Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

kritisch vaccineren

+17
Parisienne
Tania
Twellie
Printje
maiadebij
nisavi
RiLiJu
RYW
Supertalentje
TGR
Flower_L
Bolleke
Teddyaapje
Linda
Roodkapje
Liadan
Darius
21 plaatsers

Pagina 2 van 4 Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Ga naar beneden

kritisch vaccineren - Pagina 2 Empty Re: kritisch vaccineren

Bericht  Supertalentje zo 4 maa 2012 - 2:52

Ja, maar er was dus iets met later vaccineren. Maar wel een hele goede, ik ga het zo in de groep gooien ;-)

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

kritisch vaccineren - Pagina 2 Empty Re: kritisch vaccineren

Bericht  Darius zo 4 maa 2012 - 2:57

Je kunt het altijd uitstellen, desnoods kom je een week later weer terug als je besluit wel te vaccineren.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

kritisch vaccineren - Pagina 2 Empty Re: kritisch vaccineren

Bericht  TGR zo 4 maa 2012 - 5:08

Rejoy. schreef:
TGR schreef:Wat een kutsite. Ik word erg kribbig van dat mens en de beweringen. Beetje het wel/geen borstvoeding geven niveau.

heb je alles gelezen dan? Lijkt me vrijwel onmogelijk, lees eerst de site maar eens voor je dit soort dingen gaat roepen.
Ik lees "moeder van twee kerngezonde kinderen", dan heb je het al verpest bij me, want dat heeft niets te maken met wel of niet ingeënt zijn als kind, maar door haar anti mentaliteit ligt het er dik bovenop dat ze het onzin vindt, inentingen. Natuurlijk heeft inenten voor- en nadelen, maar niet inenten heeft dat ook. Ik vind het goed dat ouder zich goed inlezen, maar die website is duidelijk anti-inenten en dat maakt me vreselijk kriebelig.

TGR
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2706
Punten : 3065
Registratiedatum : 17-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

kritisch vaccineren - Pagina 2 Empty Re: kritisch vaccineren

Bericht  RYW zo 4 maa 2012 - 5:16

De naam 'vaccinvrij' maakt ook al duidelijk dat het niet een objectief verhaal betreft. Geeft niet, maar het is bij het inlezen wel handig je daarvan bewust te zijn.
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

kritisch vaccineren - Pagina 2 Empty Re: kritisch vaccineren

Bericht  Gast zo 4 maa 2012 - 6:40

@ Parel: even kort een paar redenen: effectiviteit is niet bewezen, hulpstoffen uit de vaccinatie zijn bijna allemaal giftig, (lange termijn) effecten zijn niet of niet voldoende onderzocht, vaccinatie is geen garantie dat je kind de virusinfectie niet krijgt, de meeste van deze infectieziektes komen sowieso al nauwelijks meer voor (al voor de vaccinatie ingevoerd werd), we leven in veel betere leefomstandigheden met veel beter hygiëne, de meeste kinderen zijn prima in staat om deze kinderziekten zelf door te maken en de antistoffen die ze dan opbouwen zijn natuurlijk en veel effectiever.

@ Supertalentje: kinkhoest is gevaarlijk voor kinderen onder de zes maanden omdat ze dan de kracht nog niet hebben om het op te hoesten. Wij beginnen met 8 weken met vaccineren, het duurt 8 weken voor het kinkhoestvaccin werkt (voor zover hij werkt, want ieder jaar zijn er nog kinkhoestepidemieën), dus je hebt er maar voor 2 maanden wat aan. Daarbij wordt er nog steeds gesleuteld aan het kinkhoestvaccin en zijn de wetenschappers er nog steeds niet over uit wat de goede samenstelling van het vaccin is en het kinkhoestvaccin is het onderdeel van de DKTP waar de meeste kinderen op reageren (bijwerking).
Het is júist aan te raden om later te beginnen, als je eerder begint is het immuunsysteem nog volop in ontwikkeling en zul je daarom vaker moeten vaccineren.
Het rijksvaccinatieprogramma is geheel vrijwillig en niks is verplicht. KDV's mogen je kind(eren) bijvoorbeeld niet weigeren als ze niet of deels gevaccineerd zijn. Het enige wat zou kunnen, is dat je zelf moet betalen voor vaccinaties als je bijv. de kinkhoest eruit wilt laten. Wil je alleen later vaccineren, dan is het geloof ik zo dat als je tot een jaar na de oorspronkelijke vaccinatietermijn vaccineert je 'm nog vergoedt krijgt vanuit het programma, maar ik geloof dat daar onlangs wat in veranderd is, dus ik weet niet zeker of dit nog steeds zo geldt.

@ TGR en RYW: dat is inderdaad wel behoorlijk subjectief, daar hebben jullie gelijk in. De website geeft echter wel hele uitgebreide informatie, deels vanuit haar mening, maar voor het grootste deel is gewoon verschillende literatuur gebruikt en de visies van onafhankelijke wetenschappers. De informatie die zij geeft is in ieder geval een stuk uitgebreider dan de informatie dat voor handen is vanuit het RIVM. Wat dat betreft is het boek: vaccinaties doorgeprikt een stuk objectiever en hangen de schrijvers ook minder duidelijk een oordeel/mening aan het wel of niet vaccineren.


Laatst aangepast door Rejoy. op zo 4 maa 2012 - 7:15; in totaal 2 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

kritisch vaccineren - Pagina 2 Empty Re: kritisch vaccineren

Bericht  Liadan zo 4 maa 2012 - 6:55

Rejoy, gaan jullie de BMR prik niet geven? En weet jij toevallig of je bijv. ook alleen tegen rode hond kan laten vaccineren? Of alleen tegen mazelen en rode hond? Of bestaan die vaccins niet los voor kinderen?

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

kritisch vaccineren - Pagina 2 Empty Re: kritisch vaccineren

Bericht  Gast zo 4 maa 2012 - 6:57

Y. heeft de BMR ook niet gehad. Als zij een jaar of 14/15 is zullen we inderdaad over de losse rode-hond vaccinatie na gaan denken als de die ziekte nog niet zelf doorgemaakt heeft. Dat vaccin bestaat los, die heb ik in mijn kraamweek namelijk ook gehad, omdat ik geen antistoffen ( kritisch vaccineren - Pagina 2 394967 ) bleek te hebben, ondanks dat ik wel geënt ben als kind. Waarschijnlijk zul je die vaccinatie wel zelf moeten betalen dan.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

kritisch vaccineren - Pagina 2 Empty Re: kritisch vaccineren

Bericht  RiLiJu zo 4 maa 2012 - 8:24

Ik vind het echt een zeer interessante site. Dankjewel voor het delen hiervan, Rejoykritisch vaccineren - Pagina 2 561177

Ik ben nu bijna toe aan het laatste hoofdstuk en ik wordt met de minuut blijer dat wij onze kinderen tot nu toe (nog) niet ingeënt hebben. De site is misschien niet helemaal objectief, alhoewel er erg veel onderzoeken ed. voorbij komen, maar toch beschrijft ze op zoveel punten mijn gevoel wat betreft vaccineren.

Later meer, wil eerst de hele site doorspitten;) En nog eens wat onderzoeken op andere sites gaan bekijken.
RiLiJu
RiLiJu
Prater
Prater

Aantal berichten : 500
Punten : 623
Registratiedatum : 10-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

kritisch vaccineren - Pagina 2 Empty Re: kritisch vaccineren

Bericht  Supertalentje ma 5 maa 2012 - 3:26

Rejoy. schreef:
@ Supertalentje: kinkhoest is gevaarlijk voor kinderen onder de zes maanden omdat ze dan de kracht nog niet hebben om het op te hoesten. Wij beginnen met 8 weken met vaccineren, het duurt 8 weken voor het kinkhoestvaccin werkt (voor zover hij werkt, want ieder jaar zijn er nog kinkhoestepidemieën), dus je hebt er maar voor 2 maanden wat aan. Daarbij wordt er nog steeds gesleuteld aan het kinkhoestvaccin en zijn de wetenschappers er nog steeds niet over uit wat de goede samenstelling van het vaccin is en het kinkhoestvaccin is het onderdeel van de DKTP waar de meeste kinderen op reageren (bijwerking).
Het is júist aan te raden om later te beginnen, als je eerder begint is het immuunsysteem nog volop in ontwikkeling en zul je daarom vaker moeten vaccineren.
Het rijksvaccinatieprogramma is geheel vrijwillig en niks is verplicht. KDV's mogen je kind(eren) bijvoorbeeld niet weigeren als ze niet of deels gevaccineerd zijn. Het enige wat zou kunnen, is dat je zelf moet betalen voor vaccinaties als je bijv. de kinkhoest eruit wilt laten. Wil je alleen later vaccineren, dan is het geloof ik zo dat als je tot een jaar na de oorspronkelijke vaccinatietermijn vaccineert je 'm nog vergoedt krijgt vanuit het programma, maar ik geloof dat daar onlangs wat in veranderd is, dus ik weet niet zeker of dit nog steeds zo geldt.

Ik heb even zitten lezen over kinkhoest. Per januari 2005 wordt er gevaccineerd met het acellulaire vaccin dat veel minder bijwerkingen geeft dan het cellulaire vaccin. Ook het huidige vaccin geeft geen garantie dat je kind niet ziek wordt nadat het ingeent is en het beschermt maar 6 tot 10 jaar (al lees ik steeds andere jaren, het beschermt niet levenslang). Wel bewezen is dat het ziekteverloop milder is dan zonder inenting.
Waar ik nu mee zit;
- ik kan nergens vinden vanaf welke leeftijd kinderen een kinkhoest besmetting zelf aankunnen.
- Ik vind het ziektebeeld van kinkhoest heel schrijnend, als ik deze op zn minst kan verminderen dan zou ik dat toch moeten doen?
- Ik kan nergens een onderzoek vinden waarbij aangetoond wordt dat het kinkhoestvaccin hetgene is kinderen zo heftig op kunnen reageren
- De incubatietijd en de klachten zijn zo vaag dat ik bang ben dat ik tot zn 4de iedere week in het ziekenhuis zit want "dit hoestje is misschien wel kinkhoest"
- Volgens CB (niet de meest betrouwbare, maar klonk wel logisch) is het juist zaak vroeg te vaccineren omdat het juist voor die kleintjes gevaarlijker is

Zijn dit dingen waar jij ook tegenaan loopt of wil ik teveel (weten)?

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

kritisch vaccineren - Pagina 2 Empty Re: kritisch vaccineren

Bericht  Supertalentje ma 5 maa 2012 - 3:41

Ik heb trouwens niet geent! cheers Ik heb idd gezegd dat ik er nog over na moet denken. Ik kreeg wel een 'preek' van een half uur die begon met: "je moet het natuurlijk zelf weten" :P Ik snapte het wel, het enige wat ik jammer vond is dat ik vroeg om onderbouwing en doorverwezen werd naar de folder Rolling Eyes

Ik ben nu een uur of 3 aan het zoeken en lezen, maar er is gewoon geen gedegen onderzoek dat plaatsgevonden heeft. Het checken van bronnen is een onmogelijke opgave. Dingen staan alleen in een boek en niet op internet, er wordt verwezen naar de homepage van een site ipv naar de daadwerkelijke informatie, er wordt verwezen naar pagina 523 van een ellenlang rapport waar ik de ballen van snap of er wordt verwezen naar Nu.nl waarnaar je daar weer verwezen wordt naar een website waar je daar weer het onderzoek moet gaan zoeken en de onderzoeker moet gaan checken... ZUCHT. Helaas ben ik ook nog eens geen arts dus dat gedoe met die antilichamen en je immuunsysteem beginnen me ook te duizelen.

Ik ben niet voor of tegen enten, ik wil gewoon een keuze kunnen maken op basis van objectieve informatie, maar ik kom nu niet verder dan wel of niet enten brengt allebei risico's met zich mee...

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

kritisch vaccineren - Pagina 2 Empty Re: kritisch vaccineren

Bericht  nisavi ma 5 maa 2012 - 4:04

Ik ben zelf een voorstander van vaccineren.

Nu ik in mijn omgeving heb gezien hoe het gaat met twee kindjes die niet gevaccineerd zijn sta ik nog meer achter mijn standpunt. Inmiddels heeft één daarvan nu kinkhoest. Ze heeft er erg veel last van, ze hoest enorm veel en spuugt er flink bij (veel slijm). Mijn dochter is in aanraking met haar geweest (direct contact) toen ze nog besmettelijk was, maar gelukkig tot nu toe geen kinkhoest hier. Als ik zie hoeveel last dat meisje heeft van de kinkhoest, zo zielig.

nisavi
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 236
Punten : 243
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

kritisch vaccineren - Pagina 2 Empty Re: kritisch vaccineren

Bericht  Liadan vr 6 jul 2012 - 6:37

Ik hoorde net op het nieuws dat het RIVM iedereen oproept om baby's vooral wel in te enten tegen Kinkhoest omdat de ziekte sinds kort opeens weer veel vaker voorkomt.
Ik ben benieuwd hoe iedereen die kritisch vaccineert daarover denkt?

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

kritisch vaccineren - Pagina 2 Empty Re: kritisch vaccineren

Bericht  Gast vr 6 jul 2012 - 6:55

Ben ik ook benieuwd naar. Ik denk dat ik het reguliere programma aan hou..

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

kritisch vaccineren - Pagina 2 Empty Re: kritisch vaccineren

Bericht  maiadebij vr 6 jul 2012 - 7:19

Ik vind de folder van het RIVM net zo goed niet objectief, die promoten het enten juist.

Ik kon de site al, heb er een tijd geleden delen van gelezen en heeft me echt aan het denken gezet. Als er een derde komt overweeg ik hem/haar later in te enten zodat het afweer systeem het beter aan kan.

Ik weet nog wel dat ik voor de eerste keer met N te inenten ging. Ik ging echt met een naar gevoel heen. Ik dacht "ik ga omdat de oproep op de deurmat is gevallen en omdat iedereen het doet maar ik heb geen idee wat ze in m'n kind spuiten". Ik had toen alleen geen idee waar ik de juiste info moest zoeken.

Kinkhoest is lastig, het heeft zoveel varianten. Wel inenten geeft niet de garantie dat ze het niet krijgen. Ik had vanmiddag toevallig een klant aan de telefoon op m'n werk die kinkhoest had.

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

kritisch vaccineren - Pagina 2 Empty Re: kritisch vaccineren

Bericht  Gast vr 6 jul 2012 - 7:35

Ik ben dan inmiddels wel 29, maar ook ik heb kinkhoest gehad op mijn 20e. Maar het is wel bekent bij de meesten dat je het ondanks de vaccinaties gewoon kunt krijgen lijkt me.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

kritisch vaccineren - Pagina 2 Empty Re: kritisch vaccineren

Bericht  Gast vr 6 jul 2012 - 8:10

Het kinkhoestvaccin is júist de variant waarin al jaren volop gerommeld wordt, de dosering continu aangepast wordt en de samenstelling niet wetenschappelijk bewezen is. Het kinkhoestvaccin bevat een ontzettend grote hoeveelheid kwik en van de DKTP-cocktail is het kinkhoestdeel het deel wat meestal de bijwerkingen geeft. Het vaccin is geen garantie dat je geen kinkhoest krijgt. Daarnaast is kinkhoest een ziekte die je in principe gewoon goed kunt doorstaan als het kind ouder is dan 6 maanden en ook veel voorkomt. Ons tweede kindje gaat waarschijnlijk de DTP vaccinatie krijgen, zonder kinkhoest dus.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

kritisch vaccineren - Pagina 2 Empty Re: kritisch vaccineren

Bericht  Printje vr 6 jul 2012 - 8:13

Ik kan uit ervaring vertellen dat naast dat kinkhoest het enorm besmettelijk is ( wij hadden het met vrijwel de hele familie), je bent er niet 1-2-3 vanaf en mijn kleine nichtje van 2 mnd heeft op het randje gelegen door de kinkhoest. Mijn broer heeft sinds die tijd enorm snel last van astma-achtige klachten en de arts zegt dat dat door de kinkhoest komt.

Ik zeg bij kinkhoest dus zeker wel vaccineren want het kan echt gevaarlijk zijn.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

kritisch vaccineren - Pagina 2 Empty Re: kritisch vaccineren

Bericht  Gast vr 6 jul 2012 - 8:17

Weet je wat ik allemaal zo moeilijk vind? Aan de ene kant, stel dat je niet vaccineert en je kind wordt toch ziek (niet zozeer kinkhoest, kan ook iets anders zijn). Vergeef je het jezelf dan?

Daarnaast, vaccineer je wel (bijv kinkhoest) spuit je wellicht wel allemaal troep in dat kleine lichaampje.

Ik weet het dus nog steeds niet. En ik moet maandag al.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

kritisch vaccineren - Pagina 2 Empty Re: kritisch vaccineren

Bericht  Gast vr 6 jul 2012 - 8:17

_MamaRosa_ schreef:Ik ben dan inmiddels wel 29, maar ook ik heb kinkhoest gehad op mijn 20e. Maar het is wel bekent bij de meesten dat je het ondanks de vaccinaties gewoon kunt krijgen lijkt me.

+1, ook dezelfde leeftijden Very Happy . Het heeft bij mij echt wel een tijd geduurd voordat ik weer helemaal opgeknapt was, heb lange tijd nog last gehad van klachten aan mijn luchtwegen, en sindsdien ook veel gevoeliger daar.

Een paar jaar geleden had de helft van mijn leerlingen in de klas het ook, zo besmettelijk is het, en eentje heeft zelfs een tijdje in het ziekenhuis gelegen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

kritisch vaccineren - Pagina 2 Empty Re: kritisch vaccineren

Bericht  Liadan vr 6 jul 2012 - 8:18

Rejoy en printje, jullie redenen om wel en niet op kinkhoest te enten zijn precies de dingen waar ik ontzettend over zou twijfelen als ik nu voor de keuze stond van wel of niet inenten.
Aan de ene kant denk ik er hetzelfde over als Rejoy. Aan de andere kant denk ik, stel dat je kleine baby kinkhoest krijgt en niet is ingeent, zou ik dat mezelf vergeven.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

kritisch vaccineren - Pagina 2 Empty Re: kritisch vaccineren

Bericht  Liadan vr 6 jul 2012 - 8:19

Wat Luce zegt dus Wink .

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

kritisch vaccineren - Pagina 2 Empty Re: kritisch vaccineren

Bericht  Printje vr 6 jul 2012 - 8:19

Luce schreef:Weet je wat ik allemaal zo moeilijk vind? Aan de ene kant, stel dat je niet vaccineert en je kind wordt toch ziek (niet zozeer kinkhoest, kan ook iets anders zijn). Vergeef je het jezelf dan?

Daarnaast, vaccineer je wel (bijv kinkhoest) spuit je wellicht wel allemaal troep in dat kleine lichaampje.

Ik weet het dus nog steeds niet. En ik moet maandag al.

Ik heb een beetje hetzelfde dilemma. Ik vind voor beiden voor-en nadelen te noemen. Bij ons op school, en bij de opvang van R mogen de kinderen volgens mij niet komen als ze niet volledig gevaccineerd zijn en dat is op meerdere scholen/dagverblijven zo.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

kritisch vaccineren - Pagina 2 Empty Re: kritisch vaccineren

Bericht  Printje vr 6 jul 2012 - 8:20

Liadan schreef:Rejoy en printje, jullie redenen om wel en niet op kinkhoest te enten zijn precies de dingen waar ik ontzettend over zou twijfelen als ik nu voor de keuze stond van wel of niet inenten.
Aan de ene kant denk ik er hetzelfde over als Rejoy. Aan de andere kant denk ik, stel dat je kleine baby kinkhoest krijgt en niet is ingeent, zou ik dat mezelf vergeven.

Ik vind het ook erg lastig. Maar met wat ik met kinkhoest heb meegemaakt zou ik zelf wel voor die vaccinatie gaan. Maar over vaccineren in het algemeen heb ik dubbele gevoelens.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

kritisch vaccineren - Pagina 2 Empty Re: kritisch vaccineren

Bericht  Liadan vr 6 jul 2012 - 8:21

Printje, dat vind ik dan wel weer raar, want kinderen mogen niet geweigerd worden als ze niet ingeent zijn. Ouders zijn niet eens verplicht om het te zeggen. (bij de intake van Yara voor de basisschool is er niet eens naar gevraagd.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

kritisch vaccineren - Pagina 2 Empty Re: kritisch vaccineren

Bericht  Gast vr 6 jul 2012 - 8:21

Printje schreef:Ik kan uit ervaring vertellen dat naast dat kinkhoest het enorm besmettelijk is ( wij hadden het met vrijwel de hele familie), je bent er niet 1-2-3 vanaf en mijn kleine nichtje van 2 mnd heeft op het randje gelegen door de kinkhoest. Mijn broer heeft sinds die tijd enorm snel last van astma-achtige klachten en de arts zegt dat dat door de kinkhoest komt.

Ik zeg bij kinkhoest dus zeker wel vaccineren want het kan echt gevaarlijk zijn.

je nichtje van 2 mnd was sowieso niet beschermd door de vaccinatie, de eerste inenting is pa met 8 weken en het duurt 8 weken voor de het vaccin bescherming geeft. Tot 6 maanden is het inderdaad gevaarlijk, omdat kleintjes dan de kracht nog niet hebben om krachtig te hoesten. Is is een eigen overweging die je moet maken om het vaccin toe te willen dienen voor de twee maanden dat het 't meest belangrijk is.

Ben dan nog wel even benieuwd of jullie allemaal wel of niet waren gevaccineerd tegen kinkhoest. Als dat wel het geval was, zou dat mijn keuze om dat niet te laten doen alleen maar bevestigen namelijk.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

kritisch vaccineren - Pagina 2 Empty Re: kritisch vaccineren

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 4 Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum