Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Onderzoek gehoor

3 plaatsers

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Ga naar beneden

Onderzoek gehoor - Pagina 2 Empty Re: Onderzoek gehoor

Bericht  nisavi do 13 jan 2011 - 9:14

Susan schreef:
nisavi schreef:

Ok. Ja we wilden eerst dit afwachten. Hopelijk kunnen ze wel op een manier meten waardoor de uitslag (redelijk) betrouwbaar is.

We wilden eerst in Nederland om hulp vragen (via onze huisarts ofzo), omdat we het hier zo traag vonden gaan. Maar toen kwamen ze met de verwijzing voor verdere onderzoeken. En nu willen we niet ook al ergens anders om hulp vragen terwijl het nu al loopt. We kijken dit eerst aan, maar we willen wel graag duidelijkheid en niet over een jaar pas erachter komen hoe het zit.

Oh, je zit niet in Nederland? Dat wist ik niet. Ik snap dat je niet bij verschillende instanties wil gaan shoppen om het maar zo te zeggen, maar vraag in ieder geval om dat tympanogram, waarschijnlijk kunnen zij dat wel doen of in ieder geval regelen, het heeft ons echt enorm veel informatie opgeleverd en de meting zelf is een fluitje van een cent.

Sorry, vergeten te melden Embarassed Ik zal de term even opschrijven en erom vragen. Zal ik dat dan wel bij onze huisarts in NL doen?

nisavi
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 236
Punten : 243
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Onderzoek gehoor - Pagina 2 Empty Re: Onderzoek gehoor

Bericht  Susan do 13 jan 2011 - 9:17

*


Laatst aangepast door Susan op zo 16 sep 2012 - 21:43; in totaal 1 keer bewerkt
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Onderzoek gehoor - Pagina 2 Empty Re: Onderzoek gehoor

Bericht  meisjesmama do 13 jan 2011 - 9:18

Dromertje ja dat klopt het geluid werd met een computer afgespeeld. Zij was toen net 8 maanden maar reageerde daar echt super goed op. We waren toch erg bang dat niet alles goed was want de testen die wij deden in het ziekenhuisbed. Zoals fluiten, klappen in de handen enz reageerde ze minder op.
Ze heeft hersen.vliesontsteking gehad en daarbij kunnen gehoor en zicht slechter worden of weg zijn.
meisjesmama
meisjesmama
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1729
Punten : 1861
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Onderzoek gehoor - Pagina 2 Empty Re: Onderzoek gehoor

Bericht  nisavi do 13 jan 2011 - 9:19

Susan schreef:
nisavi schreef:

Sorry, vergeten te melden Embarassed Ik zal de term even opschrijven en erom vragen. Zal ik dat dan wel bij onze huisarts in NL doen?

Ik weet niet of een huisarts dat zelf kan doen, bij het audiologisch centrum deden ze het en volgens mij zei de KNO-arts ook dat hij het wilde doen, maar toen zijn oren bekeken waren was het al zo duidelijk dat het niet meer nodig was. Ik denk dat je het dus ook aan de KNO-arts kunt vragen. Als je het aan je huisarts in Nederland vraagt zal hij sowieso wel weten waar het kan.

Wat mij betreft zouden ze het standaard op het consultatiebureau mogen doen want het schijnt een behoorlijk veel voorkomende oorzaak van taalachterstand te zijn, maar goed, dat terzijde.

Oh ja, ik bedoelde i.v.m. een verwijzing. Ik neem aan dat je die wel nodig hebt? Morgen moet ik toch de huisarts bellen, ik zal er dan maar even over beginnen smile

nisavi
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 236
Punten : 243
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Onderzoek gehoor - Pagina 2 Empty Re: Onderzoek gehoor

Bericht  nisavi do 13 jan 2011 - 9:20

meisjesmama schreef:Dromertje ja dat klopt het geluid werd met een computer afgespeeld. Zij was toen net 8 maanden maar reageerde daar echt super goed op. We waren toch erg bang dat niet alles goed was want de testen die wij deden in het ziekenhuisbed. Zoals fluiten, klappen in de handen enz reageerde ze minder op.
Ze heeft hersen.vliesontsteking gehad en daarbij kunnen gehoor en zicht slechter worden of weg zijn.

Heftig hoor! Mooi dat ze met die test wel goed reageerde, zeker als ze bij jullie er minder goed op reageerde.

nisavi
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 236
Punten : 243
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Onderzoek gehoor - Pagina 2 Empty Re: Onderzoek gehoor

Bericht  Susan do 13 jan 2011 - 9:22

*


Laatst aangepast door Susan op zo 16 sep 2012 - 21:41; in totaal 1 keer bewerkt
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Onderzoek gehoor - Pagina 2 Empty Re: Onderzoek gehoor

Bericht  Gast do 13 jan 2011 - 9:23

Susan schreef:
nisavi schreef:

Sorry, vergeten te melden Embarassed Ik zal de term even opschrijven en erom vragen. Zal ik dat dan wel bij onze huisarts in NL doen?

Ik weet niet of een huisarts dat zelf kan doen, bij het audiologisch centrum deden ze het en volgens mij zei de KNO-arts ook dat hij het wilde doen, maar toen zijn oren bekeken waren was het al zo duidelijk dat het niet meer nodig was. Ik denk dat je het dus ook aan de KNO-arts kunt vragen. Als je het aan je huisarts in Nederland vraagt zal hij sowieso wel weten waar het kan.

Wat mij betreft zouden ze het standaard op het consultatiebureau mogen doen want het schijnt een behoorlijk veel voorkomende oorzaak van taalachterstand te zijn, maar goed, dat terzijde.

Dat klopt helemaal en daarom moet je ook echt niet te lang wachten met aan de bel trekken. Kinderen pikken taal al vanaf de geboorte op, niet direct woorden, maar ook bijvoorbeeld toonhoogteverschillen e.d. Alles wat je kindje nu niet meekrijgt, is een achterstand voor straks tijdens het leren praten. Het kan heel goed zijn dat je straks af en toe denkt dat ze wel goed hoort, helemaal als ze veel last heeft van veel oorontstekingen kan het heel goed zijn dat ze tijdelijk heel slecht hoort en dan een poosje weer goed of beter. Maargoed, dan mist ze dus wel vaak het taalaanbod en kan ze moeite hebben om bijv. het verschil tussen een b en een p te horen.

Ik denk trouwens niet dat de huisarts die screening kan doen. Je kunt natuurlijk wel bij hem om adresjes vragen waar ze dat wel kunnen doen. Misschien kunnen ze wel bij jullie thuis komen. De test geeft het beste resultaat als deze gedaan wordt als het kindje slaapt.

@ Susan: ik vind het in ieder geval al super om te lezen dat jullie nu toch al resultaat zien. Misschien helpt het om te bedenken dat de taalontwikkeling bij goed horende kinderen ook niet van de een op de andere dag goed ontwikkeld is, dat duurt ook heel lang voordat ze beginnen te praten. Soms zeggen ze weken niks (nieuws), terwijl ze de week erop een enorme explosie hebben en soms wel 50 nieuwe woorden kennen!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Onderzoek gehoor - Pagina 2 Empty Re: Onderzoek gehoor

Bericht  nisavi do 13 jan 2011 - 9:27

Susan schreef:
nisavi schreef:

Oh ja, ik bedoelde i.v.m. een verwijzing. Ik neem aan dat je die wel nodig hebt? Morgen moet ik toch de huisarts bellen, ik zal er dan maar even over beginnen smile

Ja, die heb je inderdaad wel nodig als je naar een audiologisch centrum zou gaan, daar zijn ze echt heel streng. Ik heb met twee verschillende audiologische centra te maken gehad en in beide gevallen moesten we vooraf het verwijsbriefje opsturen, terwijl je dat in de meeste gevallen gewoon meeneemt naar je eerste afspraak. Mijn huisarts heeft in elk geval nooit moeilijk gedaan hierover of over welke doorverwijzing dan ook, gewoon een telefoontje was genoeg.

Ik moet morgen toch bellen dan informeer ik er wel naar. Ze zullen wel denken Wink Ben daar onderhand vaste "klant" de afgelopen maanden.

nisavi
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 236
Punten : 243
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Onderzoek gehoor - Pagina 2 Empty Re: Onderzoek gehoor

Bericht  nisavi do 13 jan 2011 - 9:29

Dromertje schreef:
Susan schreef:
nisavi schreef:

Sorry, vergeten te melden Embarassed Ik zal de term even opschrijven en erom vragen. Zal ik dat dan wel bij onze huisarts in NL doen?

Ik weet niet of een huisarts dat zelf kan doen, bij het audiologisch centrum deden ze het en volgens mij zei de KNO-arts ook dat hij het wilde doen, maar toen zijn oren bekeken waren was het al zo duidelijk dat het niet meer nodig was. Ik denk dat je het dus ook aan de KNO-arts kunt vragen. Als je het aan je huisarts in Nederland vraagt zal hij sowieso wel weten waar het kan.

Wat mij betreft zouden ze het standaard op het consultatiebureau mogen doen want het schijnt een behoorlijk veel voorkomende oorzaak van taalachterstand te zijn, maar goed, dat terzijde.

Dat klopt helemaal en daarom moet je ook echt niet te lang wachten met aan de bel trekken. Kinderen pikken taal al vanaf de geboorte op, niet direct woorden, maar ook bijvoorbeeld toonhoogteverschillen e.d. Alles wat je kindje nu niet meekrijgt, is een achterstand voor straks tijdens het leren praten. Het kan heel goed zijn dat je straks af en toe denkt dat ze wel goed hoort, helemaal als ze veel last heeft van veel oorontstekingen kan het heel goed zijn dat ze tijdelijk heel slecht hoort en dan een poosje weer goed of beter. Maargoed, dan mist ze dus wel vaak het taalaanbod en kan ze moeite hebben om bijv. het verschil tussen een b en een p te horen.

Ik denk trouwens niet dat de huisarts die screening kan doen. Je kunt natuurlijk wel bij hem om adresjes vragen waar ze dat wel kunnen doen. Misschien kunnen ze wel bij jullie thuis komen. De test geeft het beste resultaat als deze gedaan wordt als het kindje slaapt.


Ok, ik ben benieuwd. We zitten nu al een tijdje met die onzekerheid en zijn best benieuwd hoe het nu werkelijk zit.

Nee, ik bedoelde met de huisarts dat ik daar een verwijzing wilde halen. Maar dat probeer ik morgen wel te regelen.

Is het trouwens zo dat ze dit ook hadden kunnen ontdekken bij een screening na de geboorte? Die heeft ze dus gemist. Of zegt dat niet, kan het dan alsnog voorkomen dat er op latere leeftijd wordt geconstateerd dat er iets mis is met het gehoor?

nisavi
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 236
Punten : 243
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Onderzoek gehoor - Pagina 2 Empty Re: Onderzoek gehoor

Bericht  Susan do 13 jan 2011 - 9:30

*


Laatst aangepast door Susan op zo 16 sep 2012 - 21:42; in totaal 1 keer bewerkt
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Onderzoek gehoor - Pagina 2 Empty Re: Onderzoek gehoor

Bericht  Gast do 13 jan 2011 - 9:34

Dat ligt een beetje aan het soort gehoorverlies. Als er wat mis zou zijn in het binnenoor dan was dat er wel uitgekomen tijdens die neonatale screening. Als er iets mis is met het middenoor bijvoorbeeld kan het zijn dat dat niet gevonden zou zijn. Ook als ze bijvoorbeeld gehoorverlies heeft door veelvuldige oorontstekingen kan dat niet gevonden worden met zo'n gehoorscreening.

Ook als de neonatale gehoorscreening goed was, kan het dus best zijn dat een kindje (op latere leeftijd) niet goed (meer) hoort. Daarom is het sowieso belangrijk om daar alert op te blijven en bij twijfel het te laten onderzoeken. Een verminderd gehoor is namelijk van heel grote invloed op het leren praten, op zowel de taal als de spraak. Een gehoorverlies kan zorgen voor taal- of spraakachterstanden die -als daar niks aan gedaan wordt- op hun beurt weer kunnen resulteren in problemen op school bijvoorbeeld.


Laatst aangepast door Dromertje op do 13 jan 2011 - 9:41; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Onderzoek gehoor - Pagina 2 Empty Re: Onderzoek gehoor

Bericht  nisavi do 13 jan 2011 - 9:36

@ Dromertje (en alle anderen): bedankt voor de antwoorden en informatie.

Morgen bel ik even de huisarts en verder wacht ik natuurlijk ook het onderzoek af (als dat doorgaat)

nisavi
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 236
Punten : 243
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Onderzoek gehoor - Pagina 2 Empty Re: Onderzoek gehoor

Bericht  Susan do 13 jan 2011 - 9:41

*


Laatst aangepast door Susan op zo 16 sep 2012 - 21:42; in totaal 1 keer bewerkt
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Onderzoek gehoor - Pagina 2 Empty Re: Onderzoek gehoor

Bericht  Gast do 13 jan 2011 - 9:48

Ik moet ook heel eerlijk zeggen dat ik daar ook pas achter kwam toen ik zo met het gehoor bezig ging hoor. Ik wist wel dat het gehoor van invloed is op de taal/spraakontwikkeling, maar ik wist ook niet van alle mogelijkheden op die leeftijd. Sinds ik dat weet ben ik ook iedereen met twijfels aan het doordrukken om dat verder te laten onderzoeken :P

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Onderzoek gehoor - Pagina 2 Empty Re: Onderzoek gehoor

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum