Wat zie ik over het hoofd? - update 27/09
+29
liesje
Thunder
_Jet
M@niek
PapillonRose
Mamsie
Floor
Liadan
Darius
Xanna
snoezel
Marin
Nana
Printje
Susan
frolic
Roodkapje
maiadebij
Kqip
Ayla
RYW
Jasmine
Niene
Linda
Fiwen
Teddyaapje
slaatje
Lejow
Parisienne
33 plaatsers
Pagina 4 van 4
Pagina 4 van 4 • 1, 2, 3, 4
Re: Wat zie ik over het hoofd? - update 27/09
Fijn dat het nu opgestart is en dat je er een goed gevoel bij hebt. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat, ik hoop in elk geval dat het iets oplevert voor jullie!
PapillonRose- Ratel
- Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Wat fijn dat er nu iets gaat gebeuren! Maar blijf jij daar dan ook slapen? Hou je ons op de hoogte ben echt benieuwd hoe het gaat.
M@niek- Ratel
- Aantal berichten : 3385
Punten : 3607
Registratiedatum : 17-11-10
@ M@niek: ik heb het denk ik niet echt duidelijk neergezet, maar ik bedoelde eigenlijk met slapen op haar middagslaapje
Parisienne- Ratel
- Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10
Ah ok haha. Maar ik heb eigenlijk nog nooit van zoiets gehoord. Moet ik mij daar dan een soort van kinderdagverblijf voorstellen maar dan op medische indicatie?
M@niek- Ratel
- Aantal berichten : 3385
Punten : 3607
Wat fijn dat je er een goed gevoel bij hebt! Ik heb nooit het idee gehad dat je aan het 'opscheppen' was hoor. Ik verbaas me al regelmatig over S wat ze soms allemaal al weet en begrijpt, maar uit jouw verhalen weet en begrijpt N echt heel veel. Sterkte ermee en hopelijk helpt het jullie!
_Jet- Prater
- Aantal berichten : 1106
Punten : 1115
Registratiedatum : 20-11-10
Wat goed dat je dit doorgezet heb Parisienne! Wij krijgen bij S. straks videotraining thuis. Krijgen jullie dat ook?
Thunder- Kletskop
- Aantal berichten : 2924
Punten : 3096
Registratiedatum : 18-11-10
Een update voor de geïnteresseerden.
We hebben inmiddels met N. het onderzoekstraject waar ik eerder over schreef achter de rug. We hebben 8 weken observatie gehad, elke vrijdag zat ik met N. op de observatiegroep. Het waren lange en vermoeiende dagen, maar gelukkig was het leuk voor N. en gezellig voor mij. Ze hebben daar een goed beeld van N. kunnen krijgen. Ook heeft ze onderzoeken gehad bij de kinderpsycholoog, de kinderpsychiater en de kinderarts. Ze heeft ontwikkelingstesten moeten maken, die ze goed doorstaan heeft.
Afgelopen maanden kregen we de uitslag. Ze hebben geconstateerd dat N. een 'ontwikkelingsstoornis' heeft, alleen dan in positieve zin van het woord. Ze loopt met haar cognitieve ontwikkeling erg ver voor. Haar ontwikkelingsscore (wat vergelijkbaar is met een IQ) is 136. Bij een IQ vanaf 130 spreekt men over hoogbegaafdheid. De kans is dus erg groot dat N. over een paar jaar 'officieel' hoogbegaafd genoemd kan worden, maar voor nu spreken ze van een sterke ontwikkelingsvoorsprong. Ze hebben gezegd dat dit samenhangt met het slechte slapen. Haar hoofd zit vol, veel te vol. Bij het openen van een deurtje in haar hoofd opent ze tientallen extra deurtjes, dus steeds meer om over na te denken. Ze wil alles weten en is niet tevreden met een simpel antwoord. Alles moet tot in detail besproken worden, want ze vraagt gewoon door.
Met deze diagnose is ons vermoeden bevestigd. Althans, we wisten wel dat ze erg voorliep, maar hoogbegaafd hadden we niet helemaal verwacht. We zijn wel blij met het feit dat we nu een beter beeld hebben van N. We blijven daar in 'behandeling' om N. te kunnen begeleiden. Zo kijken we daar met elkaar naar manieren om haar met haar frustratie om te laten gaan (want ze heeft erg veel frustraties, wat zich uit in woedeaanvallen). Ook bespreken we hoe we haar nu al kunnen begeleiden met bijvoorbeeld haar interesse in letters/lezen. Dit moet op de juiste 'basisschool-manier' gebeuren, anders krijgt ze later problemen.
Aan de ene kant ben ik voor nu erg opgelucht en blij, omdat we nu niet meer zo in het duister tasten over wat er met haar aan de hand zou kunnen zijn. Aan de andere kant brengt het ook weer meer onzekerheden met zich mee. Welke school moeten we kiezen (i.v.m. extra aandacht aan hoogbegaafde kinderen)? Hoe moeten we haar later begeleiden? Dit duurt nog wel even, dus voor nu kan ik het redelijk van me af zetten. We gaan nu gewoon mee in haar interesses en behoeften en dat zou haar uiteindelijk minder frustraties en meer rust moeten geven.
We hebben inmiddels met N. het onderzoekstraject waar ik eerder over schreef achter de rug. We hebben 8 weken observatie gehad, elke vrijdag zat ik met N. op de observatiegroep. Het waren lange en vermoeiende dagen, maar gelukkig was het leuk voor N. en gezellig voor mij. Ze hebben daar een goed beeld van N. kunnen krijgen. Ook heeft ze onderzoeken gehad bij de kinderpsycholoog, de kinderpsychiater en de kinderarts. Ze heeft ontwikkelingstesten moeten maken, die ze goed doorstaan heeft.
Afgelopen maanden kregen we de uitslag. Ze hebben geconstateerd dat N. een 'ontwikkelingsstoornis' heeft, alleen dan in positieve zin van het woord. Ze loopt met haar cognitieve ontwikkeling erg ver voor. Haar ontwikkelingsscore (wat vergelijkbaar is met een IQ) is 136. Bij een IQ vanaf 130 spreekt men over hoogbegaafdheid. De kans is dus erg groot dat N. over een paar jaar 'officieel' hoogbegaafd genoemd kan worden, maar voor nu spreken ze van een sterke ontwikkelingsvoorsprong. Ze hebben gezegd dat dit samenhangt met het slechte slapen. Haar hoofd zit vol, veel te vol. Bij het openen van een deurtje in haar hoofd opent ze tientallen extra deurtjes, dus steeds meer om over na te denken. Ze wil alles weten en is niet tevreden met een simpel antwoord. Alles moet tot in detail besproken worden, want ze vraagt gewoon door.
Met deze diagnose is ons vermoeden bevestigd. Althans, we wisten wel dat ze erg voorliep, maar hoogbegaafd hadden we niet helemaal verwacht. We zijn wel blij met het feit dat we nu een beter beeld hebben van N. We blijven daar in 'behandeling' om N. te kunnen begeleiden. Zo kijken we daar met elkaar naar manieren om haar met haar frustratie om te laten gaan (want ze heeft erg veel frustraties, wat zich uit in woedeaanvallen). Ook bespreken we hoe we haar nu al kunnen begeleiden met bijvoorbeeld haar interesse in letters/lezen. Dit moet op de juiste 'basisschool-manier' gebeuren, anders krijgt ze later problemen.
Aan de ene kant ben ik voor nu erg opgelucht en blij, omdat we nu niet meer zo in het duister tasten over wat er met haar aan de hand zou kunnen zijn. Aan de andere kant brengt het ook weer meer onzekerheden met zich mee. Welke school moeten we kiezen (i.v.m. extra aandacht aan hoogbegaafde kinderen)? Hoe moeten we haar later begeleiden? Dit duurt nog wel even, dus voor nu kan ik het redelijk van me af zetten. We gaan nu gewoon mee in haar interesses en behoeften en dat zou haar uiteindelijk minder frustraties en meer rust moeten geven.
Parisienne- Ratel
wat fijn dat je nu enige duidelijkheid hebt. en dat N geholpen gaat worden heel veel sterkte
liesje- Prater
- Aantal berichten : 1314
Punten : 1366
Wat fijn dat je duidelijkheid hebt. Moest laatst nog aan N. denken, hoe het zou gaan. Toch goed dat je dat traject hebt doorgezet. Het lijkt me ook wel prettig dat je vermoedens dat ze daardoor zo onrustig is bevestigd worden. Succes met het vinden van passende begeleiding! Hopelijk gaat ze daar veel baat bij hebben!
Marin- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11
Wat fijn dat jullie nu duidelijkheid hebben. Het zat er waarschijnlijk wel in.
Ik kan me je angst wel voorstellen, maar je moet alles ook even rustig laten bezinken en verwerken. Ook fijn dat jullie begeleiding blijven houden!
Ik kan me je angst wel voorstellen, maar je moet alles ook even rustig laten bezinken en verwerken. Ook fijn dat jullie begeleiding blijven houden!
Linda- Ratel
- Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Fijn dat er nu dan toch meer duidelijkheid is over haar ontwikkeling en mogelijke herkomst van frustraties! Hopelijk kunnen jullie er met elkaar een weg in vinden.
Om nog even te reageren op de ontwikkelingsscore: De ontwikkelingsscore (index) is niet helemaal vergelijkbaar met iq, maar het geeft wel een beeld van iq op latere leeftijd. Ik raad je ook echt aan om rond de leeftijd van 4-5 jaar haar nog eens te testen. De testen zijn dan uitgebreider en er kan dan ook een goed onderscheid gemaakt worden tussen haar verbale kant en haar performale (doe kant) kant (twee factoren die samen de iq score vormen). In de ontwikkelingsscore wordt dat samengenomen waardoor zowel haar verbale als doe kant als hoogbegaafd worden geclassificeerd, terwijl er mogelijk grote verschillen tussen zitten (een zogenaamd disharmonisch profiel). Een echt IQ test geeft je daar wat meer informatie over, wat maakt dat ook op school straks beter gekeken kan worden welke gebieden aandacht vereisen.
Om nog even te reageren op de ontwikkelingsscore: De ontwikkelingsscore (index) is niet helemaal vergelijkbaar met iq, maar het geeft wel een beeld van iq op latere leeftijd. Ik raad je ook echt aan om rond de leeftijd van 4-5 jaar haar nog eens te testen. De testen zijn dan uitgebreider en er kan dan ook een goed onderscheid gemaakt worden tussen haar verbale kant en haar performale (doe kant) kant (twee factoren die samen de iq score vormen). In de ontwikkelingsscore wordt dat samengenomen waardoor zowel haar verbale als doe kant als hoogbegaafd worden geclassificeerd, terwijl er mogelijk grote verschillen tussen zitten (een zogenaamd disharmonisch profiel). Een echt IQ test geeft je daar wat meer informatie over, wat maakt dat ook op school straks beter gekeken kan worden welke gebieden aandacht vereisen.
Xanna- Prater
- Aantal berichten : 504
Punten : 556
Wat fijn dat je nu duidelijkheid hebt en begeleiding kunt krijgen. succes.
Floor- Ratel
- Aantal berichten : 5168
Punten : 5754
@ Xanna: zo is het ons ook ongeveer verteld. We willen haar dan ook zeker over een paar jaar weer laten testen, inderdaad handig om te kijken welke gebieden eventuele aandacht vereisen (of juist niet). Zo te horen weet jij er veel over, heeft dat met je beroep/studie te maken? Ik ben namelijk op zoek naar meer informatie hierover. Niet zozeer over hoogbegaafdheid maar over het ontwikkelen van een kind en met name over kinderen die daarin voorlopen. Heb jij misschien tips w.b.t. boeken of sites? En misschien verder nog andere algemene tips?
@ all: het is zeker fijn om gewoon wat meer duidelijkheid en bevestiging te hebben. We proberen N. gewoon zo goed mogelijk te begeleiden en het is fijn om professionelen om ons heen te hebben waar we op terug kunnen vallen of waar we direct vragen kunnen stellen. Ze denken met ons mee, met name ook hoe het in onze gedachtegang van opvoeden past (UP).
@ all: het is zeker fijn om gewoon wat meer duidelijkheid en bevestiging te hebben. We proberen N. gewoon zo goed mogelijk te begeleiden en het is fijn om professionelen om ons heen te hebben waar we op terug kunnen vallen of waar we direct vragen kunnen stellen. Ze denken met ons mee, met name ook hoe het in onze gedachtegang van opvoeden past (UP).
Parisienne- Ratel
Had je mijn berichtje op Facebook nog gezien? Misschien zijn er wel meer van dat soort materialen, ook in 'gewone' winkels.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Ik heb je bericht net gelezen, dankje! Klinkt goed en uitdagend voor N., maar zag dat het 83 euro kost.. Denk ook niet dat het door particulieren te bestellen is. Ik ga eens op zoek naar zulk soort dingen in inderdaad 'gewone' winkels. Bedankt voor het meedenken in ieder geval!
Parisienne- Ratel
Tessa Kieboom werkt in Antwerpen voor het Centrum voor Hoogbegaafdheidsonderzoek (www.cbo-antwerpen.be). Misschien dat Antwerpen een beetje ver is, maar er staan enkele publicaties op de site en een mailadres. Misschien dat zij je nog aan extra literatuur kunnen helpen?
_Blush_- Fluisteraar
- Aantal berichten : 245
Punten : 263
Parisienne schreef:Ik heb je bericht net gelezen, dankje! Klinkt goed en uitdagend voor N., maar zag dat het 83 euro kost.. Denk ook niet dat het door particulieren te bestellen is. Ik ga eens op zoek naar zulk soort dingen in inderdaad 'gewone' winkels. Bedankt voor het meedenken in ieder geval!
Ja, zulke dingen zijn belachelijk duur! Maar misschien zou je het via via kunnen lenen, of zou je de (toekomstige) peuterspeelzaal of basisschool op het materiaal kunnen wijzen.
Ik zie ook een heel mooi praatplatenboek dat ik heel graag voor E zou kopen, maar ik denk dat ik dat ook niet zelf kan bestellen.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Parisienne schreef:@ Xanna: zo is het ons ook ongeveer verteld. We willen haar dan ook zeker over een paar jaar weer laten testen, inderdaad handig om te kijken welke gebieden eventuele aandacht vereisen (of juist niet). Zo te horen weet jij er veel over, heeft dat met je beroep/studie te maken? Ik ben namelijk op zoek naar meer informatie hierover. Niet zozeer over hoogbegaafdheid maar over het ontwikkelen van een kind en met name over kinderen die daarin voorlopen. Heb jij misschien tips w.b.t. boeken of sites? En misschien verder nog andere algemene tips?
Ik heb zelf orthopedagogiek gestudeerd en ervaring met het afnemen van cognitief ontwikkelingsonderzoek. Ik ga komende week even speuren naar wat informatie en titels van boeken die enigzins aansluiten op jullie situatie. Zodra ik wat heb gevonden stuur ik je wel even een PM!
Xanna- Prater
- Aantal berichten : 504
Punten : 556
Fijn dat jullie nu weten wat er met N aan de hand is en kunnen jullie haar nu de juiste begeleiding geven. heel veel succes
nillis- Kletskop
- Aantal berichten : 1816
Punten : 1992
Registratiedatum : 22-11-10
Misschien zou je ook eens een kijkje kunnen nemen op de website van Pharos, een vereniging voor ouders van hoogbegaafde kinderen. Zij richten zich vooral op het uitwisselen van ervaringen, dus je kunt daar vast ouders vinden die met dezelfde dingen worstelen.
Char1- Fluisteraar
- Aantal berichten : 388
Punten : 464
Fijn dat jullie het nu weten. Wat betreft school, ik zou zeker een school zoeken waar ze een plus klas hebben en eventueel ook een dag naar een andere "school" gaan voor hoogbegaafde kinderen.
Mamsie- Ratel
- Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Misschien kun je hier een kijkje nemen en opzoek gaan naar iets vergelijkbaars bij jullie in de buurt.
http://eureka.inos.nl/
http://eureka.inos.nl/
Mamsie- Ratel
- Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Wat fijn dat jullie nu duidelijkheid hebben en begeleiding krijgen.
Sanne- Ratel
- Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10
Wat fijn dat er duidelijkheid is, en dat je nu weet wat er speelt (al had je daar zelf al een heel goed voorgevoel over dus echt een verrassing is het natuurlijk niet). Ook ontzettend goed dat je al die tijd naar je gevoel hebt geluisterd en erachteraan bent gegaan! Ik hoop dat jullie met deze uitslag wat kunnen en dat jullie goede begeleiding krijgen wanneer het nodig is.
PapillonRose- Ratel
- Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Helemaal eens met pr!
En wat fijn dat je nu ook de bevestiging hebt dat t slechte slapen niet komt door 'je softheid', of wat was t ook alweer wat je vriend had gezegd? Moeten jullie nu evengoed doorgaan met de melanine? Hopelijk vinden jullie een manier om de drukte uit haar hoofd te halen, en t komt vast wel goed met t vinden van een geschikte school, denk dat je daar ook wel hulp bij kunt krijgen?
En wat fijn dat je nu ook de bevestiging hebt dat t slechte slapen niet komt door 'je softheid', of wat was t ook alweer wat je vriend had gezegd? Moeten jullie nu evengoed doorgaan met de melanine? Hopelijk vinden jullie een manier om de drukte uit haar hoofd te halen, en t komt vast wel goed met t vinden van een geschikte school, denk dat je daar ook wel hulp bij kunt krijgen?
Teddyaapje- Ratel
- Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10
Pagina 4 van 4 • 1, 2, 3, 4
Soortgelijke onderwerpen
» Update van Mama van 2. Update pagina 24.
» update!!! (update 2 januari)
» Berg op het hoofd
» Een dom hoofd hebben..
» Hoofd op ontploffen
» update!!! (update 2 januari)
» Berg op het hoofd
» Een dom hoofd hebben..
» Hoofd op ontploffen
Pagina 4 van 4
Permissies van dit forum: