Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

ervaring met een overspannen/ randje burn out.

+2
aniet
bolus26
6 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

ervaring met een overspannen/ randje burn out. Empty ervaring met een overspannen/ randje burn out.

Bericht  bolus26 wo 12 jan 2011 - 6:38

hallo

ik ben benieuwd of jullie voor mij tips/ervaringen hebben m.b.t overspannen zijn en tegen een burn out aanzitten.

Ik zit zelf op het randje (diagnose huisarts) en ben al op intake geweest bij een organisatie: wel moet ik nog een tijdje wachten voor ik aan de beurt ben voor een paar gesprekken met de psycholoog.

Omdat ik dus nog niks aan adviezen op papier heb werk ik op dit moment nog maar zodra ik thuis ben probeer ik rust te houden (zal wel moeten) en ben ik een beetje labiel.

Ik hoop dat jullie al wat tips voor mij hebben ( heb al wel op internet gekeken maar vanuti je eigen ervaring is toch anders denk ik) zodat ik alvast een beetje aan de slag kan.
xx
bolus26
bolus26
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3031
Punten : 3217
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

ervaring met een overspannen/ randje burn out. Empty Re: ervaring met een overspannen/ randje burn out.

Bericht  aniet wo 12 jan 2011 - 7:42

wat moet je dan precies op papier hebben?
misschien kan ik je wat op weghelpen
aniet
aniet
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1824
Punten : 2165
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

ervaring met een overspannen/ randje burn out. Empty Re: ervaring met een overspannen/ randje burn out.

Bericht  Silva wo 12 jan 2011 - 7:44

Hoi Bolus,

Ik ben vorig jaar in 't voorjaar compleet uit de routine gestapt vanwege een overspanning.
Het is heel vervelend, vooral omdat 't voor buitenstaanders niet altijd de ernst van de zaak inzien.
Terwijl jijzelf wel 't gevoel hebt dat je 't niet meer goed trekt en anderen denken: stel je niet zo aan!

Ik ben gestopt met mijn studie in februari. Heb wel contact gehouden met de school, maar niet actief deelgenomen in stages enz. terwijl ik net begon aan het afstuderen. Ik heb toen haptotherapie gehad, en daar heb ik heel veel aan, nog steeds. Ik ben na drie maanden heel rustig aan weer begonnen met werken. In augustus ben ik begonnen met elke dag werken maar alleen 's ochtends, en in oktober ben ik mijn stage weer gestart.
Ik merk nog steeds de gevolgen als ik te veel doe. Nog steeds werk ik nog niet voltijd, wat eigenlijk al wel zou moeten.

Het kost veel tijd om weer bij te komen. Maar je moet die tijd echt nemen, anders val je snel weer terug. Goed op jezelf passen dus en je grenzen leren kennen. Ik zou (als je er geld voor hebt natuurlijk) meer doen dan alleen naar de psycholoog. Het zit niet alleen in je hoofd, maar ook in je lichaam. Daarom ben ik naar een haptotherapeut gegaan. Die heeft mij geholpen de grenzen te leren aanvoelen zowel 'tussen mijn oren' als in mijn lichaam.

Waardoor is het zover gekomen bij jou? Je komt heel luchtig over, maar misschien voel je je wel helemaal niet zo?
Als je wat wil weten, PM me maar:)
Silva
Silva
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 190
Punten : 265
Registratiedatum : 08-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

ervaring met een overspannen/ randje burn out. Empty Re: ervaring met een overspannen/ randje burn out.

Bericht  Angela_1986 wo 12 jan 2011 - 7:47

bolus26 schreef:hallo

ik ben benieuwd of jullie voor mij tips/ervaringen hebben m.b.t overspannen zijn en tegen een burn out aanzitten.

Ik zit zelf op het randje (diagnose huisarts) en ben al op intake geweest bij een organisatie: wel moet ik nog een tijdje wachten voor ik aan de beurt ben voor een paar gesprekken met de psycholoog.

Omdat ik dus nog niks aan adviezen op papier heb werk ik op dit moment nog maar zodra ik thuis ben probeer ik rust te houden (zal wel moeten) en ben ik een beetje labiel.

Ik hoop dat jullie al wat tips voor mij hebben ( heb al wel op internet gekeken maar vanuti je eigen ervaring is toch anders denk ik) zodat ik alvast een beetje aan de slag kan.
xx

Ik vind het lastig om je advies te geven want iedereen is anders en het ligt er natuurlijk ook maar aan waardoor je overspannen bent geraakt. Het is natuurlijk het beste om de oorzaak van je burn-out aan te pakken maar daar heb je inderdaad hulp van een psycholoog of iets dergelijks bij nodig.

Wat in ieder geval goed is om je rust te nemen en te leren luisteren naar je lichaam. En vraag ook hulp aan mensen om je heen; partner/familie/vrienden. Mijn ervaring is dat het moeilijk is om goed voor jezelf te zorgen als je niet lekker in je vel zit, maar probeer dit toch zo goed mogelijk te doen!
Angela_1986
Angela_1986
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7754
Punten : 7884
Registratiedatum : 05-12-10
Woonplaats : In 't zuiden

Terug naar boven Ga naar beneden

ervaring met een overspannen/ randje burn out. Empty Re: ervaring met een overspannen/ randje burn out.

Bericht  Gast wo 12 jan 2011 - 7:48

Niet aanvallend bedoelt Silva, maar hoe kan je overspannen raken als je nog studeert? Werkte je daarnaast nog extreem veel ofzo?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

ervaring met een overspannen/ randje burn out. Empty Re: ervaring met een overspannen/ randje burn out.

Bericht  bolus26 wo 12 jan 2011 - 7:55


bedankt voor jullie reacties.

met op papier bedoel ik dat een dokter of psycholoog gezegt heeft dat ik rust moet houden en dat ik met die verwijzing naar mijn baas/arbo kan.

ik heb al meer positieve dingen over een haptonoom gehoord,daar zal ik me is in verdiepen.

Ik kan nu nog werken maar daarmee is mn energie voor die dag ook helemaal op.Bijvoorbeeld als ik thuis kom en het eten smaakt me niet kan ik al in huilen uitbarsten en ik ben vooral zo vreselijk moe. Door mijn intakegesprek zie ik ook wel in dat ik echt op moet passen omdat ik anders nog veel verder van huis ben. Ik ben er dus niet zo luchtig over hoor maar vind het nu moeilijk om voor mijzelf te kiezen omdat ik nog geen ´harde bewijzen´op papier heb. (dat ik dit moeilij kvind is waarschijnlijk ook de oorzaak)

bolus26
bolus26
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3031
Punten : 3217
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

ervaring met een overspannen/ randje burn out. Empty Re: ervaring met een overspannen/ randje burn out.

Bericht  Caro wo 12 jan 2011 - 8:00

Vera schreef:Niet aanvallend bedoelt Silva, maar hoe kan je overspannen raken als je nog studeert? Werkte je daarnaast nog extreem veel ofzo?

Je kan denk ik ook overspannen raken door privé situaties in combinatie met een zware studie/ bijbaan?
Caro
Caro
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3569
Punten : 3801
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

ervaring met een overspannen/ randje burn out. Empty Re: ervaring met een overspannen/ randje burn out.

Bericht  Gast wo 12 jan 2011 - 8:01

Oh ja natuurlijk! Had ik helemaal niet aan gedacht Caro.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

ervaring met een overspannen/ randje burn out. Empty Re: ervaring met een overspannen/ randje burn out.

Bericht  Angela_1986 wo 12 jan 2011 - 8:02

Vera schreef:Niet aanvallend bedoelt Silva, maar hoe kan je overspannen raken als je nog studeert? Werkte je daarnaast nog extreem veel ofzo?

Uhm, omdat je ook overspannen kunt raken door persoonlijke problemen, een situatie waar je in zit?
Angela_1986
Angela_1986
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7754
Punten : 7884
Registratiedatum : 05-12-10
Woonplaats : In 't zuiden

Terug naar boven Ga naar beneden

ervaring met een overspannen/ randje burn out. Empty Re: ervaring met een overspannen/ randje burn out.

Bericht  sonly wo 12 jan 2011 - 8:03

Vera schreef:Niet aanvallend bedoelt Silva, maar hoe kan je overspannen raken als je nog studeert? Werkte je daarnaast nog extreem veel ofzo?

Piekeren (op de momenten dat je in principe niet bezig hoeft te zijn met school)
Tenminste dat is bij mij de oorzaak (niet dat ik een burn-out heb, maar hangt er af en toe net tegenaan, ga iig naar een haptotherapeut)

Wat ik als tip kreeg is veel wandelen. (of hardlopen als je dat leuk vind) Muziekje op en gewoon dom rondlopen. Dat is iets wat op het moment dat je echt veel pieker wel helpt (alleen heb ik vaak niet zoveel zin om in de regen/sneeuw te gaan lopen waardoor ik het ook vaak niet doe..) En simpel lopen lukt vaak nog wel als je heel moe bent. (want ik denk dat je vooral moe bent in je hoofd?)
En verder vind ik even zwemmen ook fijn, gewoon zoveel mogelijk baantjes maken en proberen je daar op te concentreren.
sonly
sonly
Prater
Prater

Aantal berichten : 823
Punten : 887
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

ervaring met een overspannen/ randje burn out. Empty Re: ervaring met een overspannen/ randje burn out.

Bericht  Gast wo 12 jan 2011 - 8:04

tekst verwijderd ivm kans op herkenning


Laatst aangepast door Break Of Day op wo 16 feb 2011 - 3:58; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

ervaring met een overspannen/ randje burn out. Empty Re: ervaring met een overspannen/ randje burn out.

Bericht  Angela_1986 wo 12 jan 2011 - 8:04

bolus26 schreef:
bedankt voor jullie reacties.

met op papier bedoel ik dat een dokter of psycholoog gezegt heeft dat ik rust moet houden en dat ik met die verwijzing naar mijn baas/arbo kan.

ik heb al meer positieve dingen over een haptonoom gehoord,daar zal ik me is in verdiepen.

Ik kan nu nog werken maar daarmee is mn energie voor die dag ook helemaal op.Bijvoorbeeld als ik thuis kom en het eten smaakt me niet kan ik al in huilen uitbarsten en ik ben vooral zo vreselijk moe. Door mijn intakegesprek zie ik ook wel in dat ik echt op moet passen omdat ik anders nog veel verder van huis ben. Ik ben er dus niet zo luchtig over hoor maar vind het nu moeilijk om voor mijzelf te kiezen omdat ik nog geen ´harde bewijzen´op papier heb. (dat ik dit moeilij kvind is waarschijnlijk ook de oorzaak)


Dat kan ik me helemaal voorstellen! Ik heb ook 'bewijs' nodig gehad in de vorm van bevestiging van mijn therapeut voordat ik het zelf durfde uit te spreken en daar dus ook naar durfde te handelen.
Angela_1986
Angela_1986
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7754
Punten : 7884
Registratiedatum : 05-12-10
Woonplaats : In 't zuiden

Terug naar boven Ga naar beneden

ervaring met een overspannen/ randje burn out. Empty Re: ervaring met een overspannen/ randje burn out.

Bericht  Gast wo 12 jan 2011 - 8:08

Angela_1986 schreef:
Vera schreef:Niet aanvallend bedoelt Silva, maar hoe kan je overspannen raken als je nog studeert? Werkte je daarnaast nog extreem veel ofzo?

Uhm, omdat je ook overspannen kunt raken door persoonlijke problemen, een situatie waar je in zit?
Jij hebt echt een kort lontje. Merkte ik in een aantal andere topics ook al.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

ervaring met een overspannen/ randje burn out. Empty Re: ervaring met een overspannen/ randje burn out.

Bericht  aniet wo 12 jan 2011 - 8:14

@vera, Angela geeft je toch gewoon een normaal antwoord?doe es niet zo raar..
aniet
aniet
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1824
Punten : 2165
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

ervaring met een overspannen/ randje burn out. Empty Re: ervaring met een overspannen/ randje burn out.

Bericht  Angela_1986 wo 12 jan 2011 - 8:14

Vera schreef:
Angela_1986 schreef:
Vera schreef:Niet aanvallend bedoelt Silva, maar hoe kan je overspannen raken als je nog studeert? Werkte je daarnaast nog extreem veel ofzo?

Uhm, omdat je ook overspannen kunt raken door persoonlijke problemen, een situatie waar je in zit?
Jij hebt echt een kort lontje. Merkte ik in een aantal andere topics ook al.

Ik wilde 't er nog bij zetten, heb dat dus niet gedaan maar bij deze dan alsnog; Ik vind het idd moeilijk om met zulke opmerkingen om te gaan, zo'n opmerking raakt mij idd. Je zult wellicht begrijpen dat het héél vervelend is om jezelf steeds te moeten verdedigen als je als "'zo'n jonge meid" een burn-out hebt!

Maar nu ben ik wel heel erg benieuwd op welke topics je doelt? Volgens mij valt dat namelijk wel mee...
Angela_1986
Angela_1986
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7754
Punten : 7884
Registratiedatum : 05-12-10
Woonplaats : In 't zuiden

Terug naar boven Ga naar beneden

ervaring met een overspannen/ randje burn out. Empty Re: ervaring met een overspannen/ randje burn out.

Bericht  bolus26 wo 12 jan 2011 - 8:15

nou typ ik al voor de derde keer een reactie,die andere twee komen steeds niet in beeld Question

bedankt allemaal voor jullie reacties,ik vind het echt heel fijn om jullie ervaringen en tips te lezen omdat ik er heel veel in herken ( vooral in jouw verhaal break of day)

dat wandelen werkt voor mij meestal ook wel goed,dat al ik weer es ´invoeren´.

Ik heb voor mijzelf wel helder waarom ik me nu overbelast voel maar vind het nog moeilijk om deze punten om te veranderen.Dat is ook waarom ik hulp gezocht heb,ik kan het niet alleen. Ik heb lange pittige periode achter de rug,plus een pittige baan en in een korte tijd een paar heftige dingen zowel prive als op het werk mee gemaakt waardoor de rek er nu uit is. Daarbij ben ik een enrome pleaser ( helaas) en gaan anderen altijd voor.

nogmaals bedankt voor jullie uitgebreide reacties!
bolus26
bolus26
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3031
Punten : 3217
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

ervaring met een overspannen/ randje burn out. Empty Re: ervaring met een overspannen/ randje burn out.

Bericht  Gast wo 12 jan 2011 - 8:15

Angela_1986 schreef:
Vera schreef:
Angela_1986 schreef:
Vera schreef:Niet aanvallend bedoelt Silva, maar hoe kan je overspannen raken als je nog studeert? Werkte je daarnaast nog extreem veel ofzo?

Uhm, omdat je ook overspannen kunt raken door persoonlijke problemen, een situatie waar je in zit?
Jij hebt echt een kort lontje. Merkte ik in een aantal andere topics ook al.

Ik wilde 't er nog bij zetten, heb dat dus niet gedaan maar bij deze dan alsnog; Ik vind het idd moeilijk om met zulke opmerkingen om te gaan, zo'n opmerking raakt mij idd. Je zult wellicht begrijpen dat het héél vervelend is om jezelf steeds te moeten verdedigen als je als "'zo'n jonge meid" een burn-out hebt!

Maar nu ben ik wel heel erg benieuwd op welke topics je doelt? Volgens mij valt dat namelijk wel mee...

Ik denk dat TO er niet veel aan heeft als deze discussie in dit topic wordt 'uitgevochten'.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

ervaring met een overspannen/ randje burn out. Empty Re: ervaring met een overspannen/ randje burn out.

Bericht  Angela_1986 wo 12 jan 2011 - 8:16

aniet schreef:@vera, Angela geeft je toch gewoon een normaal antwoord?doe es niet zo raar..

Ik dacht al dat 't aan mij lag... En ja, ik kan wel geirriteerd raken van zulke opmerking en merk zelf dat ik dan sarcastisch kan reageren maar vond het toch niet heel erg bot of iets dergelijks overkomen. Zo was 't in ieder geval niet bedoeld maar goed...
Angela_1986
Angela_1986
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7754
Punten : 7884
Registratiedatum : 05-12-10
Woonplaats : In 't zuiden

Terug naar boven Ga naar beneden

ervaring met een overspannen/ randje burn out. Empty Re: ervaring met een overspannen/ randje burn out.

Bericht  bolus26 wo 12 jan 2011 - 8:18

vond het ook wel meevallen hoor.

maar goed ik vind 25 ook wel jong voor deze situatie maar aan de andere kant,tis maar net wat je mee maakt en hoe je karakter is.
bolus26
bolus26
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3031
Punten : 3217
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

ervaring met een overspannen/ randje burn out. Empty Re: ervaring met een overspannen/ randje burn out.

Bericht  Gast wo 12 jan 2011 - 8:19

bolus26 schreef:

dat wandelen werkt voor mij meestal ook wel goed,dat al ik weer es ´invoeren´.
Bewegen werd mij ook met klem aangeraden door de huisarts en de maatschappelijk werkster. Ik heb heel veel gewandeld en gefietst. En ik kon echt merken dat het iets voor me deed. Het was voor mij een hoofd-leegmaak-momentje. Maar 'moeilijke' dingen zoals Steps trok ik toen een tijdlang niet.

Ik heb voor mijzelf wel helder waarom ik me nu overbelast voel maar vind het nog moeilijk om deze punten om te veranderen.Dat is ook waarom ik hulp gezocht heb,ik kan het niet alleen. Heel goed van je! Ik hoop voor je dat je straks gauw bij iemand terecht kunt.


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

ervaring met een overspannen/ randje burn out. Empty Re: ervaring met een overspannen/ randje burn out.

Bericht  Angela_1986 wo 12 jan 2011 - 8:20

bolus26 schreef:nou typ ik al voor de derde keer een reactie,die andere twee komen steeds niet in beeld Question

bedankt allemaal voor jullie reacties,ik vind het echt heel fijn om jullie ervaringen en tips te lezen omdat ik er heel veel in herken ( vooral in jouw verhaal break of day)

dat wandelen werkt voor mij meestal ook wel goed,dat al ik weer es ´invoeren´.

Ik heb voor mijzelf wel helder waarom ik me nu overbelast voel maar vind het nog moeilijk om deze punten om te veranderen.Dat is ook waarom ik hulp gezocht heb,ik kan het niet alleen. Ik heb lange pittige periode achter de rug,plus een pittige baan en in een korte tijd een paar heftige dingen zowel prive als op het werk mee gemaakt waardoor de rek er nu uit is. Daarbij ben ik een enrome pleaser ( helaas) en gaan anderen altijd voor.

nogmaals bedankt voor jullie uitgebreide reacties!

Je bent al 'n heel eind als je zelf weet waardoor je overbelast bent geraakt en daarvoor hulp zoekt! Dat is al een grote stap in de goede richting!
Ik wil je niet 'ontmoedigen' maar mijn ervaring is dat als je die stap eenmaal hebt gezet en je hieraan overgeeft zeg maar, je je even nog slechter gaat voelen maar dat je vandaar uit wel goed aan jezelf kunt werken.

Ik hoop dat je snel goede hulp krijgt! Het is zo frustrerend om, als je eenmaal de stap hebt gezet om hulp in te schakelen, daarop te moeten wachten.
Angela_1986
Angela_1986
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7754
Punten : 7884
Registratiedatum : 05-12-10
Woonplaats : In 't zuiden

Terug naar boven Ga naar beneden

ervaring met een overspannen/ randje burn out. Empty Re: ervaring met een overspannen/ randje burn out.

Bericht  bolus26 wo 12 jan 2011 - 8:23

ja dat van je slechter voelen herken ik wel.

Nu ik het voor mezelf heb toegegeven staan´de deuren open´. Ik hoop hier weer wat grip op te krijgen.

ga nu de eerste tip in praktijk brengen. Een blokje om wandelen en dan op tijd naar bed!

liefs bolus
bolus26
bolus26
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3031
Punten : 3217
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

ervaring met een overspannen/ randje burn out. Empty Re: ervaring met een overspannen/ randje burn out.

Bericht  Silva wo 12 jan 2011 - 8:36

[quote="Break Of Day"][quote="Angela_1986"]
Vera schreef:
Angela_1986 schreef:
Vera schreef:Niet aanvallend bedoelt Silva, maar hoe kan je overspannen raken als je nog studeert? Werkte je daarnaast nog extreem veel ofzo?

Uhm, omdat je ook overspannen kunt raken door persoonlijke problemen, een situatie waar je in zit?
Jij hebt echt een kort lontje. Merkte ik in een aantal andere topics ook al.

Maakt niet uit... Ik zal 't uitleggen: Mijn vriend kreeg toen te horen dat hij mogelijk voor de derde keer kanker had, dat en naast de druk van het afstuderen en nog wat persoonlijke dingen (wat al jaren speelde) was dat de druppel.

Maar goed: on topic. Sowieso zou ik de komende tijd inderdaad even supergoed voor jezelf zorgen. Sport, maar niet teveel! Gewoon een blokje om is ook al beweging natuurlijk en 't is ook maar net wat jouw hoofd leeg maakt. Verder goed eten en idd op tijd naar bed.. dat werkt ook verfrissend! Verder ga a en toe iets leuks doen, maar ga niet overveel energie daaraan besteden. Doe leuke, rustige dingen waar je dus rustig van wordt en waardoor je een beetje bij kunt komen. Begin NIET aan medicijnen. Heb ik een tijdje gedaan, heb heeel kort oxazepam gehad, maar vond dat echt verschrikkelijk. Nou is dat natuurlijk persoonlijk, maar vond mezelf echt een kasplantje worden zo relaxt haha.

Maar ja, dat zijn mijn tips... ik hoop voor je dat je snel ergens terecht kan. Zou super fijn zijn!
Silva
Silva
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 190
Punten : 265
Registratiedatum : 08-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

ervaring met een overspannen/ randje burn out. Empty Re: ervaring met een overspannen/ randje burn out.

Bericht  aniet wo 12 jan 2011 - 8:48

angela,je hebt PM!
aniet
aniet
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1824
Punten : 2165
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

ervaring met een overspannen/ randje burn out. Empty Re: ervaring met een overspannen/ randje burn out.

Bericht  bolus26 vr 14 jan 2011 - 6:13

ben de 26e aan de beurt!
bolus26
bolus26
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3031
Punten : 3217
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

ervaring met een overspannen/ randje burn out. Empty Re: ervaring met een overspannen/ randje burn out.

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum