Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Taalontwikkeling en gehoor

+2
June
meisjesmama
6 plaatsers

Ga naar beneden

Taalontwikkeling en gehoor Empty Taalontwikkeling en gehoor

Bericht  meisjesmama wo 6 feb 2013 - 1:37

Ik heb net een gesprek gehad met de juf van onze oudste dochter (5,5) ze zit in groep 2.
Haar juf gaf aan dat ze niet goed kan rijmen en niet goed kan hakken en plakken. Daarbij kan ze ook niet goed aangeven welke letter een woord mee begint.

Help weer een zorgmomentje! Gelukkig loopt ze al bij logopedie voor slissen en moet ze dinsdag naar de kinderarts zodat ik de zorgen kan uitspreken.

maar weet iemand hier meer van??
meisjesmama
meisjesmama
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1729
Punten : 1861
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Taalontwikkeling en gehoor Empty Re: Taalontwikkeling en gehoor

Bericht  June wo 6 feb 2013 - 1:43

Maar begrijp ik uit je titel dat ze ook niet goed hoort? Dan kan ik me wel voorstellen dat bepaalde dingen rondom taal lastiger gaan ja.
June
June
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1976
Punten : 2040
Registratiedatum : 04-06-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Taalontwikkeling en gehoor Empty Re: Taalontwikkeling en gehoor

Bericht  meisjesmama wo 6 feb 2013 - 1:46

Dank je wel voor je reactie.

In onze belevenis hoort ze wel goed alleen daar twijfelt de juf dus aan.
En ze is als baby heel ziek geweest en het kan zijn dat haar gehoor daar door aangetast kan zijn.
Dat is toen meteen getest en alles was goed. Maar ik weer niet of dat later ook nog achteruit kan gaan.
meisjesmama
meisjesmama
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1729
Punten : 1861
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Taalontwikkeling en gehoor Empty Re: Taalontwikkeling en gehoor

Bericht  June wo 6 feb 2013 - 1:50

Het kan natuurlijk altijd. Het zou natuurlijk kunnen dat ze later op een andere manier nog problemen met haar gehoor heeft gekregen. Op die leeftijd hebben vrij veel kinderen buisjes om die reden. Dat hoeft dan niet per se te maken te hebben met dat ze vroeger ziek ik geweest. Het hoeft niet zo te zijn, maar misschien is het wel fijn om het even uit te sluiten.

Wat moeten kinderen trouwens toch veel tegenwoordig. Ik dacht dat ik pas in groep 3 hoefde te hakken en plakken. Ik ben niet extreem geschokt als een kind van 5,5 dat nog niet kan in ieder geval.
June
June
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1976
Punten : 2040
Registratiedatum : 04-06-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Taalontwikkeling en gehoor Empty Re: Taalontwikkeling en gehoor

Bericht  Jasmine wo 6 feb 2013 - 2:41

In onze belevenis hoort onze dochter ook heel goed, maar dat blijkt dus tegen te vallen. J. compenseert heel veel zelf. Het kan dus best met haar gehoor te maken hebben.

Zoals ze ons gisteren hebben uitgelegd, heeft elke letter een bepaalde frequentie. J. scoort bijvoorbeeld slecht op letters met een lage frequentie, zoals de N, de M, en de NG klank. Daar heeft ze blijkbaar moeite mee. En dat kan ook wel kloppen, want 'mama' zegt ze vrijwel nooit.

Ik zou het zeker bij de kinderarts en bij logopedie aangeven. Zij kunnen je daar vast in adviseren.

Jasmine
Jasmine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3497
Punten : 3635
Registratiedatum : 30-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Taalontwikkeling en gehoor Empty Re: Taalontwikkeling en gehoor

Bericht  meisjesmama wo 6 feb 2013 - 3:13

Jasmine ik heb je verhaal gelezen.
Hier is het zo dat ze op alle punten van de cito toets juist heel goed scoort. En verbaal heel goed is.
Maar dat het rijmen enz niet lukt ik heb het thuis nee geprobeerd in alle rust en hoor wel de foute die ze maakt. Ik vraag haar eerst mijn woord te herhalen en dat kan ze prima. Maar de opdracht daarna is moeilijk.
Haar juf gaf aan dat ze ook met een andere ontwikkeling bezig is en het daarom niet kan.
meisjesmama
meisjesmama
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1729
Punten : 1861
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Taalontwikkeling en gehoor Empty Re: Taalontwikkeling en gehoor

Bericht  Parisienne wo 6 feb 2013 - 4:31

Is dit alleen niet meer groep 3 werk? Dat het misschien gewoon echt nog wat te moeilijk voor haar is.
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Taalontwikkeling en gehoor Empty Re: Taalontwikkeling en gehoor

Bericht  Stuiterbal wo 6 feb 2013 - 4:35

Mijn zoontje heeft ook een slecht gehoor alleen hier was het andersom met zorgen maken.
Ik was de gene die het in de gaten had ( ook wegens mijn eigen gehoor verlies). Het is heel moeilijk te testen bij jonge kinderen, vooral via de normale gehoor test.
Wel zou ik je evt adviseren met haar naar de kno arts te gaan. Zij kunnen misschien zien of ze vocht heeft achter de trommelvliezen, wat veel het probleem is. En dat kan meteen een reden zijn dat ze misschien idd minder hoort.

Dat van de klanken herken ik bij S dus ook. Nu met de buisjes gaat het opeens veel en veel beter.
Stuiterbal
Stuiterbal
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2942
Punten : 3259
Registratiedatum : 14-12-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Taalontwikkeling en gehoor Empty Re: Taalontwikkeling en gehoor

Bericht  Printje wo 6 feb 2013 - 4:57

Dit is echt geen uitzondering hoor, hakken plakken kunnen slechts een paar van mijn oudste kleuters. Maak je niet teveel zorgen. Rijmen is iets dat ze opeens snappen, os een rijpingsproces dat je vrijwel niet kan versnellen omdat het kind dus nog niet hoort en snapt wat rijmen is.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Taalontwikkeling en gehoor Empty Re: Taalontwikkeling en gehoor

Bericht  Parisienne wo 6 feb 2013 - 5:39

Na wat Printje zegt denk ik ook dat het gewoon nog wat te moeilijk is voor haar. Ik zou me voor nu dus niet teveel zorgen maken.
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Taalontwikkeling en gehoor Empty Re: Taalontwikkeling en gehoor

Bericht  meisjesmama wo 6 feb 2013 - 12:39

Dank jullie wel meiden die stelt me meer gerust.
Ik moet dinsdag toch naar de kinderarts met haar en zal het eens vragen of hij kan kijken naar haar oren of dat ze moet worden doorverwezen.
meisjesmama
meisjesmama
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1729
Punten : 1861
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Taalontwikkeling en gehoor Empty Re: Taalontwikkeling en gehoor

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum