Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

\Waarom schrijf je 'ladies' maar niet 'babies'

5 plaatsers

Ga naar beneden

\Waarom schrijf je 'ladies' maar niet 'babies' Empty Waarom schrijf je 'ladies' maar niet 'babies'

Bericht  Gast do 22 maa 2012 - 7:51

Want baby's schrijf je zo, toch? En waarom heet het dan wel weer hobbies en niet hobby's? Of is het toch hobby's?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

\Waarom schrijf je 'ladies' maar niet 'babies' Empty Re: \Waarom schrijf je 'ladies' maar niet 'babies'

Bericht  patjuhhh do 22 maa 2012 - 7:59

Carrie schreef:Want baby's schrijf je zo, toch? En waarom heet het dan wel weer hobbies en niet hobby's? Of is het toch hobby's?

Ik dacht altijd dat het hobby's was. Maar de rest. Geen idee waarom je het ene met een y schrijft en het andere met ie.
patjuhhh
patjuhhh
Prater
Prater

Aantal berichten : 1070
Punten : 1103
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

\Waarom schrijf je 'ladies' maar niet 'babies' Empty Re: \Waarom schrijf je 'ladies' maar niet 'babies'

Bericht  Marin do 22 maa 2012 - 8:00

Omdat Ladies Engels is, en Hobby's Nederlands Wink

In het Engels is het meervoud van hobby wel hobbies.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

\Waarom schrijf je 'ladies' maar niet 'babies' Empty Re: \Waarom schrijf je 'ladies' maar niet 'babies'

Bericht  Susan do 22 maa 2012 - 8:01

En het meervoud van baby ook babies, toch?
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

\Waarom schrijf je 'ladies' maar niet 'babies' Empty Re: \Waarom schrijf je 'ladies' maar niet 'babies'

Bericht  Marin do 22 maa 2012 - 8:02

Susan schreef:En het meervoud van baby ook babies, toch?

In het Engels wel ja.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

\Waarom schrijf je 'ladies' maar niet 'babies' Empty Re: \Waarom schrijf je 'ladies' maar niet 'babies'

Bericht  Susan do 22 maa 2012 - 8:04

Ja, dat het in het Nederlands niet zo is weet ik wel.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

\Waarom schrijf je 'ladies' maar niet 'babies' Empty Re: \Waarom schrijf je 'ladies' maar niet 'babies'

Bericht  Marin do 22 maa 2012 - 8:05

Ja maar Carrie haalt die twee talen dus door elkaar.

Engels is gewoon ladies, hobbies, babies.

Nederlands is hobby's en baby's dacht ik en lady's bestaat niet.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

\Waarom schrijf je 'ladies' maar niet 'babies' Empty Re: \Waarom schrijf je 'ladies' maar niet 'babies'

Bericht  Gast do 22 maa 2012 - 8:14

Marin schreef:Ja maar Carrie haalt die twee talen dus door elkaar.

Engels is gewoon ladies, hobbies, babies.

Nederlands is hobby's en baby's dacht ik en lady's bestaat niet.

Ohhhh zoooo! Dus hobby's/hobbies baby's/babies is eigenlijk beiden goed, maar omdat we in Nederland zijn is het hobby's/baby's Very Happy
En lady is altijd al een Engels woord. Got it! Bedankt Very Happy

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

\Waarom schrijf je 'ladies' maar niet 'babies' Empty Re: \Waarom schrijf je 'ladies' maar niet 'babies'

Bericht  Gast do 22 maa 2012 - 8:16

Omdat de baby gejat is, de hobby Nederlands is en er voor lady al een Nederlands woord is die bestaat hier niet met echte regels.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

\Waarom schrijf je 'ladies' maar niet 'babies' Empty Re: \Waarom schrijf je 'ladies' maar niet 'babies'

Bericht  Gast do 22 maa 2012 - 8:16

Carrie schreef:
Marin schreef:Ja maar Carrie haalt die twee talen dus door elkaar.

Engels is gewoon ladies, hobbies, babies.

Nederlands is hobby's en baby's dacht ik en lady's bestaat niet.

Ohhhh zoooo! Dus hobby's/hobbies baby's/babies is eigenlijk beiden goed, maar omdat we in Nederland zijn is het hobby's/baby's Very Happy
En lady is altijd al een Engels woord. Got it! Bedankt Very Happy
Maar beiden is dat weer niet goed. Het gaat niet om mensen dus die N hoort er niet achter.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

\Waarom schrijf je 'ladies' maar niet 'babies' Empty Re: \Waarom schrijf je 'ladies' maar niet 'babies'

Bericht  Gast do 22 maa 2012 - 8:18

Smikkell schreef:
Carrie schreef:
Marin schreef:Ja maar Carrie haalt die twee talen dus door elkaar.

Engels is gewoon ladies, hobbies, babies.

Nederlands is hobby's en baby's dacht ik en lady's bestaat niet.

Ohhhh zoooo! Dus hobby's/hobbies baby's/babies is eigenlijk beiden goed, maar omdat we in Nederland zijn is het hobby's/baby's Very Happy
En lady is altijd al een Engels woord. Got it! Bedankt Very Happy
Maar beiden is dat weer niet goed. Het gaat niet om mensen dus die N hoort er niet achter.

Echt?! Ik leer het nooit, verdorie. Of, verdorrie zoals mijn vriend het altijd schrijft. Hij is nóg erger dan ik.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

\Waarom schrijf je 'ladies' maar niet 'babies' Empty Re: \Waarom schrijf je 'ladies' maar niet 'babies'

Bericht  Gast do 22 maa 2012 - 8:20

Ik heb wel een ezelsbruggetje bedacht. BeideN menseN. Probeer het te onthouden.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

\Waarom schrijf je 'ladies' maar niet 'babies' Empty Re: \Waarom schrijf je 'ladies' maar niet 'babies'

Bericht  Gast do 22 maa 2012 - 8:20

Noem eens een zin dan met mensen waarin je beideN kunt gebruiken?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

\Waarom schrijf je 'ladies' maar niet 'babies' Empty Re: \Waarom schrijf je 'ladies' maar niet 'babies'

Bericht  Gast do 22 maa 2012 - 8:21

Maar je bent wel actief met taal en de regels bezig. Dat is dé manier om het jezelf eigen te maken en de regels een beetje te leren.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

\Waarom schrijf je 'ladies' maar niet 'babies' Empty Re: \Waarom schrijf je 'ladies' maar niet 'babies'

Bericht  Gast do 22 maa 2012 - 8:22

Beide / beiden

Wanneer schrijf je beide en wanneer beiden?

Beide wordt altijd zonder -n geschreven als het een
geheel vormt met een zelfstandig naamwoord dat er vlak achter staat; het
maakt niet uit of dat zelfstandig naamwoord personen of zaken aanduidt:


  • Ik zag beide kinderen naar school gaan.
  • De beide bedrijven gingen verhuizen.

Daarnaast is beide juist als het slaat op een woord dat eerder in de tekst genoemd is en dat geen personen aanduidt:



  • De bedrijven gingen beide verhuizen.

Beiden is juist als het naar personen verwijst en er geen
zelfstandig naamwoord achter staat; het zelfstandig naamwoord kan wel
eerder in de zin genoemd zijn:


  • De jongens gaan beiden naar school.
  • Beiden vroegen hoe het met me ging.
  • Ze vroegen beiden hoe het met me ging.
  • De nieuwe buurvrouw vroeg ons beiden op de koffie.
  • Ik heb jullie beiden gewaarschuwd.
Soms kan er voor een zelfstandig naamwoord wél beiden staan, bijvoorbeeld in bijstellingen waarin beiden vervangbaar is door alle twee én het om personen gaat:


  • Mijn vader en moeder, beiden huisarts, hebben niets te klagen.
  • Mijn vader en moeder, beiden huisartsen, hebben niets te klagen. (beiden huisartsen = 'die allebei huisarts zijn')
  • De twee bureaus in deze straat, beide reclamebureaus, moeten verhuizen.
Lastig zijn combinaties waarin zowel een persoon als een zaak wordt
genoemd, zoals 'De auto en de bestuurder raakten beide(n) te water.' De
taaladviesboeken geven hier verschillende adviezen; er bestaat een
lichte voorkeur voor beiden, omdat dat zelfstandiger overkomt dan beide. Een goed alternatief is om allebei of alle twee te gebruiken in plaats van beide(n).

Let op: beide is een speciaal geval, net als alle. Woorden als sommige, andere, enkele en weinige gedragen zich anders; daarover is een ander advies op deze website te vinden.


En eens met Smikkell. Ik vind het juist leuk dat jij er altijd zo mee bezig bent.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

\Waarom schrijf je 'ladies' maar niet 'babies' Empty Re: \Waarom schrijf je 'ladies' maar niet 'babies'

Bericht  Gast do 22 maa 2012 - 8:25

Carrie schreef:Noem eens een zin dan met mensen waarin je beideN kunt gebruiken?
Wij zijn beiden niet heel goed in taal. (hier gebruik je beiden)
Beide forummers zijn niet goed in taal. (hier beide, omdat er een zelfstandig naamwoord achter staat)

Een hond en een kat zijn beide dieren.
Ladies en babies zijn beide Engelse woorden.
(bij dieren en voorwerpen is het altijd 'beide'. Met of zonder zelfstandig naamwoord er achter)

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

\Waarom schrijf je 'ladies' maar niet 'babies' Empty Re: \Waarom schrijf je 'ladies' maar niet 'babies'

Bericht  Gast do 22 maa 2012 - 8:27

June schreef:

Let op: beide is een speciaal geval, net als alle. Woorden als sommige, andere, enkele en weinige gedragen zich anders; daarover is een ander advies op deze website te vinden.


En eens met Smikkell. Ik vind het juist leuk dat jij er altijd zo mee bezig bent.
Ik geloof dat ik deze woorden op de zelfde manier toepas als 'beide(n)'

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

\Waarom schrijf je 'ladies' maar niet 'babies' Empty Re: \Waarom schrijf je 'ladies' maar niet 'babies'

Bericht  Gast do 22 maa 2012 - 8:28

Over 'sommige' is zelfs een tijdje geen advies geweest op de site van 'onze taal', omdat ze niet precies wisten hoe het nou moest \Waarom schrijf je 'ladies' maar niet 'babies' 394967

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

\Waarom schrijf je 'ladies' maar niet 'babies' Empty Re: \Waarom schrijf je 'ladies' maar niet 'babies'

Bericht  Tinus do 22 maa 2012 - 8:29

De Nederlandse grammatica/taal is geloof ik niet voor niets één van de moeilijkste ter wereld. \Waarom schrijf je 'ladies' maar niet 'babies' 561177
Tinus
Tinus
Prater
Prater

Aantal berichten : 1104
Punten : 1188
Registratiedatum : 22-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

\Waarom schrijf je 'ladies' maar niet 'babies' Empty Re: \Waarom schrijf je 'ladies' maar niet 'babies'

Bericht  Gast do 22 maa 2012 - 8:50

Ok, bedankt voor de antwoorden! Ga er op letten, heb weer wat nieuws geleerd voor vandaag Very Happy
Tnx!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

\Waarom schrijf je 'ladies' maar niet 'babies' Empty Re: \Waarom schrijf je 'ladies' maar niet 'babies'

Bericht  Gast do 22 maa 2012 - 8:59

Tinus schreef:De Nederlandse grammatica/taal is geloof ik niet voor niets één van de moeilijkste ter wereld. \Waarom schrijf je 'ladies' maar niet 'babies' 561177
Dat en de taal heeft veel veranderingen. Bv: jij wil/ jij wilt.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

\Waarom schrijf je 'ladies' maar niet 'babies' Empty Re: \Waarom schrijf je 'ladies' maar niet 'babies'

Bericht  Bliss do 22 maa 2012 - 9:39

Haha Carrie, ik vind het ook leuk dat jij er altijd zo mee bezig bent, top! Daar leer je een hoop van smile

Bliss
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9918
Punten : 10545
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

\Waarom schrijf je 'ladies' maar niet 'babies' Empty Re: \Waarom schrijf je 'ladies' maar niet 'babies'

Bericht  Gast do 22 maa 2012 - 20:50

Bliss schreef:Haha Carrie, ik vind het ook leuk dat jij er altijd zo mee bezig bent, top! Daar leer je een hoop van \Waarom schrijf je 'ladies' maar niet 'babies' 561177

Ja, heb al echt veel geleerd van het forum qua taal. Is het toch óók nog nuttig hier te zitten, haha Very Happy

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

\Waarom schrijf je 'ladies' maar niet 'babies' Empty Re: \Waarom schrijf je 'ladies' maar niet 'babies'

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum