Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Vanaf welke leeftijd koffie/cola?

+19
Caroow
Mamsie
Annemie
Paper Crown
Liadan
Susan
frolic
ExpressoB
Tania
M@niek
-Ieniemienie-
SarahKey
loesje
Niene
Makamba
Clapperdie
RiLiJu
Happydobby
Printje
23 plaatsers

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Vanaf welke leeftijd koffie/cola? - Pagina 2 Empty Re: Vanaf welke leeftijd koffie/cola?

Bericht  Gast do 23 feb 2012 - 1:15

koffie inderdaad richting pubertijd, cola en frisdrank na de peuterleeftijd. Onze dochter heeft ooit één slok frisdrank gehad om haar de prik te laten ervaren. Gelukkig vond ze dat niet prettig en zeurt ze er nooit meer om.

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Vanaf welke leeftijd koffie/cola? - Pagina 2 Empty Re: Vanaf welke leeftijd koffie/cola?

Bericht  Susan do 23 feb 2012 - 1:17

Clapperdie schreef:
Susan schreef:

Als je overigens echt ADHD hebt dan heeft dat natuurlijk helemaal niks met koffie of cola te maken, daar krijg je dat niet van.

Tuurlijk staat het los van elkaar maar als je van jezelf al wat hyper bent dan lijkt mij dat koffie/cola dit wel versterkt bij een jong kindje.

Het schijnt juist dat cafeïne bij mensen met ADHD een tegenovergesteld effect heeft, net als bijvoorbeeld Ritalin, daar worden mensen zonder ADHD ook eerder drukker van.

http://psychcentral.com/lib/2010/caffeines-effect-on-adhd-symptoms/
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Clapperdie do 23 feb 2012 - 1:19

Susan schreef:
Clapperdie schreef:
Susan schreef:

Als je overigens echt ADHD hebt dan heeft dat natuurlijk helemaal niks met koffie of cola te maken, daar krijg je dat niet van.

Tuurlijk staat het los van elkaar maar als je van jezelf al wat hyper bent dan lijkt mij dat koffie/cola dit wel versterkt bij een jong kindje.

Het schijnt juist dat cafeïne bij mensen met ADHD een tegenovergesteld effect heeft, net als bijvoorbeeld Ritalin, daar worden mensen zonder ADHD ook eerder drukker van.

[url=http://psychcentral.com/lib/2010/caffeines-effect-on-adhd-symptoms/
http://psychcentral.com/lib/2010/caffeines-effect-on-adhd-symptoms/[/quote[/url]]

Interessant artikel om te lezen! Nooit geweten. Helaas hielp het bij mijn zusje niet Vanaf welke leeftijd koffie/cola? - Pagina 2 394967
Clapperdie
Clapperdie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2458
Punten : 2773
Registratiedatum : 20-11-10

Bericht  Annemie do 23 feb 2012 - 1:19

Mijn neefje van 2 heeft een eigen snoeplade, met chips winegums enz. ze hebben ook altijd snoep voor hem bij zich en hij drinkt ook zo een heel kopje koffie op en soms ook nog weleens een slokje bier van zijn vader. Zelf vind ik dat niet kunnen, maar ze moeten het zelf weten, voor mijn zoontje vind ik het niet nodig, op een verjaardag krijgt hij een hapje van een stukje taart en wat chipjes bijv. nibbit, maar verder ook niet. Koffie drinken wij zelf ook niet, dus hoeft hij ook niet en cola ofzo krijgt hij ook nog lang niet, liefst helemaal niet, maar idd als hij een jaar of 8 is misschien en hij het wil proberen.
Annemie
Annemie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3158
Punten : 3363
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Mamsie do 23 feb 2012 - 1:35

Koffie echt pas rond de 16, als ze er om vragen. Cola zo lang mogelijk niet. Nu krijgt G (bijna Cool wel is als we uit eten gaan een ice tea.

De eerste heeft hier heel lang geen snoep gehad en was tevreden met rozijntjes. Bij de 2e ging dat al wat vlotter en bij de 3e ook. Een nibit chipje kregen ze hier wel eens rond de 1.5 voor t eerst. Verder heb ik meestal snoepjes van katja zonder te veel zooi. S krijgt heel soms nu een yoghurtgum. S drink trouwens alleen bv of water.
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Mamsie do 23 feb 2012 - 1:39

Rejoy. schreef:
ExpressoB schreef:Heb een keer ergens gelezen, dat nibbit chips juist slecht is voor kinderen. Je kan beter een ander merk chips nemen.

hier zit inderdaad meer zout in dan in andere varianten, maar dat is met heel veel producten speciaal voor kinderen zo. De meeste van die producten bevatten meer suiker, zout en kunstmatige toevoegingen dan andere producten die niet speciaal voor kinderen zijn.

Klopt en bij de nep variant is dat dan weer minder. Ik kocht meestal wokkels naturel als er dan toch een verjaardag was en dan kregen ze dat in een eigen bakje.
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Bericht  Caroow do 23 feb 2012 - 1:53

Ik snap dat cola en snoep niet goed is voor kinderen, maar cafeïne vrije koffie zit toch niks slechts in? Niet voor kleine kinderen natuurlijk, maar vanaf een jaar of 8 zou ik dat volgens mij wel goedkeuren.. Of denk ik nou hele rare dingen?
Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Mamsie do 23 feb 2012 - 1:58

Ja dat zou kunnen maar ik zou het zelf denk ik niet snel kopen. Komt denk ik omdat ik zelf pas koffie dronk op mijn 20ste.
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Bericht  Susan do 23 feb 2012 - 1:59

Toen ik twee of drie was dronk ik 's ochtends vaak koffie verkeerd samen met mijn vader, later lustte ik helemaal geen koffie meer, nog steeds niet. Ik lust wel ijskoffie, toetjes met koffiesmaak, snoepjes met koffiesmaak, enzovoort, maar geen gewone koffie.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast do 23 feb 2012 - 2:13

D. wilde laatst een slokje cola omdat ik dat ook dronk. Ze schrok zich helemaal wezenloos, dus daar blijft ze de komende jaren wel vanaf. Geen idee wanneer koffie goed zou vinden, ik dronk het als brugpiepier, het zat gewoon in de schoolautomaat.

Gast
Gast

Bericht  Paper Crown do 23 feb 2012 - 2:16

Caroow schreef:Ik snap dat cola en snoep niet goed is voor kinderen, maar cafeïne vrije koffie zit toch niks slechts in? Niet voor kleine kinderen natuurlijk, maar vanaf een jaar of 8 zou ik dat volgens mij wel goedkeuren.. Of denk ik nou hele rare dingen?

Er zit iets anders in, pin me er niet op vast maar om de cafeine te 'zuiveren' voegen ze iets toe waar ik verschrikkelijke kopfpain van krijg!
Paper Crown
Paper Crown
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8224
Punten : 8955
Registratiedatum : 21-04-11

Bericht  Susan do 23 feb 2012 - 2:17

Ik heb wel eens gelezen dat cafeïnevrije koffie tijdens je zwangerschap meer kwaad kan dan gewone koffie, maar ik weet niet meer waarom.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast do 23 feb 2012 - 2:30

Clapperdie schreef:
Susan schreef:

Vaak werkt cafeïne bij ADHD juist andersom. Net als speed. Als je ADHD hebt, wordt je er juist rustig van.

Hier voorlopig geen koffie en cola. C.iske heeft wel een een druppel van oma gehad maar Saar wordt ik niet vrolijk van. Ik probeer het zo lang mogelijk uit te stellen.

Chips en snoep heeft C.iske tot 1,5 jaar niet gehad. Sowieso geen suiker en zout. Daarna kon ik er niet meer om heen omdat hij het verschil begon te zien tussen zijn koekje en die van andere kindjes. Toen vond ik het zielig worden on hem steeds nee te verkopen
Snoep krijgt hij van mij zelden, ook omdat ik zelf weinig snoep. Wel hebben we altijd koekjes in huis en daar ben ik vrij makkelijk mee.
Chips krijgt hij op een verjaardag.

J.anneman krijgt nog geen suiker of zout. Die krijgt alleen maar goodies.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 23 feb 2012 - 3:24

Hoe kun je nou zeggen 'ze mogen van mij koffie vanaf 14/15'. Ik denk dat je dan schromelijk overschat wat je bij een 14 jarige nog te zeggen hebt over wat ze eten en drinken. En wil je serieus je 13jarige dan verbieden om koffie te drinken en hoe wou je dat doen?

Ik dronk vanaf heel jong koffie en cola, in ik denk van voor mijn 4e al. In mijn familie is dat heel normaal. Koffie met véél melk.

Mijn kinderen drinken geen koffie en geen cola, heel af en toe wil de oudste van 5 een slokje cola proeven en dat vindt ze dan niet zo lekker. Maar we hebben ook nooit frisdrank in huis, dus ze kent het ook eigenlijk niet.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 23 feb 2012 - 3:26

Susan schreef:Ik heb wel eens gelezen dat cafeïnevrije koffie tijdens je zwangerschap meer kwaad kan dan gewone koffie, maar ik weet niet meer waarom.

In het algemeen is cafeinievrije koffie schadelijker dan gewone koffie. Er zitten nogal wat smerige stoffen in om de caffeine eruit te halen. Je kunt dus beter gewoon 1 of 2 gewone koppen koffie drinken ipv caffeinevrij. Daarbij is caffeine echt niet zo'n drama, mits met mate.

Gast
Gast

Bericht  Susan do 23 feb 2012 - 3:27

Eucalypta schreef:Hoe kun je nou zeggen 'ze mogen van mij koffie vanaf 14/15'. Ik denk dat je dan schromelijk overschat wat je bij een 14 jarige nog te zeggen hebt over wat ze eten en drinken. En wil je serieus je 13jarige dan verbieden om koffie te drinken en hoe wou je dat doen?

Eens.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Tania do 23 feb 2012 - 3:31

Eucalypta schreef:Hoe kun je nou zeggen 'ze mogen van mij koffie vanaf 14/15'. Ik denk dat je dan schromelijk overschat wat je bij een 14 jarige nog te zeggen hebt over wat ze eten en drinken. En wil je serieus je 13jarige dan verbieden om koffie te drinken en hoe wou je dat doen?

Ik bedoelde vooral dat ik het voor die leeftijd niet in huis zal halen voor ze en ze het thuis dus niet zouden krijgen. Wat ze op die leeftijd buitenhuis, bij vrienden en op school eten en drinken is inderdaad niet controleren.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503

Bericht  Gast do 23 feb 2012 - 3:44

Tania schreef:

Ik bedoelde vooral dat ik het voor die leeftijd niet in huis zal halen voor ze en ze het thuis dus niet zouden krijgen. Wat ze op die leeftijd buitenhuis, bij vrienden en op school eten en drinken is inderdaad niet controleren.

Thuis wel dan? Als jouw 13 jarige uit school komt en een kop senseo zet, wat doe je dan? Je bent er dan toch niet altijd meer bij?

Gast
Gast

Bericht  Tania do 23 feb 2012 - 3:53

Eucalypta schreef:
Tania schreef:

Thuis wel dan? Als jouw 13 jarige uit school komt en een kop senseo zet, wat doe je dan? Je bent er dan toch niet altijd meer bij?

Wij drinken geen koffie en ik heb het ook meestal niet in huis of ergens achter in de voorraadkast voor als er visite komt (maar dan moet ik zelf al goed zoeken Laughing ). Als je zelf wel koffie drinkt wordt dat ook lastig inderdaad. Maar goed als je echt niet wil dat je kind dat drinkt en je komt erachter dan kun je daar wel wat van zeggen en eventueel een consequentie aan verbinden natuurlijk. Ik neem aan dat jij ook niet alles goed vindt wat je kinderen doen als ze 13 zijn.
Overigens denk ik niet dat ik dit belangrijk genoeg zou vinden om zo vreselijk over in discussie te gaan hoor op die leeftijd. Wie weet denk ik dan van als je het zo geweldig vindt om koffie te drinken ga je je gang maar.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503

Bericht  Caroow do 23 feb 2012 - 5:31

Op wikipedia vind ik:

De aanbevolen doses voor caffeïne hangen af van de leeftijd en de gezondheidstoestand van de persoon. Voor een volwassene wordt een maximum van 400 mg per dag aangeraden. Voor een kind bedraagt de toelaatbare dagelijkse dosis 2,5 mg per kilogram lichaamsgewicht: d.i. 45 mg per dag op de leeftijd van 5-6 jaar, 60 mg per dag rond de leeftijd van 7-9 jaar en 85 mg per dag voor kinderen van 10-12 jaar.

In een kop koffie zit 40 tot 100 mg, gemiddeld dus 70 gram per kop. Dit kan dus voor kinderen van 10 tot 12 jaar geen kwaad.

Maar, hoeveel kinderen van die leeftijd willen nou echt koffie drinken? Toen ik zo jong was dronk niemand in mijn omgeving (van mijn leeftijd dan) koffie.
Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Gast do 23 feb 2012 - 5:49

Hier worden geen kleine slokjes koffie gedronken.
En ook geen kleine slokjes frisdrank.
Welke leeftijd wel? Geen idee.

Zo heel af en toe krijgt ze wat chipjes.
Net als zo af en toe een tum tummetje.
Verder geeft ze niks om snoep. Ze eet liever 3 stuks fruit op een dag.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 23 feb 2012 - 5:52

Zoonlief staat hier anders de hele dag om een 'koekie' te zeuren laughcry ik word er soms gek van.

Gast
Gast

Bericht  Star007 do 23 feb 2012 - 6:36

Geen idee, dat ga ik nu nog niet bedenken. Dat zien we op dat moment wel denk ik.
Star007
Star007
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2421
Punten : 2603
Registratiedatum : 30-09-11

Bericht  Gast do 23 feb 2012 - 7:19

Ik dronk vanaf heel jong koffie en cola, in ik denk van voor mijn 4e al. In mijn familie is dat heel normaal. Koffie met véél melk.

Mijn kinderen drinken geen koffie en geen cola, heel af en toe wil de oudste van 5 een slokje cola proeven en dat vindt ze dan niet zo lekker. Maar we hebben ook nooit frisdrank in huis, dus ze kent het ook eigenlijk niet.

Ik moet er wel een klein beetje om lachen :P .. Volgens mij kiezen de meeste pubers van 16 zelf wel wat ze willen eten of drinken.

Als je alleen al die programma's ziet van de dikke kinders die in de 1e zitten (12 jaar) en tussen de middag snoep/chips etc. gaan halen.

Natuurlijk hoop ik dat mijn kinderen dat later niet zullen doen, maar iets 'verbieden' tot ze 16 jaar zijn op het gebied van eten gaat mij wel erg ver.

Gast
Gast

Bericht  PapillonRose do 23 feb 2012 - 7:47

Ik heb geen idee wanneer dit soort dingen van mij zouden mogen. Ik wil het drinken van koffie en cola in elk geval zo lang mogelijk uitstellen. Ik denk dat het mag vanaf het punt dat het toch niet meer tegen te houden valt laughcry En dan zal het overigens niet veel in huis gehaald worden. Zelf drink ik geen koffie (heb het wel voor visite) en zelden frisdrank, dus als ik het al haal dan zal het echt met mate zijn. Energiedrank is iets waar ik wat kinderen betreft nog feller in ben, dat is helemaal troep. Ik vraag me zelfs af of ik dat ooit in huis zal halen.. Maar de tijd zal het leren! En wie weet vindt ze het wel vies net zoals ik, heb ooit uit nieuwsgierigheid eens geproefd van mijn broertje en wat ranzig is dat spul!

Chips en snoep mag ze nu soms al van mij. Maar de snacks die ik voor haar in huis haal, zijn bijna altijd van Goodies, zonder suiker, zout of allerlei andere rommel erin. Dus dan mag het wel zo nu en dan. Ook mag ze van mij best eens een echt chipje of snoepje, als het voorkomt. Bijvoorbeeld op een verjaardag. Maar niet te vaak / veel en ik haal het ook nog niet speciaal in huis. Daar vind ik haar echt nog te jong voor. Zeker omdat ze thuis ook tevreden is met een soepstengel, verantwoorde snack, cracker, komkommer, etc. Ik weet nog niet wat me wel een acceptabele leeftijd lijkt, misschien vanaf een jaar of 4 dat ze het met mate wat vaker mag. Op de basisschool begint het denk ik wel een beetje, met zulke dingen.
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: