Hoe belangrijk is reizen voor jou?
+9
rapa nui
Mizz_S
_Lacey_
Marin
Suus
sanskie
TukTuk
Rush
Polly
13 plaatsers
Pagina 2 van 2
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Re: Hoe belangrijk is reizen voor jou?
Marin schreef:Polly, merk jij goed verschil met reizen in westerse en niet-westerse landen dan? Klopt mijn voorgevoel daarover? Ik kan niet goed uitleggen wat me er zo anders aan lijkt, dus misschien moet ik het toch eens zelf ervaren.
Ja, dat merk ik wel... Het is een wereld van verschil, een derde-wereldland is gewoon niet te vergelijken met West-Europa of Amerika, op veel vlakken waaronder het vervoer Ten eerste is de infrastructuur vaak gewoon slecht, op sommige plaatsen zelfs ontzettend slecht. Bussen gaan vaak gewoon niet volgens schema, op het vliegveld kan opeens alles in de soep lopen, treinen zijn er vaak niet. Daarnaast moet je in sommige landen echt op jezelf passen omdat je een makkelijke prooi bent, je valt meer op en er is vaak meer criminaliteit.
Als ik bv. in Miami aan kom en ik moet naar Fort Lauderdale is dat geen probleem, ook niet 's avonds laat.
Als ik bv. in Santa Cruz aan kom en ik moet naar Sucre, dan is er altijd wel iets.
Ik vind het super relaxt als ik in een ontwikkeld land ben, maar ik vind het juist ook wel weer leuk als ik in een minder ontwikkeld land ben, omdat het avontuurlijker aanvoelt.
Polly- Kletskop
- Aantal berichten : 1550
Punten : 1599
Registratiedatum : 07-12-10
Polly schreef:
Ik vind het super relaxt als ik in een ontwikkeld land ben, maar ik vind het juist ook wel weer leuk als ik in een minder ontwikkeld land ben, omdat het avontuurlijker aanvoelt.
Ja dat is idd toch wel precies wat ik bedoelde. Nou heb ik dat ook wel in Bulgarije meegemaakt, maar toch nog niet in de extreme vorm. Ik realiseer me door dit topic dat ik door reizen juist een gevoel van herkenning krijg, vooral bij die stedentrips, plaats ik al zo snel zo'n stad in m'n eigen context en 'snap' ik het echt. Ik stap eigenlijk nooit uit m'n comfort zone. Ik vind die reizen denk ik zo fijn omdat het juist goed bij me past en is elke nieuwe stad een uitdaging om het weer eigen te maken. Maar nu ik er zo over nadenk, heb ik inderdaad niet vaak echt zo'n stap uit die comfort zone gezet en écht nieuwe dingen ontdekt.
Marin- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11
Marin schreef:Grappig genoeg heb ik nog nooit echt verre reizen gemaakt. Ik heb nog nooit een echt grote culture shock gehad. Ik kan me dat altijd best moeilijk concreet voorstellen, hoe reizen in bijv. Azie is. Ik ben zo gewend om in westerse landen binnen no time een stad eigen te maken of hoe het OV en autoverkeer werkt in westerse landen. Ik neem aan dat het niet heel verschillend zal zijn, maar toch vind ik dat altijd lastig voor te stellen. Zo'n Afrikaans of Vietnamees dorpje in het niets. Ik weet hoe het er uit ziet, maar echt concreet voor me zien hoe ik zou zijn op zo'n reis, lukt me niet. Daarentegen ken ik zo'n stad als Oslo afgelopen zaterdag binnen no time, kan ik al na een halve dag zonder kaart lopen en weet ik me echt meer dan prima te redden. Op die manier reizen zit zo in m'n systeem.
Het 'avontuurlijke' reizen (alhoewel ik de manier waarop ik reis ook wel avontuurlijk vind op een andere manier) trekt me ook minder dan Europese/Westerse reizen, alhoewel ik wel graag naar Azie wil omdat ik wel nieuwsgierig ben.
Het gekke is dat ik juist vond dat het in Thailand, Laos en Maleisië juist makkelijker allemaal was met openbaar vervoer / taxi's etc, als in bijvoorbeeld Australië of Amerika (Los Angeles en San Francisco).
Natuurlijk in hele afgelegen dorpjes is het een ander verhaal, maar bijvoorbeeld in Bangkok wisten wij ook in notime onze weg te vinden.
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10
Ja daar ben ik ook zo benieuwd naar AN, of ik dat in zo'n soort stad ook zou hebben. Ik zag die foto's van Luang Prabang en Hanoi bijvoorbeeld, wat nou niet echt gigantische steden zijn maar toch wel heel anders dan Europese steden..aan de andere kant.. een stad is een stad, dus zo anders kan 't nou ook weer niet zijn. Ik ben zo benieuwd naar hoe ik dat zou vinden! En zo'n giga stad als Tokyo of Hong Kong ook!
Marin- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11
Azië is inderdaad dan weer wel heel gemakkelijk om rond te reizen! Alles is goedkoop dus je kunt gemakkelijk een taxi nemen (we hebben zelfs voor 800km een taxi genomen, niet normaal toch) en er zijn genoeg treinen, bussen en vliegtuigen beschikbaar. Verder verwacht niemand dat je de lokale taal spreekt als ze je zien dus dat komt allemaal vanzelf wel goed. In Latijns-Amerika kijken ze je soms aan alsof je achterlijk bent als je geen Spaans spreekt, bijvoorbeeld.
En uit je comfort zone stappen zul je juist heel leuk vinden, denk ik! Als iemand tegen mij zegt dat ik tot aan mijn knieën tussen de piranhas moet gaan staan denk ik ook eerst "wtf ben je gek geworden", maar als je er dan toch staat blijkt het een superleuke ervaring te zijn. Even ter voorbeeld.
En uit je comfort zone stappen zul je juist heel leuk vinden, denk ik! Als iemand tegen mij zegt dat ik tot aan mijn knieën tussen de piranhas moet gaan staan denk ik ook eerst "wtf ben je gek geworden", maar als je er dan toch staat blijkt het een superleuke ervaring te zijn. Even ter voorbeeld.
Polly- Kletskop
- Aantal berichten : 1550
Punten : 1599
Registratiedatum : 07-12-10
Polly schreef:Marin schreef:Polly, merk jij goed verschil met reizen in westerse en niet-westerse landen dan? Klopt mijn voorgevoel daarover? Ik kan niet goed uitleggen wat me er zo anders aan lijkt, dus misschien moet ik het toch eens zelf ervaren.
Ja, dat merk ik wel... Het is een wereld van verschil, een derde-wereldland is gewoon niet te vergelijken met West-Europa of Amerika, op veel vlakken waaronder het vervoer Ten eerste is de infrastructuur vaak gewoon slecht, op sommige plaatsen zelfs ontzettend slecht. Bussen gaan vaak gewoon niet volgens schema, op het vliegveld kan opeens alles in de soep lopen, treinen zijn er vaak niet. Daarnaast moet je in sommige landen echt op jezelf passen omdat je een makkelijke prooi bent, je valt meer op en er is vaak meer criminaliteit.
Als ik bv. in Miami aan kom en ik moet naar Fort Lauderdale is dat geen probleem, ook niet 's avonds laat.
Als ik bv. in Santa Cruz aan kom en ik moet naar Sucre, dan is er altijd wel iets.
Ja daar ben ik het wel mee eens! Er is vaak meer spanning bij niet westerse landen wat een grotere kick geeft
Gast- Gast
Ik zou het liefst iedere mogelijkheid aangrijpen om te reizen. Ik ga ook altijd in de zomer weg (behalve afgelopen jaar), maar mijn vriend is dat niet gewend en doet dat niet. Dus ik zal wel meer thuis gaan blijven. Misschien kan ik nog met mijn papa mee.. Haha
_Cyn_- Fluisteraar
- Aantal berichten : 475
Punten : 524
Registratiedatum : 28-02-12
Heerlijk het plannen en uitzoeken van reizen. Voor mijzelf maar ook voor klanten.
Reizen en ontdekken is mijn hobbie, als ik mijn laatste reis van het jaar heb gehad........wordt ik gek! Heb dan niks meer geboekt staan en ben dan continu opzoek naar de volgende bestemming. Van stedentrips tot wintersport en van zonvakanties tot doe-zie-vakanties. I love it.
Reizen en ontdekken is mijn hobbie, als ik mijn laatste reis van het jaar heb gehad........wordt ik gek! Heb dan niks meer geboekt staan en ben dan continu opzoek naar de volgende bestemming. Van stedentrips tot wintersport en van zonvakanties tot doe-zie-vakanties. I love it.
Travelgurly- Prater
- Aantal berichten : 1086
Punten : 1299
Registratiedatum : 24-11-10
Leuk topic! Ik ben opgegroeid in een gezin dat ieder jaar in de bouwvak een week naar een bungalowpark in Drenthe ging. En dat was het qua vakanties. Mij hoorde je niet klagen, het waren altijd geweldig leuke weken en mijn broertjes en ik vermaakten ons altijd enorm.
Toen ik studeerde zijn we met het gezin voor het eerst naar het buitenland geweest, met de auto naar Luxemburg. Ter ere van de zonsverduistering in 1999. Mijn jongste broer was (en is) gefascineerd door dit soort verschijnselen dus dat was de aanleiding. Het was een enorm avontuur. Kamperen, maar zonder goede voorbereiding, in Noord Frankrijk bij een bakker staan, maar geen Franse francs bij ons hebben, rondrijden, maar geen idee hebben waar we nou eigenlijk reden, ha! we waren echt groentjes, maar het was in 1 woord ge-wel-dig.
Daarna heeft het nog een hele tijd geduurd voordat bij mij de reislust echt op gang kwam, maar die reis naar Luxemburg heeft wel gemaakt dat ik de smaak te pakken kreeg.
Reizen vervult voor mij een bepaalde behoefte, als ik op reis ben, ben ik tevreden. Ik heb tot nu toe (nog maar) 2 x een verre reis gemaakt, 1 x naar Azië en 1 x naar Zuid Amerika. Daarnaast ben ik al ik veen Europese landen geweest. Lekker op de bonnefooi kamperen en wat rondzwerven in een land, of stedentrips maken, wel op eigen gelegenheid. Dat georganiseerde spreekt me niet zo aan. Vorig jaar heb ik de genoegens van alleen reizen ook ontdekt en dat bevalt me ook erg goed, moet ik zeggen.
Het bijzondere aan verre reizen vind ik dat je in een totaal andere cultuur, een andere wereld terecht komt. Dat vind ik wel heel bijzonder. Ik vind het leuk van andere culturen te leren, te kijken hoe mensen leven. Mezelf voor te stellen dat ik daar zou leven en of ik dat wel zou kunnen ja of nee. De sfeer van een land, een stad in me opnemen.
Ik kan ook enorm genieten van reizen in Europa. Alle voorzieningen zijn bij de hand, maar toch vind ik het leuk onderlinge verschillen te ontdekken. En vooral vind ik het mooi om van de natuur te genieten. Ik zit echt niet te wachten op drukke badplaatsen met lawaaierige kroegen en massa's toeristen, doe mij dan maar een appartement ergens op een mooi plaatsje in de bergen met een fantastisch uitzicht, maar dat je met de auto naar het dorp moet om boodschappen te halen.
Wat voor trip ik ook gepland heb: een stedentrip, verre reis of een kampeervakantie, iedere keer geniet ik er enorm van en ben ik weer een ervaring rijker.
Toen ik studeerde zijn we met het gezin voor het eerst naar het buitenland geweest, met de auto naar Luxemburg. Ter ere van de zonsverduistering in 1999. Mijn jongste broer was (en is) gefascineerd door dit soort verschijnselen dus dat was de aanleiding. Het was een enorm avontuur. Kamperen, maar zonder goede voorbereiding, in Noord Frankrijk bij een bakker staan, maar geen Franse francs bij ons hebben, rondrijden, maar geen idee hebben waar we nou eigenlijk reden, ha! we waren echt groentjes, maar het was in 1 woord ge-wel-dig.
Daarna heeft het nog een hele tijd geduurd voordat bij mij de reislust echt op gang kwam, maar die reis naar Luxemburg heeft wel gemaakt dat ik de smaak te pakken kreeg.
Reizen vervult voor mij een bepaalde behoefte, als ik op reis ben, ben ik tevreden. Ik heb tot nu toe (nog maar) 2 x een verre reis gemaakt, 1 x naar Azië en 1 x naar Zuid Amerika. Daarnaast ben ik al ik veen Europese landen geweest. Lekker op de bonnefooi kamperen en wat rondzwerven in een land, of stedentrips maken, wel op eigen gelegenheid. Dat georganiseerde spreekt me niet zo aan. Vorig jaar heb ik de genoegens van alleen reizen ook ontdekt en dat bevalt me ook erg goed, moet ik zeggen.
Het bijzondere aan verre reizen vind ik dat je in een totaal andere cultuur, een andere wereld terecht komt. Dat vind ik wel heel bijzonder. Ik vind het leuk van andere culturen te leren, te kijken hoe mensen leven. Mezelf voor te stellen dat ik daar zou leven en of ik dat wel zou kunnen ja of nee. De sfeer van een land, een stad in me opnemen.
Ik kan ook enorm genieten van reizen in Europa. Alle voorzieningen zijn bij de hand, maar toch vind ik het leuk onderlinge verschillen te ontdekken. En vooral vind ik het mooi om van de natuur te genieten. Ik zit echt niet te wachten op drukke badplaatsen met lawaaierige kroegen en massa's toeristen, doe mij dan maar een appartement ergens op een mooi plaatsje in de bergen met een fantastisch uitzicht, maar dat je met de auto naar het dorp moet om boodschappen te halen.
Wat voor trip ik ook gepland heb: een stedentrip, verre reis of een kampeervakantie, iedere keer geniet ik er enorm van en ben ik weer een ervaring rijker.
Gast- Gast
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Leuk kadootje voor thuiskomst na jaar reizen?
» Hoe belangrijk is de factor intelligentie voor jou?
» Hoe belangrijk is de herkomst van kleding voor jou?
» Voor wie nauwelijks in Algemeen komt: Belangrijk!
» Welke quote/gezegde vind jij mooi of is belangrijk voor je?
» Hoe belangrijk is de factor intelligentie voor jou?
» Hoe belangrijk is de herkomst van kleding voor jou?
» Voor wie nauwelijks in Algemeen komt: Belangrijk!
» Welke quote/gezegde vind jij mooi of is belangrijk voor je?
Pagina 2 van 2
Permissies van dit forum: