Lievelingseten (inclusief recept?)
+16
Caulfield
Highway
Lady Starstruck
duckie
Bolleke
Inge
Caresses
Sanne_86
loura
Linda
minoessepoes
Ella
Bazinga
Marin
Poisongirl
Lejow
20 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Lievelingseten (inclusief recept?)
Ik ben benieuwd naar jullie lievelingseten! Als het een speciaal recept is ben ik ook heel benieuwd naar het recept..
Ik heb een beetje inspiratie nodig want wij eten nu ongeveer iedere week hetzelfde en dat wordt inmiddels wel een beetje saai..
Ik heb een beetje inspiratie nodig want wij eten nu ongeveer iedere week hetzelfde en dat wordt inmiddels wel een beetje saai..
Gast- Gast
Re: Lievelingseten (inclusief recept?)
Roti, gemaakt door een echt hindoestaan.
Lejow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
zelfgemaakte fajitas!
Poisongirl- Kletskop
- Aantal berichten : 1642
Punten : 1809
Zelfgemaakte pepersteak met spaghetti aglio olio peperoncino met salade met walnoten en spekjes.
Pepersteak maak je door heel veel zwarte peperkorrels in een vijzel fijn te stampen (heel veel werk maar voelt wel heel erg 'echt' alsof je aan 't koken bent haha) en een mooi stuk biefstuk daar door te halen. Dat bakken zoals je biefstuk bakt. Wel even goed raam open of afzuigkap aan, want de peper kan nogal gaan roken door het bakken.
Spaghetti Aglio, Olio e Peperoncino is heel simpel: Spaghetti koken. In een koekenpan een flinke laag olijfolie heel zachtjes verwarmen, moet heel geleidelijk warm worden. Daar twee of drie teentjes knoflook in persen en zorgen dat het niet aanbakt (dan wordt het bitter), maar zachtjes warm wordt. Chili pepertje in fijne reepjes snijden (afhankelijk van de scherpte die je wilt de zaadjes er ook bij doen of weglaten), en dat even mee bakken. Spaghetti afgieten en door het de olie mengen en serveren.
Salade is lekker met veldsla of eikenblad sla melange of rucola melange. Plakjes ontbijtspek knapperig uitbakken en verkruimelen over de salade. Walnoten in stukjes breken en eventueel roosteren. Oh ja, zelfgemaakte croutons zijn er ook lekker door, van oud brood, met beetje olijfolie en knoflookpoeder kwartiertje in de oven. En een vinaigrette met rode wijn azijn of balsamico azijn.
Dit vind ik echt zo'n heerlijke zomer maaltijd om buiten te eten.
Pepersteak maak je door heel veel zwarte peperkorrels in een vijzel fijn te stampen (heel veel werk maar voelt wel heel erg 'echt' alsof je aan 't koken bent haha) en een mooi stuk biefstuk daar door te halen. Dat bakken zoals je biefstuk bakt. Wel even goed raam open of afzuigkap aan, want de peper kan nogal gaan roken door het bakken.
Spaghetti Aglio, Olio e Peperoncino is heel simpel: Spaghetti koken. In een koekenpan een flinke laag olijfolie heel zachtjes verwarmen, moet heel geleidelijk warm worden. Daar twee of drie teentjes knoflook in persen en zorgen dat het niet aanbakt (dan wordt het bitter), maar zachtjes warm wordt. Chili pepertje in fijne reepjes snijden (afhankelijk van de scherpte die je wilt de zaadjes er ook bij doen of weglaten), en dat even mee bakken. Spaghetti afgieten en door het de olie mengen en serveren.
Salade is lekker met veldsla of eikenblad sla melange of rucola melange. Plakjes ontbijtspek knapperig uitbakken en verkruimelen over de salade. Walnoten in stukjes breken en eventueel roosteren. Oh ja, zelfgemaakte croutons zijn er ook lekker door, van oud brood, met beetje olijfolie en knoflookpoeder kwartiertje in de oven. En een vinaigrette met rode wijn azijn of balsamico azijn.
Dit vind ik echt zo'n heerlijke zomer maaltijd om buiten te eten.
Marin- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11
Mijn vriend vindt pasta gerechten altijd erg lekker. Ik heb er twee voor je, heel simpel!
Pasta met spinazie en roomsaus.
Benodigdheden:
1 zak pasta (kan van alles zijn, ik heb meestal Penne of Farfalle)
Spekjes
Ham (kan reepjes zijn, ik heb meestal broodbeleg wat ik snijdt.)
Spinazie in blokjes (stuk of 12)
Zuivelspread Naturel
Melk
Italiaanse kruiden
Knoflook
Bereiding:
Zet een pan water op voor de pasta. Bak de spekjes in de koekenpan een beetje aan. Snijd de ham en voeg deze toe. Als de spekjes een beetje gaar zijn voeg je de knoflook en spinazieblokjes toe. Blijf dit zachtjes bakken tot dat alle blokjes gesmolten zijn. Voeg een grote lepel zuivelspread toe en laat dit smelten. Laat de saus in koken met een scheutje melk. Giet de pasta af en serveer met de saus!
Je kunt eventueel nog champignonnen toevoegen, zelf vind ik die niet zo lekker.
Pasta met tomatensaus.
Benodigdheden:
1 zak pasta.
1 ui
1 pakje gezeefde tomaten
1 blik tomatenblokjes
350 gram gehakt (runder of hoh)
Italiaanse kruiden
1 teentje knoflook
Suiker
Bereiding:
Zet een pan water op voor de pasta. Snijd de ui in halve ringen en bak deze, samen met de knoflook een beetje glazig. Voeg het gehakt toe en bak dit rul. Doe de Italiaanse kruiden erbij en bak deze kort mee. Als het gehakt gaar is voeg je de gezeefde tomaten en de tomatenblokjes toe. Schep het geheel goed om. Voeg twee eetlepels suiker toe en laat dit op zacht vuur ongeveer een half uur koken. Serveer de saus op de pasta.
Erg lekker met een salade!
Ik hoop dat je er wat aan hebt
Pasta met spinazie en roomsaus.
Benodigdheden:
1 zak pasta (kan van alles zijn, ik heb meestal Penne of Farfalle)
Spekjes
Ham (kan reepjes zijn, ik heb meestal broodbeleg wat ik snijdt.)
Spinazie in blokjes (stuk of 12)
Zuivelspread Naturel
Melk
Italiaanse kruiden
Knoflook
Bereiding:
Zet een pan water op voor de pasta. Bak de spekjes in de koekenpan een beetje aan. Snijd de ham en voeg deze toe. Als de spekjes een beetje gaar zijn voeg je de knoflook en spinazieblokjes toe. Blijf dit zachtjes bakken tot dat alle blokjes gesmolten zijn. Voeg een grote lepel zuivelspread toe en laat dit smelten. Laat de saus in koken met een scheutje melk. Giet de pasta af en serveer met de saus!
Je kunt eventueel nog champignonnen toevoegen, zelf vind ik die niet zo lekker.
Pasta met tomatensaus.
Benodigdheden:
1 zak pasta.
1 ui
1 pakje gezeefde tomaten
1 blik tomatenblokjes
350 gram gehakt (runder of hoh)
Italiaanse kruiden
1 teentje knoflook
Suiker
Bereiding:
Zet een pan water op voor de pasta. Snijd de ui in halve ringen en bak deze, samen met de knoflook een beetje glazig. Voeg het gehakt toe en bak dit rul. Doe de Italiaanse kruiden erbij en bak deze kort mee. Als het gehakt gaar is voeg je de gezeefde tomaten en de tomatenblokjes toe. Schep het geheel goed om. Voeg twee eetlepels suiker toe en laat dit op zacht vuur ongeveer een half uur koken. Serveer de saus op de pasta.
Erg lekker met een salade!
Ik hoop dat je er wat aan hebt
Gast- Gast
Ohh klinkt allemaal heel lekker! Ik ga de recepten uitprinten en allemaal een keertje uitproberen!
Gast- Gast
Biefstuk in reepjes snijden en bakken, dan laten rusten, paprika bakken, rood uitje erbij, knoflookteentje geperst meebakken.. Ehmm.. Tijm? Heet dat zo? Nouja, zo'n kruidje iets.. Biefstuk er weer bij, dingetje tomatenpuree erbij en dan op laag vuur eventjes laten gaan. Dan tagliatelle koken en op 't laatste moment beetje creme fraiche door je vleespruttie heen scheppen en op de tagliatelle deponeren
Oh en een maiskippetje in stukken meppen, insmeren met boeboem Ajam, olie in een wok, kip even bakken - dichtschroeien - 2 à 3 rode uien in stukjes meebakken, dan kippenbouillon erbij, zooitje ketjap en de kip gewoon lekker lang laten staan. Plakrijst bij koken en tadaa, smoor
Oh en een maiskippetje in stukken meppen, insmeren met boeboem Ajam, olie in een wok, kip even bakken - dichtschroeien - 2 à 3 rode uien in stukjes meebakken, dan kippenbouillon erbij, zooitje ketjap en de kip gewoon lekker lang laten staan. Plakrijst bij koken en tadaa, smoor
Bazinga- Ratel
- Aantal berichten : 4198
Punten : 4632
Registratiedatum : 15-02-12
Pizza van mijn favoriete pizzaria. Is geen recept van. Was het maar waar, dan maakte ik dat zo vaak als ik kon.
Enchiladas of zoals ik ze maak; Eén enchilada (Hé Marin?)
Benodigdheden:
Wraps
Salsasaus (Xenos)
Mix voor burito (Xenos)
Jalepenos Groen (Xenos)
Mais
Paprikamix (groen, geel, rood)
Grote ui
Tomaat
Olijven in plakjes (groen en zwart)
Kruidencremé of Roomkaas
Kipfilet in blokjes
Kipfilet bakken, buritomix erbij, ui, mais, jalepenos en paprika erbij. Lekker laten pruttelen. Oven aan. Wraps insmeren met kruidencremé of roomkaas, kipfilet met groenten erop, oprollen, in ovenschaal leggen, salsasaus erover en afdekken met cheddar. 15 minuten in de oven op 150 graden. Mjam.
Groentensoep
Pan vol met water
Scheutje ketjap manis
Honig kruidenbouillionzakje
Laurierblad
Mix voor Groentesoep van Honig
Mix voor Groentesoep van een goedkoop merk
Boerensoepgroente
Soeppakketje (mergpijp, rundvlees en gehakt)
Pan water opzetten, mergpijp in het water, scheutje ketjap, bouillionzakje erin hangen, laurierblaadjes erbij, Rundvlees in de pan en gehaktballetjes draaien van gehakt en toevoegen. Laten pruttelen, een paar uur. (zelf laat ik het zelfs nog een nacht staan) Volgende dag soep op lage vuurstand aanzetten en wanneer tegen kook aan mix voor groentesoep erin even laten trekken en vervolgens goedkoop groentemix ding erin. Weer even laten pruttelen en dan de soepgroente erin. Weer een uurtje laten trekken en klaar om te eten. Goddelijk!
Mexican Pizza
2 Tortillawraps (klein 16 cm doorsnede?)
Potje tomatenpuree
Gehakt
Ui
Mais
Salsasaus hot
Jalepenos Groen (xenos)
Tomaat
Olijven in plakjes(groen en zwart)
Cheddar
Gehakt rullen, groenten erbij, afmaken met salsasaus. Wraps beiden insmeren met tomatenpuree. Op de eerste tortilla een mengsel van gehakt en groenten, de tweede tortilla met de kant van tomatenpuree boven aan er bovenop. Nogmaals een mengsel van gehakt en groenten en dan cheddar erop. 15 minuten in de oven op 150 graden. Jammie.
Och en zo heb ik nog wel wat recepten, haha. Maar ben geen wereldster in het koken. Ik weet alleen precies wat ik lekker vind.
Enchiladas of zoals ik ze maak; Eén enchilada (Hé Marin?)
Benodigdheden:
Wraps
Salsasaus (Xenos)
Mix voor burito (Xenos)
Jalepenos Groen (Xenos)
Mais
Paprikamix (groen, geel, rood)
Grote ui
Tomaat
Olijven in plakjes (groen en zwart)
Kruidencremé of Roomkaas
Kipfilet in blokjes
Kipfilet bakken, buritomix erbij, ui, mais, jalepenos en paprika erbij. Lekker laten pruttelen. Oven aan. Wraps insmeren met kruidencremé of roomkaas, kipfilet met groenten erop, oprollen, in ovenschaal leggen, salsasaus erover en afdekken met cheddar. 15 minuten in de oven op 150 graden. Mjam.
Groentensoep
Pan vol met water
Scheutje ketjap manis
Honig kruidenbouillionzakje
Laurierblad
Mix voor Groentesoep van Honig
Mix voor Groentesoep van een goedkoop merk
Boerensoepgroente
Soeppakketje (mergpijp, rundvlees en gehakt)
Pan water opzetten, mergpijp in het water, scheutje ketjap, bouillionzakje erin hangen, laurierblaadjes erbij, Rundvlees in de pan en gehaktballetjes draaien van gehakt en toevoegen. Laten pruttelen, een paar uur. (zelf laat ik het zelfs nog een nacht staan) Volgende dag soep op lage vuurstand aanzetten en wanneer tegen kook aan mix voor groentesoep erin even laten trekken en vervolgens goedkoop groentemix ding erin. Weer even laten pruttelen en dan de soepgroente erin. Weer een uurtje laten trekken en klaar om te eten. Goddelijk!
Mexican Pizza
2 Tortillawraps (klein 16 cm doorsnede?)
Potje tomatenpuree
Gehakt
Ui
Mais
Salsasaus hot
Jalepenos Groen (xenos)
Tomaat
Olijven in plakjes(groen en zwart)
Cheddar
Gehakt rullen, groenten erbij, afmaken met salsasaus. Wraps beiden insmeren met tomatenpuree. Op de eerste tortilla een mengsel van gehakt en groenten, de tweede tortilla met de kant van tomatenpuree boven aan er bovenop. Nogmaals een mengsel van gehakt en groenten en dan cheddar erop. 15 minuten in de oven op 150 graden. Jammie.
Och en zo heb ik nog wel wat recepten, haha. Maar ben geen wereldster in het koken. Ik weet alleen precies wat ik lekker vind.
Gast- Gast
Zelf gemaakte nasi, met satesaus en een eitje
Ella- Ratel
- Aantal berichten : 6568
Punten : 6768
Pompoensoep! Jammer dat mijn vriend het niet lekker vindt, gelukkig mag ik 3x per week op mijn werk lunch maken voor 60 man dus morgen pompoensoep, joepie!
Ingredienten:
- Flespompoen
- Gember
- citroengras
- rode peper
- 1 uitje
- 1 aardappel
- halve liter bouillon
- blik kokosmelk
Bereiding:
Snij de rode peper en het uitje en fruit deze in wat olijfolie. Schil en snij de pompoen in stukken (en ontdoe van pitten etc.), schil de aardappel en een stukje gember en voeg deze samen met de bouillon aan de rode peper en het uitje toe. Breng aan de kook en laat dit geheel een minuut of 20 pruttelen. Als de pompoen gaar is, is het klaar. Voeg dan wat gesneden citroengras toe en het blik kokosmelk. Pureer dit tot een glad geheel, breng zout en peper aan naar smaak en klaar is kees! Ik vind het lekker om er nog wat sambal door te doen maar dat is voor de liefhebber van pittig . Lekker met wat speltbrood!
Ingredienten:
- Flespompoen
- Gember
- citroengras
- rode peper
- 1 uitje
- 1 aardappel
- halve liter bouillon
- blik kokosmelk
Bereiding:
Snij de rode peper en het uitje en fruit deze in wat olijfolie. Schil en snij de pompoen in stukken (en ontdoe van pitten etc.), schil de aardappel en een stukje gember en voeg deze samen met de bouillon aan de rode peper en het uitje toe. Breng aan de kook en laat dit geheel een minuut of 20 pruttelen. Als de pompoen gaar is, is het klaar. Voeg dan wat gesneden citroengras toe en het blik kokosmelk. Pureer dit tot een glad geheel, breng zout en peper aan naar smaak en klaar is kees! Ik vind het lekker om er nog wat sambal door te doen maar dat is voor de liefhebber van pittig . Lekker met wat speltbrood!
Gast- Gast
Dat is denk ik stoofvlees met zelfgemaakte friet.
Voor het stoofvlees gebruik ik altijd 500 gram sucade in blokjes gesneden, dat bak ik even aan in boter tot het bruin is aan de buitenkant, daarna bedek ik het vlees met halve uienringen tot het helemaal afgedekt is (zo'n 2 uien), vervolgens gaat er een laurierblaadje bij, 2 jeneverbessen, 1 kruidnagel en vleesbouillon, net zoveel tot het vlees/uienmengsel ongeveer 1 cm onder het vocht staat. Deksel op de pan en het vuur terugdraaien zodat het net blijft pruttelen en dat 4 uur laten staan zonder te roeren. Daarna 2 plakjes kruidkoek verkruimelen en even mee laten pruttelen en naar smaak zout en peper toevoegen.
Daar kunnen we 2 keer van eten, dus de helft gaat dan in de vriezer, lekker makkelijk!
Voor het stoofvlees gebruik ik altijd 500 gram sucade in blokjes gesneden, dat bak ik even aan in boter tot het bruin is aan de buitenkant, daarna bedek ik het vlees met halve uienringen tot het helemaal afgedekt is (zo'n 2 uien), vervolgens gaat er een laurierblaadje bij, 2 jeneverbessen, 1 kruidnagel en vleesbouillon, net zoveel tot het vlees/uienmengsel ongeveer 1 cm onder het vocht staat. Deksel op de pan en het vuur terugdraaien zodat het net blijft pruttelen en dat 4 uur laten staan zonder te roeren. Daarna 2 plakjes kruidkoek verkruimelen en even mee laten pruttelen en naar smaak zout en peper toevoegen.
Daar kunnen we 2 keer van eten, dus de helft gaat dan in de vriezer, lekker makkelijk!
minoessepoes- Ratel
- Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10
Lejow schreef:Roti, gemaakt door een echt hindoestaan.
Oohjaa, lekker!! In ons vorige huis woonden er hindoestanen onder ons. Man man, wat kunnen die lekker eten maken! In mijn zwangerschap stond de buurman regelmatig met heerlijke bara's voor de deur, lekkerrr!
En vegetarische roti met pompoen is ook zo lekker.
Linda- Ratel
- Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
- Mijn curry:
Witte rijst
Gekookte eieren
Bloemkool
Kip of Lam
Ui
Knoflook
Curry pasta (ik varieer vaak van kleur, soms groene curry maar meestal rode)
Kokosmelk
Citroen blaadjes en/of citroengras
Eerst de ui fruiten met knoflook, kip grof snijden en bakken. ( Als ik lam gebruik dan doe ik die in een andere pan en als laatst bakken zodat hij lekker mals is) Ondertussen rijst, bloemkool en eieren koken. Dan de curry pasta bij de kip met ui en de kokosmelk erbij. Als laatst citroengras erbij en dan zachtjes laten koken. Op het laatst de eieren en bloemkool door de saus roeren. Rijst apart serveren. Ik doe er vaak ook van die hartige pannenkoekjes bij zoals die bij de roti.
Erg lekker! Al zeg ik het zelf :p
- Risotto met gambas
Risotto rijst
Ongepelde gambas
Groente naar keus bijv suger snaps of peultjes
Ui
Knoflook
Eerst de gambas pellen en van de resten van de gambas in een pan doen. Bij de schillen van de gambas 1 ui grof gesneden doen en er water bij gieten. Ongeveer zoveel water dat alles net onder staat. Dan nog 2 teentjes knoflook erbij en aan de kook brengen. (Dit word de bouillon voor de risotto). Als de bouillon kookt dan 20 minuten zachtjes aan laten staan. Ondertussen de groenten koken. Als de bouillon klaar is dan kan er in een pan de risotto worden gedaan. Als het doorzichtig is dan het eerste scheutje bouillon erbij doen tot de rijst het vocht heeft opgenomen. Dit zo lang doen tot de risotto rijst klaar is. Op het laatst de gamba's mee laten garen.
Weinig ingrediënten en niet te moeilijk. Ik vind het altijd erg lekker
Witte rijst
Gekookte eieren
Bloemkool
Kip of Lam
Ui
Knoflook
Curry pasta (ik varieer vaak van kleur, soms groene curry maar meestal rode)
Kokosmelk
Citroen blaadjes en/of citroengras
Eerst de ui fruiten met knoflook, kip grof snijden en bakken. ( Als ik lam gebruik dan doe ik die in een andere pan en als laatst bakken zodat hij lekker mals is) Ondertussen rijst, bloemkool en eieren koken. Dan de curry pasta bij de kip met ui en de kokosmelk erbij. Als laatst citroengras erbij en dan zachtjes laten koken. Op het laatst de eieren en bloemkool door de saus roeren. Rijst apart serveren. Ik doe er vaak ook van die hartige pannenkoekjes bij zoals die bij de roti.
Erg lekker! Al zeg ik het zelf :p
- Risotto met gambas
Risotto rijst
Ongepelde gambas
Groente naar keus bijv suger snaps of peultjes
Ui
Knoflook
Eerst de gambas pellen en van de resten van de gambas in een pan doen. Bij de schillen van de gambas 1 ui grof gesneden doen en er water bij gieten. Ongeveer zoveel water dat alles net onder staat. Dan nog 2 teentjes knoflook erbij en aan de kook brengen. (Dit word de bouillon voor de risotto). Als de bouillon kookt dan 20 minuten zachtjes aan laten staan. Ondertussen de groenten koken. Als de bouillon klaar is dan kan er in een pan de risotto worden gedaan. Als het doorzichtig is dan het eerste scheutje bouillon erbij doen tot de rijst het vocht heeft opgenomen. Dit zo lang doen tot de risotto rijst klaar is. Op het laatst de gamba's mee laten garen.
Weinig ingrediënten en niet te moeilijk. Ik vind het altijd erg lekker
loura- Ratel
- Aantal berichten : 3534
Punten : 3738
Registratiedatum : 19-11-10
Powerbabe schreef:Pompoensoep! Jammer dat mijn vriend het niet lekker vindt, gelukkig mag ik 3x per week op mijn werk lunch maken voor 60 man dus morgen pompoensoep, joepie!
Ingredienten:
- Flespompoen
- Gember
- citroengras
- rode peper
- 1 uitje
- 1 aardappel
- halve liter bouillon
- blik kokosmelk
Bereiding:
Oe lekker pompoensoep! Dat eet ik zelf alleen meer in de herfst maar ook wel 1 van mijn favos
loura- Ratel
minoessepoes schreef:Dat is denk ik stoofvlees met zelfgemaakte friet.
Ook lekker! Dat maak ik zelf pas sinds dit jaar. Ik moet zeggen dat ik echt een super receptje heb gevonden! Het lijkt op de jouwe krijg er meteen trek in.
loura- Ratel
Mexicaanse tomatensoep (ooit uit de AllerHande gehaald)
- Fruit 2 dunne preien (in dunne ringen) en een groentepakket in een soeppan aan in wat olijfolie.
- maak een zakje fajitamix aan met 150 ml water en voeg toe aan de groente, roer dit 2 minuten door.
- Voeg 1 liter tomatensoep toe en breng aan de kook. Voeg vervolgens 2 blikjes kidneybonen toe.
Het is heel simpel klaar te maken en door de fajitamix smaakt het echt heel anders dan gewone tomatensoep.
- Fruit 2 dunne preien (in dunne ringen) en een groentepakket in een soeppan aan in wat olijfolie.
- maak een zakje fajitamix aan met 150 ml water en voeg toe aan de groente, roer dit 2 minuten door.
- Voeg 1 liter tomatensoep toe en breng aan de kook. Voeg vervolgens 2 blikjes kidneybonen toe.
Het is heel simpel klaar te maken en door de fajitamix smaakt het echt heel anders dan gewone tomatensoep.
Sanne_86- Fluisteraar
- Aantal berichten : 171
Punten : 208
Sanne_86 schreef:Mexicaanse tomatensoep (ooit uit de AllerHande gehaald)
Lekker. Maak ik ook vaak. Ik snij dan nog tortilla's in dunne reepjes en frituur dat in een koekenpan met laagje zonnebloemolie. Dan krijg je een soort Mexicaanse croutons, die je in het midden er in steekt:
Marin- Lady Post-a-lot
Ik ben echt onder de indruk van jullie recepten. Ik knal meestal een pak krieltjes of aardappelschijfjes in de pan om te koken of te bakken met een stuk vlees en iets van groente. Of, als ik eens flink uit de band spring, een wereldgerecht van knorr :p maar vandaag ben ik vrij dus ik denk dat ik een van jullie recepten vast uit ga proberen nu maar duimen dat het lukt!
Gast- Gast
Niet mijn lievelingsgerecht, maar wel erg lekker (Recept heb ik van een Surinaamse collega):
ROTI VULLING
Ingrediënten
• 2 grote aardappelen (in grote stukken)
• 500 gr kipfilet
• 2 eetlepels kerriepoeder
• 1 blokje kippenbouillon
• 1 ui gesnipperd
• 1 teen knoflook
• 3 kleine eieren
• Sperzieboontjes
• 1 blikje tomatenpuree
• Scheut ketjap manis
Wokken
1. Kip aanbakken. Daarna uit pan halen.
2. Bak de ui en knoflook aan en voeg de kip, tomatenpuree, bouillonblokje, aardappels, sperzieboontjes en kerrie toe.
3. Voeg zoveel water toe tot het gerecht onderstaat.
4. Kook tot de kip en aardappels gaar zijn.
5. Kook intussen de eieren ca. 8 minuten en pel ze. Voeg ze 10 minuten voordat het gerecht klaar is toe en warm ze mee.
6. Breng het gerecht op smaak met ketjap.
ROTI VULLING
Ingrediënten
• 2 grote aardappelen (in grote stukken)
• 500 gr kipfilet
• 2 eetlepels kerriepoeder
• 1 blokje kippenbouillon
• 1 ui gesnipperd
• 1 teen knoflook
• 3 kleine eieren
• Sperzieboontjes
• 1 blikje tomatenpuree
• Scheut ketjap manis
Wokken
1. Kip aanbakken. Daarna uit pan halen.
2. Bak de ui en knoflook aan en voeg de kip, tomatenpuree, bouillonblokje, aardappels, sperzieboontjes en kerrie toe.
3. Voeg zoveel water toe tot het gerecht onderstaat.
4. Kook tot de kip en aardappels gaar zijn.
5. Kook intussen de eieren ca. 8 minuten en pel ze. Voeg ze 10 minuten voordat het gerecht klaar is toe en warm ze mee.
6. Breng het gerecht op smaak met ketjap.
Caresses- Kletskop
- Aantal berichten : 2591
Punten : 2770
Registratiedatum : 22-11-10
Indische kip
Bereidingstijd:20-30 minuten
Aantal personen:4
Ingrediënten
400 gram kipfilet
5 el zonnebloemolie
4 gesnipperde uien
2 teentjes knoflook
1/4 liter bouillon
2 eetlepels azijn
4 eetlepels ketchup
9 eetlepels ketjap (zoet)
6 eetlepels bruine suiker
4 eetlepels pindakaas
2 eetlepels sambal
200 gram taugé
zout en peper
kroepoek
rijst
Bereidingswijze
Snijdt de kipfilet in stukjes.
Marineer de kip in ketjap, peper en zout
Verhit olie in de wok braad de kip aan.
Schep de kip uit de wok.
Bak in de achtergebleven olie de uien glazig. Pers de knoflook erboven uit en bak even mee.
Voeg de bouillon toe (doe ik altijd dmv bouillonblokje).
Voeg de azijn, ketjap en ketchup toe.
Roer goed door.
Voeg de suiker, sambal en pindakaas toe.
Roer goed door.
Voeg de kip toe en breng aan de kook.
ca 15minuten sudderen.
Voeg op het laatst de tauge toe.
Lekker met kroepoek en rijst
Pittige preischotel
Benodigheden:
200 gr Kipfilet
peper
zout
500 gr prei
3 el kerriepoeder
250 ml creme freche
1 blik ananas
Aardappelpuree voor in de oven
bieslook
kaas
Snijdt de kipfilet in stukjes, roerbak de kipfilet bruin en gaar. Doe zout, peper en 1 el kerriepoeder bij de kipfilet.
Roerbak de prei mee.
Roer de creme freche erdoor 2 el kerriepoeder.
doe dan de ananas inclusief het ananassap erdoor.
Maak de aardappelpuree en roer hier de bieslook door.
Doe in de ovenschaal het mengsel van de prei en kip.
Daarbovenop de aardappelpuree en eventueel kaas
20min in voorverwarmde oven 180 graden
Indonesische spare ribs
Bereidingstijd:langer dan 2 uur
Gang:Hoofdgerecht
Keuken:Indonesisch
Ingrediënten
2 kg. spare ribs
2 uien
4 tenen knoflook
klein stukje gember
1/2 el ketoembar
2 bouillonblokjes
3 el ketjap
3 el chilisaus
scheut ketchup
verse rode peper op gevoel
3 el. sojaolie
Bereidingswijze
De ui, knoflook en gember pellen en fijnhakken.
De olie verhitten en hier de
ui, knoflook en gember hierin aan bakken.
De spare ribs toevoegen en het geheel afblussen met 1 liter water.
Alle overige ingrediënten toevoegen en het geheel aan de kook brengen.
Het geheel afgedekt een uur laten pruttelen.
De spare ribs op een ovenrek leggen en op 175 C. nog een uur laten bakken.
Indische pastaschotel uit de oven
Benodigheden:
-Ovenschaal
-Aluminium-folie
-Boter
-2 eieren
-Kopje melk
-Een pak macaroni
-Gesneden hamblokjes ( zo'n dubbelpakje )
-Kaas -> blokjes ( zelfde hoeveelheid als de ham ) en geraspt.
-Prei ( of een andere groente naar keuze )
-Paneermeel
-Chili-saus
Bereidingswijze:
Kook de macaroni al dente gaar.
Vet de oven schaal ondertussen in met wat boter.
Snijd de kaas in blokjes en de prei ook. ( wel alleen het lekkere deel gebruiken ) meng dit goed door elkaar. voeg ook een kopje melk en 2 eieren toe. Als dit goed door elkaar geroerd is stop je de ingevette ovenschaal vol en dek je dit af met paneermeel en naar smaak ( ik houd er wel van ) wat extra geraspte kaas. Verwarm de oven voor op 200 graden. Dek dit geheel af met aluminium-folie en laat dit geheel zo'n 30 minuten in de oven. Na die 30 minuten haal je de folie eraf en doe je hem nog zo'n 10 minuten gewoon in de oven en nog 5 op de gril.
Hierna haal je het uit de oven snijd een stuk af en serveert het af met een beetje chili-saus om het net iets pittiger te maken.
Je kunt zelf alles toevoegen wat je maar lekker vind wees dus ook niet bang om er mee te experimenteren.
Tip:
Het is ook heel lekker koud!
pittige spercieboon schotel
400 gr Gehakt
3 rode pepers
3 groene pepers
e el sambal
200 a 300 gr sperziebonen
4 uien
1 bouillonblokje
Pepers snijden, pitjes eruit en zo fijn mogelijk snijden
Ui fijn snijden, fruiten in de pan
gehakt rul bakken
sperciebonen kort koken, paar minuten want gaart in de wok verder.
2/3 el Sambal en de pepers toevoegen.
Paar minuten laten pruttelen.
Bouillonblokje met water erbij voegen en laten pruttelen.
Sperziebonen erdoor roeren...
Op een heel zacht vuurtje laten pruttelen... hoe langer je het laat pruttelen hoe pittiger het wordt...
lekker met stukjes komkommer...
Bereidingstijd:20-30 minuten
Ingrediënten
400 gram kipfilet
5 el zonnebloemolie
4 gesnipperde uien
2 teentjes knoflook
1/4 liter bouillon
2 eetlepels azijn
4 eetlepels ketchup
9 eetlepels ketjap (zoet)
6 eetlepels bruine suiker
4 eetlepels pindakaas
2 eetlepels sambal
200 gram taugé
zout en peper
kroepoek
rijst
Bereidingswijze
Snijdt de kipfilet in stukjes.
Marineer de kip in ketjap, peper en zout
Verhit olie in de wok braad de kip aan.
Schep de kip uit de wok.
Bak in de achtergebleven olie de uien glazig. Pers de knoflook erboven uit en bak even mee.
Voeg de bouillon toe (doe ik altijd dmv bouillonblokje).
Voeg de azijn, ketjap en ketchup toe.
Roer goed door.
Voeg de suiker, sambal en pindakaas toe.
Roer goed door.
Voeg de kip toe en breng aan de kook.
ca 15minuten sudderen.
Voeg op het laatst de tauge toe.
Lekker met kroepoek en rijst
Pittige preischotel
Benodigheden:
200 gr Kipfilet
peper
zout
500 gr prei
3 el kerriepoeder
250 ml creme freche
1 blik ananas
Aardappelpuree voor in de oven
bieslook
kaas
Snijdt de kipfilet in stukjes, roerbak de kipfilet bruin en gaar. Doe zout, peper en 1 el kerriepoeder bij de kipfilet.
Roerbak de prei mee.
Roer de creme freche erdoor 2 el kerriepoeder.
doe dan de ananas inclusief het ananassap erdoor.
Maak de aardappelpuree en roer hier de bieslook door.
Doe in de ovenschaal het mengsel van de prei en kip.
Daarbovenop de aardappelpuree en eventueel kaas
20min in voorverwarmde oven 180 graden
Indonesische spare ribs
Bereidingstijd:langer dan 2 uur
Gang:Hoofdgerecht
Keuken:Indonesisch
Ingrediënten
2 kg. spare ribs
2 uien
4 tenen knoflook
klein stukje gember
1/2 el ketoembar
2 bouillonblokjes
3 el ketjap
3 el chilisaus
scheut ketchup
verse rode peper op gevoel
3 el. sojaolie
Bereidingswijze
De ui, knoflook en gember pellen en fijnhakken.
De olie verhitten en hier de
ui, knoflook en gember hierin aan bakken.
De spare ribs toevoegen en het geheel afblussen met 1 liter water.
Alle overige ingrediënten toevoegen en het geheel aan de kook brengen.
Het geheel afgedekt een uur laten pruttelen.
De spare ribs op een ovenrek leggen en op 175 C. nog een uur laten bakken.
Indische pastaschotel uit de oven
Benodigheden:
-Ovenschaal
-Aluminium-folie
-Boter
-2 eieren
-Kopje melk
-Een pak macaroni
-Gesneden hamblokjes ( zo'n dubbelpakje )
-Kaas -> blokjes ( zelfde hoeveelheid als de ham ) en geraspt.
-Prei ( of een andere groente naar keuze )
-Paneermeel
-Chili-saus
Bereidingswijze:
Kook de macaroni al dente gaar.
Vet de oven schaal ondertussen in met wat boter.
Snijd de kaas in blokjes en de prei ook. ( wel alleen het lekkere deel gebruiken ) meng dit goed door elkaar. voeg ook een kopje melk en 2 eieren toe. Als dit goed door elkaar geroerd is stop je de ingevette ovenschaal vol en dek je dit af met paneermeel en naar smaak ( ik houd er wel van ) wat extra geraspte kaas. Verwarm de oven voor op 200 graden. Dek dit geheel af met aluminium-folie en laat dit geheel zo'n 30 minuten in de oven. Na die 30 minuten haal je de folie eraf en doe je hem nog zo'n 10 minuten gewoon in de oven en nog 5 op de gril.
Hierna haal je het uit de oven snijd een stuk af en serveert het af met een beetje chili-saus om het net iets pittiger te maken.
Je kunt zelf alles toevoegen wat je maar lekker vind wees dus ook niet bang om er mee te experimenteren.
Tip:
Het is ook heel lekker koud!
pittige spercieboon schotel
400 gr Gehakt
3 rode pepers
3 groene pepers
e el sambal
200 a 300 gr sperziebonen
4 uien
1 bouillonblokje
Pepers snijden, pitjes eruit en zo fijn mogelijk snijden
Ui fijn snijden, fruiten in de pan
gehakt rul bakken
sperciebonen kort koken, paar minuten want gaart in de wok verder.
2/3 el Sambal en de pepers toevoegen.
Paar minuten laten pruttelen.
Bouillonblokje met water erbij voegen en laten pruttelen.
Sperziebonen erdoor roeren...
Op een heel zacht vuurtje laten pruttelen... hoe langer je het laat pruttelen hoe pittiger het wordt...
lekker met stukjes komkommer...
Inge- Ratel
- Aantal berichten : 5374
Punten : 6086
Marin, dat recept van die spaghettie met olijfolie klinkt echt heel lekker, maar zou ik er ook nog iets meer van groente in kunnen doen? Ik denk dat ik het vandaag ga maken met een tomatensalade maar wil er nog wel iets meer in doen dan alleen knoflook en een pepertje. Maakt het pepertje het trouwens echt heel scherp, C. houdt wel van pittig maar het moet ook niet alles overheersend zijn.
Mijn favoriete gerecht is hier al genoemd, Pasta met Spinazie en spekjes. Alleen een iets andere versie.
Mijn versie:
Dit heb je nodig:
-spinazie a la creme
-knoflookteentjes
-Uitje
-Spekjes
-Champignons
-Bouillonblokje
-Pasta
Bak de spekjes, doe er op het einde de champignons, uitjes, knoflook (gesneden) bij en laat het even samen bakken. Doe de philadelphia erbij, niet het hele bakje, ik heb ongeveer 3/4de gebruikt, en doe een bouillonblokje met een beetje water erbij. Op het alleslaatst de spinazieblokjes (laat ik meestal van te voren ontdooien) en klaar is je heerlijke pastasaus.
Mijn favoriete gerecht is hier al genoemd, Pasta met Spinazie en spekjes. Alleen een iets andere versie.
Mijn versie:
Dit heb je nodig:
-spinazie a la creme
-knoflookteentjes
-Uitje
-Spekjes
-Champignons
-Bouillonblokje
-Pasta
Bak de spekjes, doe er op het einde de champignons, uitjes, knoflook (gesneden) bij en laat het even samen bakken. Doe de philadelphia erbij, niet het hele bakje, ik heb ongeveer 3/4de gebruikt, en doe een bouillonblokje met een beetje water erbij. Op het alleslaatst de spinazieblokjes (laat ik meestal van te voren ontdooien) en klaar is je heerlijke pastasaus.
Bolleke- Kletskop
- Aantal berichten : 1962
Punten : 2096
kruimelje schreef:Marin, dat recept van die spaghettie met olijfolie klinkt echt heel lekker, maar zou ik er ook nog iets meer van groente in kunnen doen? Ik denk dat ik het vandaag ga maken met een tomatensalade maar wil er nog wel iets meer in doen dan alleen knoflook en een pepertje. Maakt het pepertje het trouwens echt heel scherp, C. houdt wel van pittig maar het moet ook niet alles overheersend zijn.
Ik vind de simpelheid van het gerecht juist heel lekker, van die hele pure smaken. Natuurlijk kun je er groenten bij doen, maar dan heb je toch al weer een soort andere saus. Of je zou er haricots verts of bladspinazie bij kunnen doen, maar dan apart serveren, lekker met een beetje knoflook er door. Maar daarom eet ik er juist salade bij, om de groente en pasta beetje apart te houden zeg maar, omdat het juist zulke pure smaken zijn. Die tomatensalade lijkt me er erg lekker bij en ook al voldoende.
Als je niet wilt dat het te scherp wordt, dan moet je sowieso de zaadlijsten verwijderen en desnoods maar een half pepertje er in doen. Ik snij dat in hele fijne ringetjes en bak het mee. Ik doe zelf inderdaad altijd de zaadjes er wel bij, maar als ik het publiek niet goed ken waar ik het voor maak, laat ik de zaadjes achterwege.
Ben benieuwd wat je er van vindt! Zorg er voor dat je de olie met knoflook er in echt heel zacht laat bruinen, anders wordt het bitter en dat is niet lekker.
Marin- Lady Post-a-lot
Marin schreef:kruimelje schreef:Marin, dat recept van die spaghettie met olijfolie klinkt echt heel lekker, maar zou ik er ook nog iets meer van groente in kunnen doen? Ik denk dat ik het vandaag ga maken met een tomatensalade maar wil er nog wel iets meer in doen dan alleen knoflook en een pepertje. Maakt het pepertje het trouwens echt heel scherp, C. houdt wel van pittig maar het moet ook niet alles overheersend zijn.
Ik vind de simpelheid van het gerecht juist heel lekker, van die hele pure smaken. Natuurlijk kun je er groenten bij doen, maar dan heb je toch al weer een soort andere saus. Of je zou er haricots verts of bladspinazie bij kunnen doen, maar dan apart serveren, lekker met een beetje knoflook er door. Maar daarom eet ik er juist salade bij, om de groente en pasta beetje apart te houden zeg maar, omdat het juist zulke pure smaken zijn. Die tomatensalade lijkt me er erg lekker bij en ook al voldoende.
Als je niet wilt dat het te scherp wordt, dan moet je sowieso de zaadlijsten verwijderen en desnoods maar een half pepertje er in doen. Ik snij dat in hele fijne ringetjes en bak het mee. Ik doe zelf inderdaad altijd de zaadjes er wel bij, maar als ik het publiek niet goed ken waar ik het voor maak, laat ik de zaadjes achterwege.
Ben benieuwd wat je er van vindt! Zorg er voor dat je de olie met knoflook er in echt heel zacht laat bruinen, anders wordt het bitter en dat is niet lekker.
Bedankt voor je snelle reactie! Ik wilde al gaan editten dat ik er lekker mijn eigen draai aan ging geven. Ik ga er gehakt doordoen, dat bak ik dan apart en voor de rest laat ik het zo als jij zei, doe er dan een half pepertje in zonder de zaadlijsten.
Ik was aan het denken om er zo' n zakje met courgette enzo door te doen, maar dat doe ik dan maar niet.
Klinkt erg lekker, en ik vind het jammer dat het nu nog niet eens 11u is, heb er nu al zin in
Bolleke- Kletskop
- Aantal berichten : 1962
Punten : 2096
Oh ja dat klinkt ook heel erg lekker. Ik ben dol op pastasauzen. Alleen zou ik met gehakt niet te veel olijfolie gebruiken. Bij mijn recept is dat echt het 'hoofdingredient' zeg maar, en als je een gehaktsaus gaat maken, wordt het al snel heel vettig door het gehakt met olie. Je kunt dan wel een beetje olie gebruiken om eerst de knoflook lekker op smaak te brengen en dan het gehakt er bij te doen, maar niet meer dan een scheutje. Oh en rasp er wat parmezaanse kaas over (of Grada Padano, is goedkoper) als het op je bord is. Yum! Nou heb ik ook honger en ik heb geen idee wat ik vanavond bij m'n stiefmoeder ga eten.
Edit: Oh je bakt het gehakt apart, dan heb je al rekening gehouden met het vet idd.
Nou eet smakelijk
Edit: Oh je bakt het gehakt apart, dan heb je al rekening gehouden met het vet idd.
Nou eet smakelijk
Marin- Lady Post-a-lot
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» recept met ui
» lekker recept
» ijscappucino recept....
» Een allergievrij recept
» recept chocolademousse