Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Achternaam veranderen

+5
Kaat
jacje
minoessepoes
Tullow
Carmen
9 plaatsers

Ga naar beneden

Achternaam veranderen Empty Achternaam veranderen

Bericht  Carmen do 13 jan 2011 - 3:51

Ik ben op zoek gegaan naar informatie over achternaam veranderen (ik wil niks meer met mijn vader te maken hebben), maar als ik het goed heb begrepen kan dit niet als je ouders na je 18e zijn gescheiden? Weet iemand dit zeker en kan me er wat meer over vertellen?
Carmen
Carmen
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 33
Punten : 41
Registratiedatum : 31-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Achternaam veranderen Empty Re: Achternaam veranderen

Bericht  Tullow do 13 jan 2011 - 3:54

Volgens mij kun je ten alle tijden je achternaam veranderen? Ik weet het niet zeker hoor. Maar dit moet toch ook kunnen als je ouders niet gescheiden zijn?
Tullow
Tullow
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2518
Punten : 2617
Registratiedatum : 23-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Achternaam veranderen Empty Re: Achternaam veranderen

Bericht  Gast do 13 jan 2011 - 3:54

De voorwaarden verschillen per reden

Wijziging achternaam meerderjarigen

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom u uw achternaam wilt veranderen. In onderstaande gevallen kunt u een verzoek indienen. U wilt:

* uw achternaam wijzigen in de naam van uw ouder of verzorger;
* een naamswijziging ongedaan maken die u heeft gehad toen u minderjarig was;
* de naamskeuze van uw ouders herzien;
* dezelfde naamswijziging als een van uw ouders krijgen;
* uw oorspronkelijke achternaam terugkrijgen na uw echtscheiding;
* uw achternaam wijzigen omdat deze bijvoorbeeld niet-Nederlands is en moeilijk uit te spreken;
* een andere naam omdat u vindt dat u een ongepaste of bespottelijke achternaam heeft;
* uw achternaam wijzigen omdat deze zeer veel voorkomt;
* uw achternaam wijzigen omdat deze onjuist gespeld is;
* uw oorspronkelijke Friese achternaam terug;
* een achternaam van uw voorouders toevoegen;
* een achternaam toevoegen omdat deze met uitsterven wordt bedreigd.


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Achternaam veranderen Empty Re: Achternaam veranderen

Bericht  Carmen do 13 jan 2011 - 3:59

Ja, dat had ik inderdaad ook al gevonden, maar als ik dan verder ga klikken op nadere informatie (een hele brochure) dan is het enige wat op mij slaat 'de achternaam wijzigen in die van een ouder of verzorger' en daar staat dus bij dat dat niet kan als je ouders zijn gescheiden na je 18e.
Carmen
Carmen
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 33
Punten : 41
Registratiedatum : 31-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Achternaam veranderen Empty Re: Achternaam veranderen

Bericht  minoessepoes do 13 jan 2011 - 4:04

Nou weet ik natuurlijk niet wat er voorgevallen is, maar ik zou wel zeggen, denk er goed over na.
Nu ben je misschien heel boos op je vader, maar dat kan misschien nog zakken en dan heb je zoiets drastisch gedaan. Verder linkt die naam je natuurlijk ook niet alleen met je vader maar ook met je opa en oma, ooms en tantes en neefjes en nichtjes, zo kan je het ook bekijken en niet alleen aan je vader koppelen.
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Achternaam veranderen Empty Re: Achternaam veranderen

Bericht  Carmen do 13 jan 2011 - 4:18

Het is niet iets van de laatste tijd, en ik weet ook dat het niet meer goedkomt, dus het is niet iets tijdelijks smile
Verder heb ik met die kant van de familie ook al een tiental jaar geen contact meer, dus dat is geen issue. Het enige is dat mijn broers natuurlijk wel die achternaam nog hebben, daarom wil ik er ook nog iets langer over nadenken en wil ik voor nu vooral weten of het uberhaupt kán.
Carmen
Carmen
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 33
Punten : 41
Registratiedatum : 31-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Achternaam veranderen Empty Re: Achternaam veranderen

Bericht  jacje do 13 jan 2011 - 4:44

Het enige wat ik er over heb gehoord dat er aardig wat kosten aan zitten verbonden. Daar zou ik ook naar kijken dan.
Succes ermee
jacje
jacje
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 30
Punten : 35
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Achternaam veranderen Empty Re: Achternaam veranderen

Bericht  Kaat do 13 jan 2011 - 4:47

Wil je je achternaam dan laten wijzigen in de achternaam van je moeder? Want daar slaat 'de naamskeuze van uw ouders herzien' op, als ik het goed heb. Bij de geboorte van een eerste kind kunnen ouders kiezen welke achternaam het kind en de eventuele volgende kinderen krijgen.
Kaat
Kaat
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 290
Punten : 312
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Achternaam veranderen Empty Re: Achternaam veranderen

Bericht  Mari do 13 jan 2011 - 4:48

Hoe zit het eigenlijk met diploma's e.d.?? die staan nu natuurlijk op je achternaam, kan je dat laten veranderen? En andere documenten? 'keb er zelf geen idee van hoor, maar ik dacht er ineens aan.
Mari
Mari
Prater
Prater

Aantal berichten : 1082
Punten : 1215
Registratiedatum : 03-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Achternaam veranderen Empty Re: Achternaam veranderen

Bericht  TukTuk do 13 jan 2011 - 4:59

Mari schreef:Hoe zit het eigenlijk met diploma's e.d.?? die staan nu natuurlijk op je achternaam, kan je dat laten veranderen? En andere documenten? 'keb er zelf geen idee van hoor, maar ik dacht er ineens aan.

Heel moeilijk volgens mij.. Laatst was er iig ophef over, dat iemand die vroeger een vrouw was, en nu een man, dat de universiteit van groningen ook geen nieuw diploma wilde geven..Uiteindelijk na veel gezeur wel gebeurd.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Achternaam veranderen Empty Re: Achternaam veranderen

Bericht  Gast do 13 jan 2011 - 5:02

Ik heb mijn achternaam laten wijzigen bijna 6 jaar geleden, precies om de reden die jij geeft.
Het kost wel wat, maar goed dan heb je ook wat.
Ik heb een brief naar de koningin moeten sturen, met duidelijk het waarom er in. Maar volgens mij zijn ze tegenwoordig makkelijker geworden.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Achternaam veranderen Empty Re: Achternaam veranderen

Bericht  Carmen do 13 jan 2011 - 11:17

Karin schreef:Wil je je achternaam dan laten wijzigen in de achternaam van je moeder? Want daar slaat 'de naamskeuze van uw ouders herzien' op, als ik het goed heb. Bij de geboorte van een eerste kind kunnen ouders kiezen welke achternaam het kind en de eventuele volgende kinderen krijgen.

Dan wil ik inderdaad mijn moeders achternaam. Voor zover ik het begrepen heb, is deze bovenstaande optie niet voor mij, omdat men pas vanaf 1998 kan kiezen welke naam het kind krijgt. Daarvoor was het automatisch de vaders achternaam.
Hoe het met diploma's zit weet ik niet, ik denk dat dat dan gewoon zo blijft. Je bent wel zelf verantwoordelijk om op alle andere documenten (paspoort, rijbewijs, etc) de naam dan te veranderen, maar bij diploma's kan dat denk ik niet.

@ Doedel, wil je zeggen hoeveel je daar toen aan kwijt was? Ik weet namelijk niet goed aan wat voor bedrag ik dan moet denken..
Carmen
Carmen
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 33
Punten : 41
Registratiedatum : 31-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Achternaam veranderen Empty Re: Achternaam veranderen

Bericht  ZoeteWitteWijn do 13 jan 2011 - 11:55

Ik heb het 2 jaar geleden ook laten veranderen. Inderdaad heel gedoe, maar wat ben ik nu nog opgelucht. Ik was rond de 400 euro kwijt, exclusief rijbewijs/ID-kaart. Verzekering e.d. gaat automatisch. Je moet eigenlijk je diploma's wel laten veranderen, maar dit kost veel geld en moeite. Maar helaas kunnen je diploma's dan als onrechtsgeldig worden gezien, mocht je een mierenneukende werkgever hebben.

Maar ik zou eventjes bellen als ik jou was. Wat ik ook niet echt snap dat je dat nog niet hebt gedaan als je dat echt wilt.
ZoeteWitteWijn
ZoeteWitteWijn
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 107
Punten : 117
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Achternaam veranderen Empty Re: Achternaam veranderen

Bericht  Cherique vr 14 jan 2011 - 2:08

Ook ik heb mijn naam laten wijzigen zo'n 9 jaar geleden. We hebben een brief moeten schrijven naar de koningin. Voordat het er door was, gingen er wel 1 a 2jaar overheen. Bij mijn uitreksel van geboorteregister krijg ik steeds een document eraan vast, dat ik mijn naam heb laten wijzigen. Ik heb ook de naam van mijn moeder aangenomen. Ik heb geen idee wat het gekost heeft, want mijn moeder heeft het allemaal betaald. Ze zei wel dat ik er zeker van moest zijn, omdat het zo duur was. Mijn moeder kwam met het idee van naamsverandering, anders had ik het nooit gedaan want wist niet eens dat het kon (ik was 15).

Ik moet er wel bij zeggen: ik weet niet wat er bij jullie aan de hand is, maar denk er goed over na! Ik heb 2jaar geleden weer contact gekregen met mijn vader en ergens heb ik wel een beetje spijt van de naamsverandering. Ook denk ik dat ik het nodig had om ooit weer contact met hem te kunnen zoeken. Beetje dubbel dus smile
Cherique
Cherique
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 304
Punten : 330
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Achternaam veranderen Empty Re: Achternaam veranderen

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum