lening IB groep terugbetalen, maar nooit wat geleend...
+11
Lien
girli
Vlegel
Esperanza
Pompoen
Kaat
Antibes
Nora
Shopelle
Monte
Beachgirl
15 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
lening IB groep terugbetalen, maar nooit wat geleend...
Hoi
Heb een probleempje met de IB groep.
Kreeg vandaag een brief van ze dat ik een studieschuld heb van 8000 euro (vanwege een lening) en dat ik vanaf 1 jan 2013 lekker 50 euro per maand mag gaan terugbetalen.
Maar.... nu zit het zo.
Ik heb altijd alleen een basisbeurs +ov gehad. (Dus geen aanvullende beurs) Dit is na 4 jaar stopgezet vanwege het maximum aantal jaren dat je stufie mag ontvangen, en OV gebruikte ik nooit dus die ook stopgezet.
Ben nog wél met mijn HBO studie bezig (nu 5e jaars).
Ik heb dus NOOIT van de IB groep geleend.... Hoe komen ze er dan nu bij dat ik 8000 euro lening heb??
Je basisbeurs wordt toch een gift als je binnen 10 jaar je diploma haalt?? Ik zit nog lang niet aan de 10 jaar...
(Heb voor mijn huidige studie een half jaar een andere studie gedaan maar dit voor 1 feb stopgezet, dus ook dit wordt kwijtgescholden, vanwege de 1 feb regel)
Wie kan mij helpen? Zie ik iets gigantisch over het hooft of klopt hun administratie gewoon niet??
Heb een probleempje met de IB groep.
Kreeg vandaag een brief van ze dat ik een studieschuld heb van 8000 euro (vanwege een lening) en dat ik vanaf 1 jan 2013 lekker 50 euro per maand mag gaan terugbetalen.
Maar.... nu zit het zo.
Ik heb altijd alleen een basisbeurs +ov gehad. (Dus geen aanvullende beurs) Dit is na 4 jaar stopgezet vanwege het maximum aantal jaren dat je stufie mag ontvangen, en OV gebruikte ik nooit dus die ook stopgezet.
Ben nog wél met mijn HBO studie bezig (nu 5e jaars).
Ik heb dus NOOIT van de IB groep geleend.... Hoe komen ze er dan nu bij dat ik 8000 euro lening heb??
Je basisbeurs wordt toch een gift als je binnen 10 jaar je diploma haalt?? Ik zit nog lang niet aan de 10 jaar...
(Heb voor mijn huidige studie een half jaar een andere studie gedaan maar dit voor 1 feb stopgezet, dus ook dit wordt kwijtgescholden, vanwege de 1 feb regel)
Wie kan mij helpen? Zie ik iets gigantisch over het hooft of klopt hun administratie gewoon niet??
Beachgirl- Kletskop
- Aantal berichten : 2626
Punten : 2789
Registratiedatum : 18-11-10
Re: lening IB groep terugbetalen, maar nooit wat geleend...
Ik zou echt even bellen maandag, want dit lijkt me niet normaal. Je mag inderdaad 10 jaar over je studie doen en dan hoef je niets terug te betalen. Maar sta je nog wel ingeschreven als student? Of ben je per ongelijk ingeschreven als iemand die gestopt is en dus geen studie heeft afgemaakt?
Monte- Ratel
- Aantal berichten : 4853
Punten : 5410
Ik zou gewoon even bellen want volgens mij is er inderdaad niets raars met jouw studiefinanciering aan de hand.
Ben wel benieuwd wat het wel zou kunnen zijn. Ik heb mijn HBO in vier jaar afgerond en heb het gekregen als gift en nu ben ik bezig met een master en krijg ook nog steeds stufi + aanvullende beurs.. ?
Ben wel benieuwd wat het wel zou kunnen zijn. Ik heb mijn HBO in vier jaar afgerond en heb het gekregen als gift en nu ben ik bezig met een master en krijg ook nog steeds stufi + aanvullende beurs.. ?
Shopelle- Fluisteraar
- Aantal berichten : 358
Punten : 489
Registratiedatum : 27-12-10
Klopt inderdaad niet. Zou gewoon even bellen om om duidelijkheid te vragen:)
Nora- Prater
- Aantal berichten : 752
Punten : 837
Fijn dat jullie ook zeggen dat het niet klopt. Was echt bang dat ik iets over het hoofd zag.
Wat betreft mijn studie @Monte: Ik sta ingeschreven op deze studie met als einddatum: nog niet bekend. Dus dat kan het ook niet zijn.
Wat betreft mijn studie @Monte: Ik sta ingeschreven op deze studie met als einddatum: nog niet bekend. Dus dat kan het ook niet zijn.
Beachgirl- Kletskop
Als je niet voor 2002 met een vervolgopleiding begonnen bent, klopt er ergens iets niet.. Bellen dus!
Antibes- Ratel
- Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11
IB Groep zorgt er ook altijd heel handig voor dat hun brieven op zaterdag bezorgd worden. Dan kan je niet gelijk bellen en heb je nog tijd om af te koelen voor je maandag aan de telefoon hangt.
Hoop voor je dat het inderdaad gewoon een foutje is. Kan je op 'mijn IBG' via de website misschien niet achter meer informatie komen?
Hoop voor je dat het inderdaad gewoon een foutje is. Kan je op 'mijn IBG' via de website misschien niet achter meer informatie komen?
Kaat- Fluisteraar
- Aantal berichten : 290
Punten : 312
Kaat schreef:IB Groep zorgt er ook altijd heel handig voor dat hun brieven op zaterdag bezorgd worden. Dan kan je niet gelijk bellen en heb je nog tijd om af te koelen voor je maandag aan de telefoon hangt.
Idd, altijd een fijn weekend met die brieven!
Heb meteen ingelogd via digiD en kon inderdaad zien dat er een schuld staat met dat bedrag. Maar verder kun je niks. Kan geen betalingen terugkijken of kijken wat ik de afgelopen jaren aan stufi heb gehad.
Dus dat hele inloggen is totaal zinloos. Alleen handig als je dingen wilt wijzigen.
Dus ik ga maandag bellen en vragen of ze mij een bewijs kunnen sturen waaruit blijkt dat ik idd die schuld heb, en op welke manier die opgebouwd is, zodat ik kan zien waar het vandaan komt. Ik heb thuis zelf alle bewijzen dat ik alleen elke maand een basisbeurs ontvangen heb.
Beachgirl- Kletskop
Als je met het bellen geen oplossing krijgt raad ik je aan naar 1 van de kantoren te gaan. De telefonisten van DUO weten helaas lang niet alles, sterker nog, ze mogen de helft van het systeem niet in! De mensen op de kantoren weten en kunnen meer en mogen ook meer beslissingen nemen.
Ik heb op een gegeven moment een probleem gehad met een aanvraag en een formulier wat ik daarvoor had moeten indienen. Daar heb ik na maanden eens over gebeld en toen zeiden ze dat ze niks ontvangen hadden. Heel vervelend want ik had het origineel opgestuurd, dat moest ook en met een kopie kon het niet. Dus toen ben ik naar een kantoor gegaan met een kopie om mijn verhaal te doen...en toen bleek dat ze het wel degelijk hadden ontvangen en 't al lang in behandeling was! Alleen stond dat in het systeem op een plek waar de telefonisten niet bij konden...
Ik heb op een gegeven moment een probleem gehad met een aanvraag en een formulier wat ik daarvoor had moeten indienen. Daar heb ik na maanden eens over gebeld en toen zeiden ze dat ze niks ontvangen hadden. Heel vervelend want ik had het origineel opgestuurd, dat moest ook en met een kopie kon het niet. Dus toen ben ik naar een kantoor gegaan met een kopie om mijn verhaal te doen...en toen bleek dat ze het wel degelijk hadden ontvangen en 't al lang in behandeling was! Alleen stond dat in het systeem op een plek waar de telefonisten niet bij konden...
Pompoen- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Dat is vreemd zeg! Ik zou ook even bellen maandag.
Het enige wat ik kan bedenken is dat je al eerder een hbo opleiding hebt gedaan en voor februari gestopt bent. Je hebt toen wel een half jaar studiefinanciering ontvangen dus er gaat een half jaar af. Dus staat er voor jouw opleiding 4 jaar, dan krijg je nog 3,5 jaar studiefinanciering. Maar zelfs met een uitwonende beurs kom je dan op zo'n 1200 euro volgens mij.
Het enige wat ik kan bedenken is dat je al eerder een hbo opleiding hebt gedaan en voor februari gestopt bent. Je hebt toen wel een half jaar studiefinanciering ontvangen dus er gaat een half jaar af. Dus staat er voor jouw opleiding 4 jaar, dan krijg je nog 3,5 jaar studiefinanciering. Maar zelfs met een uitwonende beurs kom je dan op zo'n 1200 euro volgens mij.
Esperanza- Kletskop
- Aantal berichten : 2286
Punten : 2362
Registratiedatum : 31-10-11
Volgens mij is het bedrag het probleem niet toch? Hoeveel heb je maandelijks gehad? Uitwonende basisbeurs is ca. 250 per maand, dus 250 * 12 (maanden) * 4 (jaar) = 12000.
Ik zou gewoon aangeven dat je nog met je opleiding bezig bent en nog ruim binnen de 10 jaar zit. Volgens mij hoef je gewoon (nog) niets te betalen.
Ik zou gewoon aangeven dat je nog met je opleiding bezig bent en nog ruim binnen de 10 jaar zit. Volgens mij hoef je gewoon (nog) niets te betalen.
Antibes- Ratel
- Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11
Ik weet niet of je op mij reageert Antibes, maar ik las in de openingspost dat haar studiefinanciering naar 4 jaar is stopgezet. Maar als ze al een half jaar heeft ontvangen bij die vorige opleiding dan heeft ze voor haar huidige opleiding nog maar recht op 3,5 jaar. Dus dan zou het kunnen zijn dat ze nog 6 maanden 250 ontvangen heeft, wat dan dus een lening zou zijn. Dat is dan overigens 1500 en geen 1200 zoals ik zei in m'n eerdere post
Maar alsnog komt dat niet overeen met die 8000, dus dat zal dan wat anders zijn.
Edit: en ze is inderdaad nog aan het studeren en dan is afbetalen sowieso nog niet aan de orde.
Maar alsnog komt dat niet overeen met die 8000, dus dat zal dan wat anders zijn.
Edit: en ze is inderdaad nog aan het studeren en dan is afbetalen sowieso nog niet aan de orde.
Esperanza- Kletskop
- Aantal berichten : 2286
Punten : 2362
Registratiedatum : 31-10-11
En afbetalen komt ook niet aan de orde als ze haar studie afmaakt en het bedrag omgezet wordt als gift.
Nora- Prater
Op de website van IB/DUO kun je een formulier downloaden waarmee je "uitstel" van terugbetaling aanvraagt.
Hier moet je dan een bewijs van inschrijving van je huidige studie bijvoegen en dan wordt de terugbetaling stopgezet. Ik ben zelf ook met nog een studie bezig en vul dit vrijwel ieder jaar zo in en nog nooit een probleem mee gehad.
Hier moet je dan een bewijs van inschrijving van je huidige studie bijvoegen en dan wordt de terugbetaling stopgezet. Ik ben zelf ook met nog een studie bezig en vul dit vrijwel ieder jaar zo in en nog nooit een probleem mee gehad.
Vlegel- Fluisteraar
- Aantal berichten : 117
Punten : 159
Registratiedatum : 04-09-11
Heb je niet per ongeluk geleend terwijl je dacht recht te hebben op een basisbeurs etc.?
Wat je wel zou kunnen doen is al je brieven goed doornemen, want 8000 euro bouw je niet in hele korte tijd op, dan zou het al eerder in de brieven moeten hebben gestaan. Bij mij staat er meestal zo'n overzicht bij wat ik heb aan basisbeurs en wat ik geleend had en wat er bij OV-bedrag stond.
Wat je wel zou kunnen doen is al je brieven goed doornemen, want 8000 euro bouw je niet in hele korte tijd op, dan zou het al eerder in de brieven moeten hebben gestaan. Bij mij staat er meestal zo'n overzicht bij wat ik heb aan basisbeurs en wat ik geleend had en wat er bij OV-bedrag stond.
girli- Ratel
- Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11
Volgens mij bouw je 8000 heel snel op.
Ik heb 4 jaar uitwonende basisbeurs + OV ontvangen en dat is dus al iets van 4 X €300 x 12 = €14.400
Maar TO gaat het volgens mij niet om het bedrag maar om het feit dat ze iets zou moeten terugbetalen terwijl ze nog studeert en het na de tijd als gift zal worden gezien.
Ik heb 4 jaar uitwonende basisbeurs + OV ontvangen en dat is dus al iets van 4 X €300 x 12 = €14.400
Maar TO gaat het volgens mij niet om het bedrag maar om het feit dat ze iets zou moeten terugbetalen terwijl ze nog studeert en het na de tijd als gift zal worden gezien.
Nora- Prater
Ik denk dat ze gewoon zin hadden om brieven te versturen want ik heb er ook 1 gehad en mijn schuld bestaat uit €11.890! Ook nog een cent geleend!
Edit en gewoon binnen vier jaar mn diploma gehaald. Daarna nog een jaar extra beurs gehad maar ook dat is een gift omdat het docentenopleiding was!
Edit en gewoon binnen vier jaar mn diploma gehaald. Daarna nog een jaar extra beurs gehad maar ook dat is een gift omdat het docentenopleiding was!
Lien- Prater
- Aantal berichten : 559
Punten : 1229
Registratiedatum : 21-11-10
Bedankt voor al jullie reacties.
Even een paar dingetjes:
- Ik ben voor 1 feb gestopt met vorige opleiding, dan hoef je niks terug te betalen.
- Alleen basisbeurs gehad, nooit aanvullende beurs of uitwonende beurs.
- In eerdere brieven van de IB/DUO stond altijd alleen een voorlopige schuld vermeld, en dat is de schuld die een gift wordt als ik mijn diploma haal.
- Mijn stufi is stopgezet toen ik aan het maximum aantal maanden zat (dus 4 jaar) hier kreeg ik toen netjes een brief van en is toen meteen stopgezet. Dus het kan ook goed zijn dat dit na 3,5 jaar stopgezet is, dat weet ik niet meer precies, maar in ieder geval wel op tijd.
Maar ik ga sowieso bellen, wel balen want heb morgen een hele drukke dat op mijn werk, en baal ervan dat ik dan ergens tussendoor een gaatje moet vinden om een half uur met die IB aan de lijn te hangen... maarja, t moet ff gebeuren!!
Even een paar dingetjes:
- Ik ben voor 1 feb gestopt met vorige opleiding, dan hoef je niks terug te betalen.
- Alleen basisbeurs gehad, nooit aanvullende beurs of uitwonende beurs.
- In eerdere brieven van de IB/DUO stond altijd alleen een voorlopige schuld vermeld, en dat is de schuld die een gift wordt als ik mijn diploma haal.
- Mijn stufi is stopgezet toen ik aan het maximum aantal maanden zat (dus 4 jaar) hier kreeg ik toen netjes een brief van en is toen meteen stopgezet. Dus het kan ook goed zijn dat dit na 3,5 jaar stopgezet is, dat weet ik niet meer precies, maar in ieder geval wel op tijd.
Maar ik ga sowieso bellen, wel balen want heb morgen een hele drukke dat op mijn werk, en baal ervan dat ik dan ergens tussendoor een gaatje moet vinden om een half uur met die IB aan de lijn te hangen... maarja, t moet ff gebeuren!!
Beachgirl- Kletskop
Lien schreef:Ik denk dat ze gewoon zin hadden om brieven te versturen want ik heb er ook 1 gehad en mijn schuld bestaat uit €11.890! Ook nog een cent geleend!
Ook nooit geleend?? En wat heb je gedaan toen je die brief kreeg??
Beachgirl- Kletskop
Esperanza schreef:Ik weet niet of je op mij reageert Antibes, maar ik las in de openingspost dat haar studiefinanciering naar 4 jaar is stopgezet. Maar als ze al een half jaar heeft ontvangen bij die vorige opleiding dan heeft ze voor haar huidige opleiding nog maar recht op 3,5 jaar. Dus dan zou het kunnen zijn dat ze nog 6 maanden 250 ontvangen heeft, wat dan dus een lening zou zijn. Dat is dan overigens 1500 en geen 1200 zoals ik zei in m'n eerdere post
Ik sta niet geregistreerd als uitwonend, dus ik heb dan eventueel maar 6 maanden stufi (90 euro+OV 80 euro) teveel gehad. Dan zou het totaal iets van 1000 euro moeten zijn...
Beachgirl- Kletskop
Vlegel schreef:Op de website van IB/DUO kun je een formulier downloaden waarmee je "uitstel" van terugbetaling aanvraagt.
Ik hoef pas vanaf 1 jan 2013 te gaan betalen (als het klopt) dus erg veel haast zit er gelukkig niet achter. Maar bedankt voor je tip!
Beachgirl- Kletskop
Beachgirl_24 schreef:Lien schreef:Ik denk dat ze gewoon zin hadden om brieven te versturen want ik heb er ook 1 gehad en mijn schuld bestaat uit €11.890! Ook nog een cent geleend!
Ook nooit geleend?? En wat heb je gedaan toen je die brief kreeg??
Ik heb hem ook gisteren gekregen. Ga morgen bellen. Heb vakantie dus mooie dag om daarvoor uti te trekken. Nee nooit geleend! Ik ga eens kijken of ik nog kan inloggen ofzo bij duo!
Lien- Prater
- Aantal berichten : 559
Punten : 1229
Registratiedatum : 21-11-10
Ik heb ook een brief gehad. Volgens mij is het je prestatiebeurs..dus als je niet op tijd afstudeert of iets dergelijks, moet je dat gaan terug betalen.
Maar ik weet het ook niet zeker natuurlijk.
Mees- Prater
- Aantal berichten : 1110
Punten : 1147
Registratiedatum : 12-01-12
Mees schreef:Ik heb ook een brief gehad. Volgens mij is het je prestatiebeurs..dus als je niet op tijd afstudeert of iets dergelijks, moet je dat gaan terug betalen.
Ja dat zou wel kunnen, maar ben nog bezig met mijn studie dus raar dat ze dan nu al die brief gaan sturen, terwijl in hun admi gewoon staat dat ik nog bezig ben!
@ Lien: Ben heel benieuwd wat ze zeggen als je belt! Heb helaas geen vakantie dus moet onder werktijd een gaatje (beter gezegd een gat, IB groep wachttijden kennende) zien te vinden om te bellen.
Wil je laten weten wat eruit komt??
Beachgirl- Kletskop
Beachgirl_24 schreef:Mees schreef:Ik heb ook een brief gehad. Volgens mij is het je prestatiebeurs..dus als je niet op tijd afstudeert of iets dergelijks, moet je dat gaan terug betalen.
Ja dat zou wel kunnen, maar ben nog bezig met mijn studie dus raar dat ze dan nu al die brief gaan sturen, terwijl in hun admi gewoon staat dat ik nog bezig ben!
@ Lien: Ben heel benieuwd wat ze zeggen als je belt! Heb helaas geen vakantie dus moet onder werktijd een gaatje (beter gezegd een gat, IB groep wachttijden kennende) zien te vinden om te bellen.
Wil je laten weten wat eruit komt??
Ik vind het ook raar hoor.
Ben ook wel benieuwd wat je te horen krijgt Lien.
Mees- Prater
- Aantal berichten : 1110
Punten : 1147
Registratiedatum : 12-01-12
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Studieschuld terugbetalen 2008? Of onterecht?
» Terugbetalen studieschuld vanaf 1 januari 2012
» Open Universiteit & Lening DUO
» mag dat eigenlijk wel?? (stufi --> lening)
» Positiekleding geleend, bedankje alleen voor vriendin of ..
» Terugbetalen studieschuld vanaf 1 januari 2012
» Open Universiteit & Lening DUO
» mag dat eigenlijk wel?? (stufi --> lening)
» Positiekleding geleend, bedankje alleen voor vriendin of ..
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: