Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

huren of kopen?

+18
Shisha
Atelier Madame
Paper Crown
Gizmo
Aagje!
Kqip
Coco
TukTuk
Puggle
Bosjesvrouw
Arwyn
Joss1
Rovine
Ugly Betty
Bazinga
Rose
Rush
PrimaBella
22 plaatsers

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

huren of kopen? Empty huren of kopen?

Bericht  PrimaBella di 10 apr 2012 - 0:46

Hallo!
Tijdje terug had ik met mijn vriend een discussie. We wonen nu allebei nog thuis, mijn vriend is nu aan het afstuderen en is op zoek naar een (vaste) baan. Als dat allemaal rond is, willen we eigenlijk zo snel mogelijk gaan samenwonen.
Maar toen kwam de discussie.. Huren of kopen? Mijn vriend is van mening dat huren hetzelfde is als het weggooien van geld. Maar zoals onze situatie er nu uitziet, denk ik dat het nog wel even kan duren voor we echt kunnen gaan kopen. En als ik ga kopen, wil ik ook graag meteen een huis waar je een hele tijd in kunt blijven. En dan lijkt mij huren het beste als overbruggingsperiode zeg maar. En als je een huis hebt gekocht en je wilt het weer kwijt, is dat ook nog een hele klus..
Hoe hebben jullie dit allemaal gedaan? Ook meteen gekocht bij het samenwonen of eerste gehuurd gezeten?

(ik heb trouwens echt nog 0 verstand van hypotheken enzo, dus daar moet ik me zo wie zo maar eens in gaan verdiepen!)
PrimaBella
PrimaBella
Prater
Prater

Aantal berichten : 636
Punten : 676
Registratiedatum : 03-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

huren of kopen? Empty Re: huren of kopen?

Bericht  Rush di 10 apr 2012 - 0:47

We kunnen geen zak meer lenen, dus kopen zit er nog niet echt in, helaas.
Als m`n vriend nog 1x salaris verhoging krijgt kunnen we trouwens in 1 klap 28.000 meer lenen, heel gek eigenlijk. Maargoed, nog iets meer verdienen dus Very Happy
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Bericht  Rose di 10 apr 2012 - 0:50

Wij huren op het moment en willen in de toekomst gaan kopen.
Vriend is nu afgestudeerd en ik ben weer met een opleiding begonnen, dus dat kopen kan nog wel eventjes duren haha.
Rose
Rose
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1636
Punten : 1896
Registratiedatum : 26-02-12

Bericht  Gast di 10 apr 2012 - 0:51

Ben jij ook nog aan het studeren?

Ik zou zeggen eerst een tijdje huren. Dan weet je hoe het is om samen te wonen en als dat goed gaat, jullie wellicht wat gespaard hebben, dan kan je een huis kopen huren of kopen? 561177

Gast
Gast

Bericht  PrimaBella di 10 apr 2012 - 0:56

Ja ik moet na dit schooljaar nog een jaar studeren. Maar zo'n jaar kan natuurlijk heel snel om gaan. Dus misschien wachten we daar nog wel op. Ook afhankelijk van hoe snel mijn vriend een baan heeft enzo.
Dus eigenlijk kan het nog alle kanten op gaan. Punt blijft dat mijn vriend echt iets tegen huren heeft.
En ik heb dus eigenlijk geen zin om te wachten tot we iets moois kunnen kopen :P
PrimaBella
PrimaBella
Prater
Prater

Aantal berichten : 636
Punten : 676
Registratiedatum : 03-01-11

Bericht  Gast di 10 apr 2012 - 1:02

Ik vind dat jij gelijk hebt. Ik zou eerst maar eens huren en geen appartement bijv. meer kopen wanneer je nu al weet dat als alles goed gaat je na een paar jaar toch een huisje wil met tuin enzo. Want geheid krijg je dat appartement dan niet meer verkocht of met verlies.

Gast
Gast

Bericht  Bazinga di 10 apr 2012 - 1:41

Huren en dan een huis kopen. In mijn omgeving roept ook iedereen dat 't geld weggooien is, maar mijn broer wilde perse op zichzelf en kon zich alleen een klein appartement veroorloven. Nu zou hij graag groter willen, met tuin of minstens groter appartement en balkon, maar hij krijgt zn huisje niet verkocht en heeft nu dus spijt...

Als ik dan kijk naar m'n beste vriendin; die heeft 2.5 jaar samengewoond in een flatje, gehuurd, meubelen gespaard, alles nu compleet, flinke spaarrekening, ruzies gehad, hele ernstige dieptepunten gehad... maar ze hebben nu wel een huis gekocht, een 'echt' huis, met genoeg kamers voor kinderen, een tuin (met BBQ, schijnt heel belangrijk te zijn...) en belangrijkste; ze zijn er zelf gewoon klaar voor!
Bazinga
Bazinga
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4198
Punten : 4632
Registratiedatum : 15-02-12

Bericht  Gast di 10 apr 2012 - 3:57

Wij zijn ook gaan huren, ik moest ook nog studeren namelijk. Nog geen moment spijt gehad. Wij hebben een lage huur, kunnen nu met één salaris goed rondkomen en hebben een mooie startpositie op de kopersmarkt voor onze ideale gezinswoning!

Gast
Gast

Bericht  Ugly Betty di 10 apr 2012 - 6:02

Wij huren ook en blijven dat doen totdat we een huis kunnen kopen waar we heeeeeeeeeeeeel veel jaar willen blijven wonen.

Sommige mensen hebben een aflossingsvrije hypotheek, zij betalen dus alleen rente over het geleende bedrag aan de bank en lossen niks af, in mijn ogen huur je dan gewoon van de bank...
Ugly Betty
Ugly Betty
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1681
Punten : 1762
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Gast di 10 apr 2012 - 6:13

Als je nog niet samen hebt gewoond, sowieso eerst huren.

Gast
Gast

Bericht  Gast di 10 apr 2012 - 6:16

Als je niet zoveel spaargeld hebt sowieso huren. Ik ben nu heel blij dat iedere winter het mannetje van de CV weer minimaal 12 keer op komt dagen zonder dat dit ons één cent kost. Dakgoten worden netjes schoon gemaakt, buitenkozijnen zijn dit jaar allemaal geverfd, we hebben nu net een jaar een nieuwe badkamer en toilet, dat hadden we nu niet allemaal zelf kunnen veroorloven. Alle onderhoudskosten zijn voor jou bij een koopwoning, ook als dat even niet zo lekker uitkomt.

Gast
Gast

Bericht  Rovine di 10 apr 2012 - 6:23

Huren. Als hij wil wachten tot hij een vast contract heeft zit het er dik in dat het nog een aantal jaar gaat duren.
Rovine
Rovine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Joss1 di 10 apr 2012 - 6:25

Wij hebben ook eerst een flat gehuurd en na 4,5 jaar een huis gekocht.
Joss1
Joss1
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 165
Punten : 187
Registratiedatum : 07-03-12

Bericht  Gast di 10 apr 2012 - 6:42

Ik denk dat je gewoon moet doen wat het beste voor je voelt. Hier in Den Haag duurt het wel honderdmiljoen jaar voor je aan de beurt bent voor een huurwoning dus ik heb alleen maar gekocht. Als ik had kunnen huren had ik dat ws als eerste gedaan. Tegenwoordig is het nl helemaal niet zo zeker meer allemaal dat je daadwerkelijk iets opbouwt als je koopt. Zo heb ik met de verkoop van mijn vorige woning flink verlies geleden en een jaar twee banen (+ heel veel geluk) gehad om dat af te kunnen betalen.

Gast
Gast

Bericht  Arwyn di 10 apr 2012 - 7:00

Wij huren en dat bevalt mij prima!
Als we iets gaan kopen, wil ik ook graag een huis kopen waar we echt 20 jaar of langer kunnen wonen. Een huis voor de kindjes later, met een fijne tuin, een mooie badkamer en keuken..
In onze huidige situatie worden we sowieso vierkant uitgelachen door elke hypotheker, maar als we wel mochten kopen, kunnen we ons nu sowieso nog niet het huis veroorloven dat ik/wij graag zou willen.
Voor ons is huren dus gewoon prima nu. Kopen komt vanzelf wel.
Arwyn
Arwyn
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7279
Punten : 7787

Bericht  Bosjesvrouw di 10 apr 2012 - 7:02

Mijn vriend studeert ook nog is van t zomer klaar.
Ik werk al.
We wonen alle 2 ook nog thuis. Maar hopelijk heeft m'n vriend snel werk
(dat lukt wel in zijn branche). Dan willen wij een huis kopen.
Ik vind het ook sonde om eerst te huren.

Bosjesvrouw
Prater
Prater

Aantal berichten : 1368
Punten : 1428

Bericht  Gast di 10 apr 2012 - 7:02

Hier hebben we ook eerst gehuurd, maar dat kwam ook omdat er op dat moment geen woning aanbod hier was wat in onze prijsklasse was. Veel vrijstaande woningen ruim boven budget.
Uiteindelijk de mogelijkheid gehad om te kunnen kopen en daar wonen we nu dus. Ik zou je ogen wel open houden voor koopwoningen, misschien zit jullie droomhuis daar wel tussen. Maar ik zou niet overhaast een huis kopen. Dus dan is huren een ideale tijdelijke oplossing.

Gast
Gast

Bericht  Puggle di 10 apr 2012 - 7:07

Ik zou eerst gaan huren, zeker omdat jullie voor het eerst gaan samen wonen.
Wij zijn 6 jaar geleden begonnen in een huurappartementje, ik verdiende niet heel veel en mijn man studeerde nog. Na een jaar zijn we ruimer gaan wonen in een groter huurhuis.
Nu werkt mijn man ook 3,5 jaar gewoon fulltime en studeert hij er zelf bij. Maar kopen kunnen we nog steeds niet. Wij zitten hier trouwens niet echt mee.
Sinds 3 maanden huren we nu een luxe nieuwbouw huis waar we zo blij mee zijn en zoiets voorlopig niet kunnen kopen. Maast voor ons is het goed zo smile

Maar het is persoonlijk en als je vriend het echt niet wilt, word het lastig.
Puggle
Puggle
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4580
Punten : 4745
Registratiedatum : 23-01-12

Bericht  Gast di 10 apr 2012 - 7:16

Je moet doen waar je je goed bij voelt. Mijn vriend en ik waren bijna 7 jaar samen toen we een huis kochten. Daarvoor woonden we allebei thuis. We wonen nu ruim 1,5 jaar samen.

Gast
Gast

Bericht  TukTuk di 10 apr 2012 - 7:19

Staan jullie wel ingeschreven voor sociale huurwoning?
Want particulier huren is enorm duur, dan kan je nog beter gaan kopen als je een hypotheek kan krijgen.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast di 10 apr 2012 - 7:35

AngelNyn schreef:Staan jullie wel ingeschreven voor sociale huurwoning?
Want particulier huren is enorm duur, dan kan je nog beter gaan kopen als je een hypotheek kan krijgen.

Hoezo kun je dan beter kopen? Van kopen kun je ook schulden krijgen...

Gast
Gast

Bericht  TukTuk di 10 apr 2012 - 7:37

Zusje schreef:
AngelNyn schreef:Staan jullie wel ingeschreven voor sociale huurwoning?

Hoezo kun je dan beter kopen? Van kopen kun je ook schulden krijgen...

Ik heb het toch nergens over schulden maken? Ik doel er meer op dat vaak de maandlasten dan lager zijn bij een hypotheek dan bij een zelfde soort woning als je die particulier huurt.. Als je soms die prijzen ziet die ze vragen voor de huur :S
Dan zou ik eerder kopen als je een hypotheek kan krijgen, dan huren voor zon hoge prijs.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Bericht  Gast di 10 apr 2012 - 7:46

Ik begrijp je manier van keuze maken wel. Zo heb ik het tenslotte zelf ook altijd gedaan. Maar toch denk ik dat je er wel goed over na moet denken voor je iets koopt, ook al kan dat sneller. Ik heb daar nooit zo over nagedacht en slim is dat niet geweest...

Gast
Gast

Bericht  TukTuk di 10 apr 2012 - 7:51

Zusje schreef:Ik begrijp je manier van keuze maken wel. Zo heb ik het tenslotte zelf ook altijd gedaan. Maar toch denk ik dat je er wel goed over na moet denken voor je iets koopt, ook al kan dat sneller. Ik heb daar nooit zo over nagedacht en slim is dat niet geweest...

Ik zeg ook nergens dat je er niet goed over na moet denken Wink Uiteraard zitten er ook genoeg nadelen aan kopen.. Maar daarom ook mijn vraag of ze voor sociale huur ingeschreven staan, dat is nog redelijk betaalbaar tenminste.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Bericht  Puggle di 10 apr 2012 - 8:25

Gaat ook niet altijd op. Wij verdienen te veel voor een sociale woning, waardoor we nu vrije sector huren. Maar genoeg hypotheek krijgen kunnen we niet.
Puggle
Puggle
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4580
Punten : 4745
Registratiedatum : 23-01-12

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: