfecte zoon is.

Tel daarbij de factor op dat je kind in staat is op die manier met je te communiceren (een flinke dosis geluk dus!)

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

geluk of opvoeding Empty Re: geluk of opvoeding

Bericht  Susan ma 26 maa 2012 - 9:10

Grotendeels geluk, zeker bij zulke kleintjes.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

geluk of opvoeding Empty Re: geluk of opvoeding

Bericht  Gast ma 26 maa 2012 - 9:10

Darius schreef:
Rejoy. schreef:Ik denk een heel groot deel geluk (en karakter) en versterkt/verzwakt door opvoeding.

Ik denk juist precies andersom. 80% opvoeding en 20% geluk.

Zo ging schoenen passen vorige week heel goed. Ik heb hem voorbereid, verteld wat ik van hem verwacht, ed. En dan is het dus 20% geluk dat hij in de winkel een zonnig humeur heeft en dus de perfecte zoon is.

daar zit wat in, maar als ik even direct in mijn eigen omgeving kijk en mijn dochter ga vergelijken met het kindje van een vriendin, dan is mijn dochter véééél voorzichtiger en vééél rustiger dan het andere kindje, wat maakt dat zij netjes bij me blijft in een cafeetje en het andere kindje lekker de hort op gaat. Daardoor lijkt het alsof mijn dochter heel goed luistert, maar doordat ze niet bij me weg durft te gaan, hoef ik ook maar minimaal te corrigeren en mijn vriendin constant. Als mijn dochter dan 1 van de 3 keer niet luistert, dan valt het best mee, maar als de dochter 11 van de 33 keer niet luistert, dan lijkt dat heel anders.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

geluk of opvoeding Empty Re: geluk of opvoeding

Bericht  Darius ma 26 maa 2012 - 9:11

Minneke schreef:
Darius schreef:
Rejoy. schreef:Ik denk een heel groot deel geluk (en karakter) en versterkt/verzwakt door opvoeding.

Ik denk juist precies andersom. 80% opvoeding en 20% geluk.

Zo ging schoenen passen vorige week heel goed. Ik heb hem voorbereid, verteld wat ik van hem verwacht, ed. En dan is het dus 20% geluk dat hij in de winkel een zonnig humeur heeft en dus de perfecte zoon is.

Tel daarbij de factor op dat je kind in staat is op die manier met je te communiceren (een flinke dosis geluk dus!)

O, daar sta je niet vaak bij stil, maar daar ben ik blij om. Het kan zeker anders.

Maar wat is dan geluk dat je kind kan communiceren? Hoe groot is de kans dat dit niet kan? En kun je een goede communicatie bevorderen? (opvoeding)
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

geluk of opvoeding Empty Re: geluk of opvoeding

Bericht  Rouge ma 26 maa 2012 - 9:12

Rejoy. schreef:Ik denk een heel groot deel geluk (en karakter) en versterkt/verzwakt door opvoeding.

denk ik ook. Er zijn ouders die totaal niet kunnen opvoeden en het 'geluk' hebben dat ze een makkelijk kind hebben die zijn/haar eigen boontjes dopt

Er zijn ouders die precies weten hoe het allemaal hoort op gebied van opvoeden maar waarbij het toch allemaal niet lukt of vanzelf gaat doordat het kind misschien een moeilijk temperament heeft/beperking heeft
Rouge
Rouge
Prater
Prater

Aantal berichten : 902
Punten : 1033
Registratiedatum : 12-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

geluk of opvoeding Empty Re: geluk of opvoeding

Bericht  Susan ma 26 maa 2012 - 9:14

Minneke schreef:

Tel daarbij de factor op dat je kind in staat is op die manier met je te communiceren (een flinke dosis geluk dus!)

Precies, dat dus.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

geluk of opvoeding Empty Re: geluk of opvoeding

Bericht  Susan ma 26 maa 2012 - 9:16

Darius schreef:
Maar wat is dan geluk dat je kind kan communiceren? Hoe groot is de kans dat dit niet kan? En kun je een goede communicatie bevorderen? (opvoeding)

Ik kan verder geen percentages geven, maar ik kan wel zeggen dat ik nu eindelijk weet hoe ik de communicatie kan bevorderen. Maar dat kost tijd. Veel tijd.

Bij Yrsa gaat die communicatie meer vanzelf en dat zie ik als geluk. Niet als mijn verdienste in ieder geval.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

geluk of opvoeding Empty Re: geluk of opvoeding

Bericht  Gast ma 26 maa 2012 - 9:16

Darius schreef:

O, daar sta je niet vaak bij stil, maar daar ben ik blij om. Het kan zeker anders.

Maar wat is dan geluk dat je kind kan communiceren? Hoe groot is de kans dat dit niet kan? En kun je een goede communicatie bevorderen? (opvoeding)

Tja, daar kom je dus weer terug op de vraag van de openingspost.

Ik denk dat je als ouder heel veel voorwaarden, kansen en goede uitgangspunten kunt creeeren voor je kind, maar daarmee heb je niet de zekerheid dat je opvoeding die uitwerking heeft die je verwacht. Daar komen dus dingen als karakter, intelligentie en eventuele beperkingen/problematiek om de hoek kijken die je niet in de hand hebt.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

geluk of opvoeding Empty Re: geluk of opvoeding

Bericht  Darius ma 26 maa 2012 - 9:18

Minneke schreef:
Darius schreef:

O, daar sta je niet vaak bij stil, maar daar ben ik blij om. Het kan zeker anders.

Maar wat is dan geluk dat je kind kan communiceren? Hoe groot is de kans dat dit niet kan? En kun je een goede communicatie bevorderen? (opvoeding)

Tja, daar kom je dus weer terug op de vraag van de openingspost.

Ik denk dat je als ouder heel veel voorwaarden, kansen en goede uitgangspunten kunt creeeren voor je kind, maar daarmee heb je niet de zekerheid dat je opvoeding die uitwerking heeft die je verwacht. Daar komen dus dingen als karakter, intelligentie en eventuele beperkingen/problematiek om de hoek kijken die je niet in de hand hebt.

Eens hoor. Maar nu kom je bij nature / nurture en dat is toch wat anders dan geluk in mijn optiek.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

geluk of opvoeding Empty Re: geluk of opvoeding

Bericht  Filoria ma 26 maa 2012 - 9:20

Vinden jullie dan allemaal - op Minneke na - dat het per defenitie goed is en dus getuigt van een fijn karakter of goede opvoeding of geluk, als je kind doet wat jij zegt?


Ik vind het juist getuigen van een goede opvoeding en een prettig karakter dat Tomas soms niet luistert. Dat betekent dat hij weet dat zijn mening er ook toe doet. Iets dat ik heel belangrijk vindt.
Dat neemt trouwens niet weg dat ik hem er regelmatig van moet overtuigen dat mijn mening zwaarder weegt, maar dan hebben we tenminste een gesprek.
Als je het niet eens bent ontstaat er een soort leermoment. Als we daar samen beter uit komen, dán ben ik trots op Tomas en op onze opvoeding.
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

geluk of opvoeding Empty Re: geluk of opvoeding

Bericht  Gast ma 26 maa 2012 - 9:21

Filoria schreef:Vinden jullie dan allemaal - op Minneke na - dat het per defenitie goed is en dus getuigt van een fijn karakter of goede opvoeding, als je kind doet wat jij zegt?


Ik vind het juist getuigen van een goede opvoeding en een prettig karakter dat Tomas soms niet luistert. Dat betekent dat hij weet dat zijn mening er ook toe doet. Iets dat ik heel belangrijk vindt.
Dat neemt trouwens niet weg dat ik hem er regelmatig van moet overtuigen dat mijn mening zwaarder weegt, maar dan hebben we tenminste een gesprek.
Als je het niet eens bent ontstaat er een soort leermoment. Als we daar samen beter uit komen, dán ben ik trots op Tomas en op onze opvoeding.

met luisteren bedoel ik ook niet zonder weerwoord ja en amen zeggen op wat papa en mama voordragen en in de houding schieten zodra ze een 'nee' horen, maar wel open staan voor uitleg en een alternatief (voor zover mogelijk voor de leeftijd dan)

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

geluk of opvoeding Empty Re: geluk of opvoeding

Bericht  Gast ma 26 maa 2012 - 9:22

Rouge schreef:
Rejoy. schreef:Ik denk een heel groot deel geluk (en karakter) en versterkt/verzwakt door opvoeding.

denk ik ook. Er zijn ouders die totaal niet kunnen opvoeden en het 'geluk' hebben dat ze een makkelijk kind hebben die zijn/haar eigen boontjes dopt

Er zijn ouders die precies weten hoe het allemaal hoort op gebied van opvoeden maar waarbij het toch allemaal niet lukt of vanzelf gaat doordat het kind misschien een moeilijk temperament heeft/beperking heeft
Eens.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

geluk of opvoeding Empty Re: geluk of opvoeding

Bericht  Filoria ma 26 maa 2012 - 9:25

Hmm. Dan zou mijn antwoord zijn:

Opvoeding omdat een kind sneller open zal staan voor bijsturing als jij op een positieve en heldere manier kunt bijsturen.

Geluk omdat je het geluk moet hebben dat je kind de rust in z'n koppie heeft om ernaar te luisteren (kinderen met ADHD hebben dat bijvoorbeeld veel minder).

Dat in percentages uitdrukken vind ik een beetje loos.
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

geluk of opvoeding Empty Re: geluk of opvoeding

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum