Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Dilemma: huren of kopen?

5 plaatsers

Ga naar beneden

Dilemma: huren of kopen? Empty Dilemma: huren of kopen?

Bericht  Slakje vr 1 feb 2013 - 23:01

We zitten een beetje met een dilemma. Het appartement waar we nu in wonen hebben we een jaar. Eigenlijk wonen we hier omdat we niets anders konden krijgen (we werden voor alles afgewezen). We vinden het hier wel te klein voor met 4, maar het gaat. We zouden graag meer comfort willen en een mooier appartement (ik gruwel van de keuken en de badkamer). Het wonen hier zorgt ook wel frustraties.

Nu zitten we dus een beetje met het dilemma of we naar een groter appartement (met 3 slaapkamers) verhuizen of nog 2 jaar gaan wachten (en sparen) om te kopen. Wat denken jullie?
Slakje
Slakje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3355
Punten : 3671
Registratiedatum : 10-03-12
Woonplaats : Mechelen

Terug naar boven Ga naar beneden

Dilemma: huren of kopen? Empty Re: Dilemma: huren of kopen?

Bericht  mezzoforte vr 1 feb 2013 - 23:11

Je moet er rekening mee moet houden dat als je gaat kopen je een steeds lager % kan financieren. Het % van de woningwaarde dat je aan hypotheek kan krijgen de komende jaren afgebouwd gaat worden naar 100%, dus alleen de koopprijs zeg maar (excl. een evt. bouwdepot ofzo). Als je eerst veel spaart en eigen geld wilt inbrengen heeft dit verder geen invloed natuurlijk.

Hebben jullie nu wat spaargeld achter de hand? De huizenmarkt is nu heel gunstig voor kopers, geloof dat de verwachting is dat de prijzen nog verder gaan dalen. Ik heb zelf net een huis gekocht, en dit type huis werd een paar geleden voor tienduizenden euro's meer verkocht en hadden we ons toen niet kunnen veroorloven. Je weet natuurlijk nooit hoe dit over een paar jaar is.
mezzoforte
mezzoforte
Prater
Prater

Aantal berichten : 970
Punten : 1016
Registratiedatum : 03-02-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Dilemma: huren of kopen? Empty Re: Dilemma: huren of kopen?

Bericht  TukTuk vr 1 feb 2013 - 23:13

mezzoforte schreef:Je moet er rekening mee moet houden dat als je gaat kopen je een steeds lager % kan financieren. Het % van de woningwaarde dat je aan hypotheek kan krijgen de komende jaren afgebouwd gaat worden naar 100%, dus alleen de koopprijs zeg maar (excl. een evt. bouwdepot ofzo). Als je eerst veel spaart en eigen geld wilt inbrengen heeft dit verder geen invloed natuurlijk.

Hebben jullie nu wat spaargeld achter de hand? De huizenmarkt is nu heel gunstig voor kopers, geloof dat de verwachting is dat de prijzen nog verder gaan dalen. Ik heb zelf net een huis gekocht, en dit type huis werd een paar geleden voor tienduizenden euro's meer verkocht en hadden we ons toen niet kunnen veroorloven. Je weet natuurlijk nooit hoe dit over een paar jaar is.

Volgens mij woont Slakje in België, dus geen idee of daar die regels ook zo zijn.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dilemma: huren of kopen? Empty Re: Dilemma: huren of kopen?

Bericht  Slakje vr 1 feb 2013 - 23:14

Op dit moment hebben we nog niet genoeg gespaard. Dus daarom moeten we wachten. Het is echt of nog 2 jaar wachten of nu weer gaan huren.

EDIT; en ja, ik woon in België.
Slakje
Slakje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3355
Punten : 3671
Registratiedatum : 10-03-12
Woonplaats : Mechelen

Terug naar boven Ga naar beneden

Dilemma: huren of kopen? Empty Re: Dilemma: huren of kopen?

Bericht  mezzoforte vr 1 feb 2013 - 23:16

Oh ok dat wist ik niet Embarassed Zie nu pas ook als woonplaats Mechelen staan, lekker suf van mij nerd

Slakje, als je ervoor kiest nu niet te verhuizen, maar gewoon alleen extra te sparen zeg maar, kan je dan veel eerder een koophuis krijgen dan dat je nu eerst naar een ander appartement verhuist? (qua evt. extra kosten die je anders maakt i.v.m. vloer, muren, inrichting, etc.)
mezzoforte
mezzoforte
Prater
Prater

Aantal berichten : 970
Punten : 1016
Registratiedatum : 03-02-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Dilemma: huren of kopen? Empty Re: Dilemma: huren of kopen?

Bericht  Slakje vr 1 feb 2013 - 23:19

mezzoforte schreef:Oh ok dat wist ik niet Embarassed Zie nu pas ook als woonplaats Mechelen staan, lekker suf van mij nerd

Slakje, als je ervoor kiest nu niet te verhuizen, maar gewoon alleen extra te sparen zeg maar, kan je dan veel eerder een koophuis krijgen dan dat je nu eerst naar een ander appartement verhuist? (qua evt. extra kosten die je anders maakt i.v.m. vloer, muren, inrichting, etc.)

Nee. We zoeken sowieso een huis/appartement met ongeveer dezelfde kosten als nu en waar we niets in moeten doen, ook geen schilderwerken ofzo. Het enige wat we gaan doen, ongeacht kopen of huren is een nieuw salon + eetkamer kopen, want de onze, nuja, die wil ik al lang het stort op gooien.
Slakje
Slakje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3355
Punten : 3671
Registratiedatum : 10-03-12
Woonplaats : Mechelen

Terug naar boven Ga naar beneden

Dilemma: huren of kopen? Empty Re: Dilemma: huren of kopen?

Bericht  Fjell vr 1 feb 2013 - 23:22

Als je je nu al ergert aan dingen en het wonen voor frustraties zorg dan kan 2 jaar nog heeeel lang duren weet ik uit ervaring. Ik was ook van plan om te gaan sparen en dan iets echt moois huren (kopen was ik nog niet eens mee bezig).. Maar begon mij steeds meer te irriteren en voelde mij gewoon echt niet meer gelukkig en ben toen toch maar verhuisd naar een studio via huurbemiddelingsbureau. Is niet wat ik uiteindelijk wilde maar ben er nu wel heel blij mee. Weet niet hoe groot de frustraties zijn maar heb wel gemerkt dat het heel belangrijk is dat je je thuis voelt. Ik zou dan gaan verhuizen naar een groter huurappartement die je echt leuk vind en dan gewoon verder sparen om in de toekomst eventueel te kopen.
Fjell
Fjell
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 120
Punten : 124
Registratiedatum : 26-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Dilemma: huren of kopen? Empty Re: Dilemma: huren of kopen?

Bericht  rapa nui za 2 feb 2013 - 1:23

Maar als je nu gaat verhuizen kun je dan nog blijven sparen? Willen jullie op en den duur echt een koopwoning? En als je die na een verhuizing naar een nieuwe huurwoning dan pas over bv 5 jaar kunt kopen is dat dan erg?
rapa nui
rapa nui
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dilemma: huren of kopen? Empty Re: Dilemma: huren of kopen?

Bericht  Slakje za 2 feb 2013 - 4:34

We kunnen dan nog altijd sparen als we nu gaan huren. Ik vind het alleen weggesmeten geld. Als we dan toch geld wegsmijten wil ik liever ergens heel mooi en volledig naar mijn goesting wonen...
Slakje
Slakje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3355
Punten : 3671
Registratiedatum : 10-03-12
Woonplaats : Mechelen

Terug naar boven Ga naar beneden

Dilemma: huren of kopen? Empty Re: Dilemma: huren of kopen?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum