Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Aan een onderzoek mee doen..

5 plaatsers

Ga naar beneden

Aan een onderzoek mee doen.. Empty Aan een onderzoek mee doen..

Bericht  studiebol ma 23 mei 2011 - 1:05

Vanmorgen bij de controle in het ziekenhuis hebben ze gevraagd of ik er over na wil denken om mee te doen aan een onderzoek. Het onderzoek gaat over vroeggeboortes bij tweelingen. Ze vragen dan of je het goed vind dat er een vaginaring/pessarium om de baarmoedermond geplaatst wordt. En deze wordt dan met 34 of 36 weken(ze wist even niet meer precies wanneer) weer weg gehaald. Ze willen dan onderzoeken of zo'n vaginaring dan invloed kan hebben op een eventuele vroeg geboorte. Ze gaan dus uiteindelijk kijken bij vrouwen die het niet hebben laten plaatsen en bij vrouwen die het wel hebben laten plaatsen en of daar dan verschil in is.

Nu heb ik er zelf nooit problemen mee als mijn gegevens voor onderzoek worden gebruikt of als er een stagiaire mee kijkt of dat soort dingen daar ben ik vrij makkelijk in. En ik zag de aankondiging van een onderzoek bij tweelingen al hangen en toen dacht ik "ach als ze me gegevens willen dan mogen ze die wel hebben" Maar nu ik heb gehoord wat het onderzoek inhoudt twijfel ik heel sterk. En die twijfel komt voort uit het feit dat ze iets in mijn lichaam gaan plaatsen, dat houdt me tegen.(hoef nu nog niet te beslissen hoor)

Hoe zouden jullie denken over zo'n onderzoek of hoe denk je over het algemeen over onderzoeken?
studiebol
studiebol
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6711
Punten : 7425
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Aan een onderzoek mee doen.. Empty Re: Aan een onderzoek mee doen..

Bericht  Gast ma 23 mei 2011 - 1:09

Als het even kan doe ik altijd mee met onderzoeken. Mijn kinderen staan ook allebei ingeschreven bij het B.aby R.esearch C.entrum bijvoorbeeld. Maar ik zou wel naar je eigen gevoel luisteren. Zo op het eerste gezicht lijkt me er niets mis mee om het te proberen, ik neem ook aan dat ze geen effect of een positief effect verwachten van die ring en niet dat het een negatieve invloed heeft op je zwangerschap? Ik zou zelf wel meedoen waarschijnlijk, maar als jouw gevoel zegt dat je het niet wil zou ik daar gewoon naar luisteren, het is jouw lijf en jouw zwangerschap.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Aan een onderzoek mee doen.. Empty Re: Aan een onderzoek mee doen..

Bericht  Gast ma 23 mei 2011 - 1:10

Ik heb het niet gedaan. Er zaten toch wat risico's aan, en stel dat de bevalling juist wel daardoor eerder wordt opgewekt. Je kunt als het goed is ook alleen schriftelijk meedoen, dan moet je 3x dezelfde vragenlijst invullen, rond de 26 weken, 32 weken, en nog een kaar rond de 20 weken dacht ik. Dat heb ik dan wel gedaan.

Verder durfde ik het absoluut niet aan, ik was veel te bang dat er wat mis zou gaan.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Aan een onderzoek mee doen.. Empty Re: Aan een onderzoek mee doen..

Bericht  studiebol ma 23 mei 2011 - 1:12

Arden ze gaven idd aan dat het plaatsen van zo'n ring geen negatieve gevolgen heeft.... maar ja..

Mama rosa ze hebben nog niks gezegd over die vragenlijst maar misschien krijg ik dat dan wel te horen als ik weer op controle moet en aangeef of ik het wel of niet wil.
studiebol
studiebol
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6711
Punten : 7425
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Aan een onderzoek mee doen.. Empty Re: Aan een onderzoek mee doen..

Bericht  Gast ma 23 mei 2011 - 1:12

Inderdaad het is jouw lijf en jouw zwangerschap.
Ik denk dat ik zelf wel zou mee doen, waarom? Omdat ik de afgelopen 2 jaar veel vroeggeboortes van redelijk dichtbij heb meegemaakt. Een oud collega heeft bij haar laatste zwangerschap een bandje laten plaatsen omdat de eerste 2 veel te vroeg kwamen, de eerste heeft het ook niet overleefd. De 1e is met 25 weken geboren, 2e is met 26 weken geboren en de 3e (met bandje) met 38 weken. Ze is ook zwaar onder controle geweest in het ziekenhuis.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Aan een onderzoek mee doen.. Empty Re: Aan een onderzoek mee doen..

Bericht  Monnie ma 23 mei 2011 - 1:18

Ik hou er persoonlijk niet zo van om "proefkonijn" te zijn. Met vragenlijsten wil ik nog wel een keer meedoen, maar wat je zelf ook zegt, iets in mijn lichaam plaatsen weet ik niet hoor. Stel je voor dat het wel de bevalling kan opwekken. Is dit totaal uitgesloten? Als ze dat echt 100% zeker weten, zou ik er nog wel eens goed over na willen denken.

Monnie
Prater
Prater

Aantal berichten : 1350
Punten : 1416
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Aan een onderzoek mee doen.. Empty Re: Aan een onderzoek mee doen..

Bericht  Gast ma 23 mei 2011 - 1:21

Bij ons deden ze het juist niet bij tweelingen, had het nu heel erg fijn gevonden als ik zo'n ring had!! Al breekt ie hoogst waarschijnlijk bij weeen, dus of het was blijven zitten was de vraag...

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Aan een onderzoek mee doen.. Empty Re: Aan een onderzoek mee doen..

Bericht  Gast ma 23 mei 2011 - 1:22

studiebol schreef:Arden ze gaven idd aan dat het plaatsen van zo'n ring geen negatieve gevolgen heeft.... maar ja..

Mama rosa ze hebben nog niks gezegd over die vragenlijst maar misschien krijg ik dat dan wel te horen als ik weer op controle moet en aangeef of ik het wel of niet wil.

Wat wel zo is, je moet ook tekenen voor een verzekering, als er iets misgaat, dan krijg je een heel groot geldbedrag uitgekeert. Dat werd mij tenminste zo uitgelegd, en ik heb de papieren wel ergens liggen, maar zo geen idee waar. Ik vond het daarom geen prettig idee om er aan mee te doen. Voor mij voelde dat niet goed, als je zo'n verzekering moet afsluiten ivm evt risico's. Maar dat is dus mijn gevoel. Een ander denkt daar misschien wel heel anders over. Ook zeiden ze er wel duidelijk bij dat ze verplicht waren zo'n verzekering af te geven, om zich in te dekken. Het is dus niet zo dat ze bang zijn dat er wat mis kan gaan. Maar voor mij voelde dat dus wel zo, dus vandaar niet gedaan.


Laatst aangepast door _MamaRosa_ op ma 23 mei 2011 - 1:36; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Aan een onderzoek mee doen.. Empty Re: Aan een onderzoek mee doen..

Bericht  Pussycat ma 23 mei 2011 - 1:24

Moeilijk!
Nu zou ik makkelijk ja kunnen zeggen... Ik heb geen idee verder wat voor negatieve gevolgen eraan kleven, maar het lijkt mij alleen maar voordelen hebben.
Omdat ze daarmee juist willen voorkomen dat er vroeggeboorte komt?
Maar goed ik weet dus niet hoe en wat precies... dus ik heb nu makkelijk praten.

Dus ik zou het uitzoeken allemaal en dan mijn gevoel laten spreken.

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Aan een onderzoek mee doen.. Empty Re: Aan een onderzoek mee doen..

Bericht  Gast ma 23 mei 2011 - 1:25

http://www.watverwachtu.nl/page.asp?page_id=63

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Aan een onderzoek mee doen.. Empty Re: Aan een onderzoek mee doen..

Bericht  Susan ma 23 mei 2011 - 1:30

Als je er geen prettig gevoel bij hebt moet je het niet doen. Ik heb zelf pedagogische wetenschappen gestudeerd en ik krijg ook vaak oproepen om mee te doen aan onderzoeken van die vakgroep, maar ik wil op dit moment ook niet meedoen omdat we al genoeg aan ons hoofd hebben op het moment. Waar ik dan wel bij mezelf van baal is dat ik door alle drukte vaak vergeet om me officieel af te melden, maar ik voel me niet schuldig dat ik niet mee doe.

Mocht je wel mee willen doen, het zal absoluut geen kwaad kunnen, waarschijnlijk gaan ze testen of het een positief effect heeft of niet, maar iets uittesten wat mogelijk juist een vroeggeboorte veroorzaakt zou zo ontzettend onethisch zijn, daar zullen ze echt hun vingers niet aan branden, lijkt mij.

Maar alle begrip van mij dus als je het niet wil, om welke reden dan ook.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Aan een onderzoek mee doen.. Empty Re: Aan een onderzoek mee doen..

Bericht  studiebol ma 23 mei 2011 - 2:43

Ik heb net de brief gelezen die ik gekregen heb maar er staat helemaal niks in over eventuele risico's of wat negatieve dingen. Er staat alleen in waarom ze het gaan doen en hoe.

En idd ik lees ook dat wat mamarosa aangaf van dat enorme geld bedrag, als het mis gaat kan je 450.000 euro eisen.. dat zijn wel dingen waarvan ik denk waarom moet dat? Maar aan de andere kant snap ik ook wel weer dat ze zo'n onderzoek moeten verzekeringen.

Als mijn vriend weer thuis is zal ik eens met hem overleggen kijken wat hij zegt.
studiebol
studiebol
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6711
Punten : 7425
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Aan een onderzoek mee doen.. Empty Re: Aan een onderzoek mee doen..

Bericht  Mamsie ma 23 mei 2011 - 3:07

Ik zou het niet doen. ( gewoon mijn gevoel hoor )
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Aan een onderzoek mee doen.. Empty Re: Aan een onderzoek mee doen..

Bericht  Susan ma 23 mei 2011 - 3:09

studiebol schreef:

En idd ik lees ook dat wat mamarosa aangaf van dat enorme geld bedrag, als het mis gaat kan je 450.000 euro eisen.. dat zijn wel dingen waarvan ik denk waarom moet dat?
Ik denk om duidelijk te maken hoe klein de kans is dat er iets misgaat.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Aan een onderzoek mee doen.. Empty Re: Aan een onderzoek mee doen..

Bericht  Pussycat ma 23 mei 2011 - 3:12

Nou ja dat geldbedrag en de verzekering etc.. snap ik wel.
Die mensen moet zich natuurlijk goed indekken, want stel dat het wel misgaat dan hebben ze zo een proces aan hun broek hangen en op deze manier zijn ze veilig ingedekt.

Maar ja zo lijkt het ook gelijk een stuk enger om eraan mee te doen, want je gaat toch denken van goh zie je wel? Het kan ook mis gaan..
Maar het kan toch altijd misgaan?
Zelf denk ik niet dat zo'n ring voor problemen gaat zorgen. Maar om het nou uit te proberen bij mij eerste ook nog tweeling zwangerschap weet ik niet...

Maar ja mocht het wel helpen dan heb je al een voordeel.

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Aan een onderzoek mee doen.. Empty Re: Aan een onderzoek mee doen..

Bericht  Gast ma 23 mei 2011 - 3:54

Bij mijn weten worden die dingen eerst door en door op dieren getest, voor ze er uberhaupt mensen voor vragen om eraan mee te doen. Dat ze de risico's er niet bij zetten is ook vrij logisch, als jij weet welke risico's eraan zitten zeg je sneller nee. Misschien kun je is bellen naar het ziekenhuis en vragen wat de risico's zijn, en waarom ze er zo'n groot geldbedrag op zetten wat je kan eisen als het misgaat. Het klinkt mij ook wel aannemelijk in de oren dat ze zo'n groot bedrag "durven" beloven omdat de kans dat het mis gaat zo ontzettend klein is.

Ik heb ook een blaadje gelezen bij de 20 weken echo voor een of ander onderzoek, ik wilde er niet aan mee doen, en dat was iets onschuldigs, alleen ik had geen zin om elke keer op en neer naar het ziekenhuis te moeten :p

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Aan een onderzoek mee doen.. Empty Re: Aan een onderzoek mee doen..

Bericht  Gast ma 23 mei 2011 - 3:57

Ik heb er niet aan mee gedaan, voelde mij daar niet goed bij. O.a. om de redenen die MamaRosa al aan gaf.
Ik denk dat het belangrijk is om je gevoel te volgen. Dat je zwanger bent van een tweeling wil natuurlijk nog niet zeggen dat je dan maar aan vanalles mee moet doen.
Voor mij was er ook nog de reden, dat ik bang was om mij daardoor teveel met vroeggeboorte bezig te houden, wat je sowieso tijdens een tweelingzwangerschap wel bezig houdt, denk ik. Dat is tenminsten mijn eigen ervaring en wat ik verneem van andere tweelingouders.
Verder vond ik dat ik sowieso al vaak genoeg naar het ziekenhuis moest en had weinig zin aan nog meer toeters en bellen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Aan een onderzoek mee doen.. Empty Re: Aan een onderzoek mee doen..

Bericht  Susan ma 23 mei 2011 - 3:58

Bazyle schreef:Dat ze de risico's er niet bij zetten is ook vrij logisch, als jij weet welke risico's eraan zitten zeg je sneller nee.

Risico's achterhouden om zoveel mogelijk deelnemers te krijgen kan natuurlijk niet. Je moet mensen die meedoen aan een onderzoek wel volledig inlichten voor ze een beslissing nemen, je kunt ze niet onwetend houden en er vanuit gaan dat als ze meer willen weten, ze er zelf wel over opbellen. Dat zou wel heel erg onethisch zijn.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Aan een onderzoek mee doen.. Empty Re: Aan een onderzoek mee doen..

Bericht  studiebol ma 23 mei 2011 - 4:05

Het is maar goed dat ik nog niet hoef te beslissen want ik twijfel nog te veel.. maar mijn gevoel zegt nu nog wel nee.

Wat ik wel denk is het kan ook goed gaan zonder zo'n ring. Er zijn ook tweeling zwangerschappen die met 37 weken geboren worden en volgens mij kun je dan niet spreken van vroeg geboorte toch

Ik moet volgende week nog naar het ziekenhuis voor iets anders dan kan ik wel eens vragen of ze nog meer informatie hebben hierover.
studiebol
studiebol
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6711
Punten : 7425
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Aan een onderzoek mee doen.. Empty Re: Aan een onderzoek mee doen..

Bericht  Gast ma 23 mei 2011 - 4:19

Nou, als ik met 38 weken niet was ingeleid, hadden ze er nu nog gezeten denk ik. (grapje!)

Maar even serieus, mijn bloeddruk was altijd al wat hoog, maar vanaf 30 weken begon deze echt te stijgen. (onderdruk vaak over de 100) Ik was daarom ook erg bang voor een vroeggeboorte.
Ik kreeg daarom medicijnen voor de bloeddruk,maar ondanks dat bleef het hoog.
Gelukkig waren de bloeduitslagen wel iedere keer helemaal goed, dus geen tekenen van zwangerschapsvergiftiging. De kindjes lagen ook iedere keer ruim een week voor, en deden zeker niet onder voor een eenling. Die groeiden dus erg goed ondanks de bloeddruk.

Uiteindelijk bij bijna 38 weken was mijn bloeddruk 170/110, dus ben meteen opgenomen. Die nacht opname zakte het hard en mocht ik weer een dag naar huis, en ben ik die maandag met precies 38 weken ingeleid. Of nouja, poging tot. Infuus en ctg waren aangesloten, alleen bij het breken van de vliezen kwam de navelstreng van de oudste mee, en kreeg ik meteen een keizersnee.
Ik had voor die tijd al 4cm ontsluiting, maar dat is normaal bij een meerling en als je al meerdere kinderen hebt gehad.

Ik heb nooit voorweeen oid gehad, wel vaak harde buiken, maar ik had niet het idee dat een bevalling zou doorzetten. Het kan dus ook gewoon goed gaan bij een meerling! Je houdt het altijd in je achterhoofd, het risico op een vroeggeboorte is nu eenmaal groter dan bij een eenling, maar daarom krijg je dus ook al die extra controles. Je wordt echt heel goed in de gaten gehouden, is mijn ervaring.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Aan een onderzoek mee doen.. Empty Re: Aan een onderzoek mee doen..

Bericht  Gast ma 23 mei 2011 - 4:27

Ondanks dat ik al vanaf 27/28 weken voorweeëen had, en mij met 24 weken is gezegd dat ik waarschijnlijk niet veel langer dan 27 weken zou doorlopen, ben ik pas met 38+3 bevallen d.m.v. een geplande keizersnede. Wellicht had ik dus nog wel een tijdje doorgelopen als alles volgens de natuurlijk weg zou gaan.
Als ik wel had mee gedaan, had ik uiteindelijk nog niet geweten of het nu zou helpen of niet. laughcry

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Aan een onderzoek mee doen.. Empty Re: Aan een onderzoek mee doen..

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum